Avla på eksemston!

Sv: Avla på eksemston!

Balderum skrev:
Nej, vad tråkigt!! Men ändå, ganska ovanligt tycker jag? Som sambaengi säger brukar det visa sig tidigt.

Kanske någon stor förändring i hästens liv? Intressant veta tycker jag.

Det är det som är så konstigt, det har inte hänt något speciellt vad jag vet. Han står ute i skärgården och har stått där i ca 2 år nu. Det är ganska blåsigt där, skärgården sägs ju vara bra för eksemhästar...
Den enda förändring som jag kan komma på är att han flyttades till ön bredvid för att gå där någon månad i somras. Men det var i juli och eksemet kom inte förrän i oktober tror jag :crazy: Sent var det i alla fall. Men det är ju också då knotten är som värst, har jag förstått.
Han har "bara" kliat av sig all man (verkligen allt utom pannluggen :(), har inga sår eller något. Så de får väl skydda honom ordentligt till nästa år, så får man hoppas att det blir bättre...

Filippan skrev:
Det är det som är så konstigt, det har inte hänt något speciellt vad jag vet. Han står ute i skärgården och har stått där i ca 2 år nu. Det är ganska blåsigt där, skärgården sägs ju vara bra för eksemhästar...
Den enda förändring som jag kan komma på är att han flyttades till ön bredvid för att gå där någon månad i somras. Men det var i juli och eksemet kom inte förrän i oktober tror jag :crazy: Sent var det i alla fall. Men det är ju också då knotten är som värst, har jag förstått.
Han har "bara" kliat av sig all man (verkligen allt utom pannluggen :(), har inga sår eller något. Så de får väl skydda honom ordentligt till nästa år, så får man hoppas att det blir bättre...

Men är det verkligen exem då? Kan det inte vara nåt annat..svamp eller parasiter? Har själv ingen erfarenhet av exem, men det där lät väldigt skumt :crazy:

Det tänkte jag också först, men de har kollat allt sånt tydligen, och det är eksem... tyvärr... :(

*knapplån*
Tyvärr har även jag fått sett detta på nära håll, svenskfödd med svensk mor och ej importerad hingst. Kraftig eksem, börjar tidigt på våren och har faktiskt inte ens slutat ännu. En underbar pålle, som försöker göra det bästa av sin situation mitt i allt elände.:(

Tänk på att tipsa alla ägare till svenskfödda eksemhästar att anmäla dem till den pågående eksemstudien !!!

Hej Silverkedjan
Ursäkta att jag faller ifrån ämnet, men vad är det för en tjusig sak du har på din användarbild???
mvh Ingrid;)

:love: :bow: Det är särskilt viktigt att man anmäler alla svenskfödda eksemhästar eftersom de kan bli föremål för utökade studier med blodprovstagning etc.

Gidde: Det är Rebbi efter min Askur och ett obedömt danskt sto efter Freyr frá Flugumyri. Fyrgångsavlad ;)

Det är verkligen tråkigt. Viktigt att föräldrarna noteras, du tipsar väl om eksemenkäten till ägarna till hästen?? Den finns med i nyutkomna Islandshästtidningen o så på Internet.

Fast jag har ingen svenskfödd.. Men det är gjort i alla fall, gjorde min del i det hela.. Hoppas någon någongång i framtiden kommer på ett sätt att göra snuttarna fria från obehaget..

Filippan skrev:
Några kompisar till mig har en svenskfödd valack som fick eksem i år :( Han är 10 år... Tycker väldigt synd om ägarna, de trodde väl att de var "säkra" med en svenskfödd.. :crazy:

Det trodde jag med mina importston också när de på ålders höst fick eksem efter 9 resp 11 år i Sverige. Finns inga garantier på någon häst egentligen. Det är ju många både halvblod och andra raser, där föräldrarna inte har haft eksem på ett antal kända generationer, som de sista åren fått eksem. Som vi människor så påverkas de av vår förändrade miljö, klimatförändring, nedsmutsning, alla kemikalier som kommit ut i naturen och som används i jordbruket. Även människans allergier ökar och idag är det lika normalt att barn har någon sorts överkänslighet eller allergi som att de är fullt friska...! :crazy:

Yeahnny skrev:
Har också en kompis vars nyinköpta svenskfödda islandshäst fick eksem en månad efter hon köpt den... Hästen blir 9 i år.

Förändringar som miljöombyte kan tippa en häst över kanten så den får eksem. Vi tänker inte alla ggr på att hästarna lever i sin flock som en familj och sina vänner. Inte är det så lätt att bryta kontakten med familj och vänner och bara börja om! För jag antar att hästen har flyttat, eller? Att eksem inte bara är fysiskt utan också är väldigt psykiskt påverkbart, liksom astma, det vet jag av egen erfarenhet. :crazy:

Filippan skrev:

Upps! Det här kan faktiskt bero på erlichia eller borrelia. Gott om fästingar på vissa öar. Det tar ett tag innan symptomen kommer. Vet om en ettåring som reagerade med att klia av manen pga erlichia. Han har aldrig kliat sig sedan. Sedan vet jag en häst som kliade av sig manen när de bytte saltsten och det var något i just den sortens saltsten som hästen reagerade på. Den blev bra igen när de bytte saltsten men när de testad de "dåliga" saltstenen igen, för att checka om det var den, så kliade den sig igen! Problemfri sedan flera år och med "rätt" sorts saltsten!

Aha, det var intressant! Det ska jag säga till dem, kanske är det något annat... hoppas verkligen det!!

Jag blir väldans förvånad när jag läser i hingstkataloger att en del hingstägare har en prislista för skötsel av eksemston:eek:
Eksem finns på defektlistan. Vet man om att stoet har eksem skall man inte avla på det.

smaland skrev:
Jag blir väldans förvånad när jag läser i hingstkataloger att en del hingstägare har en prislista för skötsel av eksemston:eek:
Eksem finns på defektlistan. Vet man om att stoet har eksem skall man inte avla på det.

Om man nu struntar i defektlistan och inte anser att eksem är ett stort problem så fortsätter man avla på de hästar man vill se avkommor efter. Man kanske prioriterar andra saker högre?

Vet man att stoet har eksem och bokar betäckning ändå så struntar man uppenbarligen i det faktumet - som ägare har man också ett ansvar.

Hingstägare med hästar för många hundratusentals kronor tar nog i vissa fall ALLA betäckningar man kan få. Oavsett om hingst eller sto har eksem.

Det är alltid lätt att tala om för andra hur de ska göra när man faktiskt inte behöver ta hänsyn till alla faktorer - eller leva med konsekvenserna av beslutet ...

Citat:"Det är alltid lätt att tala om för andra hur de ska göra när man faktiskt inte behöver ta hänsyn till alla faktorer - eller leva med konsekvenserna av beslutet ..."

Jovisst, men vad är DIN lösning på eksemproblemet då:confused:

Så är det, och det slår ju endast tillbaka på hingstägaren/hingsten själv. Tillräckligt många avkommor med eksem, ger hingsten ett dåligt rykte som den dessutom får mycket snabbt. Om sen detta är något som eksemstona tillför, så är det ju trots allt hingsten som ligger i fokus för stona ser man ju sällan eller aldrig efter det.

Det har börjat sprida sig så sakteligen att vissa hingstar EJ tar emot eksemston, jag tror faktiskt att det kommer att sprida sig mer och mer. Men detta är ändå en förbättring mot tidigare, det tycker jag är positivt.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Vikan
·
Avel Jag har nyfiken på hur man som stoägare resonerar när man bestämmer sig för att ta föl efter sitt/sina ston. Jag har läst många...
Svar
8
· Visningar
1 374
Senast: GoldenSam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka