Sv: Avla på medelmåtta?
"Familjehäst" betyder för mig tyvärr häst med "ekonomiska" men rena, lättridna och lättväxlade gångarter. Åtminstone när jag läser annonser och det är väl oftast där man kommer i kontakt med begreppet...
"Tävlingshäst" betyder häst som har tävlats i minst öppen klass med poäng över 5,0 i samtliga gångarter.
"Tävlingshäst för högsta nivå", "Talang för landslag" etc betyder häst som klarar att kvalificera sig för B-klass även med en genomsnittlig ryttare på ryggen.
Det var vad orden betyder rent gångartsmässigt. Det som ofta är svårt att se i annonser är hur hästen är mentalt sett. Jag ska ge 2 exempel på hästar jag känner:
* Häst nr 1 är en 17-årig valack som tävlats på SM-nivå av mestadels ungdomar i hela sitt liv. Han har som ung presterat över 6 totalt i femgång och är även en mycket snabb häst i 150m pass och duktig i stilpass. Han har varit med i landslaget flera gånger. Hans pappa och morfar är ELIT-hingstar. Han är en duktig barnhäst, min kompis dotter har träffat och ridit på honom när hon var 8 mån samt 1,5 år, båda gångerna uppförde sig hästen exemplariskt (tex höll huvudet absolut stilla när klumpiga 8 mån babyn klappade honom och blundade bara lugnt när fingrarna kom nära ögonen - rörde däremot aldrig huvudet eftersom det kunde ha skadat barnet). Han var minst lika duktig när en tämligen stel äldre släkting (krutgumma över 80 år) ville uppliva barndomsminnen och rida för första gången på ca 60 år... Hästen är också lättlongerad och reagerar mycket fint på röstkommandon. Men den här hästen är absolut inte lättriden eftersom han är mycket passtaktig och ute kan han mycket väl sticka i flygande pass om han är på det humöret (åtminstone med en vuxen på ryggen - kanske är han annorlunda med barn?). Familjehäst? Njaaa hans gångarter är ju ändå tävlingsmässiga och ute funkar han inte med nåt annat än en rutinerad ryttare, men psyket är utmärkt och på inhängnad yta funkar han ju som barnhäst...
* Häst nr 2 är ett sto som tävlat på SM-nivå i många år även hon. Hon är 4-gångare och mer lättväxlad än hästen ovan. Hennes gångarter är superflotta och lättridna, men hon har inte riktigt viljan för ökad tölt. Oerhört snäll och trygg i hantering men kan ibland liksom vara lite burdus och gå rakt fram "igenom" människor. Hon är lugnare och jag skulle inte tveka att släppa ut ett större barn på uteritt med henne. Däremot är hon känslig i ryggen (protesterar tex om sadlar sitter fel) och skulle kanske kunna protestera om ett litet barn beter sig konstigt på hennes rygg. Hon skulle nog inte heller klara den äldre släktingen ovan (uppsittningen var allt annat än smidig...). I longering är hon om möjligt ännu mer pålitlig än hästen ovan. Denna häst har också mycket bra stam, men något mindre känd sådan än den andra hästen.
Så vilken är bästa familjehästen? Ingen av hästarna skulle väl beskrivas som "familjehästar" i en annons, utan snarare "tävlingshästar med bra psyke" eller något liknande. Men "bra psyke" kan betyda olika saker. Jag tycker väldigt mycket om båda dessa hästar, men de är väldigt olika på många sätt: valacken är väldigt ranghög - stoet väldigt ranglåg, valacken extremt lättfödd - stoet behöver mer mat osv osv. Däremot kan jag tänka mig att annonserna på dessa hästar underligt nog skulle se ganska lika ut.
Hästarna är båda 2 inridna av mycket duktiga tränare som båda hållit på med islandshästar i många år. Kanske är det detta som gör att de delvis funkar som barnhästar båda 2? Eller är det faktumet att de båda rest mycket och varit på många tävlingsplatser, är vana vid täcken, orolig miljö med bilar etc i samband med detta som gör att de båda är såpass stabila i lynnet?
Annonser och etiketter som "familjehäst" och "tävlinghäst" är knepiga saker. De två hästarna ovan tycker jag är goda bevis på den saken...
Vad gäller dina ston: Jag skulle hellre betäcka den sura 6-åringen än 5-åringen. Båda hästarna ovan har fyllt 10 år med marginal, vem vet hur 5-åringen blir när hon kommer i 7-års trotsåldern? 6-åringen kanske är där redan - är det därför hon är sur av sig?
Smågrinig och e: en ELIT-hingst. Det kan vara en chansning att avla på henne eftersom lynnet förmodligen ärvts på mammas sida och kan fortsätta med detta ned till fölet förstås. Jag gissar att hon inte är det minsta nervös av sig utan snarare tjurig - eller? Jag skulle nog avla på henne, men vara noga med att ta en hingst som inte brukar få envisa/sura avkommor, tex Askur från Håkansgården. Sedan skulle jag noggrannt lämna fölet i fred i hagen så mycket det gick i 4 år och sedan direkt skicka det till en professionell tränare på minst C-tränar nivå.
Kanske du inte blir såhär
glad av att rida 6-åringen, men vad är det som säger att inte jag eller någon annan ryttare blir det? Den känslan handlar nog till 90% om kemi och 10% om gångarternas kvalité. Jag har ridit hästar som haft utmärkta gångarter men som absolut inte gett mig känslan ovan, men också hästar nästan helt utan lyft som absolut gett mig den där
- känslan och allt däremellan! Det beror på kemi mellan hästen och ryttaren - inget annat...
Psyke i hästar handlar definitivt inte bara om avel utan även till stor del om uppfostran. Surhet och ovilja att arbeta är för mig bara tecken på en häst som inte ser människan som den absoluta ledaren. Det i sin tur beror på en felaktig inridning/grundhantering. Jag är nervös av mig som ryttare, men väldigt viljestark och kan nog lätt bli ledare för hästen. Jag gissar att jag utan att tveka skulle föredra 6-åringen framför 5-åringen vid en provridning. Och om jag finns, så finns det nog fler som är som jag... Därför kan det nog vara bra att avla på 6-åringen, hon har förmodligen bättre BLUP än 5-åringen och BLUP:en är ett väl genomtänkt verktyg som är tänkt att användas av precis sådana som du (oerfarna avlare)!
Välj en BLUP-hög hingst som inte är känd för att ge envisa avkommor och avla på 6-åringen - inte 5-åringen!