Avla på medelmåtta?

Sv: Avla på medelmåtta?

Jag fick uppfattningen att Jezzibell gillade sin häst, men att hon var tveksam om att de egenskaper stoet hade skulle ge en avkomma som hon var förväntansfull till eller en avkomma som skulle kunna svara upp till hennes avelsmål. Men det kan hon svara bättre själv på, jag ska inte lägga ord i hennes mun.

Det var helt korrekt uppfattat :)
//Jezz

Välj en BLUP-hög hingst som inte är känd för att ge envisa avkommor och avla på 6-åringen - inte 5-åringen!

Nog för att jag inte är erfaren på avel med islandshästar, men jag har stor erfarenhet av avel med andra husdjur. Menar du att om jag väljer en hingst med hög blup, så elimineras risken att få en tjurig avkomma?

Varför tycker inte du att jag ska avla på 5-åringen? Blir väldigt nyfiken nu. Orolig blir jag inte det minsta, men väldans nyfiken på varför hon inte skulle kunna få ett bra föl?
//Jezz

Varför ska du avla på en häst med dåligt lynne. Fölungen lär sig jättemycket uppträdande från mamman.

En familjehäst för mig är en häst som vänder sig om och tittar efter den lille ryttaren om den råkar åka av. Aldrig bits, aldrig sparkas och har det där barnlynnet, dvs att de tål och tycker om barn.

Hej,
Nej -det var det här som jag har funderat på.
Om det alls är möjligt att få ett föl med bra lynne och super ridbarhet.
Så, med hjälp av alla svar här, så kommer jag inte att ta något föl efter henne. Ville bara bolla mina funderingar och har nu kommit fram till att hon inte skulle vara ett bra avelssto.
//Jezz

Menar du att lynnet beror på träningen? Då skulle vi inte ha hästar med dåligt lynne, bara att träna bort alltså. Eller har jag missuppfattat dig?

Nja lynnet beror på BÅDE gener och uppfostran/träning anser jag. Om hästen är uppväxt i en bra flock, inriden och tränad av proffs så är den förmodligen lättare att hantera och rida än om precis samma häst är "trädgårdsuppfödd" och inriden av en total amatör.

Naturligtvis finns det hästar som har "dåligt lynne" trots att de fått den allra bästa uppväxt och träning, likaväl som det finns hästar med "bra lynne" som så att säga tål att ridas/tränas av amatörer utan att bli svåra.

Stoets mamma har fungerat utmärkt som familje- och handikapphäst. Hon har fyra lättridna medelgoda gångarter (bra takt, låg aktion). Ok exteriör (runt 7,70 skulle jag gissa)
Jag skulle inte avla på henne p g a hennes allergiproblem (eksem och kvickdrag).

DET är däremot starka anledningar till att jag INTE skulle avla på det stoet! Eksem på importerad häst kan jag möjligen leva med på något enstaka sto, men kvickdrag dessutom - nej, nej, nej... De generna ska inte spridas vidare anser jag.

Stoets mamma har fungerat utmärkt som familje- och handikapphäst. Hon har fyra lättridna medelgoda gångarter (bra takt, låg aktion). Ok exteriör (runt 7,70 skulle jag gissa)
Jag skulle inte avla på henne p g a hennes allergiproblem (eksem och kvickdrag).

DET är däremot starka anledningar till att jag INTE skulle avla på det stoet! Eksem på importerad häst kan jag möjligen leva med på något enstaka sto, men kvickdrag dessutom - nej, nej, nej... De generna ska inte spridas vidare anser jag.

Nog för att jag inte är erfaren på avel med islandshästar, men jag har stor erfarenhet av avel med andra husdjur. Menar du att om jag väljer en hingst med hög blup, så elimineras risken att få en tjurig avkomma?

Nej det gör det inte. Jag menade att du skulle leta efter en hingst som kombinerar de båda egenskaperna: 1. Hög BLUP själv (=bra gångarter), 2. Inte ger envisa avkommor.

Hingstar med hög BLUP är antingen själva högt bedömda och har många högt bedömda avkommor. Man kan då anta att varken hingsten eller avkommorna är överdrivet tjuriga. Eller så är hingsten ung och har då högt bedömda hästar på både mammas och pappas sida - hittar man inga överdrivet envisa hästar där heller så skulle jag avla på hästen. Men INTE om hästen har eksem och kvickdrag förstås...

Anledningen till att jag uttrycker mig i BLUP snarare än bedömningspoäng är att BLUP:en mer ger en helhetssyn. Bedömningspoäng ger en blick av hur hästen var just den dagen. BLUP ger en blick av vad man kan förvänta sig från en hästs avkommor, i BLUP:en har man tagit hänsyn till föräldrar, syskon och avkommors prestationer också. Inte bara den individuella hästen.

Varför tycker inte du att jag ska avla på 5-åringen? Blir väldigt nyfiken nu. Orolig blir jag inte det minsta, men väldans nyfiken på varför hon inte skulle kunna få ett bra föl?
//Jezz

Det är rent personliga skäl. Jag tycker att det avlas alldeles för mycket på hästar som kan beskrivas som "känsliga" idag. Jag gillar inte sådana hästar och tycker därför inte att man ska avla på dem. Förmodligen får hon ett väldigt fint föl, men inte en häst jag skulle köpa.

Mina kommentarer ska läsas som en avelsintresserad konsument. Jag avlar inte själv och har ingen tanke på att göra det heller. Däremot har jag tänkt rida islandshästar även i framtiden i den mån mitt jobb tillåter. Gärna även tävla och jag vill att avlare "producerar" hästar som passar mig. Men om svenska avlare inte gör det så blir jag inte hysterisk för det - efter ett besök på Island i våras vet jag att många av de främsta avlarna på Island delar många av mina åsikter så jag tror nog att jag kan hitta en häst i framtiden där i värsta fall.

Jag visste att hennes mamma, som är importerad från island har eksem. Mitt sto har inte eksem själv. Däremot hade jag ingen aning om att hennes mamma dessutom har kvickdrag, det fick jag vet nu i tråden...

//Jezz

Jag visste att hennes mamma, som är importerad från island har eksem. Mitt sto har inte eksem själv. Däremot hade jag ingen aning om att hennes mamma dessutom har kvickdrag, det fick jag vet nu i tråden...

//Jezz

Jag förstod det som att det var DITT sto som hade dessa defekter, men där ser man...

Man kan få hintar från Buke, men man kanske inte ska ta det som skrivs här som absoluta sanningar precis. Jag tycker att du ska höra av dig till mamman ifrågas ägare/uppfödare och kolla upp detta!

Jag vet inte om hon kan sägas ha kvickdrag idag men för ca 8 år sedan hade hon problem att andas. Hon blev bättre när hon gick på lösdrift och ensilage.

Anledningen till att jag uttrycker mig i BLUP snarare än bedömningspoäng är att BLUP:en mer ger en helhetssyn. Bedömningspoäng ger en blick av hur hästen var just den dagen. BLUP ger en blick av vad man kan förvänta sig från en hästs avkommor, i BLUP:en har man tagit hänsyn till föräldrar, syskon och avkommors prestationer också. Inte bara den individuella hästen.
Men Båbbe, BLUPen bygger ju på just bedömningspoängen hos individer en viss dag (och där är just en av dess svagheter eftersom det är många hästar som inte bedöms). Du kan inte strunta i individens egenskaper och bara titta på dess BLUP.
Och två hästar med hög BLUP ger inte automatiskt en häst som kan bedömas med hög bedömningspoäng även om den automatiskt får en hög BLUP när den föds. Bedömningar är viktiga och BLUP kan inte ersätta dem.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 241
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 977
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • FÅRtråden