Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Men tyvärr, tyvärr är det ju oftast det som sker. Att de som blandar gör totalt ogenomtänkta raskorsningar och säljer till folk som inte kan ett jota om de raserna eller vad de kräver. När det sen blir problem så ör inte uppfödaren någon som tar sitt ansvar och hjälper till att lösa problemen för denne är antingen för okunnig eller oitresserad. Eller båda delarna.
Dessutom håller de hårt fast vid tron att blandisar är friskare än renraser och behöver dä'rför naturligtvis inte röntgas, ögonlysas etc.

Hittade några "roliga" annonser på blocket. Ni som försvarar blandrasavel, försvarar ni verkligen sånt här? Folk som haft sina hundar kort tid ska göra sig av med dem eftersom de insett att de skaffat för krävande hundar bl.a

http://http://www.blocket.se/vi/13050668.htm?ca=11_s
7 månaders valp behöver tydligen mer motion än de kan ge... :crazy:

http://http://www.blocket.se/vi/13040620.htm?ca=11_s
och hur genomtänkt är denna korsning?

http://http://www.blocket.se/vi/13039414.htm?ca=11_s
Hane för parning finns förberedd om man önskar :crazy: och vad f-n är en yorkipo??

http://http://www.blocket.se/vi/13035532.htm?ca=11_s
ehm... intressant blandning...

http://http://www.blocket.se/vi/13021169.htm?ca=11_s
Här snackar vi om planerad avel. Och den tidigare kullen blev sååå frisk för alla valparna klarade valpbesiktningen :rofl:

Finns ju fler men ni fattar säkert poängen...

Som avlare borde man väl veta lite mer om hundarnas egenskaper, sotlek, psyke och sånna saker... Då borde man veta vilka raser som går att korsa och vilka som är sämre att korsa.

Hittade några "roliga" annonser på blocket. Ni som försvarar blandrasavel, försvarar ni verkligen sånt här?

Jag kan bara tala för mig själv. Men sådant försvarar jag inte. Jag försvarar sånna som är seriösa i sitt avlande precis som du försvarar dom som är seriösa renrasiga avlare...

Som avlare borde man väl veta lite mer om hundarnas egenskaper, sotlek, psyke och sånna saker... Då borde man veta vilka raser som går att korsa och vilka som är sämre att korsa.

Måste man ha gått en kurs för att vara godkänd blandrasuppfödare?

Ska blandraser ha en egen klubb ?

Och vilken egenskap skulle den blandingen ha som inte en renras redan har?

Måste man ha gått en kurs för att vara godkänd blandrasuppfödare?

Egentligen ja. MEn nu finns det inga sånna regler...

Ja, varför inte, skulle ju hjälpa dem att bli mer seriösa och kunna fixa egna mentaltester eftersom de som finns endast är till för renrasiga.

I och med att man korsar får ju då en hund bådas egenskaper, förhoppningsvis...

tio tecken

Ja, varför inte, skulle ju hjälpa dem att bli mer seriösa och kunna fixa egna mentaltester eftersom de som finns endast är till för renrasiga.
Fast för renrasiga hundar finns det en mall för hur en viss ras ska svara på mentaltestet för att vara "optimal". Vilken mall har man för blandrashundar?

I och med att man korsar får ju då en hund bådas egenskaper, förhoppningsvis...
Du menar att man korsar låt säga en bc och en staffordshire terrier så får man en ypperlig vallhund med extra mycket kamp och styrka etc etc..? Jag är ledsen..men det funkar inte så.

Möjligen kan jag se en blandning av vall+vall eller ngt åt rätt håll iaf.
Men varför då inte ha en renrasig hund?

Fast för renrasiga hundar finns det en mall för hur en viss ras ska svara på mentaltestet för att vara "optimal". Vilken mall har man för blandrashundar?

Då får man väl komma upp med en mall till de olika blandras hundarna också.

Du menar att man korsar låt säga en bc och en staffordshire terrier så får man en ypperlig vallhund med extra mycket kamp och styrka etc etc..? Jag är ledsen..men det funkar inte så.

Det behöver inte vara just psyket man är åt heller... Men som sagt jag vet inget sånt här då jag inte har med avel att göra. Skulle aldrig få för mig att avla. varken renrasigt eller blandrasigt då jag inte har det intresset.

Intressant att man så gärna följer SKK:s regler om att inte leverera valpar yngre än åtta v. (det är iofs. bra att man iaf. tänker på sina valpars psyken - så långt...) men skiter fullständigt i att man, enl. SKK:s regler, inte får blanda raser ALLS.

Möjligen kan jag se en blandning av vall+vall eller ngt åt rätt håll iaf.
Vilket iofs. inte garanterar något heller. En del vallhundar vallar ju olika beroende på ras (jämför t.ex. BC oxh VGS).

Jag känner en blandras med två sällskapsraser i sig. Mentalt sett är den skräp.

Då får man väl komma upp med en mall till de olika blandras hundarna också.
Ja det är ju realitstikt (ironi)

Det behöver inte vara just psyket man är åt heller... Men som sagt jag vet inget sånt här då jag inte har med avel att göra. Skulle aldrig få för mig att avla. varken renrasigt eller blandrasigt då jag inte har det intresset

Men då vet du ju egentligen inte vad du pratar om? Jag tycker nästan att det är viktigare att den mentala biten i hunden står rätt till än den fysiska om man måste välja. Både för hunden och potentiell ägares skull. Vem vill ha en hund som riskerar att bli kass mentalt?

Lägger näsan i blöt igen. En väninna till mig hade en renrsig dalmatiner tik som rymde och tjuvparade sig med en renrasig pyrenee hane.
Tiken fick åtta valpar. Ingen av dem blev äldre än 1,5 år. Alla avlivades på grund av lynnesfel.
I Malmö finns en korsning dalmatiner/pitbull. Inte heller där är psyket något att skryta med. Det är munkorg på så fort den vistas ute.

Jag tycker bara att det finns folk som tar blandrasaveln seriöst. Min hund är seriöst uppfödd. Så det måste ju finnas fler som är. Jag har inte mycket koll på avel annars det erkänner jag.. Tycker bara att det är fel att klanka ner på folk som vet vad dom gör. Trots blandras...

Vad var deras mål med valparna när de ville ha fram din hund? (missförstå mig inte, jag tror mycket väl att han/hon är jättefin)

Det finns en viss form av blandrasavel som jag kan förstå.
Bland annat korsar man ju siberian husky/vorsteh för att få en ultimat slädhund. Då har dom ett mål och hundarna verkar uppenbarligen väldigt bra på sin sak.

Sen om ngn ras behöver öppna sin stambok för att förädla/förbättra sin ras eller bara spä på blodet lite. Men det är ytterst sällan sånt görs.

Tyvärr är det en oseriös "verksamhet" utan grund som dominerar.

Lägger näsan i blöt igen. En väninna till mig hade en renrsig dalmatiner tik som rymde och tjuvparade sig med en renrasig pyrenee hane.
Tiken fick åtta valpar. Ingen av dem blev äldre än 1,5 år. Alla avlivades på grund av lynnesfel.
I Malmö finns en korsning dalmatiner/pitbull. Inte heller där är psyket något att skryta med. Det är munkorg på så fort den vistas ute.

Du ger exempel på en olycklig kull och en enskild individ.
Det säger absolut ingenting om alla andra blandrashundar, eller hur?

/Natali, just nu ägare till 2 blandrashundar (+ en till i familjen som mamma äger) och har haft 2 tidigare.

Klart man måste tänka sig för när man blandar. Man kan ju inte ta vilka sorter som helst. Å inte vilka som helst heller. De måste vara kollade så att det är något att avla på. det håller jag med om.

Jag är väldigt nyfiken på hur denna kontroll ska gå till. Som renrasuppfödare av seriös modell vet jag hur svårt det är att hitta bra avelsdjur - och då finns det ändå mycket dokumentation på de avelsdjur jag väljer från. Det börjar dessutom komma rasvisa gentest för vissa sjukdomar, vilket gör att man kan sålla bort avelsmaterial innan sjukdomar visar sitt fula tryne.

Inom rasaveln känner folk varandra, vilket gör det väldigt svårt för folk att komma undan med mörkningar av sjukdomar. Naturligtvis finns det folk som försöker, men ryktet går alltid vilket medför att sjukdomsanlag stoppas upp ändå. Det kan du aldrig få inom blandrasaveln eftersom hela konceptet för en planerad avel skulle vara variation. Om inte hundarna har något gemensamt har heller inte ägarna/uppfödarna det.

Jag vet inte vad folk i allmänhet tänker när de skaffar hund. Personligen vill jag att hundens mentala egenskaper ska passa mina. De raser jag hade som tonåring och ung vuxen passar mig inte idag - jag har helt enkelt en annan aktivitetsnivå och ett annat liv. För mig är det otänkbart att köpa en blandras där jag behöver gissa mig till vad det blir av den tempramentsmässigt.

Vi har 4 olika raser i vårt hushåll för närvarande - två av dem skulle jag aldrig välja om jag bodde själv. De är dock goda representanter för sina respektive raser - de passar bara inte mig. Nu är det ju sambons hundar, och för hans användningsområden passar de. Har man blandraser vet man inte vad man får och vad de passar till. Om man är väldigt flexibel kan det gå bra, då kan man anpassa sig efter hunden. Det vanligaste är dock att blandraserna inte får någon egentlig uppgift i livet, för de är inte riktigt bra på något - åtminstone inte det husse/matte är intresserad av...

Sedan det jag uppskattar med renras är att där kan jag själv bilda mig en uppfattning om vad det blir hälsomässigt. Jag kan som valpköpare skaffa mig kunskap. Eftersom ingen, inte ens uppfödaren, vet vilka egenskaper som slår igenom finns inte den möjligheten med blandras. Sjukdomar kan gömma sig i generationer och sedan slå till på bred front. Ju fler raser som är inblandade desto större lotteri.

De som förlorar på okritisk avel är i första hand hundarna. Antingen genom att de hamnar fel i genetiken och får egenskaper som inte passar ihop, blir sjuka eller att de blir vandringspokaler för att folk som vill ha en vanlig cykel - gärna med stödhjul för god stabilitet - ser sig stå med en enhjuling med långt upp till sitsen. Somliga ägare lär sig hantera enhjulingen och njuter av resan, men de flesta gömmer undan den i garaget och nöjer sig med att titta på den ibland, eller säljer den vidare till någon annan. Många gånger till någon som tycker att enhjulingen är fin, men som inte insett att man måste kunna cykla på den också för att den ska komm till sin rätt.

Kort sagt: Att förorda blandrasavel är att förorda att vi uppfinner hjulet igen. Alla ni med uppfödarambitioner: Läs på genetiken, välj en ras, och se till att göra nytta istället för att blunda och skapa nya problem.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv