Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

Jag kan inte svara på frågan om du ska avla eller inte, men jag noterar med viss fascination skillanden mellan avel i häst- och hundvärlden. Ingen skulle avråda från korsningsavel bland ponnier och hästar av hälso- eller temperamentsskäl. Det handlar snarare om att det är svårt att göra sig av med djuren.
En häst ger ett föl, max två. En hund kan ge 14 valpar på ett bräde.

Hästen, oavsett ras, har ungefär samma användningsområden (de rids på eller drar vagnar av olika slag).

Hundar, beroende på ras, har massor av användningsområden och mentalitet därefter.

Hästen, oavsett ras, har ungefär samma användningsområden (de rids på eller drar vagnar av olika slag).

Hundar, beroende på ras, har massor av användningsområden och mentalitet därefter.

:eek: Menar du det :confused: Är inte en hund en hund bara :idea: :eek:

:D

Jag håller med, men det är stora och farliga djur. Temperamentsfel hos en häst kan vara livsfarligt och lynnet skiftar ganska mycket mellan fullblod och fjordingar. Det finns alltså all anledning att vara försiktig.

Hur som helst.
Är man medveten om vad man korsar, och tar konsekvenserna av det, torde det inte vara värre att avla fram blandraser än rasrena. Och om nu någon hävdar det, är jag nyfiken på att få veta varför.

Jag har gett upp det där för länge sedan...

Att förklara hundaveln och dess genetik etc. för de som inte vill förstå är rätt döfött och energikrävande och jag har massor av annat att lägga energi på i fråga om hund :D

d026.gif
Liksom...

Att förklara hundaveln och dess genetik etc. för de som inte vill förstå är rätt döfött och energikrävande och jag har massor av annat att lägga energi på i fråga om hund :D

Jag tror inte genetiken är hela svaret på det ständiga - och mycket aggressiva - försvaret av rashundsavel. Det måste vara en stor portion känslor med i bilden. Om nu inte alla hundavlare är genetikexperter förstås.

I större grad än buskisuppfödarna i alla fall..

Men det finns väl oansvarig avel bland renrasiga hundägare också! Annars hade väl inte schäfrar haft höftproblem, tex? Varför är all korsningsavel buskis?

Som jag skrev till Kimz0r

Gnist skrev:

d026.gif
Liksom...

Och jag är oerhört nyfiken på hur de "friska, starka" blandraserna kan uppkomma från dessa, som du skriver, "sönderavlade" rasrena hundarna. Vilka raser syftar du på? På vilket vis skulle blandraser vara friskare? Vilken hälsokontroll finns av blandraser?
Det finns "femtioelva miljoner" olika hundraser från hela världen, behövs dessa verkligen utökas med x antal blandraser? Kan man inte hitta NÅGON renasig hund bland alla dessa som skulle kunna passa?

Får jag ställa mig brevid och också slå huvudet i väggen?

Jag menar, jag tycker att minst en person i varje blandras/renras tråd har orkat skriva en riktigt bra förklaring på varför/varför inte.
Dennes svar verkar dock alltid vara osynligt för de som läser tråden?
Det verkar som att man ser det man vill se..

Får jag ställa mig brevid och också slå huvudet i väggen?

Jag menar, jag tycker att minst en person i varje blandras/renras tråd har orkat skriva en riktigt bra förklaring på varför/varför inte.
Dennes svar verkar dock alltid vara osynligt för de som läser tråden?
Det verkar som att man ser det man vill se..

Japp...och när undertecknad informerar om blandras med sjukdom (ärftlig sådan) talar undertecknad för döva öron...:smirk:

Gnist!...får jag plats jag med?

Och jag är oerhört nyfiken på hur de "friska, starka" blandraserna kan uppkomma från dessa, som du skriver, "sönderavlade" rasrena hundarna. Vilka raser syftar du på? På vilket vis skulle blandraser vara friskare? Vilken hälsokontroll finns av blandraser?
Det finns "femtioelva miljoner" olika hundraser från hela världen, behövs dessa verkligen utökas med x antal blandraser? Kan man inte hitta NÅGON renasig hund bland alla dessa som skulle kunna passa?

Schäferns led-höft-ryggbesvär är ett bra exempel. Om exteriören är orsaken - vilket verkar troligt - går det att avla bort. Jag skulle gärna vilja ha en hund med schäferns oftast goda psyke, men med en starkare fysik. (Nu har jag aldrig hundavlat själv, men det torde inte vara omöjligt att åstadkomma).

Men varför ska man köpa/avla rasrent för sakens skull? Jag skulle gärna se hälsokontroll av blandrasaveln och en medveten avel mot friska hundar med bra temperament, där rasstandarden inte lockar till osund avel.

Nej!

Vis av erfarenhet vet jag att det direkt kommer 100000 stycken följdfrågor = mycket energi som går åt för att sitta och svara på.

Been there, done that..

*kl*

Jag skrev ett litet svar här, men jag sållar mig i stället till gruppen som dunkar huvudet i väggen.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka