Avla på eksemston!

Sv: Avla på eksemston!

Jag har ingen patentlösning, lika lite jag som någon annan. Men först måste man identifiera OM eksem ens ses som ett problem av alla.
Och NÄR är eksem ett problem? Vilka nedärver eksem?

Sen kan man fråga sig vilka som skall betala för kalaset om det visar sig vara ett problem: köpare av hästar, köpare av betäckning, försäkringar / höjda eller sänkta premier, säljare av hästar, hingsthållare osv? Klart är förmodligen att INGEN grupp kommer att vilja drabbas ekonomiskt om man slipper.

Förbud har ju hittills visat sig inte hjälpa, eftersom det fortfarande avlas på eksem. Jag skulle kunna tänka mig fri och öppen avel i det avseendet - för jag tror inte att hyschpysch och hemligheter om vilka som har eller inte har eksem har hjälpt hittills. Vet man, så får man själv välja.
Å andra sidan tror jag inte alla hingsthållare vill berätta ...

Någon måste ju betala, det är ju helt klart. Idag betalar ägaren av eksemhästen, genom fördyrad hantering i form av eksemtäcken, smörjor ev installning etc. Försäkringen har ju idag reservation på eksem, vilket innebär att hästägaren får betala igen. Kanske inte i form av ökad premie, eftersom bolagen antagligen lämnat reservationen pga slippa höga utbetalningar av livvärden på avlivade eksemhästar.

Man ser också som nämndes i en tidigare tråd, för de som lämnar sin eksemston till betäckning drabbas ju också av fördyring. Då i form av att hingsthållaren kräver extra kostnad för eksemston och dess hantering.

Slutligen skall vi inte förglömma den indivden som sen drabbas av eksem, jag tänker på den potiella risken avkomman drabbas av. Lidande går inte att mätas i pengar, och även om denna avkomma klarar sig från eksem så kanske nästa avkomma efter denna häst inte gör det.

Boj skrev:
Slutligen skall vi inte förglömma den indivden som sen drabbas av eksem, jag tänker på den potiella risken avkomman drabbas av. Lidande går inte att mätas i pengar, och även om denna avkomma klarar sig från eksem så kanske nästa avkomma efter denna häst inte gör det.

Visst är det så. Ett djurs lidande mäts trots allt oftast i pengar, även om man inte borde göra det. Eksemhästar såväl som andra exempel: alltifrån djurhållningens miljöaspekter till ogjorda vet-besök, försök till att öka prestationen hos tävlingsdjur etc.

Angående vem som betalar så är det väl som så att den fulla kostnaden inte drabbat oss allihopa ännu eftersom vi inte ser en minskning av eksemen eller försäljning av eksemhästar. Dock börjar ju ett uppvaknande i form av medvetenhet, ett visst ställningstagande och forskning kunna märkas.

Senast ändrad av en moderator:

.........raderat.............

Senast ändrad av en moderator:

Nej den får inte verka i avel, så antingen kastrerar man eller behåller den som hingst men man får inget betäckningstillstånd.

Men så som många säger så kan ju även den islandshäst som är född utanför Island få exem och lämna exemavkommer efter sig.
Så bara för amn inte avlar på exemhäsatr betyder de ju inte att risken att fölet ska få exem är lika med noll!:smirk:

De finns de ston som har kraftig exem och som fått både 5 och 10 föl och alla fölen är idag exemfria. Och de finns de som är helt exemfria och som bara lämnar exemföl efter sig.

Jag bibehåller min åsikt att så länge de INTE är vetenskapligt bevisat ATT exemen ÄR ärftligt tycker jag att man ska vara väldigt varsam med vad man häver ut sig till de som väljer att avla på hästar som har exem!

Ska vi vara hårda bör man inte alls avla på isisar överhuvudtaget som bor utanför Island eftersom RISKEN ALLTID finns att de kan bli exem på avkomman!
Hur stor del av islandshästarna på Island har exem?? Någon som vet exakta dagliga siffror på detta??

För jag menar om de är en ärftlig åkomma har de ju inget med mygg att göra och exemproblemen torde vara lika stora på island då=)

Gazzan skrev:
För jag menar om de är en ärftlig åkomma har de ju inget med mygg att göra och exemproblemen torde vara lika stora på island då=)

Det som ev är ärftligt är ju känsligheten och allergin mot KNOTT, ej mygg...

Hur mycket genetik, statistik och sjukdomslära har du läst? Det krävs lite grundkunskap för att kunna debattera det här på ett seriöst plan.

All allergisk disposition är ärftlig.

Om man får symtom eller inte beror på miljöfaktorer som var man är uppväxt, när och hur mkt allergen man träffar på och hur hårt man stressas av tex infektioner och annat.

Vare sig man är människa eller djur ;)

Att konsekvent ta bort alla individer som visar symtom ur aveln är ett mycket bra sätt att drastiskt minska eksemförekomsten i rasen. Rensar vi inte ökar andelen svenskfödda med eksem för varje generation, det är visat i tidigare studier.

Man kan alltid dra upp enstaka exempel som haft tur/otur, men sett ur hela rasens perspektiv är det enda raka att avla BORT eksem och spatt genom att gallra bort de individer man VET har eller ger det.

De intressanta forskningsprojekt som pågar f.n. går bla ut på att hitta markörer för de gener som ger extra känslighet för allergier och på så vis kunna sortera både avelsdjuren och potentiella islandsexporter INNAN man satsar på fel häst.

sambaengi skrev:
Risken är dessutom att hormonförändringarna vid dräktighet gör eksemen mycket värre än vad de är nu. QUOTE]

Men en dräktighet kan ha motsatt effekt på ett eksem sto.. det har det på min... hon har inget eksem överhuvudtaget när hon är dräktig. Och varken hennes avkommor eller hennes avkommors avkommor har eksem trots att hon har det..

Det är inte bevisat att eksem är ärftligt och det kan finnas olika typer av eksem...vissa kanske är ärftliga och vissa sorter kanske inte är det! vi kan inte säga säkert... jag skulle inte avla på mitt sto om jag sett att hennes avkommor fått eksem men jag tycker att ma ska vara försiktig när det gäller att avla på eksemhästar.. även om jag inte är övertygad att alla eksemhästar nedärver till dess avkommor.

sambaengi skrev:
Upps! Det här kan faktiskt bero på erlichia eller borrelia. Gott om fästingar på vissa öar. Det tar ett tag innan symptomen kommer. Vet om en ettåring som reagerade med att klia av manen pga erlichia. Han har aldrig kliat sig sedan. Sedan vet jag en häst som kliade av sig manen när de bytte saltsten och det var något i just den sortens saltsten som hästen reagerade på. Den blev bra igen när de bytte saltsten men när de testad de "dåliga" saltstenen igen, för att checka om det var den, så kliade den sig igen! Problemfri sedan flera år och med "rätt" sorts saltsten!

Det var intressant, vilken var rätt resp.fel saltsten? Nyfiken, har experimenterat med havssalt istället för vanlig saltsten.

Det är inte bevisat att eksem är ärftligt och det kan finnas olika typer av eksem...vissa kanske är ärftliga och vissa sorter kanske inte är det! vi kan inte säga säkert...

Det var mycket kanske i en mening, läs silverkedjans inlägg så kanske du förstår lite. Eksem har en ärftlig disposition, det vet man säkert. Med disposition menas, åkomman behöver ej ärvas i direkt nedstigande led. Däremot kommer den som oftast fram i ett senare skede, antingen genom olika miljöfaktorer på avkomman eller så lämnar avkomman ett föl med eksem.

Skulle det vara så att avkomman blir hingst, lämnar den sin disposition vidare till nya avkommor med olika benägenheter och dispositioner för eksem. Här kan det bli en tickande bomb, och förr sa man att svenskfödda inte fick eksem men jag tror att den siffran faktiskt kommer att öka. Det har den väl egentligen gjort redan nu.

Eksem verkar vara en strutsåkomma om man får säga så, det som inte finns det ser man inte . Stoppa huvudet i sanden så går den bort.

visa mig en studie där det är bevisat... för ingen forskare har hittills kunnat säga säg vara säker..

Àsgrimur skrev:
visa mig en studie där det är bevisat... för ingen forskare har hittills kunnat säga säg vara säker..

Använd google, så hittar du massor. Har du ens funderat på varför eksem finns med på defektlistan?

Boj skrev:
Så är det, och det slår ju endast tillbaka på hingstägaren/hingsten själv. Tillräckligt många avkommor med eksem, ger hingsten ett dåligt rykte som den dessutom får mycket snabbt. Om sen detta är något som eksemstona tillför, så är det ju trots allt hingsten som ligger i fokus för stona ser man ju sällan eller aldrig efter det.

Det har börjat sprida sig så sakteligen att vissa hingstar EJ tar emot eksemston, jag tror faktiskt att det kommer att sprida sig mer och mer. Men detta är ändå en förbättring mot tidigare, det tycker jag är positivt.

Håller helt med dig!

ang skrev:
Jag har ingen patentlösning, lika lite jag som någon annan. Men först måste man identifiera OM eksem ens ses som ett problem av alla.
Och NÄR är eksem ett problem? Vilka nedärver eksem?

Sen kan man fråga sig vilka som skall betala för kalaset om det visar sig vara ett problem: köpare av hästar, köpare av betäckning, försäkringar / höjda eller sänkta premier, säljare av hästar, hingsthållare osv? Klart är förmodligen att INGEN grupp kommer att vilja drabbas ekonomiskt om man slipper.

Förbud har ju hittills visat sig inte hjälpa, eftersom det fortfarande avlas på eksem. Jag skulle kunna tänka mig fri och öppen avel i det avseendet - för jag tror inte att hyschpysch och hemligheter om vilka som har eller inte har eksem har hjälpt hittills. Vet man, så får man själv välja.
Å andra sidan tror jag inte alla hingsthållare vill berätta ...

Man skall nog bo på Öland eller liknande för att inte tycka att eksem är ett problem! Jag tycker det är ett jätteproblem! Har haft några stycken eksemhästar och skulle vilja påstå att de senaste tre somrarna har det blivit ett värre problem än förut, både därför att redan drabbade hästar blivit sämre och mer svårbehandlade men också därför att hästar som man aldrig trodde skulle drabbas, som mina ston som varit här i 9 resp 12 år (skrev fel innan när jag skrev 11) och plötsligt får eksem, båda samma sommar. Och även andra raser har fått problem, raser som aldrig haft problem med sommareksem, i alla fall här i Blekinge, Småland och Skåne. Verkar som om knotten ökat katastrofalt här nere. Det handlar om de blott knappt 2 mm långa knotten. Jag går inte heller själv fri från dem och håller på att bli galen om jag är ute i skymningsdags sommartid!

Àsgrimur skrev:
sambaengi skrev:
Risken är dessutom att hormonförändringarna vid dräktighet gör eksemen mycket värre än vad de är nu. QUOTE]

Men en dräktighet kan ha motsatt effekt på ett eksem sto.. det har det på min... hon har inget eksem överhuvudtaget när hon är dräktig. Och varken hennes avkommor eller hennes avkommors avkommor har eksem trots att hon har det..

Det är inte bevisat att eksem är ärftligt och det kan finnas olika typer av eksem...vissa kanske är ärftliga och vissa sorter kanske inte är det! vi kan inte säga säkert... jag skulle inte avla på mitt sto om jag sett att hennes avkommor fått eksem men jag tycker att ma ska vara försiktig när det gäller att avla på eksemhästar.. även om jag inte är övertygad att alla eksemhästar nedärver till dess avkommor.

Samma sak med oss människor. Vi producerar mer cortison första halvan av graviditeten vilket på mig resulterade i mindre allergi av alla slag, såväl eksem, som hösnuva och astma. Men andra får eksem. Jag hade mycket problem med eksem när jag ammade istället.

Jag vet inte om det kan bli tydligare bevis än om en hingst lämnar 50% eksemavkommor och med ston som med andra hingstar aldrig lämnat någon eksemavkomma. Jag tycker det är ett mycket övertygande bevis! Däremot finns det säkert olka typee av eksem, och mer eller mindre ärftliga!!

Tölva skrev:
Det var intressant, vilken var rätt resp.fel saltsten? Nyfiken, har experimenterat med havssalt istället för vanlig saltsten.

Det minns jag inte alls. Inte min häst nämligen...

Àsgrimur skrev:

Hm...jag hade ett sto som med en hingt fick en eksemavkomma, min nuvarande 9-åriga valack.

Stoet hade ingen eksem efter flera år i Sverige o så vitt jag vet är det samma med hingsten.

Har nu sett ett par saluannonser efter den här hingsten där det står att saluhästen har eksem.

På något sätt måste då eksemet överföras från föräldrarna till avkommorna. Hur har du annars tänkt det hela :confused:

Jag tar för givet att det förekommer samma med djur som med människor - eksem/allergi har en ärftlig disposition. Om jag som människa har någon allergi t ex pollen och tillsammans med en man får barn så finns det ärftlig disposition att barnen får någon form av allergi. Har vi båda, mamma o pappa, allergi är % högre att barnen får allergi o så vidare.

Varför finns t ex pricktest och andra undersökningar för att finna allergi hos hästar?? Det görs ju samma på männsikor. Samma principer.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Vikan
·
Avel Jag har nyfiken på hur man som stoägare resonerar när man bestämmer sig för att ta föl efter sitt/sina ston. Jag har läst många...
Svar
8
· Visningar
1 374
Senast: GoldenSam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka