Avla på min hane?!

Sv: Avla på min hane?!

KL
Jag har bara haft blandrashundar och föredrar dem framför renrasiga. De är friskare, starkare och lever längre. Den senaste levde frisk i 17 år, medan den renrasiga schäfern dukade under vid 10 och genomgick 6 operationer dessförinnan.

Jag tror att blandraser är framtiden. Risken för att defekter kommer fram minskar betydligt och många raser är snart så sönderavlade att det är synd om djuren.

Jag kan inte svara på frågan om du ska avla eller inte, men jag noterar med viss fascination skillanden mellan avel i häst- och hundvärlden. Ingen skulle avråda från korsningsavel bland ponnier och hästar av hälso- eller temperamentsskäl. Det handlar snarare om att det är svårt att göra sig av med djuren.

Om du läser på lite ang blandrasaveln, så ser du snart att du har fel. Det finns ren fakta om detta och du är helt fel ute.

Ditt inlägg lyser okunskap, eller har du vetenskaplig fakta som stöder dina uttalanden?

Du menar alltså att risken för att defekter kommer fram är mindre bland renrasiga hundar, än avel där generna blandas upp?

Det är lite mer bakom än så enkelt som du beskriver och det går inte att jämföra med hästuppfödning..

Vad blir det då tror du om du blandar två defekter? En friskare hund?

Hundskolan har gjort försök, och faktum är att i andra ledet så blev hundarna sjukare. De fick också defekter som inte de rasrena hade från början.

Men ska jag vara ärlig så orkar jag inte diskutera detta. Finns hur mycket trådar som helst om det, du får läsa där.

Hundskolan har gjort försök, och faktum är att i andra ledet så blev hundarna sjukare. De fick också defekter som inte de rasrena hade från början.

Ja, jag orkar inte heller. Men aldrig mer att jag köper en rasren hund. Har ingen lust att lappa ihop och operera dem stup i kvarten. Så jag personligen är glad att det finns blandrashundar. Självklart kan anlag komma fram som är negativa i blandrasavel, så är det bland människor också och alla djurarter. Skilnaden är att inom hund (och häst) avel kan man ta bort defekta individer ur avel (och helt och hållet). Men svaret kan knappast vara att inavla ännu mer.

Jösses, du som är proffs borde väl kunna källgranska - då får du reda på att blandrasavel INTE främjar sundheten hos hundar och att häst och hundavel inte går att jämföra.
Hur kan du bara ploppa ur dig ett "tyckande", det trodde jag inte om dig.

Jösses, du som är proffs borde väl kunna källgranska - då får du reda på att blandrasavel INTE främjar sundheten hos hundar och att häst och hundavel inte går att jämföra.

Det finns mig veterligen inte särskilt mycket studier på detta. Argumenten för renrasiga hundar är ffa kontrollen, man vet vad man får, etc etc. Nej, det går säkert inte att jämföra hästar och hundar på detaljnivå. Men någonstans är genetikens lagar desamma för alla däggdjur. Jag tror att vi har målat in oss i ett hörn när det gäller hundavel. De effekterna framkommer naturligtvis även inom blandrashundar - det är ju samma gener som korsas, men i olika uppsättningar. Jag bara undrar vad lösningen är? Och jag har inte sagt varken bu eller bä till att avla på blandrashundar. Bara att jag själv föredrar dem och har hittills bara goda erfarenheter.

Två sönderavlade raser korsas med varandra och, voilá, resultatet blir FRISKA valpar. Hurra! :bump::cool:

Varför inte? Ska vi alla ägna oss åt cutting-edge-forskning för att kunna yttra oss om något så subjektivt som avel?

Om man blandar två sönderavlade så hur kan det bli en frisk och långlivad individ???

Man kan blanda gener också genom att para med hundar från andra länder om det är det man vill undvika!

Två sönderavlade raser korsas med varandra och, voilá, resultatet blir FRISKA valpar. Hurra! :bump::cool:

Nej - SJÄLVKLART INTE. Men vems fel är det att de avlades sönder från början? Jag upprepar - vad är lösningen? Förbjuda dessa raser? Eller blanda generna?

Jag är ingen vetenskapsman, men här är ett bevis(tyvärr åt det sämre hållet) på hur mycket man kan ändra på en hunds utseende utan att blanda raser!

http://www.sensuroitu.net/GSD/1960.htm

inom de sönderavlade raserna borde man få människorna inom rasklubbarna att förstå att felet ligger mellan öronen på dem och att de bör ändra på avelsriktningarna!

Varför skulle det inte hjälpa att para en hund från kina med en hund av samma ras från tyskland som på intet sätt är släkt??? Varför anser du att man bör blanda raserna?? vad får man ut av det när människorna är samma idioter och det skulle leda till nya sjuka raser.. Det är vår attityd om vad som är vackert som behöver ändras, att blanda raser är ingen ide enligt mej!

Varför skulle det inte hjälpa att para en hund från kina med en hund av samma ras från tyskland som på intet sätt är släkt???

Därför att de ÄR släkt, annars vore de inte av samma ras. En del drag är så typiska för rasen att man måste ändra hunden ganska radikalt för att bli av med de negativa sidorna.

(Frågan är hur god genkontrollen är av den [hypotitiskt] rasrena hunden från kina? Risken är ju att du avlar vidare på negativa egenskaper i alla fall.)

Varför skulle inte kontrollerad, seriös blandrasavel kunna fungera? Om man tänker på lång sikt och tar bort de defekter som icke är önskvärda.

inom de sönderavlade raserna borde man få människorna inom rasklubbarna att förstå att felet ligger mellan öronen på dem och att de bör ändra på avelsriktningarna!

Det är väl där problemet ligger. Den som avlar. Oavsett om det gäller blandrashundar eller renrasiga hundar.

Ja, och alla hundar är släkt eftersom de är hundar...:smirk:

Varför skulle kontrollerad blandrasavel vara bättre en kontrollerad renrasavel?? På lång sikt leder de ju till samma sak om inte attityderna ändras!

Jag tycker det är relativt få raser som är sönderavlade, och oraken är att folk medvetet avlar på dåliga hundar för de tycker det är viktigare att hunden är multichampion än att den är sund.
I de flesta fall av blandrasavel är det viktigare att hunden är söt än att den är sund!

På lång sikt leder de ju till samma sak om inte attityderna ändras!

Nja. Om du avlar på blandraser med syfte att ta fram en sund och trevlig hund - du har ju inga krav på att den ska se enhetlig ut enligt rasföreskrifterna - får du på sikt en större genbank att använda. Förstås. Renrasig avel bygger ju på att hundarna ska behålla ett ganska homogent utseende. Det kravet skapar problem.

Ojj, nu blir jag nervös.
Mina hundar som är renrasiga, en på 4 år och en på snart 2 är fullt friska.

Men eftersom att dom är renrasiga så kommer jag få operera dom flera ggr och dom kommer vara jättesjuka nu dom sista åren, bäst jag börjar spara en STOR buffert redan nu då.

Kanske även förboka veterinär, alternativt anställa en på deltid för bara mina vovvar...

:eek::eek::eek:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 169
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 002
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv