Fast dina ston, om jag inte minns helt fel, är väl av det rejälare slaget redan (med moderna sporthästmått mätt)? Det är ju inte veritabla kallblodsliknande pansarvagnar ridskolorna är ute efter (i alla fall inte de som betalar upp till 70 000 för en ridskolehäst, och de torde ju vara en bättre målgrupp för uppfödaren än ridskolor som kan betala 50 000 som maxpris). Som sagt, jag har inga pansarvagnar. Tvärtom ganska ädla individer
Drömridskolehästen för min ridskola (som alltså tillhör den förra kategorin) har korrekt exteriör, är vänlig till sinnet, har god egen balans i alla gångarter, och hoppar hjälpligt och framförallt okomplicerat. Och har en inre trygghet som gör att den klarar att hanteras och ridas av många olika. Och tycker om att jobba och vill gå mycket - utan att vara överambitiös och bli olycklig om det blir fel. Det inbillar jag mig att man kan få om man korsar tex Connemara el NF med halvblod
En icke-godkänd hingst är knappast ett plus i meritlistan, eftersom såna hingstar som bekant ofta är sämre. Vem har sagt att den måste vara icke godkänd? Och vad vet de om de hästar de köper som kommer från öststaterna? Inte ett skit
Kan du få fram såna hästar, so go for it. Tror definitivt det finns en marknad, ffa i stockholmstrakten där ridskolorna har lite bättre ekonomi och kan betala mer (-->bättre lönsamhet för dig).