Avla lektionshästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akleja
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla lektionshästar

Ridskolan närmast mig då med andra ord ;)

Jarrah: Jag tror att intresse för det skulle finnas. Vi har köpt många av våra ponnyer, och några storhästar, från ett stall som visserligen har vad man skulle kunna kalla "buskavel", men som ofta får fram ponnyer som funkar bra på lektion. Lagom pigga, lagom känsliga, snälla men kan ändå tävla lägre klasser. Vet även en ridskola här i närheten som har köpt i princip alla sina ponnyer från samma uppfödare. Samma där, lite korsningar men ponnyer som är snälla, trygga, funkar med dom flesta sorters ryttare men kan ändå tävla litegrann. Dock tror jag att det är svårt att satsa på att bara föda upp mindre hästar, idag finns det så många stora och tunga ryttare. Vi har väl 3 som kan räknas som små, 5-6 mellan och lika många av den större storleken. Däremot att korsa in lite kraftigare blod tror jag efterfrågas, det behövs hästar som kan bära mycket vikt men ändå är smidiga, inte massa hästar med synålsben som går sönder efter ett halvår.

Köpte henne för sju år sen, efter Ceylon, kanske inte den lämpligaste fadershingsten för ridskolehästar;)

Vet att det finns andra ridskolor som köpt in halvblod av gammal svensk stam efter icke godkänd hingst som använts neråt landet. Det är kanske ett billigt och vettigt sätt att få fram lämpliga lektionshästar på eftersom hingstar av den typen sällan går igenom ett bruksprov nu för tiden, om de ens visas. Och så blir de billigare att producera och billigare i inköpspris.

KL

Nu börjar iallafall tankarna snurra igen. Jag har en knippe avelsston och lägger stora pengar på att betäcka dem varje år, men efterfrågan har blivit betydligt sämre de sista åren trots mkt meriterade mödernen.
Jag vill hålla på med avel i ngn form och inte vore det fel att avla hästar som någon verkligen vill ha och behöver även om det så är korsningar av ngt slag? Jag kan även tänka mig att korsa med ngt tyngre för att få större avkommor, men om det ska gå ihop sig för mig så får det vara lättfödda hästar och gärna ngt mindre.
Kanske skulle skicka ut ett brev till några ridskolor...

Vad är det som säger att en ridskoleryttare tvunget måste vara en ovan ryttare ? Det finns väl en hel massa ryttare som ridit i både 15 och 20 år som rider på ridskola. Speciellt i storstadsregionerna krävs det ju minst sagt en stabil inkomst för att kunna hålla egen häst, alla är dessutom inte intresserade av att ha en utan ser ridningen som vilken hobby som helst.

Eftersom svenskarna verkar envisas med att bara avla fram tävlingshästar är det ju alldeles utmärkt att polackerna verkar producera en hel del stabila och hållbara individer som kan förgylla livet för oss ridskoleryttare som inte vill harva runt på kreti och pleti.

Fast ex d-ponnhingst av god ponnymodell som korsas med stora fröknar kan säkerligen ge hästar på ca 1.60 blir ju lite variernade storlek givetvis men ponny/hbl brukar ju ge viktbärande hästar.
dessutom om det är en riktigt bra ponnyhingst är det ju inget som säger att de inte blir riktiga rackare på hoppbanorna och kanske också dressyrbanorna.
De bästa viktbärande vi har haft annars är fjording/hbl och nordsvensk/hbl..

Man får inte heller glömma att vanligt folk också kanske kommer bli väldigt intresserade av dessa hästar. De som vill ha mindre ridhäst, hållbar och med bra temperament.. Överväxta connemaror bla är INTE billiga att köpa!

Vad är det som säger att en ridskoleryttare tvunget måste vara en ovan ryttare ? Det finns väl en hel massa ryttare som ridit i både 15 och 20 år som rider på ridskola. Speciellt i storstadsregionerna krävs det ju minst sagt en stabil inkomst för att kunna hålla egen häst, alla är dessutom inte intresserade av att ha en utan ser ridningen som vilken hobby som helst.

Eftersom svenskarna verkar envisas med att bara avla fram tävlingshästar är det ju alldeles utmärkt att polackerna verkar producera en hel del stabila och hållbara individer som kan förgylla livet för oss ridskoleryttare som inte vill harva runt på kreti och pleti.

De måste inte vara ovana ryttare men det hörs ju på namnet (ridSKOLA) att det inte är inriktade på elitryttare. Kollade två ridskolor i närheten och av deras lektioner per vecka så är 22% resp. 13% vuxenlektioner så det är ju inte majoriteten direkt.
Sen undrar jag om inte en häst kan vara duktig utan att vara dyr "på pappret"? Det var inte bara "de fina halvbloden med stam" som tävlade när jag gick på ridskola...

Jarrah:
Haha, det ska vi bli två om! :D
Allvarligt, vi lägger ut massor med pengar på semineringar varje år och säljer unghästarna för kanske hälften av uppfödningskostnaderna. Jag har försökt leasa ut mina tre ston (msv och svår klass) så att köpare verkligen ska få den fadershingst som är i ropet och det är stendött på marknaden.
Har en granne som har en superfin meriterad welschhingst.... Naturlig betäckning på mina hblston? Billigt att producera, jag kan föda upp dem här, utbilda och sen sälja till ridskolan? Idén är inte helt dum faktiskt!

*kl*
Väldigt mycket fokus på avel när det är mellan 50-70% miljön och inte gener som styr resultatet. Visst finns det hästar med lynnesfel men de är lätträknade. Givetvis kan det inte bli bättre än de 30-50% generna står för.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Nu är jag inte riktigt med. Menar Du att man kan ta nästan vilken häst som helst och avla på o få en bra gångartshäst resp hopphäst om man bara föder upp i bra miljö? :confused:

Jag skrev:
Givetvis kan det inte bli bättre än de 30-50% generna står för.

Med en halvbra utgångspunkt kan man få en skaplig häst.
Man kan också med bra utgångspunkt få en sämre häst än vad den har anlag för.

Det finns inga problemhästar, bara hästar som har problem med vissa människors beteende.

Rolle
IpL

KL

Nu börjar iallafall tankarna snurra igen. Jag har en knippe avelsston och lägger stora pengar på att betäcka dem varje år, men efterfrågan har blivit betydligt sämre de sista åren trots mkt meriterade mödernen.
Jag vill hålla på med avel i ngn form och inte vore det fel att avla hästar som någon verkligen vill ha och behöver även om det så är korsningar av ngt slag? Jag kan även tänka mig att korsa med ngt tyngre för att få större avkommor, men om det ska gå ihop sig för mig så får det vara lättfödda hästar och gärna ngt mindre.

Fast dina ston, om jag inte minns helt fel, är väl av det rejälare slaget redan (med moderna sporthästmått mätt)? Det är ju inte veritabla kallblodsliknande pansarvagnar ridskolorna är ute efter (i alla fall inte de som betalar upp till 70 000 för en ridskolehäst, och de torde ju vara en bättre målgrupp för uppfödaren än ridskolor som kan betala 50 000 som maxpris).

Drömridskolehästen för min ridskola (som alltså tillhör den förra kategorin) har korrekt exteriör, är vänlig till sinnet, har god egen balans i alla gångarter, och hoppar hjälpligt och framförallt okomplicerat. Och har en inre trygghet som gör att den klarar att hanteras och ridas av många olika. Och tycker om att jobba och vill gå mycket - utan att vara överambitiös och bli olycklig om det blir fel.

En icke-godkänd hingst är knappast ett plus i meritlistan, eftersom såna hingstar som bekant ofta är sämre.

Kan du få fram såna hästar, so go for it. Tror definitivt det finns en marknad, ffa i stockholmstrakten där ridskolorna har lite bättre ekonomi och kan betala mer (-->bättre lönsamhet för dig).

De måste inte vara ovana ryttare men det hörs ju på namnet (ridSKOLA) att det inte är inriktade på elitryttare. Kollade två ridskolor i närheten och av deras lektioner per vecka så är 22% resp. 13% vuxenlektioner så det är ju inte majoriteten direkt.
Sen undrar jag om inte en häst kan vara duktig utan att vara dyr "på pappret"? Det var inte bara "de fina halvbloden med stam" som tävlade när jag gick på ridskola...

Det beror på vart man kollar. Tittar jag på de två ridskolor jag har i min närhet så har de uppskattningsvis 50 respektive 75% vuxenlektioner. I stockholmsområdet är ridskoleridning till stor del en vuxensport. Och de allra flesta är inte nybörjare, utan har ridit i 15-20 år.

Det är naturligtvis allas dröm att hitta bra tävlingshästar som ändå inte kostar något, men som bekant hör ju pris och kvalitet ofta ihop, även när det gäller hästar. En häst för 20 000 blir sällan någon stjärna, jämfört med den för 70 000 så har den senare oftast både mer kapacitet och bättre ridbarhet.

Den ridskolan hade dessutom blandat med hästar!

Dels halvbloden med stam men när jag red där fanns det även en travare, välriden och väldigt okomplicerad. Super på att lotsa ut orutinerade ryttare i Lätt klass både hoppning och dressyr.

Jag har ridit på 3 ridskolor i stockholm och generellt sätt har alla dessa haft ett bra hästmaterial. Alla har inte haft stam men hästarna har varit välridna och oftast välhanterade. En klar majoritet av hästarna har haft kapacitet att prestera bra även på tävling.

Fast dina ston, om jag inte minns helt fel, är väl av det rejälare slaget redan (med moderna sporthästmått mätt)? Det är ju inte veritabla kallblodsliknande pansarvagnar ridskolorna är ute efter (i alla fall inte de som betalar upp till 70 000 för en ridskolehäst, och de torde ju vara en bättre målgrupp för uppfödaren än ridskolor som kan betala 50 000 som maxpris).
Hon har möjligen lite "äldre" stammar på hästarna, men den bild jag har sett på Jarrah (stoet) är knappast någon veritabel pansarvagn...

Som jag skrev ovan så har jag allvarligt funderat på att börja betäcka mina fina avelsston (SWE och fbl) med en större ponnyhingst för att få fram en lugnare och antagligen lite mindre allroundhäst. Om man håller sig med egen hingst så slipper man alla resor till seminstation och avgifter till hingst mm, men måste vara beredd på att hålla dem till åtminstone 4-årsåldern.
Undrar om det finns ridskolor som är så intresserade av att köpa svenskfödda hästar att de vill skriva avtal med en uppfödare som kan tänka sig att producera deras framtida lektionshäster?

Det tror jag alldeles säkert att det kan finnas, MEN hästarna måste vara grundutbildade och en 4-åring går inte att sätta direkt in i verksamheten, utan måste vidareutbildas och kanske bara kan gå ngn lektion om dagen med dom duktigaste ryttarna. En sådan häst får inte kosta för mkt, kanske runt 50000/ 60000:-, inkl. moms. då dom flesta ridskolor inte får dra momsen...

Du gör inte direkt ngn strålande affär på att föda en häst i 4 år och dessutom utbilda den för dom pengarna, även om du har egen hingst.

Tillägg: Motsätter mig dessutom att du ska "buskavla" på dina fina ston!

Senast ändrad:

Hon har möjligen lite "äldre" stammar på hästarna, men den bild jag har sett på Jarrah (stoet) är knappast någon veritabel pansarvagn...

Nej, precis. Därför tror jag inte hon behöver korsa med nordsvensk för att få fram tillräcklig grovlek på avkommorna för en ridskola, det räcker nog fint med en godkänd halvblodshingst av samma typ, som inte förädlar.

Jarrahs avelsston är vad jag minns alldeles lagom grova, de behöver inte "grovas till" ytterligare för att kunna fungera på en ridskola. För ridskolan kommer vara fullkomligt nöjd med ett stadigt halvblod, de kräver inte en veritabel pansarvagn för att vara nöjda. Just eftersom Jarrah inte har pansarvagnar, behöver hon heller inte anstränga sig för att få fram såna. Hon har ju möjligheten att välja.

Senast ändrad:

KL

Jo men är det mer tillfredsställande att sälja en korsningsavkomma till dina fina ston, om du inte kan sälja den förrän den är 5 år och grundutbildad, än att du lägger en kanonhingst av "halvblodsras" och säljer som grundutbildad 5-åring?
Visst blir ridskolorna glada för din insats men jag vet inte om du går med mer vinst?
Kanske bättre att välja en halvblodshingst som är känd för att lämna trevligt huvud med ändå kapabel avkomma? Man måste ju inte välja att använda de mest hypade hingstarna med mycket flyktbeteende (jazz och co.)om man inte vet att man kan placera hos duktig ryttare.
/U

Nej, precis. Därför tror jag inte hon behöver korsa med nordsvensk för att få fram tillräcklig grovlek på avkommorna för en ridskola, det räcker nog fint med en godkänd halvblodshingst av samma typ, som inte förädlar.

Jarrahs avelsston är vad jag minns alldeles lagom grova, de behöver inte "grovas till" ytterligare för att kunna fungera på en ridskola. För ridskolan kommer vara fullkomligt nöjd med ett stadigt halvblod, de kräver inte en veritabel pansarvagn för att vara nöjda. Just eftersom Jarrah inte har pansarvagnar, behöver hon heller inte anstränga sig för att få fram såna. Hon har ju möjligheten att välja.

Jag har nog ingen som kan räknas till pansarvagn och nästan alla visade avkommor har fått 9 på typ så man kan nog anse att de ligger bra till rastypsikt, men är å andra sidan för "heta" för att vara lämpliga ridskolehästar. Därav anledningen till att man skulle välja större ponnyhingst för att lugna ner temperamentet och göra dem lite mer "robusta".
Att använda en godkänd halvblodshingt för detta ändamål gör attden ev kalkylen spricker direkt eftersom jag då måste åka och även om jag kan betäcka dem naturligt så blir det många och långa resor.

Fast allt beror nog bara på vintertrötthet...

Skillnaden är kanske att korsningsavkomman har kostat 20-30.000 kr mindre att tillverka.

Jo men är det mer tillfredsställande att sälja en korsningsavkomma till dina fina ston, om du inte kan sälja den förrän den är 5 år och grundutbildad, än att du lägger en kanonhingst av "halvblodsras" och säljer som grundutbildad 5-åring?
Visst blir ridskolorna glada för din insats men jag vet inte om du går med mer vinst?
Kanske bättre att välja en halvblodshingst som är känd för att lämna trevligt huvud med ändå kapabel avkomma? Man måste ju inte välja att använda de mest hypade hingstarna med mycket flyktbeteende (jazz och co.)om man inte vet att man kan placera hos duktig ryttare.
/U

Ärligt talat så tror jag faktiskt att det gör det eftersom jag kan räkna bort en jäkla massa kostnader på tillverkning och registrering (inget annat förbund tar lika bra betalt som asvh) samt mkt tid och resekostnader.
Men det är bara tankar som snurrar för att jag är trött på vintern och att det inte går att sälja ens en championatsvinnare.

Liknande trådar

S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 732
Senast: Slobodan
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 148
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka