Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Schäferns led-höft-ryggbesvär är ett bra exempel. Om exteriören är orsaken - vilket verkar troligt - går det att avla bort. Jag skulle gärna vilja ha en hund med schäferns oftast goda psyke, men med en starkare fysik. (Nu har jag aldrig hundavlat själv, men det torde inte vara omöjligt att åstadkomma).

Då vill jag öppna dina ögon och be dig notera att det finns två typer av schäfer, dock under samma namn. En utställningslinje som står för de flesta av höftledsfelen. Sedan den gamla hederliga bruksschäfern som enbart är avlad för att kunna arbeta:

Uts linje:

images

Gammal hederlig:

images

För övrigt hänvisar jag dina frågor till gamla trådar (ämnet har varit uppe hundratals gånger tidigare) och där kan du med största sannolikhet få svar.

KL
Jag har bara haft blandrashundar och föredrar dem framför renrasiga. De är friskare, starkare och lever längre. Den senaste levde frisk i 17 år, medan den renrasiga schäfern dukade under vid 10 och genomgick 6 operationer dessförinnan.

Jag tror att blandraser är framtiden. Risken för att defekter kommer fram minskar betydligt och många raser är snart så sönderavlade att det är synd om djuren.

Jag kan inte svara på frågan om du ska avla eller inte, men jag noterar med viss fascination skillanden mellan avel i häst- och hundvärlden. Ingen skulle avråda från korsningsavel bland ponnier och hästar av hälso- eller temperamentsskäl. Det handlar snarare om att det är svårt att göra sig av med djuren.

Oooh jeeh... då måste ju de hundar jag växt upp med varit superundantag. Alla de renrasiga levde till 14-15 års ålder (friska och krya), den enda blandrasen vi haft dog vid 2 års ålder. :eek: Fasansfull statistik! :smirk:

Du har till en viss del rätt, inavelsproblematik slipper man om man blandrasavlar FÖRUTSATT att uppfödarna faktiskt håller koll på sina hundars härstamning och inte faller för frestelsen att avla på undermåliga djur (vilket väl är främsta problemet i hundaveln i stort, att uppfödare faller för frestelsen att avla på djur som egentligen inte håller måtten).

Däremot så tvivlar jag på att blandrasuppfödare är "bättre människor" än renrasuppfödare på den punkten. De faller redan för frestelsen och de kommer fortsätta göra det vilket kommer leda till vissa sjuka "blandraslinjer". Den problematiken ligger mer på människonivå än på hundnivå s a s.

För att du sedan ska få så bra förutsättning som möjligt att få friska och väl fungerande blandrasvalpar måste uppfödaren sätta sig in vilken sjukdomsproblematik som finns bakom. Hur ser det ut med höfter, ögon, hud och päls etc.? Hur är mentaliteten i "linjen"? Man måste inte bara kunna en ras bra utan minst två raser bra så man har någon slags bra förutsättning att göra en lämplig rasblandning.

Så som sagt, de enda hälsoproblem blandrasavel kan minska är inavelsrelaterade problem såvida inte sjukdomsproblemen finns inom båda raserna man tänkt sig använda.

Hur många generationer tar det innan härstamningen till en blandras är helt okänd? För att sådan information ska leva vidare måste den dokumenteras någonstans, på ett sådant sätt att andra människor kan ta del av informationen. Sker det idag?

Blandrasavel, eller snarare experimentell avel/kontrollavel, är bra för att häva inavelsdepressioner inom redan befintliga raser men att det skulle vara framtiden att satsa på blandraser? Tja, det beror väl på. Billiga hundar är i ropet nu. :smirk:

Jag förstår bara inte att människor inte förstår att om man korsar en hund som är blandis i första led med en annan blandis så är det bäddat för fel, inte bara fysiska utan även mentala.
Gnist jag ställer mig också vid väggen.

Hur kan ni ens ha hundar om ni är i mot avel?
Ursäkta, men är trött på att dom flesta är i mot blandraser.
Håller med om att blandraser är bättre.
Jag har haft hund, o har, och många jag känner har.
Både schäfer,papillon m.m..
Och min som är en blandras, mår bättre en vad dom hundarna gör.
Det är problem med höfterna, o allt möjligt.

Men min hund har inte råkat ut för nått.
Har haft han sen han var 1 vecka gammal, o följt hans uppväxt sen dess.
Och han har varit fulltfrisk.
Och visar inga tecken på nått, och enligt vetrinären har han fina höfter.
Och bra hull m.m!
NI som är i mot avel är ni 100% medvetna om att era hundar är fram avlade ;)
Hur ska dom annars kunna kommit till livet, om dom inte låtit sig para tiken med en HANE!
Ursäkta, o jag förväntar mig inga trevliga svar på detta.
Men har ni inget trevlig o skriva efter detta så snäll ni LÅT BLI!
Och jag menar de,till allvar LÅT BLI.
Det blir ganska otrevlig o läsa alla klagomål.
Har varit tillräkligt i detta forum!

Tack för mig!

Det finns ju ingen på forumet som är emot avel!
Däremot är många, fullt förståeligt, emot ogenomtänkt avel, framförallt på blandrashundar. :idea:

Du, vi är inte otrevliga, vi ger dig de råd du frågade om.
Att vi inte håller med dig är inte per automatik otrevligt.
Och man äger inte en tråd bra för man skapat den- thats internet

Schäferns led-höft-ryggbesvär är ett bra exempel. Om exteriören är orsaken - vilket verkar troligt - går det att avla bort. Jag skulle gärna vilja ha en hund med schäferns oftast goda psyke, men med en starkare fysik. (Nu har jag aldrig hundavlat själv, men det torde inte vara omöjligt att åstadkomma).

.

Hört talas om bruksschäfer?
Jag förstår inte hur du kan vara för både gott psyke, stark fysik, men EMOT kontroll och dokumentation av just detta. Det är precis vad renrasavel är. En långvarig och långsiktig dokumentation över djurens egenskaper. Om dokumentationen (mot all förmodan) skulle visa grava HD problem i alla led, så kan du som valpköpare ta reda på det, och selektera bort dessa hundar. Gillar man inte basset eller mops tex, så köper man inte det, utan tittar på raser som intresserar en.

En blandras kan aldrig vara ett bättre alternativ än ovanstående, eftersom du då saknar dokumentation (utöver att mamman är snäll, och pappan bra på att äta köttbullar.) Har man riktig otur har blandrashunden basseten till farfar, mopsen till farmor och HDschäfrarna till morföräldrar, och då kan den med guds bästa vilja inte bli friskare än renras, vad det än står i annonsen.

Och visar inga tecken på nått, och enligt vetrinären har han fina höfter.
Tack för mig!

Kan ingen veterinär avgöra utan röntgen.

Mina rasrena har också fina höfter och visar inget tecken på nåt som du kallade det..
Sånt där blaha att blandisar är bättre blir jag bara så trött på. Det är bara ett tyckande hit och dit utan kunskap.

Det är buskisaveln alla är emot, inte blandisarna. Men det verkar INGEN blandisägare fatta.

*kl*

EFter att ha råd frågat några jag känner som avlar (renrasigt) om vad dom tycker och tänker och vad vetrinärenerna säger. (Deras då) De var så snälla och kollade upp detta.

Visst det finns många blandisavlare som inte alls är seriösa. Men det finns de som är också. Som har kollat upp sina hundars mentalitet(vilket är svårt då de flesta mentaltest är endast för renrasiga) Men det är gjort. Röntgat osv osv. Kärnfriska hundar super sociala.

I alla fall de mina kontakter har sagt att det är inte bättre att ha blandras än renrasiga inte heller viseversa. De e lika bra så länge ägaren tar sitt ansvar. Det gäller ju att rätt person för en hund men det gäller ju ALLA hundraser vare sig de e renrasiga eller inte.

Det finns faktiskt renrasgia avlare som inte heller är speciellt seriösa. Tyvärr.. För rötägg finns det alltid.

Min vetrinär tycker min hund är väldigt fin psykist och fysiskt. Har dock inte gjort några seriösare undersökningar då jag valde att kastrera min blandras hane. Då jag inte vill avla på en hund som är tre olika raser.

Jag har haft både en renrasig hund och nu en korsning. Den renrasiga var missskött sen tidigare ägare haft honom. Kroniskhalsinfektion och lite andra saker som inte var så bra för avel. Som den första ägaren använde honom till. Vi valde att inte göra det trots bra stamtavla och sånt.

Min hund nu är som sagt kärnfrisk. Men väljer at tinte avla på han för det inte ligger i mitt intresse plus att han har tre raser i sig.

Så allt snack om att de ena är bättre än det andra tycker jag ni ska lägga ner

Ska jag vara ärlig så förstår inte jag hur en veterinär kan uttala sig hur en hund är mentalt. Visst, kanske hunden är snäll på veterinärbordet, men mer vet hon/han inte.

Nä, vi behöver inte alls lägga ner. För detta är ett diskussionsforum ;)

Vetrinären träffar honom endel utanför clinicen också...

Lägga ner kanske var fel ord men smutskastningen kan väl sluta...

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka