Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

har du någon aning om hur många blandrashundar som avlivas p.g.a. ärftliga defekter och mentala problem?

Det finns renrasiga som avlivas för samma anledning. Bara det att det talas inte lika mycket om dem

Nä det har jag inte hävdat. att han är bra mentalt... Inget annat.

Det finns renrasiga som avlivas för samma anledning. Bara det att det talas inte lika mycket om dem

Ja, dessa hundar är det dessutom oftast avelsförbud på med tanke på att man alltid strävar efter en viss typ av hund som ska vara frisk.
Sen finns det raser i sig som jag inte förstår tillåts existera såklart.
Låt säga engelsk bulldogg.

Ja, dessa hundar är det dessutom oftast avelsförbud på med tanke på att man alltid strävar efter en viss typ av hund som ska vara frisk.
Sen finns det raser i sig som jag inte förstår tillåts existera såklart.
Låt säga engelsk bulldogg.

Det finns smarta blandrasuppfödare som inte avlar på sånna hundar heller.

Bara av ren nyfikenhet... Varför inte?

Då lever jag nog i en konstig region.... EFtersom jag här hörtalas lika mycket om renrasiga hundar som ska avlivas pga psyket... som en blandras hund

kl

Är det bara jag som tycker det har blivit avelshysteri? och då menar jag inte bara blandrashundar. Det är nästan som att man inte längre köper en hund för att ha den till något. Man köper en hund för att få valpar?

Jag har precis fått hem min första egna hund. Han är otroligt trevlig mentalt, enligt mig iaf. Med fin stamtavla från en bra kennel. Men inte fasen tänker jag avla för det? det är en bra hund. Inte en kanonhund. Nu har han visserligen inte ögonlysts utan anmärkning så det tar ju bort avelsalternativet direkt. Men även med ua ögonlysning hade jag inte använt honom utan att ta reda på att han faktiskt är en kanonhund.

Vet en person som köpte en hund just för att avla. Det visade sig sen att hunden hade en C höft. Då väljer dom att inte registrera valparna istället :crazy: för då "kvittar det ju att hunden har dåliga höfter"

Vet en person som köpte en hund just för att avla. Det visade sig sen att hunden hade en C höft. Då väljer dom att inte registrera valparna istället :crazy: för då "kvittar det ju att hunden har dåliga höfter"

Sånna borde inte få ha hundar... Lite vett borde man väl ha i skallen

Jag håller med dig om att det är avelshysteri förtillfället. Alla vill ha valpar.. Verkar inte vara många som förstår allvaret i att ha valpar.

Det finns smarta blandrasuppfödare som inte avlar på sånna hundar heller.

Bara av ren nyfikenhet... Varför inte?

För att engelsk bulldogg är en av få renrashundar som sällan är sund.
Mentalt är dom oftast trevliga, men fysiskt är sagan inte lika fin..

Vad har man för avelsmål med en blandras? Vad vill man ha fram för typ av hund?

Är det bara jag som tycker det har blivit avelshysteri? och då menar jag inte bara blandrashundar. Det är nästan som att man inte längre köper en hund för att ha den till något. Man köper en hund för att få valpar?

Tar man fram blandrashundar (främst mindre sådana) och sedan säljer dem på blocket för 10 papp styck så är det nog många som tror att det är en "enkel och snabb" affär.

I övrigt KL:
Sitter massor med uppfödare den här sommaren som inte kunnat sälja sina renrasiga och registrerade valpar eftersom många väljer "billigare" från blocket istället. Det har gått trend i blandisar.

Många, misstänker jag, tror att kraven är mindre med en blandras. Den är född bara för att finnas och vara sällskaplig och "söt", den "kräver" inte lika mycket som en renrasig och det finns inga önskemål om meritering, höftröntgen, ögonlysning och dylikt från "uppfödaren". Hur det kan vara positivt har jag svårt att se.

För övrigt kan jag inte förstå hur man kan tro att hälsoproblemen hos hundraserna idag bara "försvinner" om man släpper kontrollen och blandar hejvilt... De olika hundraserna var från början framtagna av en väldigt god anledning, att man skulle kunna veta vad man köpte när man tog valp så att man kan välja hund efter syfte. Mindre lotteri - fler nöjda hundägare.
Att sedan vissa raser har blivit extrema tror jag kan bero på att användning av hund idag minskat så intresset istället har svängt över till dess utseende och det har gått överstyr. Ett flashigt yttre har blivit för högt prioriterat. För vissa raser har det alltid varit så.

Istället för att förkasta hela systemet så föredrar jag att se att man förbättrar det som är galet.

Uppenbarligen eller så köper folk i din närhet hundar de inte klarar av och mao "förstör" själva..

Jo det kan ju hända,.,,,
Vad har man för avelsmål med en blandras? Vad vill man ha fram för typ av hund?

Ja du jag kan inte svara på den frågan. Men om de är seriösa så försöker dom väl få fram nåt mellanting av de de korsar. Jag menar det är så endel raser har blitt till.

nu hänger jag inte med riktigt. måste man mentaltesta sin hund för att veta om den är bra eller dålig mentalt? jag vet ju vilka egenskaper som finns i mina hundar, det behöver jag inte ett mentaltest till. jag vet att labben är en bra hund, mentalt sett, trots att han inte är testad. mentaltestet är ju mest ett avelsverktyg.

Jo det kan ju hända,.,,,

Ja du jag kan inte svara på den frågan. Men om de är seriösa så försöker dom väl få fram nåt mellanting av de de korsar. Jag menar det är så endel raser har blitt till.

Ja, alla raser är framavlade genom korsningar långt bak i tiden. Så du menar att de som korsar hundar vill ha fram en ny ras?
Och vad är ett mellanting av ex en bc/labrador? Vad är syftet mentalt?

nu hänger jag inte med riktigt. måste man mentaltesta sin hund för att veta om den är bra eller dålig mentalt? jag vet ju vilka egenskaper som finns i mina hundar, det behöver jag inte ett mentaltest till. jag vet att labben är en bra hund, mentalt sett, trots att han inte är testad. mentaltestet är ju mest ett avelsverktyg.
Precis! Och det är ju avel vi diskuterar.

Som sagt jag vet inte efetrsom jag inte sysslar med någon form av avel. Så är jag inte rätt person att fråga. Men jag skulle väl kunna tänka mig att det är något sådant syfte..

bc/labrador ja det är väl någon som tycker att egenskaperna de har skulle vvara ännu bättre ihop. Inte vet jag. som sagt jag är inte inom avel.

Jag tycker bara det är fel att smutskasta blandraserna så... för det finns bra sånna också

Jag har ju några fina hanar här hemma som säkerligen skulle ge u n d e r b a r a valpar i kombination med annan ras. Ovesäntligt vilken denna andra ras är, för mina hanar är minsann både snälla och söta... *sådetså :cool:

Och Gnist. Glöm inte att dina hanar så gärna vill bli pappa :cool: Det kan man ju inte missunna dem eller hur?:smirk:

Knapplån.

När jag läser den här tråden kommer jag obönhörligen att tänka på min låtsaspappa, som sedan 30 år tillbaka avlat och bedrivit omplacering av hundar, och trotts att han lagt av sedan några år tillbaka så ringer fortfarande polisen i närliggande kommuner när de får problem med folk där det finns hundar med i bilden.

80% av alla hundar han tränat och förmedlat hem åt över årens lopp har vart blandrashundar. Av det är det ca 10% av hundarna som man kan spåra längre tillbaka än till vem som är mamma och pappa, på många kommer man inte ens så långt. Och visst, nästan alla är trevliga hundar - men att de är fysisk friskare än renrashundarna vill jag inte hålla med om. Under de sista åren då omplaceringen var aktiv fick han in 3 hundar med allvarliga allergier (kvalster, katt, damm, foder - tillslut utvecklade de allergi mot medecinerna de fick), för att nämna ett exempel.

När man talar varmt om blandrasavel bör man ha i åtanke hur det ser ut "där ute", på omplaceringshemmen. Ingen hund förtjänar att bli en vandringspokal - men det är just vad som händer när man säljer valpar där man inte vet hur mentaliteten blir, valpar till underpriser.

Jag tycker det är sorgligt att vi kämpar så hårt för att få bort buskaveln på katter - då våra katthem är överbefolkade, men vi håller på att starta en likadan situation innom hundaveln.

Jag har haft flertalet blandrashundar - jag vill inte att blandrasaveln skall försvinna helt, det kommer den aldrig göra. Men jag önskar att folk kunde tänka lite längre än "söta billiga valpar", innan de väljer att korsa sin hund.

Jag tycker bara det är fel att smutskasta blandraserna så... för det finns bra sånna också

Men jesus, vad är det ni inte förstår? Det är ingen som (av vad jag läst i denna tråd och många fler) smuttskastar blandrashunden, däremot kämpar för att få bort ogenomtänkt blandrasavel.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Årets matbluff
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter