Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Jag är inte emot avel.

Jag är emot blandrasavel och annan icke igenomtänkt avel.

Men visst, jag är enormt elak för att jag värnar om hundens bästa. Gärna för mig.

F.ö. har jag en hund av frisk, sund och långlivad ras som är tänkt att användas i avel, förutsatt att han har fina höfter, får bra resultat på MH, ögonlyses UA o.s.v. och då endast med tikar som matchar honom.

Det finns faktiskt renrasgia avlare som inte heller är speciellt seriösa. Tyvärr.. För rötägg finns det alltid.
En uppfödare av min ras fick en vit valp. Och gjorde en parning till på samma kombination och fick två vita valpar till.

Den uppfödaren kommer jag naturligtvis inte att låna ut min hane till eller söka mig till när jag vill ha en valp.

Andra kan ju faktiskt göra liknande val: Tycker man att utställningsschäfern är hemskt ohälsosam - den har ju en del höftproblem - så skaffar man naturligtvis inte en sådan. Tycker man att raserna A, B, C och D är hemskt felavlade, så skaffar man naturligtvis inte någon av de raserna.

Senast ändrad av en moderator:

Nä exakt... En människa måste ju ha lite sunt förnuft...

Jag förstår bara inte att människor inte förstår att om man korsar en hund som är blandis i första led med en annan blandis så är det bäddat för fel, inte bara fysiska utan även mentala.
Gnist jag ställer mig också vid väggen.

Vad är den vetenskapliga förklaringen till detta?

Hört talas om bruksschäfer?
Jag förstår inte hur du kan vara för både gott psyke, stark fysik, men EMOT kontroll och dokumentation av just detta. Det är precis vad renrasavel är. En långvarig och långsiktig dokumentation över djurens egenskaper. Om dokumentationen (mot all förmodan) skulle visa grava HD problem i alla led, så kan du som valpköpare ta reda på det, och selektera bort dessa hundar. Gillar man inte basset eller mops tex, så köper man inte det, utan tittar på raser som intresserar en.

Men nu haltar logiken. Du korsar en schäfer (hypotetiskt) med en annan renrasig hund och får en blandras. Var saknas dokumenationen? Och varför skulle det inte gå att kontrollera anlag för HD? Är det bara administration - en ren teknikalitet - som får dig att säga nej till blandrasavel? Jag har dokumentation om min blandrashund i fem led (längre har jag inte kollat), de första tre leden har jag dessutom sett (är fortfarande vid livet).

Jag har haft bruksschäfer. Och den hade inte bara ledproblem, neurologiska problem (till följd av lång rygg), magproblem utan även dålig blåsa och opererades ungefär 6 gånger.

Och till er som inte vill debattera, utan föredrar att dunka huvudet i väggen - använd hjälm och sök er till en diskussion som inte handlar om blandrasavel... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Men nu haltar logiken. Du korsar en schäfer (hypotetiskt) med en annan renrasig hund och får en blandras. Var saknas dokumenationen? Och varför skulle det inte gå att kontrollera anlag för HD? Är det bara administration - en ren teknikalitet - som får dig att säga nej till blandrasavel? Jag har dokumentation om min blandrashund i fem led, de första tre leden har jag dessutom sett (är fortfarande vid livet).

Jag har haft bruksschäfer. Och den hade inte bara ledproblem, neurologiska problem (till följd av lång rygg), magproblem utan även dålig blåsa och opererades ungefär 6 gånger.

Och till er som inte vill debattera, utan föredrar att dunka huvudet i väggen - använd hjälm och sök er till en diskussion som inte handlar om blandrasavel... ;)

Problemet är väl att dokumentationen av blandraser (i de få fall den finns) är privat. Det finns ingen organisation bakom som på något sätt ger dokumentationen validitet.

Om man parar en SKK-reggad schäfer med en SKK-reggad labrador finns visserligen valparnas härstamning dokumenterad och tillgänglig via SKK, men valparnas valpar då? Och deras barnbarn? Barnbarnsbarn? Hur hålls deras härstamning dokumenterad och finns den tillgänglig för allmänheten? Sker det på något sätt något samarbete blandrasuppfödare emellan för att säkerställa att dokumentation sker och att den hålls tillgänglig för allmänheten?

Vad är den vetenskapliga förklaringen till detta?

Du hör alltså till den lilla klick som inte kan förstå att om man korsar en utpräglad vallhund, med dess signalkänslighet och nerver med exempelvis en jakthund, med dess under generationer framavlade jaktlust, så kolliderar de mentala bitarna rejält, vilket oftast resulterar i mental härdsmälta = mentalt skräp som mått bäst av att aldrig födas!

Intressant att diskutera med en som har åsikten att en hund blir vad man gör den till, oavsett hur den är framavlad och vilka mentala och genetiska byggstenar som finns i den? Inte för mig alla fall :cool:

Som sagt: Been there, done that ungefär en miljard gånger och lärt mig att det är inte lönt att diskutera med människor av de åsikterna!

Läs på om några månader om hundgenetik etc. och återkom sedan, så kanske vi kan föra en intressant och vettig diskussion...

Så slutsatsen är givetvis att alla bruksschäfrar är lika sjuka som din:idea:
Ledproblem är för övrigt i största mån ärftliga, vad hade föräldrarna eller mor/farföräldrarna eller ett led efter det för statistik?

Varför söker du inte svaren du vill ha i gamla trådar där du fått förklarat för dig att det finns flertal utförliga svar. Vi dunkar huvudet i väggen just för att du inte verkar vilja se på de femtioelva andra svaren utan ska dra upp debatten som knappt hunnit bli ljummen ännu en gång.

Senast ändrad:

Vetrinären träffar honom endel utanför clinicen också...

Lägga ner kanske var fel ord men smutskastningen kan väl sluta...

Du litar alltså mer på en veterinärs uttalande om hundens beteende än låt säga en som dömer på mentaltester? Ja, men det sa ju allt om ditt omdöme faktiskt, utan att mena att vara spydig.

Så slutsatsen är givetvis att alla bruksschäfrar är lika sjuka som din:idea:

Varför söker du inte svaren du vill ha i gamla trådar där du fått förklarat för dig att det finns flertal utförliga svar. Vi dunkar huvudet i väggen just för att du inte verkar vilja se på de femtioelva andra svaren utan ska dra upp debatten som knappt hunnit bli ljummen ännu en gång.

Nu är det inte min tråd, men jag tyckte någon sa att Buke var ett ställe för debatt för ett par minuter sedan.

Lång rygg = svag rygg. Ganska enkelt. Ju mer inavel = mer inavelsproblem. Ganska enkelt det också. Dubblering av skadliga anlag som annars inte hade framträtt.

Fram till det kommer mer belysande kunniga inlägg och inte bara samma gamla vanliga tugg om blandrasers alla fördelar, så lägger jag tråden på is.

Påminner bara än en gång: OM nu blandraser är så mycket hälsosammare, så varför ligger de inte i den lägsta premiegruppen försäkringsmässigt, tillsammans med jämtar, aussies etc??

De ligger fortfarande kvar i premiegrupp 3....

Nu är det inte min tråd, men jag tyckte någon sa att Buke var ett ställe för debatt för ett par minuter sedan.
Det är det, men du ville ha svar och jag och ett par till hänvisade eftersom att det faktiskt är tröttsamt att behöva skriva det femtioelva gånger. Om du väldigt gärna vill veta, vad hindrar dig då från att kolla upp det? Kanelbulle har ju länkat ett tiotal åt dig så du slipper leta.

Lång rygg = svag rygg. Ganska enkelt. Ju mer inavel = mer inavelsproblem. Ganska enkelt det också. Dubblering av skadliga anlag som annars inte hade framträtt
Det här förstår jag inte? Din hund var inavlad?

Du hör alltså till den lilla klick som inte kan förstå att om man korsar en utpräglad vallhund, med dess signalkänslighet och nerver med exempelvis en jakthund, med dess under generationer framavlade jaktlust, så kolliderar de mentala bitarna rejält, vilket oftast resulterar i mental härdsmälta = mentalt skräp som mått bäst av att aldrig födas!

Jag talar om medveten avel. Avel som är planerad. Inte slumpmässig. Det finns många lyckade blandraskorsningar också (nu talar jag om andra raser).

Men det lät som en vetenskaplig utläggning och därför var jag tvungen att fråga.

Det är det, men du ville ha svar och jag och ett par till hänvisade eftersom att det faktiskt är tröttsamt att behöva skriva det femtioelva gånger. Om du väldigt gärna vill veta, vad hindrar dig då från att kolla upp det? Kanelbulle har ju länkat ett tiotal åt dig så du slipper leta.

Okej, då ska jag göra det (det tar lite tid att läsa igenom alla trådar men jag har väl inget bättre för mig), men lägg för all del inte tråden på is för min skull. Jag är inte TS.

Påminner bara än en gång: OM nu blandraser är så mycket hälsosammare, så varför ligger de inte i den lägsta premiegruppen försäkringsmässigt, tillsammans med jämtar, aussies etc??

De ligger fortfarande kvar i premiegrupp 3..

Precis ! Och Sara-Ida , om jag inte minns fel (rätta mig om jag gör det) så är inte du den första att tro på myter och dessutom ska ha bevis fysiska bevis på saker och ting? Kollar du på försäkringsbolagens hemsidor kan du se att blandraser inte ligger i en grupp bland friska "raser"..Det borde väl vara ett ypperligt bevis?

Precis ! Och Sara-Ida , om jag inte minns fel (rätta mig om jag gör det) så är inte du den första att tro på myter och dessutom ska ha bevis fysiska bevis på saker och ting? Kollar du på försäkringsbolagens hemsidor kan du se att blandraser inte ligger i en grupp bland friska "raser"..Det borde väl vara ett ypperligt bevis?

Det tror jag är en schablonkategorisering just därför att kontrollen inte är lika god som av rasrena hundar. Dessutom kanske ägarna inte är lika nogräknade heller när det gäller att se efter djuren. Mina hundar har aldrig behövt veterinärvård (med undantag för de rasrena) så jag har aldrig behövt kontakta försäkringsbolaget.

Det tror jag är en schablonkategorisering just därför att kontrollen inte är lika god som av rasrena hundar. Dessutom kanske ägarna inte är lika nogräknade heller när det gäller att se efter djuren. Mina hundar har aldrig behövt veterinärvård (med undantag för de rasrena) så jag har aldrig behövt kontakta försäkringsbolaget.

Så blandraser hamnar procentuellt sett i större omfattning i hem där de inte får den veterinärvård och sjukdomsutredning som behövs när de blir sjuka? Vad säger det om de som säljer blandraser? :smirk:

Om man nu ska generalisera...

Så blandraser hamnar procentuellt sett i större omfattning i hem där de inte får den veterinärvård och sjukdomsutredning som behövs när de blir sjuka? Vad säger det om de som säljer blandraser? :smirk:

Om man nu ska generalisera...

Jag tror att en kvalificerad gissning är att många inte är försäkrade alls, pga att de är billigare i inköp.

Jag säger ingenting om säljare av blandraser. Jag är för själva idén med blandraser som en del av seriös avel. Med kontroller, veterinärbesiktningar och dokumentation som vid all annan avel. Det borde inte vara omöjligt att ordna till.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 171
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka