Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Jag tror det Gnist menar är att man som hundägare har ansvar för att sådant inte händer - och att man med det ansvaret får vara påhittig och finna lösningar.

Detta är inte illa menat mot dig - men att råka få 4 valpkullar låter ganska vansinnigt i mina öron, då har man inte gjort vad man kunnat för att förhindra det.

Precis!

En gång, ok. Men 4 ggr, då har man ingen koll...

....!! Sa jag att det var bra det som hände då? Jag var barn när detta hände, jag fick hund när jag var tio...det är snart 20 år sedan..i över femton år har jag lärt mig läxan, behöver INTE få det upprepat av några som inte var där. Jag bara berättar att det kan gå så, och att då måste man verkligen ta ansvar för att valparna får bra hem och inte bara vill få sålt. Det bästa hade varit om vi hade haft kunskapen om aborter då. Minns aldrig att mina föräldrar ens nämnde det. Sen var det inte min som sprang bort, utan hannen som kom till oss 3 av fyra.
Så sluta slå mig på fingrarna...

Jag är iallafall nöjd med att hon valde en av sveriges då främsta hundar som partner. Valparna blev iallafall väldigt trevliga då jag fortfarande träffar en del.
Men glad att vi inte behöll någon då bordercolliekorsningar inte är den bästa korsningen.

Senast ändrad:

Så man är präktig när man inte håller med?

Ja var du så ung kanske vi ska rikta det vi tycker till dina föräldrar då. Men du skrev som om det var du som fött upp dessa valpar.
Jösses vad valparna måste blivit gamla, eftersom du fortfarande träffar en del och det är 20 år sedan det hände ;)
Livet på landet, ja där bor jag också...

Nu läser du som du vill, snart 20 år sedan första kullen. Hon fick 3 till...

Livet på landet i skåne skiljer sig nog från ödemarkerna i övriga sverige.

nu släpper jag det här eftersom ingen verkar inse att de kanske hasplade ur sig dumheter. jag var ärlig, och fick skit. Detta forumet är dvs som alla andra forum, jag är luttrad :)

Fast om det är 20 år sedan och du var 10 är det ju inte ditt ansvar, snarare dina föräldrars. Och i ditt ursprungsinlägg lät det som att det var du som ansvarat för hunden. Otroligt att det blev så friska valpar att de lever i 20 år, med tanke på att du fortfarande träffar dem.

Jag ser faktiskt inte någon anledning till att hettsa upp sig som du gör. Jag står fortfarande fast vid att man inte får 4 kullar valpar av misstag - då har man inte tagit sitt ansvar, oavsett omständigheterna. Däremot tänker jag inte predika om detta då jag får utgå ifrån att det du säger är sant - och ett sådant ansvar inte ligger i händerna på en 10åring.

Jag bor inte i ödemarken. Har grannar på båda sidor, en av dom har hanhundar.
Ärlig, ja det var du. men för det får vi väl tycka att får ens tik 4 oplanerade kullar, då kan man inte ha så värst mycket koll.

Men som sagt, det är ju dina föräldrars ansvar.

Jag tycker ingen har sagt några dumheter. men brukar vara så när man inte får medhåll, att då är alla på forumen dumma...

första kullen o andra kullen lever nog inte...
hjärngympa.
Om ni skulle få hanbesök på er tomt, inte skulle jag skylla på er då. Jag tycker bara det var onödigt att börja skälla på mig då jag berättade något som hänt för längesedan. ni kan inte stoppa det nu ändå. Det är ju skillnad på den förfrågan som ts har, den kan man ju kanske stoppa.

och nu läste jag att du anklagade mig för att ha tagit fyra PLANERADE kullar.. du verkligen snor ihopa din egen historia nu!!

Senast ändrad:

Det är ingen som skällt på dig vad jag kan se :)

Det enda Grana menar är att om man får 4 oplanerade kullar så är det lite brist på kotroll av vart man har sina hund.

Om 3:e och 4:e kullen lever så fanns ju abortspruta att tillgå ifall att ni inte ville ha valpar ...

Men nog om den saken ...

Jag tycker faktiskt Snigelfarmor var modig som erkände ett sånt misstag utan omsvep! Vem gör inte misstag?? När jag var barn och vi hade våra 2 första hundar, visste vi nästan ingenting, och med första , en blandis, gick det som det gick, han var smålömsk och opålitlig och jagade tåg!! Tills han en dag blev påkörd av det...
Den andra var en Setter som jag fick billigt pga att han hade kroksvans, han var min Älskling men hade det jobbigt med dåliga nerver, rädd för allt möjligt (så var hela kullen). Vi köpte honom på ett telefonsamtal och han kom med flyg, vi hade inte träffat nån av föräldrarna.
Idag skulle jag aldrig begå de misstag jag gjorde då!! Mitt hundkunnande är ljusår från när jag var 10 år (och det var gaaaanska längesen...!:angel: )
Jag tror inte Snigelfarmor heller tänker fortsätta "föda upp" blandraskullar!

och nu läste jag att du anklagade mig för att ha tagit fyra PLANERADE kullar.. du verkligen snor ihopa din egen historia nu!!

Nu förstår jag inte riktigt vad du pratar om. :confused: För det första anklagar jag dig inte för någonting, för det andra så står det i klartext att det för mig är en gåta hur man av misstag får 4 kullar. Läser du inte?

Jag skäller inte på dig, och jag anklagar inte dig. Det är du som väljer att läsa mina inlägg på det sättet.

Fast när man är ett barn, eller under 18 år gammal så ansvarar man enligt lag inte djuren - det gör föräldrarna. Och det är ingen som sagt att det är en 10 årings ansvar att ta den biten, tvärt om.

Jag tycker också det är modigt att våga erkänna misstag. Jag har gjort 8754 misstag - och idag vet jag bättre. Men uttalar man sig på ett forum så måste man kunna ta att det diskuteras - annars ska man inte ge sig in i diskussionen från första början.

Jag tycker det är jättesynd att snigelfarmor tog så hårt vid sig, för jag tror inte någon var ute efter att nåla henne personligen, utan snarare diskutera händelsen och vad man kan göra för att förhindra sådant i lugn och saklig ton.

Vi testade tvärtom.
Grannens löptik knatade hem till vår jakthund som gick i lina.
Jävlar vilket liv det blev på grannen - hennes dyra avelspaniel var nu förstörd och skulle aldrig mer kunna få renrasiga valpar.

Valparna stövare/spaniel blev trevliga men inte speciellt vackra men det är ju en parantes.

Om ni skulle få hanbesök på er tomt, inte skulle jag skylla på er då.

Eftersom jag inte har löptikar lösa och obevakade ute, skulle det ändå inte bli valpar om det kom en hanhund på gården.

Det händer rätt ofta att det kommer främmande lösa hundar hit och ingen har lyckats komma åt någon löptik, även om tikar löpt när de var på besök..

haha ja för en renrasig hund som fått "oäktingar" kan ju inte få renrasiga valpar igen hahahahahahaha
vilket resonemang

Vi testade tvärtom.
Grannens löptik knatade hem till vår jakthund som gick i lina.
Jävlar vilket liv det blev på grannen - hennes dyra avelspaniel var nu förstörd och skulle aldrig mer kunna få renrasiga valpar.

Valparna stövare/spaniel blev trevliga men inte speciellt vackra men det är ju en parantes.

Det är elt fantastiskt... tänk att det fortfarande finns folk som tror att en rasren hund aldrig mer kan få renrasig avkomma för att den fått en blandraskull. Vad kallar man sådant? Jag finner liksom inte ord för det...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka