Avla på eksemston!

Sv: Avla på eksemston!

Jag tycker att man ska undvika att avla på eksemston.
Är själv ägare till flera eksemhästar (valacker), som jag sliter halvt ihjäl mig för att få att må så bra som det nånsin är möjligt.
Jag vill inte ens veta hur mycket arbetstid och pengar jag lagt på dom, de senaste 11 åren. Och sett deras lidande.
Om mitt senaste avelssto utvecklar eksem, tänker jag inte ta risken att avla vidare på henne.
De som pläderar FÖR att använda eksemston i avel, har aldrig sett en häst med allvarligt eksem, känns det som.

Àsgrimur skrev:
visa mig en studie där det är bevisat... för ingen forskare har hittills kunnat säga säg vara säker..

Jodå, ärftligheten av sommareksem är visad på flera andra raser bl a Shetlandsponny och Frieserhäst.

Kapell D. Genetics of insect hypersensitivity in the Dutch Shetland Pony, Thesis, Wageningen 2005
Anouk de Ruyter :Inheritance of insect bite hypersensitivity in Friesian horses, Thesis, Wageningen 2005

Med från Island exporterade hästar är det dock lite mer komplicerat. De får oftare sommareksem (20-30 %) än vad man kunde förvänta utifrån förekomsten hos de som är födda utanför Island (ca 7 %).

Troligen är det en del av de islandsfödda med eksem som inte nedärver det utan har ett mer miljöbetingat förvärvat sådant. Problemet är bara att man idag inte kan skilja på om en häst har ett ärftligt eksem eller ett mer förvärvat. Men kanske kan vi det i morgon… Marie S

MarieSu skrev:
Jodå, ärftligheten av sommareksem är visad på flera andra raser bl a Shetlandsponny och Frieserhäst.

Kapell D. Genetics of insect hypersensitivity in the Dutch Shetland Pony, Thesis, Wageningen 2005
Anouk de Ruyter :Inheritance of insect bite hypersensitivity in Friesian horses, Thesis, Wageningen 2005

Med från Island exporterade hästar är det dock lite mer komplicerat. De får oftare sommareksem (20-30 %) än vad man kunde förvänta utifrån förekomsten hos de som är födda utanför Island (ca 7 %).

Troligen är det en del av de islandsfödda med eksem som inte nedärver det utan har ett mer miljöbetingat förvärvat sådant. Problemet är bara att man idag inte kan skilja på om en häst har ett ärftligt eksem eller ett mer förvärvat. Men kanske kan vi det i morgon… Marie S

Jga hoppas du kan åtrekomma när ni vet mer?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 048
Senast: tina_sj
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 202
Senast: Vikan
·
Avel Jag har nyfiken på hur man som stoägare resonerar när man bestämmer sig för att ta föl efter sitt/sina ston. Jag har läst många...
Svar
8
· Visningar
1 374
Senast: GoldenSam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka