Avla på eksemsto

Sv: Avla på eksemsto

Herregud, kallar någon det eksem så har alla hästar jag sett på sommarbete eller som fäller/sätter vinterpäls med tillgång till något att klia på eksem! Alla hästar måste ha eksem eftesom de får bulor av att bli stuckna av vissa insekter och små, små sticksår av stickflugan på ljuver och skap. Ibland verkar folk bli hysteriska över att en islandshäst faktiskt beter som som alla andra hästar och får samma reaktioner som alla andra hästar, när de utsätts för vissa insekter!

:bow:

Har märkt att de flesta människorna blir helt hysterirska för att en islandshäst kan klia lite medan ett halvblod kan klia sig mera utan att någon bryr sig lika mycket

:bow:

Har märkt att de flesta människorna blir helt hysterirska för att en islandshäst kan klia lite medan ett halvblod kan klia sig mera utan att någon bryr sig lika mycket

Undra på det när hälften av alla importer får svidknottseksem, och både häst och ägare får ett helvete resten av hästens liv.
Klart folk är oroliga.

Vill ställa den här frågan anonymt åt en god vän. Då jag inte har islandshästar och knappt vet något om dem så känns det "ofarligt" att vännen förknippas med mig.

Vännen planerar att betäcka sitt sto som har eksem, är dock en import om det spelar någon roll.

Detta är ju normalt en kasserande defekt, även om jag förstått att det finns hingstägare som slarvat och fått sina hingstar godkända ändå (visade i "rätt" årstid).

En annan sak jag trott mig förstå är att "seriösa" hingstägare inte tar emot eksemston.

Ston lyder under samma krav som hingstarna, det vet jag, men samtidigt finns inte samma kontroll förstås.

Släng ur er fakta och åsikter i frågan! Jag har ingen koll och vill gärna ha bra grundfakta om ämnet. Är det så enkelt att arvbarheten på eksem hon importston är minimal? Det är skillnad på om svenskfödda ston har eksem?

Ja, jag som själv har ett eksemsto på foder säger såhär: en gång eksem alltid eksem. Man kan behandla så mkt man vill, och hästen kan se jättefin ut och till och med vara symptomfri, men när du väl slutar behandla så kommer eksemen tillbaka. samma sak om man ger medecin, kortison el. homeopatmedecin. det kommer tillbaka förr eller senare. jag har också många gånger tänkt att hon kommer ju från island och får hon ett föl här i sverige så bygger fölet upp immunförsvaret, men betäcker du ett eksemsto så skickar den med precis allt skrafs den har i kroppen, alla tungmetaller, brister osv som framkallar allergin till fölet. det finns ju en chans att fölet blir allergifritt. men om det inte blir det då? många tänker att äh, eksem bara att täcka o smörja. men det är hemskt att se sin häst stå att se sin häst stå och klia sig febrilt och komma in med stora blödande sårskorpor trots att man smörjer o smörjer o tvättar.det tar åtminstone två timmar om dagen att hålla på med eksemen. många tänker såhär och när dom väl fått känna på hur det är säljer dom hästen och på detta vis skickas den vidare... avla på ett friskt sto ist!

det är ju olika på olika allergier. oftast får ju en importerad islandshäst ganska svår allergi. jag har aldrig sett ett halvblod klia sig blodig eller klia bort all man och svans. islandshästarnas allergier beror oftast på brister av tex svavel som finns i gräset och bergen på island. säger inte att storhästar inte kan få allergier men på islänningar är det vanligare och visar sig oftast i sitt värsta väsen.

Det jag menad vad att jag sett häst som någongång har skrubbat typ ett strå i manen om det varit värre med knott än vanligt någon dag. Ja jag vet hur hemskt det är med eksem, har två med det.

:eek:JAG ÄGER HÄSTEN,HON KLIAR SIG INTE ALLS!!!!!!!!!!
Vet inte om det är svårt att få in???Har henne utan täcke under dagtid(oftast)förutom mulna dagar och hon kliar sig inte då heller??

So excuse me men hon har "tyvärr" inte exem.....

Som sagt trådskaparen känner inte min häst,men hon kan ha missuppfattat.
Då Kaela kliade sig lite(fast det gjorde shettisen med)en tid under fällningsperiod skrev då härinne och folk trodde direkt det var exem...

Hej!jag vill inte ha nått tjat på mig jag säger bara min mening.. nu pratar jag till alla, jag tog bara första bästa och svarade på... så inget personligt..

jag fick höra för något år sen av en veterinär på ISLAND som sa det att ALLA islandshästar har sommareksem... det är bara att det inte bryter ut på dom på island pga att dom inte har knott och träd att klia sig på.. dom får ingen allergi av det.. det är när dom importeras som det KAN bryta ut pga av ändrad miljö, stress mm.. men bara för att hästen inte visat tendenser till eksem det första, andra, tredje året betyder inte det att hästen inte har eksem... det kan komma upp imot 5-6 år senare... alla har generna det går inte att undvika.. det är bara vissa som är mer känsliga för det.

sen ska man inte bli helt orolig heller när man ser sin häst klia sig och tro att den är på väg att bilda eksem... för dom kliar sig hela tiden... dom kliar varandra.. det är naturligt.. det kan vara att det händer just när du ser, att hästen kliar sig.. typ som efter ridning mm.. men kliar den sig ovanligt mkt så är det dags att kolla upp det... men det är som för oss människor... vi kliar oss, ganska ofta faktiskt speciellt på sommaren när huden är lite torr... inte fan går vi och tänker, nu har jag eksem...

sen det med att man inte ska avla på eksemhästar... har dom VERKLIGEN kommit fram till att det är ärftligt?? nej, inte vad jag har hört... vi har en häst på stallet som haft föl två gånger som jag vet om. båda står kvar på stallet och är 3 respektive 6 år, ingen av dom har eksem ÄN. båda har lång man och svans och även mkt tjock. så det ser ganska lovande ut... men visst man vet aldrig riktigt säkert.. men jag tror inte på det... men visst har man en häst som har EXTREMT mkt eksem så kanske man inte skall göra det.. men endå varför inte??? det är MÅNGA jag har hört om som har tagit föl på deras eksemston och INGEN av deras avkommor har utvecklat eksem...

BLI INTE ILSKNA PÅ MIG :angel:

MÅNGA av de svenskfödda eksemhästarna kommer (via en son i avel) från ett "fint" importsto med mycket eksem som fortfarande går i avel, för hon har ju så fina poäng och avkommor.

Jag har tydliga bilder på det stoet.
Före och efter att hon fick eksem.
Det är tävlingsbilder.

Tyvärr så har min scanner brakat ihop och jag har inte hunnit köpa en ny.
Men bilderna finns på svart-vitt fotopapper så jag skall se vad jag kan göra.

Vad är över exemgränsen??:bow:
Hon har som sagt inte kliat sig på över en månad och inga sår,skorvor eller svullnader.
Hon har aldrig heller kliat "av" sig man eller svans!!

Jag har en 29 år gammal vallack.
Och jag anser att han har grava eksem.
Trotts detta så kan du inte se det på honom nu.

Han har fått vara inne på stall de tider knotten varit aktiva.
Jag har behandlat minsta lilla klåda med Horsol.
Nu i slutet på Juni så har knotten tagit semester.
Och under nästa knottperiod som börjar i mitten på Augusti så kommer han att ha eksemtäcke.

I år så har det varit ovanligt lindrigt p.g.a. vädret.
Han ser nu frisk ut men har fortfarande grava eksem.

Tyckte du att eksemet påverkade hennes resultat på banan?

jag fick höra för något år sen av en veterinär på ISLAND som sa det att ALLA islandshästar har sommareksem :

Det var litet drastiskt uttryckt men det ligger något i det. I vissa områden med mycket stor knottbelastning får majoriteten av islandsfödda hästar eksem om de hamnar där. Däremot kommer bara en liten del av dem nedärva sitt eksem.

sen det med att man inte ska avla på eksemhästar... har dom VERKLIGEN kommit fram till att det är ärftligt?? :

Att eksem är ärftligt är helt klart. Det är visat på Shetlandsponny, frieser, Shire och islandshäst.

Det är dock lite speciellt med hästar som är födda på Island och får eksem efter export. De flesta av de kommer inte att föra sitt eksem vidare till avkomman. Eksemhästar födda utanför Island nedärver dock sitt eksem till stor del.

Problemet ligger i att veta vilka av Islandsfödda ston med eksem som kommer att föra det vidare till nästa led. Idag finns inget sätt att ta reda på det.

Trådskaparens häst är, om jag förstått det rätt, nyimporterad och detta är hennes första kontakt med svenska insekter. Alla islandsfödda hästar (och människor) jag träffat har reagerat kraftigt vid första knott och myggsticken för att deras immunsystem aldrig stött på det tidigare. Det betyder inte att de har sommareksem. Faktiskt kan inte ens allergi uppstå vid de första kontakterna med ett ämne. Det måste gå en viss tid från första kontakten och tills kroppen hunnit bygga upp en allergi. Men det är jättebra att ts skyddar hästen med täcke mm. Det minskar risken för att hon ska få eksem i framtiden.
Marie

Det var lite detta jag var ute efter när jag frågade.
Regelverket säger en sak, där kan man inte ha gråa zoner utan dömer alla efter samma kam - rättvist eller inte, men enkelt.

Om importerade ston mer eller mindre alltid får knottreaktioner (och ja, vi bor i knottrika marker här tyvärr...) så är det inte alltid dessa reaktioner är av den nedärvbara sorten. Synd att man inte kan göra ngt typ av test för att ta reda på om genen finns där eller inte!

Vi får hoppas att stoet ifråga tillhör den delen utan ärvbarhet, onekligen verkar hon ha minimalt med reaktioner, om ens några.

Jag har en annan vän som just köpt en äldre ponny som aldrig visat eksemtendenser tidigare, men tyvärr har det nu (hästen bodde vid kusten tidigare). Det är verkligen ingen rolig åkomma för varken folk eller fä.

sen det med att man inte ska avla på eksemhästar... har dom VERKLIGEN kommit fram till att det är ärftligt?? nej, inte vad jag har hört...

Och det har man ju faktiskt gjort, konstaterat att eksem är ärftligt. Det enda som står ivägen för den studien nu, är nog ägarnas rullgardin framför ögonen. Man vill helt enkelt inte se det för egen del, det drabbar ju bara alla andra eller hur.:angel:
Sen har man via studier på Island även konstaterat samma sak, så detta uttalande torde vara lite väl gammalmodigt nu.

*kl*
En allmän fråga.

Om man vore 100% korrekt i allt detta så borde man bara avla på svenskfödda ston som man med säkerhet kan säga att de inte bär på "äkta" eksem.
Importer kan man avla på om de är eksemfria, men först efter en handfull år i Sverige då man kan vara helt säker?
Låter tufft, följer man detta? inte alla, det förstår jag, men generellt?
Om man importerar ett värdefullt sto med bra stam, så klart man vill avla på henne så fort som möjligt, men det bör man alltså inte?

Jag är totalt okunnig inom islandshästar som ni hör, denna tråd är mitt första besök här överhuvudtaget. Men nyfiken är jag av naturen och alla vill vi ju lära oss mer!

Trevlig midsommar alla - nu åker jag iväg till skogen och partajar! :D

Importer kan man avla på om de är eksemfria, men först efter en handfull år i Sverige då man kan vara helt säker?

Jag har ofta importerat mycket unga ston, då hinner man se innan de är vuxna hur de klarat knotten. Troligen är det också mindre andel totalt sett som utvecklar eksem.

En del har kommit som dräktiga tre-åringar, då är första fölet en chansning och så kan man se hur det utveckar sig medan man rider in och ev visar mamman.

Min erfarenhet är att de ston jag tagit till extremt knottrika Värmlandsskogarna och haft ute dygnet runt visar rätt snart hur allergiska de är. Efter tre år i Sverige kan man känna sig hyfsat säker på att de som klarat sig inte är allergibenägna.

Första-årsreaktionen har varit väldigt olika. Men min erfarenhet är att de hästar som får reaktioner på de typiska eksemställena typ strängen under magen, i ansiktet och "bubblor" i mankammen och svansroten - de får eksem senare. De som bara får en övergående reaktion och sedan blir eksemfria får stora bubbliga bett.

Oftast men inte alltid, tar man annat avelsmaterial från Island. Ett sto tillför ju bara en avkomma per år, vilket måste ses som väldigt lite i förhållande till vad en riktigt bra hingst kan prestera.

De flesta jag känner som hämtar ston från Island, avlar inte på dessa de första åren. De hämtas främst som ridhästar, och kan senare övergå i avel om det finns förutsättningar för det. Grundorsaken är att man vill se hur ev eksem ter sig på stoet, och bryter det ut har man valt att inte använda dessa i avelssyfte.

De finns individer som inte får eksem, en lysande exempel är bl a Dökkvi som gick ute med sina ston dygnet runt under hela den svenska sommaren med allt vad det innebär. Han togs väl in för att få äta, men gick annars ute dag som natt med sina ston otäckad. Det visar på väldigt mycket tycker jag i varje fall.

Här har du en poäng, och jag vill tillägga något som har varit väldigt vanligt. Hästar som senare har drabbats av eksem, förutom det du skriver om har de även uppvisat någon form av luftvägsproblem innan eksemet brutit ut. Antingen har det skett samma år för utbrottet, eller året innan, men dessa hästar har då i gengäld fått tendens till elefant hud på höstkanten.

Här har du en poäng, och jag vill tillägga något som har varit väldigt vanligt. Hästar som senare har drabbats av eksem, förutom det du skriver om har de även uppvisat någon form av luftvägsproblem innan eksemet brutit ut. Antingen har det skett samma år för utbrottet, eller året innan, men dessa hästar har då i gengäld fått tendens till elefant hud på höstkanten.

Exakt. Och jag har dessutom noterat rinnande ögon.

Liknande trådar

Islandshäst Startar en tråd här istället så slipper man kladda ner Loddies tråd. Jag förstår precis vad du menar Boj, jag säger inte att man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 199
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?