Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Men det är ingen som smutskastar blandrashundarna.
FATTA DET NÅGON GÅNG.....

Det är dom som avlar på sin blandrashund som ifrågasätts...hej o hå vi fick 14 valpar som vi säljer 12 av på Blocket för några tusenlappar. Vi måste ju bli av med dom så det är ok med vilken köpare som helst. Och vetrinärbesiktning behövs ju inte till så fiiiina valpar, dom är ju friska per automatik dom är ju blandras.

Dom övriga två behåller pudeltikens matte och vi som äger jackrussellhannen för nu kommer vi att för evigt ha våra hjärtegryn kvar. Dessa hjärtegryn kan vi sen para med en tredje ras o vips så har vi frambringat 20 valpar till till en oviss framtid på Blocket.

Vill bara gå emot strömmen och säga att min åsikt är iaf att det inte är varken fel eller konstigt att avla på blandrashundar. Sålänge det görs under bra omständigheter och att uppfödaren tar ansvar för avkommorna - dvs ser till att de hamnar i bra hem och tar dem tillbaka om något skulle bli tokigt i nya familjen, etc..

Det finns ingenting som säger att avel med olika raser skulle vara mer skadligt/felaktigt än att avla med en enda ras. Motstånd till avel på blandras är, så vitt jag förstår, helt utan grund och handlar ofta om missförstånd och att människor tar andras ord som lag utan att tänka själva. :smirk:

Nu var ttl elak igen.. Men det kan behövas i denna trångsynta värld.

Det är endel om har trackat ner på blandrashundarna jo... mest på aveln men även endel på själva hundarna...

Om man nu försöker få fram ett mellanting (som du skriver) av de korsade raserna så undrar jag: vad hoppas man få fram genom att korsa rottweiler + dobermann + collie??:confused:

Det är endel om har trackat ner på blandrashundarna jo... mest på aveln men även endel på själva hundarna...

Nej vi trackar inte ner på hundarna. Vi trackar ner på de "uppfödare" som tagit fram hundar som är svåra pga valet av raser att mixa. Vi trackar ner på de hundägare som köper en rea-valp på blocket och sedan lägger ut den där igen när den blivit besvärlig tonåring.

Inte en enda av oss har påstått att det är HUNDENS fel att den har det som den har. Det är människorna runt omkring den som borde ha vetat bättre.

Om man nu försöker få fram ett mellanting (som du skriver) av de korsade raserna så undrar jag: vad hoppas man få fram genom att korsa rottweiler + dobermann + collie??:confused:

Som sagt jag vet inte då jag inte håller på med avel.

Visst sorry tyckte det verkade som ni trackade ner på hundarna. Jo det finns många människor som gör dumma val här i världen. Men det är inte bara blandrasmänniskor som gör det heller. Finns en hel del renrasiga billiga på blocket med...

chihuahua + labrador??

bc är väl inte chihuahua? det är väl border collie? eller är jag helt borta när det gäller förkortningar?

*kl*

Det sjukaste jag sett var en annons i gula tidningen om valpar efter papillion + karelsk björnhund.

Hur tänkte man då...?

TÄNKTE man då...?

Läste en gång här på buke om någon som kände till chihuahua + schäfer-korsningar om jag inte minns helt fel. Samma fråga där....

Som sagt det finns folk som inte skulle få ha hundar.. Klart man måste tänka sig för när man blandar. Man kan ju inte ta vilka sorter som helst. Å inte vilka som helst heller. De måste vara kollade så att det är något att avla på. det håller jag med om.

Men som sagt det finns folk som inte är utrustade med hjärna som gör saker man inte borde.

KL

Apropå knepiga blandningar såg jag på annons häromdagen att det finns valpar som är; Rottweiler/Dobermann/Border Collie/Labrador. :eek:

*kl*

Det sjukaste jag sett var en annons i gula tidningen om valpar efter papillion + karelsk björnhund.

Hur tänkte man då...?

TÄNKTE man då...?

Läste en gång här på buke om någon som kände till chihuahua + schäfer-korsningar om jag inte minns helt fel. Samma fråga där....

men de kanske var kära i varandra..eller.. så kanske tiken behövde få en kull och hanen "behövde... hm.. få komma till. Så att han lugnar ned sig menar jag.. det sägs ju att hannar som får komma till slutar med sin äventyrslusta bla.

Det har jag läst på webben och hört folk säga... så då är det väl sant antar jag..:rofl:

#Proud member of the ironic generation#

b94.gif

Senast ändrad:

Aha! :idea:

Man kanske skulle satsa på chihuahua + irländsk varghund. Tänk, den största och minsta rasen i en och samma hund. Häftigt! :cool:

Som sagt det finns folk som inte skulle få ha hundar.. Klart man måste tänka sig för när man blandar. Man kan ju inte ta vilka sorter som helst. Å inte vilka som helst heller. De måste vara kollade så att det är något att avla på. det håller jag med om.

Vilka raser är okej àtt blanda och vilka inte? Hur kommer man fram till det?

jag trodde du syftade på det jag skrev.. sorry...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter