Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Jag har ju inte dessa kontakter längre men bekanta köpte valp från riktigt bra kennel för 2000:-, jag skulle fått betala 6000:- för kullsyskon men avstod då.

fortfarande ingen som vill avslöja vad man som uppfädare tjänar på en kull valpar??

Jag väljer att skriva avslöja för det känns som att man vill mörka lite...eller? Det kanske inte finns nån här som vet, så enkelt kan det med vara.

Tänkte på det där med vad en blandras borde kosta. Jag tycker att det ska kosta att bli av med sina blandraser, å andra sidan vill man inte att vilka drägg som helst ska köpa hund för en hundring (sommarkattfenomen?) å tredje sidan är det inte ekonomin som säger vem som blir bäst matte. Se bara på de som köper chihuahua...hur bra mattar är de egentligen? (drar alla över en kam) men pengar har dem.

Jag vet inte. Själv gick jag back minst 7000kr. Utan ens en enda valp som resultat...

Senast ändrad:

Valpkull:

Kostnader hane
Meriter: 4000 + resor för ca 5000:-
Hälsoundersökningar: 1000:- + resor för ca 1500:-
Mat: 4000:-
Försäkring: 2000:-
Övriga kostnader: 5000:-

Kostnader tik
Meriter: 4000 + resor för ca 5000:-
Hälsoundersökningar: 1000:- + resor för ca 1500:-
Mat: 4000:-
Försäkring: 2000:-
Övriga kostnader: 5000:-

Totalt 22500 x2 = 50000:-

Valpar i den kullen 1 stycke

Inkomst valp

9000:-

Utgifter valp

Registrering med porto etc. ca 400:-
Avmaskningar: 200 :-
Vetbes. etc. 500:-
Pass: 300:-
Mat, tugg osv: ca 300:-

Totalt ca 1700:-

9000 - 51700 = - 42700 :-

Jippie vad rik jag blev....*Inte

Det drar iväg även om man INTE räknar försäkring, mat, meritering och liknade....
Vetrinärbesiktning av tiken(åldersdispans krävdes)
Vaginalutstryk
Resa med tåg till Norge(inte billig när man bokar nån dag innan)
Ultraljud
Förlorad arbetsinkomst under resan + veterinärbesöken

Jag slapp dock betala språngavgiften pga av att hon gick tom.

Tiken skulle ha förlorat valparna pga av en akutoperation även om hon inte gått tom. Tur i oturen att hon ultraljudades ett par dar innan operationen, annars hade det blivit till att betala 1000nkr i språng.

Precis!!!!

Går fort att gå x antal 1000-lappar back på en valpkull..

Fast det vill oftast inte de som ständigt tror att man blir miljonär på hunduppfödande inse knepigt nog..

Inte heller lever ju resten av hundarna på luft heller, utan de kostar ju en nätt liten summa varje år i fråga om mat, försäkringar, undersökningar etc. Eller som när Rix blev påkörd av tåget..

Senast ändrad:

Visst hade det varit lite frestande att knalla över till kompisens hane, eller använt min egna och kränga dem för 4500 på blocket istället?

Då hade man sluppit krångligheter som vetrinärbesikting, resor (därav vaginalustryket) registering, dyra hanhundskostnader,meriteringar osv

Valpar är så söta att det bara är att bjuda in grannarna för att "bara titta" så hade de varit sålda på ett kick. För att inte tala om att det var inne med stora tuffa hundar då. Så doberman/rottisvalpar gick som smör i solen.
(de kom visserligen till oss på hundhemmet i samma takt när de var dryga året)

Senast ändrad:

Hehehe.. Jag behöver inte någon kompis. Kan ju bara skita i att meritera, hälsoundersöka etc. och släppa ihop alla hundarna vid löptider...

Med 5 olika hanar lär jag ju få olika blandningar i varje kull utan att sedan behöva kosta på reggning :bump:

:angel:

Ja det är ingen rolig verklighet att vara uppfödare, det råder det ingen tvekan om.
Är meriteringskostnaden uträknad per kull eller per avelsindivid?

Jag fick i veckan en förfrågan per mail av en insatt "bruksmänniska" att använda min hanne till avel.
ENDA KRITERIET var om han var långhårig.
Dom vet att han är friröntgad och har stam, men inte vilken.
Dom har aldrig sett honom men det dög med ett kort och hur mycket skulle det kosta?????

Hur mår folk eller???

Ja det är ingen rolig verklighet att vara uppfödare, det råder det ingen tvekan om.
Är meriteringskostnaden uträknad per kull eller per avelsindivid?

ENDA KRITERIET var om han var långhårig.

Dom har aldrig sett honom men det dög med ett kort och hur mycket skulle det kosta?????

Hur mår folk eller???

De kostnaderna var för just den kullen. Sedan dess har ju kostnaderna på de 2 hundarna i exemplet ökat väsentligt.

Knasbollar finns det gott om inom alla raser och grenar tyvärr :crazy:

Många motiveras tyvärr endast av pengar och avlar inte för att förbättra och bevara..

vad är det då? Vad kostar en valp att föda upp.

Får man dra av antalet timmar man lägger ner oxå, och arbetsfrånvaro?

Vilka kostnader som är OK att räkna in när det handlar om en blandraskull är nog en fråga du ska ställa till SKK. Jag har ingen aning.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka