Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Ja.

Men en tik kan ha fått en blandraskull INNAN uppfödaren blivit skkansluten. Eller så kan man ha köpt in tiken som vuxen, när hon redan haft en kull. Samma sak gällande hanhundar med.

Jo men i detta fallet så fick ju tiken blandraskullen under tiden som uppfödaren var ansluten i SKK, som jag har förstått det ...

Vad jag inte fattat var varför man inte sprutar tiken i sådantfall...

inte jag heller. Mitt svar var allmänt.
Jag brukade ängna en del tid åt att läsa disciplinnämndens beslut, och det hände att folk fick dispans om det rört sig om en enstaka tjuvparning.

men hur är det med SKK? går det att regga valpar efter en tik som fött fram blandraser?

Jag tror man kommer undan med en tjuparning. Så var det förr iaf. Blandraskullen räknas dock som vilken kull som helst och eftersom man bara får registrera ett visst antal kullar efter en tik så "slösas" en bort. Valparna får inte heller säljas för mer än självkostnadspris (tror jag) så är man medlem i SKK ska det inte vara lönsamt att ta blandraskullar.

Det var 1974....
Grannens hiss går inte ända upp nej.....
20 år senare anklagade hon min katt för att ha våldtagit hennes katta.....
Som tur är så har hon en släkt som håller henne ifrån mer tokiga saker som polisanmälningar osv, jag kan tänka mig att hon nog helst hade velat polisanmäla både vår hund och hankatten...obs alltså inte oss.
Till övriga i tråden, hon har aldrig varit ansluten till SKK, däremot vet jag inte om tikens uppfödare hade ambitioner, det blev renrasiga valpar så småningom iallafall.

ohh detta var intressant, vad räknas som sjävkostnadspris?

har länge ansett att valpar är väldigt dyra nämligen...

Jag tror man kommer undan med en tjuparning. Så var det förr iaf. Blandraskullen räknas dock som vilken kull som helst och eftersom man bara får registrera ett visst antal kullar efter en tik så "slösas" en bort. Valparna får inte heller säljas för mer än självkostnadspris (tror jag) så är man medlem i SKK ska det inte vara lönsamt att ta blandraskullar.

ohh detta var intressant, vad räknas som sjävkostnadspris?

har länge ansett att valpar är väldigt dyra nämligen...

Precis...Blandrasvalpar är väldigt dyra..

vad är det då? Vad kostar en valp att föda upp.

Får man dra av antalet timmar man lägger ner oxå, och arbetsfrånvaro?

Med tanke på att de flesta blandrasvalpar inte är efter meriterade och hälsoundersökta hundar, så finner jag det lite uppseendeväckande att de flesta sådana ligger på samma pris, som reggade valpar efter meriterade och hälsoundersökta hundar...

Men det gör de väl inte. kanske vissa raser har lite lägre pris än andra och hamnar runt 5000 kr strecket. Vilket jag tycker är på tok för dyrt för en blandras med.

Det jag har sett nu i min jakt på hundras/hund så är det att väldigt seriösa uppfödare har samma pris som oseriösa uppfödare som bara råkade ha en renrasig tik hemma. (Besökte en sådan igår) De skulle ha 10000 för en eng staff, medans vissa i mitt tycke seriösa uppfödare med mängder av priser i både bruks, agility och utställning tog ibland mindre.
Det är ju synd att man inte kan lagstadga om avel på hundar, eller att man kan styra hur mycket en valp kostar.

ser ibland annonser om dvärghundar, nästintill okända korsningar som kostar över 15000..vem är så dum att de betalar det? Det kan du få tre renrasiga rottweilers för.

Hundpriserna idag är ju fullständigt vanvettiga åt bägge hållen.
20000:- för en omeriterad dvärghund - tja du kan ju tjäna pengar på att avla på den.
6000:- för en schäfervalp från meriterad kennel, dom blir inte av med valparna. Och sen allt däremellan för alla sorts kombinationer.

Jag skulle ALDRIG betala mer än 5000:- för en hund. För en blandras eller utan stamtavla skulle jag möjligen kunna ge 500:-.

Senast ändrad:

Jag skulle ALDRIG betala mer än 5000:- för en hund. För en blandras eller utan stamtavla skulle jag möjligen kunna ge 500:-.

Så hur mkt har du betalat för din(a) hund(ar?) då?
Om jag inte minns fel så har du (renras)schäfer själv, och dom ligger väl på minst 7000 kr..?

Hundpriserna idag är ju fullständigt vanvettiga åt bägge hållen.
20000:- för en omeriterad dvärghund - tja du kan ju tjäna pengar på att avla på den.
6000:- för en schäfervalp från meriterad kennel, dom blir inte av med valparna. Och sen allt däremellan för alla sorts kombinationer.

Då lär du ju bara kunna köpa omplaceringar då antar jag. En valp i min ras efter bra föräldrar kostar 12-15.000. Samma är det i våra grannländer. Jag betalade ungefär det priset för min finska import + resa etc. Det är få renraser som kostar så lite som 5.000 och ännu färre blandraser för 500:-

Min första schäfer - utan stam, pensionerad skyddshund 0 kr
Andra hannen - full stam, utställningsmeriterade föräldrar, 6 mån gammal dock långhår 2000:-.
Toppstammad tik, föräldrar m både utställnings och bruksmeriter 1000.- kr men jag fick med hundmat till dubla värdet.
Nuvarande vovven, ok stam, omeriterade föräldrar, långhår, omplacering pga tossighet och allmänt olydig men börjar bli riktigt trevlig 2000:-

Kontakter, rätt tillfälle och att man kan erbjuda rätt hem....

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka