Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Vad var deras mål med valparna när de ville ha fram din hund? (missförstå mig inte, jag tror mycket väl att han/hon är jättefin)

Det finns en viss form av blandrasavel som jag kan förstå.
Bland annat korsar man ju siberian husky/vorsteh för att få en ultimat slädhund. Då har dom ett mål och hundarna verkar uppenbarligen väldigt bra på sin sak.

Sen om ngn ras behöver öppna sin stambok för att förädla/förbättra sin ras eller bara spä på blodet lite. Men det är ytterst sällan sånt görs.

Tyvärr är det en oseriös "verksamhet" utan grund som dominerar.

De ville ha fram hundar med bra mentalitet till vallning och sällskap. Vilket min hund än så länge passar in i... Dock som sagt har jag inte fått göra mentalitetstest vilket gör mig lite ledsen. Men de ska väl gå och fixa på något sätt.. hoppas jag...

Jo jag håller med dig det är alltför mycket oseriösa folk som parar och skaffar valpar för att tjäna snabba pengar. Tråkigt

Jag menade samma kontroller som renrasiga hundar får gå i genom. Höfter, sjukdomar osv... ögon.

Som sagt jag har egentligen inget avel intresse tycker bara det är dumt att utesluta något som kan bli bra också.

Jag tycker bara att det finns folk som tar blandrasaveln seriöst. Min hund är seriöst uppfödd. Så det måste ju finnas fler som är. Jag har inte mycket koll på avel annars det erkänner jag.. Tycker bara att det är fel att klanka ner på folk som vet vad dom gör. Trots blandras...

Är lite fundersam på vad du anser vara seriöst uppfödd?? Menar inget illa, men undrar bara om vi ser på saken på samma sätt...

För mig är seriöst:

-friska föräldrar(röntgade, ögonlysta osv)
-friska övriga släktingar
-låg inavel
-mentaltestade eller startade i prov ex lydnad
-arbetande hundraser(vall, jakt osv) meriterade på prov
-gärna också utställda
-jag vill veta att hunden duger till det den är ämnad till

därtill vill jag ha möjlighet att träffa föräldrarna, valparn och gärna tidigare kullar och andra släktingar. Möjligtvis prata med ägare till valpens släktingar!

Enda av punkterna som är garanterade i blandrasavel är låg inavel, de andra kan man för det mesta bara gissa något så när och sen får man hålla tummarna!

görs innan 18 månader, och din var ju 3...

jag har av misstag fött upp 40 blandrasvalpar, och det är INTE lätt att hitta seriösa hem till sådana valpar, hur bra föräldraran än är. Pappan var sm deltagare i vallning och lydnad, dessutom reklamfilmshund. Mamman var frisk tills döden 14 år, supertrevlig schabrador, men det spelar ingen roll... Jag älskar blandraser, men det är inte avel att korsa medvetet, det är bara dumt. Och egoistiskt för att man själv vill ha en avkomma. resten av valparna då?
Trevliga hundar finns det gott om, likaså tjuvparningar, oseriösa uppfödare av blandraser mm. Hjälp de hundarna till ett bra hem istället.

De flesta av dessa punkter kan man få inom blandras också om de bara är seriösa avlare. Visst mycket jobb för en blandras men vill man så vill man? eller?

Snigelfarmor min hund är 18 månader...

Finns det någon genomtänkt blandrasavel då?:devil:

/KT

Visst gör det det. Dels finns ju "experimentell avel" för att bredda avelsbasen hos redan befintliga raser (tex. hos schillerstöver och clumber spaniel). Sedan är det ju inte ovanligt med blandrasavel inom drag och då är syftet helt enkelt att få högpresterande hundar (i regel sprinters).

Tyvärr utgör väl den genomtänkta och målmedvetna blandrasaveln bara en promille av den totala.

Menar inte att låta snäsig, men hur föder man upp 40 valpar av misstag? Det är ju ganska många kullar.

Ja, och som vanligt är det ingen som kan ge varken grund eller fakta till dessa påståenden. Men att hitta på att folk är si eller så - utan att för den delen heller kunna förklara varför mer än att personen har en annan åsikt - är ett vanligt fenomen här på Hund. :smirk:

Nej, jag tycker inte att du är elak.

Ja, och som vanligt är det ingen som kan ge varken grund eller fakta till dessa påståenden. Men att hitta på att folk är si eller så - utan att för den delen heller kunna förklara varför mer än att personen har en annan åsikt - är ett vanligt fenomen här på Hund. :smirk:

Nej, jag tycker inte att du är elak.

Jaså? Då föreslår jag att du tar dig en titt på försäkringbolagens hemsidor och kikar på vilken premiegrupp blandisarna ligger i.
Där har du iaf ett bra underlag. Resterade har med kunskap i genetik att göra. Jag vet att iaf två som svarat i den tråden har den kunskapen och dessa avlar själva hundar (renrasiga)

Vad har du för grund i ditt svar?

ja du, det undrar nästan jag med...

Bor på hästgård och har hunden lös alltid, ute på nätterna. Första gången märkte vi inte ens att hon löpt, så hon fick sin första kull som ettåring. Då hade nog hon gått till grannen 1 kilometer bort.
De nästa tre gångerna gjorde vi allt för att hålla henne instängd, fastbunden etc under de två veckorna hon löpte, men grannens hund kom till oss, en gång bet han sig in i stallet genom porten! Hade vi vetat om att det fanns p spruta på den tiden hade vi nog använt det de sista två gångerna. Jag kan bara bekräfta att naturens fortplantningsdrift är enormt stor och smart.
Amanda fick 4 kullar valpar med 10 i varje. numera håller jag mig med kastrererade hannar :)

Jo det kan ju hända,.,,,

Ja du jag kan inte svara på den frågan. Men om de är seriösa så försöker dom väl få fram nåt mellanting av de de korsar. Jag menar det är så endel raser har blitt till.

Det där är himla lustigt. Folk verkar tro att de kan korsa sina två favorithundar och få de bästa egenskaperna från båda.
Jag kan berätta en gång för alla nu: SÅ ÄR DET INTE. :D

Så du menar alltså att om jag parar bc'n med någon av terrierna, så får jag inte en lagom liten, strävhårig och väl vallande hund :eek: :eek:

Fy vad du är stygg!! Snart talar du väl om att inte tomten finns heller :cry: :cry:

( :rofl: :rofl: :rofl: )

Så du menar alltså att om jag parar bc'n med någon av terrierna, så får jag inte en lagom liten, strävhårig och väl vallande hund :eek: :eek:

Fy vad du är stygg!! Snart talar du väl om att inte tomten finns heller :cry: :cry:

( :rofl: :rofl: :rofl: )

Jodå, tomten finns! Och han sysslar med blandrasavel! :rofl:

ja du, det undrar nästan jag med...

Bor på hästgård och har hunden lös alltid, ute på nätterna. Första gången märkte vi inte ens att hon löpt, så hon fick sin första kull som ettåring. Då hade nog hon gått till grannen 1 kilometer bort.
De nästa tre gångerna gjorde vi allt för att hålla henne instängd, fastbunden etc under de två veckorna hon löpte, men grannens hund kom till oss, en gång bet han sig in i stallet genom porten! Hade vi vetat om att det fanns p spruta på den tiden hade vi nog använt det de sista två gångerna. Jag kan bara bekräfta att naturens fortplantningsdrift är enormt stor och smart.
Amanda fick 4 kullar valpar med 10 i varje. numera håller jag mig med kastrererade hannar :)

Många tikar är i höglöp efter runt 2 veckor, så man får allt hålla uppsikt över dom hela löpperioden :)

:crazy:

Bor mitt i skogen, har hundar lösa, inne och i hundgård.. Hittills har det inte hänt någon tjuvparning :cool:

Vad duktig du är!!!!!!!!

Ger en frolic :)

Jag tror det Gnist menar är att man som hundägare har ansvar för att sådant inte händer - och att man med det ansvaret får vara påhittig och finna lösningar.

Detta är inte illa menat mot dig - men att råka få 4 valpkullar låter ganska vansinnigt i mina öron, då har man inte gjort vad man kunnat för att förhindra det.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv