Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Nu är det inte min tråd, men jag tyckte någon sa att Buke var ett ställe för debatt för ett par minuter sedan.

Lång rygg = svag rygg. Ganska enkelt. Ju mer inavel = mer inavelsproblem. Ganska enkelt det också. Dubblering av skadliga anlag som annars inte hade framträtt.

Och renrasavel innebär alltid inavel? Du kanske inte vet om det, men det finns gott om uppfödare som inte anser att inavel är förenligt med sund avel.

Blandrasavel är inte heller detsamma som noll inavel. Det finns blandrasuppfödare som parar sina lyckade resultat med syskon, fäder och mödrar.

Om man väljer att inavla som en del i sitt avelsprogram så hänger det kanske inte alltid ihop med renrasavel utan med vad man är för person själv och vad man tar gör för ställningstaganden. Samma sak som med att sätta undermåliga djur i avel, det har inte så mycket med hundarna att göra utan om människan bakom uppfödningen.

Det tror jag är en schablonkategorisering just därför att kontrollen inte är lika god som av rasrena hundar. Dessutom kanske ägarna inte är lika nogräknade heller när det gäller att se efter djuren. Mina hundar har aldrig behövt veterinärvård (med undantag för de rasrena) så jag har aldrig behövt kontakta försäkringsbolaget.

Men...du kan ju inte generalisera utefter vad du har och har haft. Du måste se på det stora hela...har du någon aning om hur många blandrashundar som avlivas p.g.a. ärftliga defekter och mentala problem? När du vet det kan du ju jämföra det med den rasrena sidan.

Jag har haft turen att ha haft friska och sunda dobermann och med det låter jag mig inte luras att tro att alla dobermann är de friskaste som finns:cool:

gränsen för inavel går vid 1000 avelsdugliga djur tror jag. finns det fler djur kan man alltid utavla (det var i o f s länge sedan jag läste om detta, någon annan får gärna kolla upp det noggrannare).

Och renrasavel innebär alltid inavel? Du kanske inte vet om det, men det finns gott om uppfödare som inte anser att inavel är förenligt med sund avel.

Här är en av dessa uppfödare, som kör så mycket utavel det bara går. Ytterligare en 0%-kull planeras + en kull med 0.2% inavelsgrad. Håller mig gärna så lågt det bara går i fråga om in/linjeavel och avlar enbart på sunda, friska och hållbara hundar med stabila bra psyken.

Att generalisera så grovt och mena på att blandraser i lägre utsträckning är försäkrade och inte får den vård de behöver för att de är någon tusenlapp billigare i inköp, är ju bara ytterligare ett tecken på stor okunskap!

Försäkringsbolagens premiegrupper är ju uträknade efter försäkrade hundar och den vård de får, som ersätts av försäkringen... Inte efter oförsäkrade hundars skador/sjukdomar och som tur är för många blandraser, så räknas nog inte avlivning pga bristande mentala bitar in..:cool:

Jag säger ingenting om säljare av blandraser. Jag är för själva idén med blandraser som en del av seriös avel. Med kontroller, veterinärbesiktningar och dokumentation som vid all annan avel. Det borde inte vara omöjligt att ordna till

Vad är målet rent mentalt med en korsning? Vad vill man ha för typ av hund? Vad ska en bc/schäferblandning användas till? Eller en chihuahua/beagle?

..och min planerade valp som är renrasig är inte mer ärn 0.2% inavlad. Det är inte mycket. Vem vet, procentiellt kanske man själv står högre:D

Men nu haltar logiken. Du korsar en schäfer (hypotetiskt) med en annan renrasig hund och får en blandras. Var saknas dokumenationen? Och varför skulle det inte gå att kontrollera anlag för HD? Är det bara administration - en ren teknikalitet - som får dig att säga nej till blandrasavel? Jag har dokumentation om min blandrashund i fem led (längre har jag inte kollat), de första tre leden har jag dessutom sett (är fortfarande vid livet).

Min logik haltar sannerligen inte. Det är så enkelt som att 98% av de renrasiga hundarna med tillförlitlig dokumentation inte används till blandrasavel. Varför skulle de? Till blandrasavel används åter och åter igen de hundar som hela tiden nämns här, hundar som "verkar" friska, som "känns" trevliga, som "nog" kommer att lämna familjehundar med "lite vakt", osv.

Jag har haft bruksschäfer. Och den hade inte bara ledproblem, neurologiska problem (till följd av lång rygg), magproblem utan även dålig blåsa och opererades ungefär 6 gånger.

Det var nog just för att den var en bruksschäfer eller? Hur noga kollade du ledstatistiken i hundens släkt när du köpte den? Var hunden den första i hela sin släkt som fick tex HD-problem? Otur.

Och till er som inte vill debattera, utan föredrar att dunka huvudet i väggen - använd hjälm och sök er till en diskussion som inte handlar om blandrasavel... :smirk:

tio tecken

Bryter dom benen billigare då?

Men det vet du väl att om en blandras blir sjuk/skadad, så avlivas den hellre än att den kostas på några pengar... En ny blandrasvalp kostar ju bara mellan 6000 och 15 000:- beroende på om det är en stor eller liten blandning :smirk:

Dom bryter inte benen alls, för en blandis blir aldrig sjuk eller skadar sig. Vet du inget eller :angel: ;)

Låter praktiskt. Då borde jag ju para Råda med någon annan ras, så att jag får fram en mer kortryggad, tålig brukshund. Vad sägs om JR kanske?

Jag har ju några fina hanar här hemma som säkerligen skulle ge u n d e r b a r a valpar i kombination med annan ras. Ovesäntligt vilken denna andra ras är, för mina hanar är minsann både snälla och söta... *sådetså :cool:

(Och nej jag bedriver inte buskavel och har inga planer på det heller. Ovan skrivna är inte ett seriöst inlägg)

Senast ändrad:

(Och nej jag bedriver inte buskavel och har inga planer på det heller. Ovan skrivna är inte ett seriöst inlägg)

Ja det är bäst att vara TYDLIG.... :p

Nya intressanta fakta jag snappat upp idag:

- om en individ är frisk så är hela "rasen" frisk.
- om en individ är sjuk så är hela "rasen" sjuk.
- att avla renrasigt är samma som inavel.
- att korsa sjuka hundar ger friska valpar.

Plötsligt känner jag mig kvalificerad att ge mig in i hundaveln! Skit i genetik och raskännedom, det är ju bara att para, tuta och köra...!

åå ja då kanske jag skulle passa på att ta en kull på minina innan det är för sent. för 9 är väl ingen ålder? och hon är ju ganska trevlig (ommaninteutsätterhenneförmeränhonklararav) och har aldrig varit halt. dessutom vaktar hon bra, vilket borde vara guld värt för en barnfamilj!

kimzor bor nära och bra, och en blandning av våra hundar borde bli lagom stor. och så kan vi säga att det är lite varg i dem om de blir grå! :) vad sägs kimzor? hon höglöper nu!

Nya intressanta fakta jag snappat upp idag:

- om en individ är frisk så är hela "rasen" frisk.
- om en individ är sjuk så är hela "rasen" sjuk.
- att avla renrasigt är samma som inavel.
- att korsa sjuka hundar ger friska valpar.

Vilken härlig sammanfattning!
Det här känns som all fakta jag behöver, och jag är redo att ge mig in i aveln jag med. Jag har en newfoundlands-hane på 10 månader med Världens bästa temperament. Han har aldrig morrat åt mig när jag har lagt mig på hans beenbag! :bump:

kimzor bor nära och bra, och en blandning av våra hundar borde bli lagom stor. och så kan vi säga att det är lite varg i dem om de blir grå! :) vad sägs kimzor? hon höglöper nu!
Oh ja! Han älskar ju tjejer och nu när han är så juckbenägen vore det kanske bra att hitta en tjej till honom!! :idea::idea::idea::love:

;)

Nä jag litar inte mer på vetrinären än en som mentaltestar. Men jag har inte fått chansen att mentaltesta min hund då de i närheten bara gör mentaltester på renrasiga hundar...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 171
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka