Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

*kapar tråden*
Skulle bara berätta att jag har blivit tillfrågad om min renrasiga labradorhane kunde tänka sig att para en liten renrasig Shetland sheepdog.
Det sa jag givetvis nej till. Undra hur tikägaren tänkte.

Vi blev tillfrågade om våran BC-hane inte kunde få para en dobermann/collie-tik också...
"Han är ju så cool och hon är ju så fin" :smirk:

Behöver jag ens säga vad svaret på den förfrågan blev??

trådkapning förlåt
Men bara för jag är nyfiken inga planer alls, vad är brukligt att ta betalt för avel med en renrasig jackrussel med stamtavla? aldrig utställd eller något annat, fin stam dock.

Brukligt är att man inte avlar på annat än meriterade och hälsoundersökta hundar - oavsett stam. Hur ser en fin stam ut förresten? Det beror väl på vilken tik/hane man tänkt att para med? Rimligtvis borde alla hundar ha mer eller mindre "bra" stam eftersom alla kombinationer rent teoretiskt är gjorda för att få fram bra hundar. Sedan vet ju jag också att det finns de som inte tänker längre än näsan räcker även inom rasaveln...

Avgiften brukar motsvara ett valppris. Antingen genom att man får en av valparna, eller att man betalar språng + levandevalpavgift, eller endast levandevalpavgift.

Jag planerar att ta valpar efter min flat med knäproblem. Pappan blir en GD opererad vid 8 månaders ålder för pålagringar och lösa broskbitar i axlarna. Blir en underbar blandning, helt sjövild, väger ca 80kg och de valpar som inte avlivas pga mentala problem kommer att tas bort när alla fyra benen är paj... Men båda föräldrarna är såååå underbara:love:

gud vad jag har dålig humor idag...:cool:

Tack för svaret , jag undrade mest då man ibland ser avelsannonser på blocket med jackrusselhanar utan några meriter.

Bad om råd, inte snälla låt bli.
Väldigt otrevliga svar.
Här går man ut, för o be om hjälp.
Men jag ska nog ta kontakt med en kennel, eller något.
För mer info.

Tack, för er andra som håller med mig.

Blandras?
Varför är ni i mot just blandras, många blandraser är bättre.
Än renrasiga hundar.
Jag har liksom, haft hund i flera år.
Samt många jag känner.
Och har gått mycket beröm för min hund, att jag ska ställa ut honom.
Och ta valpar på honom, iallafall en gång.
För han är lugn, trevlig,social.
Älskar andra hundar,människor.
Han var EJ önskad ifrån början, men efter valparna kommit.
Valde försäljaren, att ta en kull till från samma mamma o pappa som min har.
Och valparna, är otroligt sociala och trevliga,lugna.
Gör inte detta för att det är rent kul, utanför att min blev en sån bra korsning.
Och tror det kan bli otroligt bra hundar av honom..
Vill ju föra hans sätt o utseende vidare, då han är mycket vacker att se på!

MEN tack, för att AVRÅD!
Men jag väljer själv.
Ville ha tips å råd.
Men de var EJ de jag fick av många, men ni som säger till dom.
Tack, ni verkar vara bra :)

TA EJ ILLA UPP, och skriv EJ elaka saker nu!

Vänd dig till en kennel du - testa med kennlarna som fött upp föräldrarna till din hund (om springern resp. labradoren som han är blandad med är renrasiga och registrerade alltså) - de blir säkert glada över att deras uppfödningar och ättlingar till dessa används i flera generationer av planerad blandrasavel... Ingen seriös kennel kommer i alla fall att uppmuntra någon till att bedriva avel på sin blandrashane.

Än renrasiga hundar.
Jag är ju då väldigt nyfiken på din definition av påståendet ovan. Bättre hur då? På vilket sätt är din hane ett så extraordinärt lyckat avelsresultat att det skulle finnas anledning att använda honom i vidare avel? Båda raserna har problem med både ledfel och ögonsjukdomar - så jag antar att både föräldrarna och samtliga valpar ur båda kullar, inklusive din hane och även den tilltänkta tiken, är HD/AD-röntgade samt ögonlysta med idel utmärkta resultat, eller? Annars verkar det ju mycket märkligt att påstå att "korsningen blivit så bra". Hälsan är ju, uppenbarligen, en av de absolut viktigaste delarna när det gäller avel.

Både labrador och springer är ju fågelhundar, men med helt olika användningsområden och arbetssätt. Vad är ett lyckat resultat mentalitetsmässigt för en blandning mellan raserna då - en hund som jobbar som en retriever eller en hund som jobbar som en spaniel, eller något mittemellan kanske? Någon hum om vad man vill få fram måste man ju ha om man utför en viss korsning flera gånger? :idea:

Eller så är definitionen för "en sån bra korsning" helt enkelt bara att valparna blivit söta och fungerande sällskapshundar - målmedveten avel mot ett specifikt syfte och hälsoprogram be damned - och då har du ju just infriat alla "våra" (de flesta som skrivit i tråden) misstankar som ligger till grund inför avsky för blandrasavel (nej, inte hundarna i sig - kan inte tänka mig att någon ogillar individerna bara för att de råkar vara blandras :crazy:). Så "snälla låt bli" är fortfarande ett väldigt bra råd...

Jag tycker fortfarande att "låt bli" var ett väldigt bra råd.

Väldigt otrevliga svar.
För mer info.

Blandras?
Än renrasiga hundar.
Samt många jag känner.
Gör inte detta för att det är rent kul, utanför att min blev en sån bra korsning.

MEN tack, för att AVRÅD!
Men jag väljer själv.
Ville ha tips å råd.

En hund utan stamtavla kan du inte ställa ut, förutom på en blandrasutställning i så fall och et ger nog inte så mkt..

Hallo!!! Låt bli det.Vet du hur många hundar som far illa,och det är ingen ekonomi.Kallar du dig för djurvän så glöm det att PARA.Tack för mig.chik

Har varit i din sits och skulle väl ha det gott ställt om jag sagt ja men jag skulle ALDRIG låta Zingo bli pappa då jag inte vet vilka anlag han skulle föra vidare. Själv är han en underbar hund men han är dock blandras och då kan man aldrig veta vad resultatet blir. Så jag sällar mig till de andra som säger: LÅT BLI

Jag fattar ärligt talat inte vad poängen med sådana här trådar är?
En människa med en blandras frågar om hon ska låna ut/para sin hund, och vad andra tycker. Samtliga i tråden skriver "nej, låt bli". Personen i fråga blir så arg och skriver att han/hon struntar i andras åsikter och att han/hon minsann ska avla på hunden i alla fall!
What's the point?

Jag hittade en valp på lokala mataffären för ett tag sedan. "Nu löper min cavaliertik, hane sökes. Vad som helst! Ring snarast! Pris kan diskuteras". Seriöst, nej?
Hade jag viljat ha lätttjänade pengar hade jag kunnat bidra med min underbara, trevliga blandras! Men det skulle aldrig falla mig in! Han har pålagringar i armbågarna och har haltat sig igenom sitt liv. Det skulle aldrig falla mig in att avla på en sådan hund, inte minst sagt med tanke på att hans problem kan nedärvas. Jag skulle må jättedåligt över att sälja valpar som sedan visade sig vara sjuka! Inte nog med att det är synd om valparna så kan det inte vara kul för valpköparna att kanske leva med en hund som är begränsad (som min hund som inte kan gå långpromenader eller syssla med för krävande aktiviteter).

Jag tycker du ska tänka dig för? Vad är det som säger att din hund är bra avelsmaterial?
Jag har ingenting emot blandraser, men aveln..nej tack!
Jag kan sträcka mig så långt att blandrasavel är okej för att få fram service/ledarhundar med en viss mentalitet eller att polisen avlar på olika raser för att få fram en bra polishund. Givetvis ska det vara duktiga människor som sysslar med det!

Väldigt otrevliga svar.
För mer info.

Blandras?
Än renrasiga hundar.
Samt många jag känner.

MEN tack, för att AVRÅD!
Men jag väljer själv.
Ville ha tips å råd.

Du fick massor med goda råd...att det är så svårt att förstå att man inte ska avla på omeriterade hundar utan stamtavla - jag har en renrasig hund med bra stamtavla som är fullständigt ok både fysiskt o psykiskt men det skulle inte falla mig in att avla på honom...hur trevlig han än är....läs i annonser om alla hundar som behöver omplacering - köpta av folk som velat ha en billig hund - för det är dom som köper blandras till största delen -och sen inte fixar blandrasen mellan BC o rottweiler som både vallar o vaktar med stooor iver.
Det är inte för att vara elak mot dig vi avråder - det är för att skona eventuella valpar från elände.
Javisst det kan gå bra - men inte mycket talar för det.

Att blandraser skulle vara bättre än renrasigt är BS!!! Ska man avla, oavsett om det handlar om korsning eller rent SKA man ha ett mål med aveln och vara 100% säker på att avkomman inte får några ärftliga defekter och dessutom noga bokföra föräldrarna och följa upp dom hela livet. Är du beredd på att göra det?

//Piraja, ägare av blandras med ärftlig ögonsjukdom:cool:

Det är ditt val, ingen annans. Jag tycker inte att ni ska komma och säga att hon inte ska göra det. Ge henne råd och tips istället!

Känner du att du har en frisk och sund hund, så ser jag inga hinder till att inte ta valpar efter den. Jag har själv en blandrashund och ser inga som helst nackdelar med blandrashundar, så länge det är bra korsningar med friska föräldrar.

Rimligt pris? Jag har sett annonser på blocket där en blandrashane kostar runt 1 500 kr att använda till sin tik.

Jag skulle då aldrig kunna ge tips och råd för något jag är emot.
Då får de allt söka svaren nån annanstans än hos mig..

Jag skulle då aldrig kunna ge tips och råd för något jag är emot.
Då får de allt söka svaren nån annanstans än hos mig..

Kan bara instämma!

Eftersom de flesta uppfödare här inne pysslar med renrasuppfödning, så får man faktiskt finna sig i att vi inte rekommenderar någon att starta med buskavel!!!

Vad vill du/ni ha ut av parningen? Vad har din hund samt tiken för egenskaper som inte går att hitta hos renrasiga hundar som ni vill avla vidare på?
Är hundarna hälsoundersökta?

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv