Avla på hane som fick avbryta MH?

Sv: Avla på hane som fick avbryta MH?

Men tänk också på att en hund som inte kan släppa skottet (även om den inte är rädd utan det är i positiv anda) så är det "något skumt" med hunden. De ska inte bli så fixerade vid skottet att inget annat existerar. En normal hund checkar, släpper och tar in annat.

Men som i fallet med apportkastaren tycker inte jag det är "nåt skumt" med hunden. Den har ju lärt sig att det är en skitskoj grej, och då förstår jag att det tar en stund innan den släpper. Hade det handlat om apportering och hunden glömt apporteringen 0,1 sek efter att den är ivägskjuten så vore det ju inte så kul.

*KL*

Nu har ju redan vissa förklarat detta, men ang skotträdsla så finns där väldigt klara och tydliga nedärvningebevis. 'Min' ras så rasklubben valphänvisar inte valpar från föräldradjur som inte är skottfasta. Helt enkelt för att det är så hög ärftlighet, och rasen 'ska' inte vara skottberörd.

Sen, någon tyckte var går gränsen för ett 'bra MH', en hund kan ju klara det utan att det avbryts och ändå inte vara en bra brukshund. För mig är ett bra MH helt beroende av vad jag vill ha för hund och ha hunden till. Min greyhoundtik skulle med största sannolikhet klara ett MH utan att bli avbruten. Men med brukdhundsögon skulle det vara ett ganska nedslående protokoll. Hon är helt skottfast, och skulle utan problem få 'högerkryss' i jaktleken. Det är en gammal kapphund så dra en trasa i ett snöre så ;)

Hon söker gärna kontakt, låter sig passivt hanteras, men såvida jag inte får byta ut trasan/repet mot ett mjukdjur så kommer hon vara helt ointresserad att leka med både testledare, figurant och mig. Och hon kampar in, nånsin. Skulle dock inte ha minsta problem avv avreagera på Dumpe, skrammel och spöken. Hur hon skulle reagera på dem vet jag inte, är inte den lättskrämda typen normalt men det säger inget.

Så hon skulle utan problem klara MH, men bedömningen skulle inte vara mkt att hänga i julgranen ur ett brukshundsperspektiv. Men för hennes ras (som inte gör MH) skulle det vara ett finfint protokoll. För riesen t ex skulle det inte vara önskvärt alls..

Så, 'bra MH' tycker jag helt beror på vad det är för ras, och också inom rasen vad man vill ha för 'slags hund'. Om man tar riesen som ex, så det finns ju folk som skulle tycka det var jackpot att få en riesen, som tyckte livet var bäst snarkandes i trägården och helt struntade i om folk kom, som inte hade kamp eller skärpa i sig etc. Medan det för ngn annan skulle vara rena katastrofen.

Pappas riesen gjorde ett strålande MH (och var den enda på hela dagen som var me dpå noterna vid avståndsleken), och är högst älskad. Men ändå inte vad pappa sökte. Hon vaktar nämligen inte. Alls. Ett dugg. Men för någon annan skulle just den egenskapen, eller avsaknaden av den, vara ypperlig.

Handlar det om bra MH sett till avel så är det ju dock ganska lätt att konstatera vad 'bra' innefattar, men det viktigaste är vad det blir av avkommorna.

Du har helt rätt där. Man får ju själv fundera på vad man vill ha av sin hund. Jag tex vill ha så lite intresse som möjligt av att jaga och att grippa tag. I avståndsleken skall de helst visa lite intresse. Kampintresset skall också vara litet. Den skall dock vara skottfast och "varva ner" snabbt. Den får gärna bli lite rädd men rädslan skall fort gå över i en försiktig nyfikenhet.

Rent generellt så brukar det betyda att hunden är glad och nyfiken utan att bli speciellt rädd. Dock är den inte tillräckligt tuff för att anse att den klarar sig utan husse/matte. Fördelen med detta är att man får en hund som håller sig nära en och inte gärna sätter iväg efter harar och katter (lättare att ha lös).

Dåligt för en bruksras men bra för mig.

Igentligen så borde varje ras ha en fastställd MH-beskrivning. Då vore det riktigt intressant.

Det är intressant att just rädslor har så hög arvbarhet. Kan det kanske ha att göra med att det är så starkt knutet till överlevnad?

Mvh

Tora

Hur gör du om det är två, tre eller fyra markeringar om hunden inte kan släppa den första? De behöver inte fixera för att minnas. Min hund gjorde lätt tre markeringar och plockade in allt på minne redan när hon var drygr ½ år...

Markera, fokus på annat, fortfarande minnas. Det är så det ska gå till.

Ber jag hunden att släppa ska den kunna lägga om.

*halvt OT*

med anledning av den här tråden blev jag nyfiken att se hur mentalstatusen var på pappas förra hunds föräldrar. Den hunden var nämligen INTE bra mentalt. Den var för vass och skarp, för 'lättprovocerad' och dessutom opålitlig så det förslog. Minns fortfarande den gång då jag röt i åt henne, hunden kastar sig på rygg och visar överdriven underkastelse, och när jag vänder mig om far upp och nyper mig i häcken.

Pappan hittar jag inga uppgifter om på SKK, mamman är korad och sv utställningschampion.

Kullsyskonen däremot.. Ett av kullsyskonen fick avbryta MH:t vid spökena. Innan dess hade den stora problem vid de tidigare 'provokationerna', har en femma på 'överraskning, rädsla', 3:a på kv. rädsla. 4:a på rädsla för ljudet och 4 på kvarv rädsla där med. Femma på rädsla på spökena och ettor på nyfikenhet och kontakt på spökena och sen avbröt testledaren.

Finns dock i princip ingen aggression. Hursom, den tiken har gått i avel och har 28 avkommor. Inte tid att kolla hur det gått för dem på MH nu.

Det är den enda i den kull pappas hund ingick i som genomgått MH, lite trist då det hade varit intressant att se övrigas resultat med.

Hon fungerade dåligt med andra hundar med, med få undantag, var dålig på hundspråk med.

(Dock var hon superbra i många andra situationer, men hade det varit MIN hund hade hon aldrig dött av lyfosarkom vid 11 års ålder, utan gått i graven LÅNGT innan dess, strax efter första gången hon högg..)

Det är upp till varje rasklubb att ta fram en profil just för sin egen ras.

Fast alla har ju inte en MH-profil och vissa vill inte ens ha det, tyvärr.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 117
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 780
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 429
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 570
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka