G
gevalia
kan man para yorkshire terrier med en chihuahua som är merle.vad jag har läst så ska man inte para med gul eller röd färg,räknas yorkien som blå färg?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är syftet med "aveln"? Tjäna pengar? Är hundarna testade och undersökta för rasbundna fel?kan man para yorkshire terrier med en chihuahua som är merle.vad jag har läst så ska man inte para med gul eller röd färg,räknas yorkien som blå färg?
Man kan säkert.kan man para yorkshire terrier med en chihuahua som är merle.vad jag har läst så ska man inte para med gul eller röd färg,räknas yorkien som blå färg?
Så långt har du läst,MEN vet du varför man inte ska det?kan man para yorkshire terrier med en chihuahua som är merle.vad jag har läst så ska man inte para med gul eller röd färg,räknas yorkien som blå färg?
Att få yorkiepoos såklartFör att svara på frågan, så är Yorkshire terrier blå men varför kombinera en York med en Chihuahua, vad är syftet liksom
Du missade att ingen av raserna är en pooooooAtt få yorkiepoos såklart
Vid försäljning kan det nog smyga till några procent poo för cashenDu missade att ingen av raserna är en poooooo
Merle är väl inte ens godkänt på chihuahua?kan man para yorkshire terrier med en chihuahua som är merle.vad jag har läst så ska man inte para med gul eller röd färg,räknas yorkien som blå färg?
Det är inga hälsomässiga nackdelar på en merle ,den kommer först när man dubblar merle genen.Merle är väl inte ens godkänt på chihuahua?
Förutom de nackdelar hälsomässigt som färgen innebär, riskerar nog hunden att i övrigt sakna hälsotestade föräldrar med den risken det innebär.
Fast grejen är ju den varför vill du pra med en chihuahua istället för rasrent? Finns det någon annan anledning är pengar?ställde frågan då det här med genetik e svårt.men har yorki merle genen i sig då färgen är blå,o man inte ska para med blå eller röd.trodde york kallades black&tan
Rasbeskrivningen på SKK beskriver yorkien som blåYorken är väl knappast genetiskt blå. En genetiskt blå (eller blå och tan) föds med denna färg, medan yorkvalparna föds black & tan och med åldern så bleks färgerna. Det bör alltså inte vara en dilut.
Problemet med merle är alltså när man dubblar dessa gener och då blandrasavel sällan handlar om att läsa stamtavlor för att veta att man inte dubblar på dåliga saker, utan man endast tittar på själva föräldradjuren (om ens det), så är det klokast att aldrig blanda in merle. Merle kan nämligen rent fenotypiskt döljas av röda och gula färger, vilket är anledningen till att man inom t ex collie och sheltie inte tillåter korsningar mellan merle och sobel. Det kan födas valpar som ser sobel ut, men som i själva verket är merle, eftersom den sobla färgen döljer att hunden rent genetiskt är merle.
Jodå, även raser som kerry blue terrier, australian cattle dog och cocker spaniel har färgen blå i standarden (hos cocker är det alltså blue roan), men ingen av dem är genetiskt blå. Genetiskt blå ser man hos raser som t ex grand danois, chow chow (se bilden), whippet m fl. De föds med denna färg.Rasbeskrivningen på SKK beskriver yorkien som blå