Avla på medelmåtta?

J

jezzibell

Hej,
Jag måste bara fråga en sak som jag funderat över länge.
Jag har två ston. Den ena är 6 år och den andra är 5 år.
5-åringen är naturtöltare och har kapacitet för tävling längre fram. Man blir så här glad :love::love::love: när man rider/töltar henne.
Hon är trevlig och lätthanterlig om än lite känslig. Hon är nu dräktig.

6-åringen har rena gångarter. Jag gillar att rida henne, men man blir liksom inte "owao". Inga höga lyft. Ingen kapacitet för tävling.
Hon är "sur" även om hon inte gör något. Försöker direkt ta över ledarskapet om någon annan skulle leda henne tex. Självklart tycker jag om henne, men tycker samtidigt inte hon är så rolig ifall barnen vill borsta henne tex.

Frågan är: Är det någon idé alls att betäcka 6-åringen? (Hennes pappa är elit). Hur stor är chansen att få fram ett föl med kapacitet för tävling och där man blir så här glad :love::love::love: av att rida?
Även om jag hittar en riktigt fin hingst till henne, så kommer hon ju ändå att påverka 50% (ca) till sitt föl.

Tacksam för råd...
//Jezz

Sv: Avla på medelmåtta?

Jag tycker ju spontant att det du gjort hittills är alldeles rätt - dvs att betäcka 5-åringen men inte 6-åringen. Och jag tycker att det är alldeles för få stoägare som reflekterar över detta på det sätt du gör. Har 6-åringen någonting som du tycker är riktigt bra, något som du skulle vilja se i en häst du skulle köpa som rid- eller avelshäst? Har hon det, så får du ju väga det mot de nackdelar hon har och kanske betäcka, men har hon inga sådana egenskaper, så är det väl egentligen alldeles för dyrt att föda upp en häst för att man skall vilja ta ett föl efter ett sto man egentligen inte riktigt tror på....?

Jag reagerar mer på att du skriver att hästen är sur än att den inte har några superlyft.
Det är trist att det är dessa lyft som gör att man många ggr får bra poäng på tävlingar & tex inte gångarterna i övrigt, men så har det utvecklat sig.

Man vet aldrig vad man får för häst , även om det är efter 2 högst bedömda föräldrar kan det bli helt fel så jag hade inte sett ngt konstigt i att avla på en medelmåtta(medelmåtta är bättre än en dålig häst) men se till att använda en hingst som komlpetterar stoets svagheter..

Som jag skrev först tycker jag inte ett sto behöver vara ett riktigt tävlingsämne men däremot bör stoet ha bra lynne, det finns alldeles för många tävlingshästar eller s.k bra hästar med tråkigt humör & lynne men trygga hästar kan de flesta hantera.

Jag reagerar mer på att du skriver att hästen är sur än att den inte har några superlyft.
Det är trist att det är dessa lyft som gör att man många ggr får bra poäng på tävlingar & tex inte gångarterna i övrigt, men så har det utvecklat sig.

Man vet aldrig vad man får för häst , även om det är efter 2 högst bedömda föräldrar kan det bli helt fel så jag hade inte sett ngt konstigt i att avla på en medelmåtta(medelmåtta är bättre än en dålig häst) men se till att använda en hingst som komlpetterar stoets svagheter..

Som jag skrev först tycker jag inte ett sto behöver vara ett riktigt tävlingsämne men däremot bör stoet ha bra lynne, det finns alldeles för många tävlingshästar eller s.k bra hästar med tråkigt humör & lynne men trygga hästar kan de flesta hantera.
INSTÄMMER hellt å hållet med dig!!

Jag känner till ditt sto och hennes föräldrar och avkomma och jag skulle nog satsa på att få fram bra familjehästar och inte tävlingshästar om jag använde henne i avel.

Hej hej,

Försöker svara flera på ett bräde här om det är ok.

Hon är uppvuxen på en gård med många islandshästar. Härliga människor som fött upp henne det måste jag säga. Tror dock att hon fått godis i handen lite då och då? ;)
Hon är mycket väl inriden och väldigt lättlärd.

Ser att flera av er reagerar på att jag inte tycker hon har bra lyft i tölten. Hon är köpt som familjehäst, så jag hade inga speciella tävlingskrav vid köpet om man säger så.

Själv är jag inte ens i närheten av att börja tävla ännu, då jag endast ridit islandshäst i drygt ett år.

MEN; det är liksom "känslan" när man rider jag är ute efter (om vi bortser från det sura en stund). Även om jag "bara" är en glad fritidsryttare för tillfället som knappt kvalificerar mig till publik på tävling :o

Den känslan när jag rider min 5-åring... Jag blir nästan extas! Helt euforisk och lycklig, för hon töltar så himla häftigt. Och då tänker jag: Det är en sådan här häst som jag vill ha (har ju redan henne dårå), det är denna känslan jag vill uppleva när jag rider, och det är också denna känslan som jag vill förmedla vidare ifall jag skall sälja ett föl i framtiden.

Visst förstår väl jag också att jag skulle kunna sälja fölet som familjehäst... MEN; återigen: VAD vill jag uppnå?
Och skulle det vara rätt, att sälja en sådan häst som familjehäst?
Familjehäst, då tänker jag att även små barn ska kunna borsta hästen (även om jag som vuxen står och övervakar såklart).

Mina barn kan både borsta och leda min 5-åring utan problem.
Jag skulle dock aldrig sätta grimskaftet på 6-åringen i handen på några av mina barn.

Vad är egentligen en familjehäst?
Är det hästar som inte är bra nog?

Nu känner jag att jag lätt flummar iväg, sorry. Men för att återgå till min ursprungsfråga: Är det ens möjligt att producera ett föl efter henne som är jättehäftig att rida på och som dessutom är jättetrevlig att hantera? Och om det är möjligt, -hur stor är sannolikheten att hon skulle producera en sådan avkomma?

//Jezz

Det låter som om din sexåring inte har riktigt bra lynne. Så därför kanske hon inte är lämplig att avla på, höga lyft eller ej (höga lyft är för övrigt också en träningssak, även om olika hästar självklart har olika förutsättningar!).

När jag först kom i kontakt med islandshästen så var det som lockade mig med rasen att den kunde kombinera en verkligt häftig och framåt ridhäst med att vara oerhört snäll och lätthanterad från marken. I samma individ! Så för mig har det alltid varit detta som är idealet, och en islandshäst som beter sig som en "sur ridskoleponny" (du har inte riktigt beskrivit på vilket sätt hon är "sur") tycker jag inte har i aveln att göra....

Jag svarar också på vad som är en familjehäst: Det är ABSOLUT INTE en häst som inte är "bra nog"! Jag anser att en familjehäst har ett i många stycken svårare jobb än en renodlad tävlingshäst, och att den därför måste vara minst lika bra! En tävlingshäst rids oftast av en tävlingsryttare med känsla och erfarenhet, som kan hjälpa hästen att prestera sitt allra bästa. En familjehäst, däremot, kanske rids av EN sådan person, plus kanske två nybörjare, ofta barn... Och den skall ändå behålla takten och renheten i gångarterna, klara att tävla med den duktigare ryttaren, och vara snäll i all hantering, samt kunna ridas ut av yngre/oerfarna ryttare utan att skena hem för att den råkar få syn på en älg.... På en familjehäst ställs ju alltså kravet att den både skall ha superlynne, rena gångarter och gärna vara "bra nog" att tävlas av de duktigare i familjen!

Det låter som du har en riktig pärla i din femåring och när man avlar måste det finnas egenskaper hos hästen som man upplever som riktigt positiva typ :love: och som man vill föra vidare som riktigt, riktigt bra egenskaper hos avkomman. En planerad avkomma ska väcka stor förväntan...
En sak att tänka på bara. Du nämner att hon är lite känslig. Kanske det är en sida som du då ska försöka att inte förstärka i avkomman när du väljer hingst till henne.

Sexåringen har rena gångarter och det är en positiv sak som många gånger glöms bort och som har stor betydelse för ridbarhet, men det verkar som hon inte är riktigt positiv, utan mer åt det sura hållet i temperamentet, och sådant kan lätt överföras via prägling på fölet. Så fundera du lite till på om du ska ta föl efter henne eller inte, har hon tillräckligt goda egenskaper att föra vidare, blir du förväntanfull på det föl hon skulle få? Känner du att du inte blir det ska du inte ta föl efter henne.
(Att hon ofta försöker ta kommandot kan däremot vara frågan om hantering och tidigare upplevelser och inte så mycket fråga om hennes temperament).

Och en familjehäst för mig är den häst som är superduper i temperament med rena mjuka gångarter. Alltså absolut inte en häst som inte håller måttet. Tvärtom en häst som har mycket höga krav på sig. En sådan häst passar också bra för andra användningsområden. Är den mjuk, ren i gångarter och smidig kan den också prestera t ex inför domare.

5-åringen är naturtöltare och har kapacitet för tävling längre fram. Man blir så här glad :love::love::love: när man rider/töltar henne.
Hon är trevlig och lätthanterlig om än lite känslig. Hon är nu dräktig.

//Jezz

Kan inte låta bli att inflika att jag tror att jag har hennes bror. Av honom blir man också :love::love::love:

Det låter som du har en riktig pärla i din femåring och när man avlar måste det finnas egenskaper hos hästen som man upplever som riktigt positiva typ :love: och som man vill föra vidare som riktigt, riktigt bra egenskaper hos avkomman. En planerad avkomma ska väcka stor förväntan...
En sak att tänka på bara. Du nämner att hon är lite känslig. Kanske det är en sida som du då ska försöka att inte förstärka i avkomman när du väljer hingst till henne.

Sexåringen har rena gångarter och det är en positiv sak som många gånger glöms bort och som har stor betydelse för ridbarhet, men det verkar som hon inte är riktigt positiv, utan mer åt det sura hållet i temperamentet, och sådant kan lätt överföras via prägling på fölet. Så fundera du lite till på om du ska ta föl efter henne eller inte, har hon tillräckligt goda egenskaper att föra vidare, blir du förväntanfull på det föl hon skulle få? Känner du att du inte blir det ska du inte ta föl efter henne.
(Att hon ofta försöker ta kommandot kan däremot vara frågan om hantering och tidigare upplevelser och inte så mycket fråga om hennes temperament).

Och en familjehäst för mig är den häst som är superduper i temperament med rena mjuka gångarter. Alltså absolut inte en häst som inte håller måttet. Tvärtom en häst som har mycket höga krav på sig. En sådan häst passar också bra för andra användningsområden. Är den mjuk, ren i gångarter och smidig kan den också prestera t ex inför domare.

Hej hej,
Ja, hingsten till 5-åringen är en riktigt cool och lugn kille så det hoppas jag blir en bra kombination.

Det verkar som att mina funderingar är de rätta, att jag verkligen är osäker på att låta 6-åringen få föl, så det är nog bäst att jag låter bli. Självklart tycker jag ju om henne, samtidigt som jag inte tycker att hon är så rolig till sättet mot andra människor. Hon försöker mycket snabbt ta över ledarskapet så fort tillfälle ges.

Jo, jag tänkte ju också så att en familjehäst ska vara som du beskriver, och då tycker inte jag att hon passar in i den kategorin.
Tusen tack till alla här som svarat :)
//Jezz

Men vad roligt :)
På pappans sida då antar jag?
PM:a gärna lite bilder på honom.
Hon fick en halvbror i somras på mammans sida, himla söt, han är musblack-skäck :love:
//Jezz

"Familjehäst" betyder för mig tyvärr häst med "ekonomiska" men rena, lättridna och lättväxlade gångarter. Åtminstone när jag läser annonser och det är väl oftast där man kommer i kontakt med begreppet...

"Tävlingshäst" betyder häst som har tävlats i minst öppen klass med poäng över 5,0 i samtliga gångarter.

"Tävlingshäst för högsta nivå", "Talang för landslag" etc betyder häst som klarar att kvalificera sig för B-klass även med en genomsnittlig ryttare på ryggen.

Det var vad orden betyder rent gångartsmässigt. Det som ofta är svårt att se i annonser är hur hästen är mentalt sett. Jag ska ge 2 exempel på hästar jag känner:

* Häst nr 1 är en 17-årig valack som tävlats på SM-nivå av mestadels ungdomar i hela sitt liv. Han har som ung presterat över 6 totalt i femgång och är även en mycket snabb häst i 150m pass och duktig i stilpass. Han har varit med i landslaget flera gånger. Hans pappa och morfar är ELIT-hingstar. Han är en duktig barnhäst, min kompis dotter har träffat och ridit på honom när hon var 8 mån samt 1,5 år, båda gångerna uppförde sig hästen exemplariskt (tex höll huvudet absolut stilla när klumpiga 8 mån babyn klappade honom och blundade bara lugnt när fingrarna kom nära ögonen - rörde däremot aldrig huvudet eftersom det kunde ha skadat barnet). Han var minst lika duktig när en tämligen stel äldre släkting (krutgumma över 80 år) ville uppliva barndomsminnen och rida för första gången på ca 60 år... Hästen är också lättlongerad och reagerar mycket fint på röstkommandon. Men den här hästen är absolut inte lättriden eftersom han är mycket passtaktig och ute kan han mycket väl sticka i flygande pass om han är på det humöret (åtminstone med en vuxen på ryggen - kanske är han annorlunda med barn?). Familjehäst? Njaaa hans gångarter är ju ändå tävlingsmässiga och ute funkar han inte med nåt annat än en rutinerad ryttare, men psyket är utmärkt och på inhängnad yta funkar han ju som barnhäst...

* Häst nr 2 är ett sto som tävlat på SM-nivå i många år även hon. Hon är 4-gångare och mer lättväxlad än hästen ovan. Hennes gångarter är superflotta och lättridna, men hon har inte riktigt viljan för ökad tölt. Oerhört snäll och trygg i hantering men kan ibland liksom vara lite burdus och gå rakt fram "igenom" människor. Hon är lugnare och jag skulle inte tveka att släppa ut ett större barn på uteritt med henne. Däremot är hon känslig i ryggen (protesterar tex om sadlar sitter fel) och skulle kanske kunna protestera om ett litet barn beter sig konstigt på hennes rygg. Hon skulle nog inte heller klara den äldre släktingen ovan (uppsittningen var allt annat än smidig...). I longering är hon om möjligt ännu mer pålitlig än hästen ovan. Denna häst har också mycket bra stam, men något mindre känd sådan än den andra hästen.

Så vilken är bästa familjehästen? Ingen av hästarna skulle väl beskrivas som "familjehästar" i en annons, utan snarare "tävlingshästar med bra psyke" eller något liknande. Men "bra psyke" kan betyda olika saker. Jag tycker väldigt mycket om båda dessa hästar, men de är väldigt olika på många sätt: valacken är väldigt ranghög - stoet väldigt ranglåg, valacken extremt lättfödd - stoet behöver mer mat osv osv. Däremot kan jag tänka mig att annonserna på dessa hästar underligt nog skulle se ganska lika ut.

Hästarna är båda 2 inridna av mycket duktiga tränare som båda hållit på med islandshästar i många år. Kanske är det detta som gör att de delvis funkar som barnhästar båda 2? Eller är det faktumet att de båda rest mycket och varit på många tävlingsplatser, är vana vid täcken, orolig miljö med bilar etc i samband med detta som gör att de båda är såpass stabila i lynnet?

Annonser och etiketter som "familjehäst" och "tävlinghäst" är knepiga saker. De två hästarna ovan tycker jag är goda bevis på den saken... :D

Vad gäller dina ston: Jag skulle hellre betäcka den sura 6-åringen än 5-åringen. Båda hästarna ovan har fyllt 10 år med marginal, vem vet hur 5-åringen blir när hon kommer i 7-års trotsåldern? 6-åringen kanske är där redan - är det därför hon är sur av sig?

Smågrinig och e: en ELIT-hingst. Det kan vara en chansning att avla på henne eftersom lynnet förmodligen ärvts på mammas sida och kan fortsätta med detta ned till fölet förstås. Jag gissar att hon inte är det minsta nervös av sig utan snarare tjurig - eller? Jag skulle nog avla på henne, men vara noga med att ta en hingst som inte brukar få envisa/sura avkommor, tex Askur från Håkansgården. Sedan skulle jag noggrannt lämna fölet i fred i hagen så mycket det gick i 4 år och sedan direkt skicka det till en professionell tränare på minst C-tränar nivå.

Kanske du inte blir såhär :love::love::love: glad av att rida 6-åringen, men vad är det som säger att inte jag eller någon annan ryttare blir det? Den känslan handlar nog till 90% om kemi och 10% om gångarternas kvalité. Jag har ridit hästar som haft utmärkta gångarter men som absolut inte gett mig känslan ovan, men också hästar nästan helt utan lyft som absolut gett mig den där :love::love::love: - känslan och allt däremellan! Det beror på kemi mellan hästen och ryttaren - inget annat...

Psyke i hästar handlar definitivt inte bara om avel utan även till stor del om uppfostran. Surhet och ovilja att arbeta är för mig bara tecken på en häst som inte ser människan som den absoluta ledaren. Det i sin tur beror på en felaktig inridning/grundhantering. Jag är nervös av mig som ryttare, men väldigt viljestark och kan nog lätt bli ledare för hästen. Jag gissar att jag utan att tveka skulle föredra 6-åringen framför 5-åringen vid en provridning. Och om jag finns, så finns det nog fler som är som jag... Därför kan det nog vara bra att avla på 6-åringen, hon har förmodligen bättre BLUP än 5-åringen och BLUP:en är ett väl genomtänkt verktyg som är tänkt att användas av precis sådana som du (oerfarna avlare)!

Välj en BLUP-hög hingst som inte är känd för att ge envisa avkommor och avla på 6-åringen - inte 5-åringen!

Antingen har en häst bra lynne och då kommer inget sjuårstrots eller har den det inte och då uppträder "trots" oberoende av ålder.

Har då aldrig varit med om något "sjuårstrots" hos hästar som alltid varit glada, samarbetsvilliga och positiva under åren innan. Ofta kan man avläsa temperamentet på fölet redan de första månaderna och får en ganska klar bild av hur hästen kommer att vara som vuxen. Sedan kan naturligtvis händelser och hantering påverka något.

Att hålla BLUP:en högre än individens befintliga egenskaper är att vara ute i riskzonen. BLUP ska inte användas som en ursäkt för att använda en häst i avel utan som ett kompletterande redskap i avelsurvalet. Och då måste man använda sig av de individer som har ett högt sannolihetstal för BLUP-värdet eller att man känner väl till individen, dess föräldrar och syskon och också kan se på dem med objektiva ögon. Både se fördelar och nackdelar med individen och också vara medveten om BLUP-systemets svagheter och styrkor.

Självklart måste man gilla de avkommor man tar fram och föder upp. Det inte särskilt lyckat att bara producera för att eventuellt någon annan kanske vill ha något som kanske kan bli något eller så blir det kanske något annat eller i alla fall får den hög BLUP...men man själv gillar den inte:confused:
Finns det inget riktigt avelsmål och engagemang, så blir resultatet oftast inte bra.

Nu kanske du inte menade så här som jag uppfattade det och kommenterade och i så fall kan jag be om ursäkt redan nu ;)

Antingen har en häst bra lynne och då kommer inget sjuårstrots eller har den det inte och då uppträder "trots" oberoende av ålder.

Har då aldrig varit med om något "sjuårstrots" hos hästar som alltid varit glada, samarbetsvilliga och positiva under åren innan. Ofta kan man avläsa temperamentet på fölet redan de första månaderna och får en ganska klar bild av hur hästen kommer att vara som vuxen. Sedan kan naturligtvis händelser och hantering påverka något.

De hästar som INTE har nåt 7-årstrots är rent allmänt för mesiga för mig. Dessa hästar är FÖR lyhörda och gör därmed att de med en nervös ryttare blir oerhört nervösa.

Därmed är dessa hästar med "bra lynne" knappast något för en oerfaren ryttare (alternativt en nervös ryttare som tex blivit skrämd av andra hästar) eller ett barn, anser jag. Detta är dock ingen absolut sanning utan grundar sig endast i min begränsade erfarenhet av de ca 10-15 islandshästar jag ridit hittills. Unghästarna ska vara såpass kaxiga att de någon gång testar gränserna. Problemen kommer ifall de testar gränserna på ett sätt som människorna i deras närhet inte kan hantera. Riskerna för att detta händer minskar radikalt om man låter professionella tränare "sätta grunden" i hästen. Då behöver man som nervös ryttare inte vara så brutal när man tillrättavisar hästen - den förstår liksom lite snabbare om grunden i hästen är satt på rätt vis.

Att hålla BLUP:en högre än individens befintliga egenskaper är att vara ute i riskzonen. BLUP ska inte användas som en ursäkt för att använda en häst i avel utan som ett kompletterande redskap i avelsurvalet. Och då måste man använda sig av de individer som har ett högt sannolihetstal för BLUP-värdet eller att man känner väl till individen, dess föräldrar och syskon och också kan se på dem med objektiva ögon. Både se fördelar och nackdelar med individen och också vara medveten om BLUP-systemets svagheter och styrkor.

Självklart måste man gilla de avkommor man tar fram och föder upp. Det inte särskilt lyckat att bara producera för att eventuellt någon annan kanske vill ha något som kanske kan bli något eller så blir det kanske något annat eller i alla fall får den hög BLUP...men man själv gillar den inte:confused:
Finns det inget riktigt avelsmål och engagemang, så blir resultatet oftast inte bra.

Nu kanske du inte menade så här som jag uppfattade det och kommenterade och i så fall kan jag be om ursäkt redan nu ;)

BLUP-systemet är omdebatterat, men jag menar att för de allra flesta avlare i Sverige är det ett ovärdeligt verktyg. Problemet är bara att det inte värderar lynnet, men eftersom lynnet beror mycket på träningen så blir det svårt att värdera detta iaf. BLUP-systemet ger en fingervisning om vilken väg man kan ta, åtminstone vad gäller gångarterna.

Men hon gillar ju 6-åringen också? Den hästen är bara inte en perfekt barnhäst, men det tror jag beror mest på uppfostran och mognad än något annat...

Jag tar väldigt sällan illa upp om man diskuterar sakligt i avelsfrågor med mig - det tycker jag är roligt! (ibland kan det hända att jag får tidsbrist och inte svarar pga detta dock)

Hästar behöver inte vara mesiga för att inte trotsa. En del har helt enkelt en öppen och positiv samarbetsvilja. Den perfekta samarbetspartnern, samtidigt som det är lite djärv äventyrare över dem.
Sedan är det klart att sådana hästar kanske inte växer på trän, men ett sådant temperament är guld värt och ett av våra avelsmål i vår uppfödning. Vi vårdar dem vi har ömt och vill föra det vidare i avkommorna. Och mesiga kan jag då inte kalla dem ;) bara oerhört trevliga att hålla på med.

BLUP kan vara ett bra verktyg, men man ska använda det med öppna ögon och också titta på individen/individerna med objektiva ögon.
Det är också viktigt att vara medveten om BLUP:ens starka sidor OCH dess svaga sidor. För det är inget vattentätt system, men som sagt utmärkt att använda som komplement till övrig information.

Jag fick uppfattningen att Jezzibell gillade sin häst, men att hon var tveksam om att de egenskaper stoet hade skulle ge en avkomma som hon var förväntansfull till eller en avkomma som skulle kunna svara upp till hennes avelsmål. Men det kan hon svara bättre själv på, jag ska inte lägga ord i hennes mun.

Menar du att lynnet beror på träningen? Då skulle vi inte ha hästar med dåligt lynne, bara att träna bort alltså. Eller har jag missuppfattat dig?

Stoets mamma har fungerat utmärkt som familje- och handikapphäst. Hon har fyra lättridna medelgoda gångarter (bra takt, låg aktion). Ok exteriör (runt 7,70 skulle jag gissa)
Jag skulle inte avla på henne p g a hennes allergiproblem (eksem och kvickdrag).

Jag tycker du gör rätt som avlar på femåringen och inte sexåringen. Man skall "känna" för de hästar man avlar på. Känna just att det den hästen har vill jag ha mer av!

Jag skulle gärna avla på min kära valack om det gick. Han är pigg och glad, bra steg och barnen älskar honom och han dem. När de rider på honom går han som han aldrig gjort annat, när jag rider är han en helt annan häst. Har en halvbror till honom som jag hoppas blir lika härlig - samma mamma. Just vad det stoet ger betyder mycklet. Det är det jag tycker du ska känna!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 977
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30