Avla på hane som fick avbryta MH?

Sv: Avla på hane som fick avbryta MH?

Till alla:

MH är inget test utan en beskrivning !!!

På er låter det ju som att MH är någon slags prov vilket verkligen inte är fallet !!
Utan en beskrivning hur hunden reagerade i de olika situationerna.

En hund med brutet MH är inte per automatik en skithund ! Lika lite som en hund med ett MH med "kryssen på rätt ställe" är en superhund.

Om hunden som TS menar ska gå i avel eller inte tänker jag inte ens ha nån åsikt om, då jag inte träffat hunden irl och inte var med på hans MH.

Samtliga i denna disskution vet mycket väl vad et MH är

men tack för upplysningen :cool:

Vet mycket väl hur ett MH går till ;)

Även om det är en beskrivning så är det enkelt att klara av detta. Det krävs ingen superstålmannen för att klara sig runt banan.

KL.

Bara en undran.

Vart går gränsen för ett dåligt MH för er?
För en hund kan ju gå egenom hela MH:t men ändå kanske inte gjort så bra ifrån sig.
Eftersom jag är en av dom som inte tycker ett MH säger så mycket, så vore det intressant att höra vad ni andra säger. Sen kollar jag självklart på det, men är så mycket mer jag vill ha av en hund, än att den ska fixa ett MH.
Räcker det med att hunden fått ett godkäntMH med godkänt skott?

Grana som nu åker på utställning :D

Nu är jag ju också, som det tydligt framgår av mina inlägg, inte heller den som endast går efter MH-testet :angel:
Jag utgår inte från resultat på MH endast hos en individ.
Ser jag att en hund gjort ett sämre MH/ inte klarat MH, men att dess helsyskon/kullsyskon och valpar efter dessa till 99% gjort bra MH så blir individens MH mindre viktigt.
Förutsatt att individen i övrigt är en trevlig och balanserad hund, som fungerar bra i arbete och i sociala sammanhang.
Jag kollar givetvis så att linjen är frisk och ser "okej ut" exteriört.
Sen går jag på magkänsla :D

Lycka till på utställningen!!

Hunden byggde på sig allt mer stress och vid skottet valde beskrivaren att avbryta.

Hur hamnade kryssen på kvarstående rädslor och kvarstående intresse på dumpe och skrammel ? , DET är för mej intressantare än om hunden "bara" är skottberörd.

Ja, det var väl där den "byggde på sig mer och mer stress", för att sedan bli avplockad vid skottet.

Är det så himla säkert, jag frågade ju VAR kryssen hamnade, utan att veta det är det ju svårt att veta var hunden "ballade ur", kan väl mycket väl vara så att hunden "bara" (inte så bara, jag VET) är skottberörd.

det är ju skillnad på att vara skottberörd och skottberörd. en hund som uppfattar skottet som något mycket positivt (inte ovanligt bland apportörer) kan också räknas som berörd och det är ingen medfödd eller dålig egenskap. men en hund som tycker att det är läskigt med skott och blir berörd av den anledningen, ska man inte avla på. skotträdsla är extremt ärftligt, mer än någon annan egenskap.

KL.

Bara en undran.

Vart går gränsen för ett dåligt MH för er?
För en hund kan ju gå egenom hela MH:t men ändå kanske inte gjort så bra ifrån sig.
Eftersom jag är en av dom som inte tycker ett MH säger så mycket, så vore det intressant att höra vad ni andra säger. Sen kollar jag självklart på det, men är så mycket mer jag vill ha av en hund, än att den ska fixa ett MH.
Räcker det med att hunden fått ett godkäntMH med godkänt skott?

Grana som nu åker på utställning :D

Det beror ju helt och hållet på vad man själv vill ha. Men kvarstående rädslor går bort helt. En hund får jättegärna blir rädd, arg eller hur den nu väljer att reagera. Men när hunden väl är framme hos tex. dumpe måste den kunna analysera och släppa.

Tillgängligheten är väldigt viktig för mig, en hund som har en 1 eller 2 någonstans under moment 1 är jag tveksam till.

Skotten kan jag sträcka mig så långt som till en tvåa. Det är också väldigt olika hur beskrivaren ser saken har jag märkt under åren. En hund kan hoppa till och vara nyfiken och få en 2:a, 1:a eller ibland en 3:a.

Avståndsfiguranten, pinsamt nog är det många hundar som inte alls vill upp och kolla av denna. Som sagt, jag vill ha en nyfiken hund!

Självklart tittar jag inte bara på en individ ur en kull, ringer och frågar massor med folk, kollar syskon, tidigare avkommor, föräldrar, föräldras syskon, mormor osv osv. Men ser jag att två hundar ur samma kull inte kan avreagera så tackar jag nog faktiskt nej.

Sen vet jag att det kan vara svårt för hundar som inte är helt tillgängliga. Min hane skulle aldrig drömma om att hälsa på en avståndsfigge. För det är ju en vidrig människa. Även om han nu skulle vara nyfiken så ser man inte det. Nu hade vi tur och gjorde MHt på honom på hemmaklubben. Vilket innebar att avreaktionen på spökena blev en trevlig upplevelse, då två av hans favoriter stod under skynkena. Men om det stått två karlar med skägg under så hade reaktionen förmodligen blivit att hunden föredragit spöken än människa :o

Vad ett MH innebär tror jag nog de flesta i denna tråden är väl medvetna om. Men även en beskrivning är viktig och ska jag köpa hund så tycker jag att föräldrarna skall ha gjort bra MH och visst spelar det stor roll hur dem genomfört det.

Hunden som det handlar om i detta fall var stressad och påverkad under hela testet. Han byggde på sig allt mer stress och vid skottet ansåg beskrivaren att hunden inte klarade mer och valde att avbryta.

Med andra ord, det var inte "bara" skottet i sig som gjorde att de valde att avbryta.

Men kan du inte tala om var kryssen på hela MH:t hamnade då ? Vore ju intressant att få se.

Detta var lustigt tycker jag! Har aldrig förr hört att skotträdsla nedärvs mer än någon annan egenskap.
Jag tänker som så; Alla hundar föds "skotträdda", hos en del individer lyckas man skapa en positiv reaktion genom tex apportering, en betingning. Hos en del andra individer lyckas man inte skapa denna positivitet till skottet, kanske för att hunden inte förknippar det med något kul. Jag var helt övertygad att om hunden är mer skotträdd än det "vanliga" (Det finns väl ingen valp som föds positiv till höga oljud?), så har det med miljön att göra.
Vi människor tycker ju åskan är otäck som barn, och det är under våran uppväxt som de flesta kommer över den rädslan, genom att höra den ofta och förstå att ingenting händer. Också betingning.

Till TS:
Jag har inte läst tråden så noga, men jag hade gått efter magkänslan om hunden ska brukas i avel eller inte. Är det en hanhund hade jag inte varit lika orolig, men en alldeles för stressad och orolig tik hade varit sämre, eftersom det är tiken som är hos valparna första tiden i deras liv, och sätter de första fotavtrycken. Jag förespråkar inte alls att man ska avla på vilka handjur som helst, men allt är inte alltid svart eller vitt. Sedan hade jag också tagit hänsyn till vilken ras det handlar om. Raser av små grupper har kanske inte alltid så stor valmöjlighet på handjur. Man får fundera över om just denna hunden kan tillföra rasen något, eller finns det kanske gott om hanar där ute som tillför rasen ännu mer?

Tittar man på statistik från MH och MT ser man att de hundar som varit berörda vid skott i högre grad lämnar skottberörda avkommor. Vidare kan man också se att skotträdsla och rädsla överlag nedärvs starkare än andra egenskaper. Det råder till exempel inte alls lika starka samband mellan dådkraft och arv som det gör mellan skotträdsla och arv. Variationen av dådkraft hos avkommr till hundar med stor dådkraft är mycket större än variationen av skotträdsla hos avkommor till skotträdda hundar.

Att alla hundar föds skotträdda stämmer inte heller. De hundar som avlats hårt på bara skottfasta linjer blir inte rädda för de första skotten utan möter det oftast med nyfikenhet. Det gäller då också hela kullar och inte enstaka individer.

Det här är anledningen till att man inte ska ge avkall på skottfasthet eller sätta fega hundar i aveln.

Jaa, man lär sig något nytt varje dag. :laugh:

precis som jadzia skriver är det lätt att kolla upp ärftligheten på skotträdsla. jag var på en föreläsning om detta för ett tag sedan och vill minnas att det har gjorts en större studie på detta?

min ena är skottfast sedan födseln. jag tränade aldrig utan en dag gick vi förbi en skjutbana och han var inte mer intresserad av det ljudet än andra ljud. den andra är lätt skottberörd och också mer neurotisk överlag. även om jag med lydnad kan få henne att vara lugn och tyst vid skott så finns ändå berördheten där. hjärtfrekvensen går upp och hon slutar inte kontrollera. det är en stor skillnad mellan henne och den som är skottfast!

det är ju skillnad på att vara skottberörd och skottberörd. en hund som uppfattar skottet som något mycket positivt (inte ovanligt bland apportörer) kan också räknas som berörd och det är ingen medfödd eller dålig egenskap.

Min hund fick en trea på skottet. För han stannade upp och kollade "Var hamnade den matte?" och gick inte tillbaka tillräckligt fort i lek igen tyckte beskrivaren. Vi har tränat med apportkastare innan MHt :crazy:

Men tänk också på att en hund som inte kan släppa skottet (även om den inte är rädd utan det är i positiv anda) så är det "något skumt" med hunden. De ska inte bli så fixerade vid skottet att inget annat existerar. En normal hund checkar, släpper och tar in annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 117
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 780
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 429
Senast: lady_vip
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 570
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka