Avla lektionshästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akleja
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla lektionshästar

Skillnaden är kanske att korsningsavkomman har kostat 20-30.000 kr mindre att tillverka.

Huvudet på spiken! Dessutom så är det inget som säger att man inte kan ha en godkänd påonnyhingst som dessutom kan ta emot ett par främmande ston.

Måste svara här också.
Fast dina ston, om jag inte minns helt fel, är väl av det rejälare slaget redan (med moderna sporthästmått mätt)? Det är ju inte veritabla kallblodsliknande pansarvagnar ridskolorna är ute efter (i alla fall inte de som betalar upp till 70 000 för en ridskolehäst, och de torde ju vara en bättre målgrupp för uppfödaren än ridskolor som kan betala 50 000 som maxpris). Som sagt, jag har inga pansarvagnar. Tvärtom ganska ädla individer

Drömridskolehästen för min ridskola (som alltså tillhör den förra kategorin) har korrekt exteriör, är vänlig till sinnet, har god egen balans i alla gångarter, och hoppar hjälpligt och framförallt okomplicerat. Och har en inre trygghet som gör att den klarar att hanteras och ridas av många olika. Och tycker om att jobba och vill gå mycket - utan att vara överambitiös och bli olycklig om det blir fel. Det inbillar jag mig att man kan få om man korsar tex Connemara el NF med halvblod

En icke-godkänd hingst är knappast ett plus i meritlistan, eftersom såna hingstar som bekant ofta är sämre. Vem har sagt att den måste vara icke godkänd? Och vad vet de om de hästar de köper som kommer från öststaterna? Inte ett skit

Kan du få fram såna hästar, so go for it. Tror definitivt det finns en marknad, ffa i stockholmstrakten där ridskolorna har lite bättre ekonomi och kan betala mer (-->bättre lönsamhet för dig).

Skillnaden är kanske att korsningsavkomman har kostat 20-30.000 kr mindre att tillverka.

Har den? Det beror ju på vilken hingst du väljer. Jag tror fakstiskt att den renrasiga talangfulla unga avkomman som kan gå breeders etc. är värd mer än 30.000 mer. (Det ska vara om man har en egen hingst kanske, och denne inte äter något, eller behöver träffa hovslagare etc..)

Få 5-åriga SWB/nordsvenskkorsningar går vad jag vet över 100.000..
(jag har absolut inget emot nordsvenskar, tycker de kan vara hur vackra och trevliga som helst)
/U

Det tror jag alldeles säkert att det kan finnas, MEN hästarna måste vara grundutbildade och en 4-åring går inte att sätta direkt in i verksamheten, utan måste vidareutbildas och kanske bara kan gå ngn lektion om dagen med dom duktigaste ryttarna. En sådan häst får inte kosta för mkt, kanske runt 50000/ 60000:-, inkl. moms. då dom flesta ridskolor inte får dra momsen...

Du gör inte direkt ngn strålande affär på att föda en häst i 4 år och dessutom utbilda den för dom pengarna, även om du har egen hingst.

Tillägg: Motsätter mig dessutom att du ska "buskavla" på dina fina ston!

Haha, jag fortsätter nog som vanligt... Men Jarrah är sugen på grannens Tinker...
014_73691964.jpg

Jarrah 20 år och 13 föl. Inte direkt ngn pansarvagn.

Huvudet på spiken! Dessutom så är det inget som säger att man inte kan ha en godkänd påonnyhingst som dessutom kan ta emot ett par främmande ston.

Det är valfritt, jag hade inte gjort det. Däremot kan jag förstå om man väljer att lägga ponnyhingst på sitt SWB-sto om man själv önskar en mindre avkomma och vill behålla. Tror inte att korsningen behöver bli otrevlig.
Hade hellre valt en SWB-hingst som stod på naturligt det året.

Min 08:a kostade inte mycket att producera eftersom jag valde en hingst på N. Jag tror att hon kan vara svårsåld på annons innan hon gått 3-års (om jag inte basunerar ut att hon är till salu för de som träffat henne). Men det bör ju vara ungefär samma med korsningsavkommorna.

Skillnaden är ju egentligen piss i Missisippi om man sparar ett par tusen i betäckningsavgifter, även om det svider just när det ska betalas.
/U

Fast om jag ska använda SWB och ändå måste åka så åker jag hellre till seminstationen och väljer ngt som är gångbart försäljningsmässigt. Det är egentligen mest åkandet som är jobbigt, men även de stora pengar det faktiskt kostar.
Vi får se. Jag kanske provar.

Poffiloff, du är välkommen. Hur många vill du ha? Ta med din man så blir det nog inte så trångt i släpet...

Det beror på vart man kollar. Tittar jag på de två ridskolor jag har i min närhet så har de uppskattningsvis 50 respektive 75% vuxenlektioner. I stockholmsområdet är ridskoleridning till stor del en vuxensport. Och de allra flesta är inte nybörjare, utan har ridit i 15-20 år.

Det är naturligtvis allas dröm att hitta bra tävlingshästar som ändå inte kostar något, men som bekant hör ju pris och kvalitet ofta ihop, även när det gäller hästar. En häst för 20 000 blir sällan någon stjärna, jämfört med den för 70 000 så har den senare oftast både mer kapacitet och bättre ridbarhet.

Givetvis beror det på vart man kollar men jag tog de två som finns i min kommun.
Vem har pratat något om tävlinghästar, det är väl ändå skillnad på ridskolehäst och tävlingshäst... Du pratade om att ridskolehästarna skulle klara en LA och liknande men det betyder väl inte tävlingshäst. Min uppfattning är att de satsande tävlingsryttarna har egen häst. Lektionshästarna tävlas på lite klubbtävlingar och liknande och med då kanske lägre krav.

Nej, en ridskolehäst ska vara ekonomisk och stabil. Vill man rida hästar med det lilla extra så får man söka sig till den privata marknaden.

Som sagt, jag har inga pansarvagnar. Tvärtom ganska ädla individer

Nej, jag vet. Just eftersom du INTE har pansarvagnar i nuläget behöver du inte korsa in nordsvensk för att nå rätt grovlek, för ridskolorna kräver inte pansarvagnar. Hade du pansarvagnar så fick du tvärtom lägga på en förädlande hingst för att få rätt typ för en bättre (och mer välbetalande) ridskola.

Det inbillar jag mig att man kan få om man korsar tex Connemara el NF med halvblod

Ja, så länge den inte blir för liten. Min ridskola köper inte gärna in hästar under 1,60, och risken finns väl att avkomman blir mindre än så om du lägger på new forest. Man vill inte ha så små hästar på ridskolor som har mycket vuxenlektioner, för det kommer vara väldigt många ryttare som är för långa och tunga för att kunna rida dem. Det optimala är en häst som så många som möjligt kan rida, alltså en mellanstor (1,65-1,70). Och återigen, sådana ridskolor betalar bättre, så bättre lönsamhet att rikta in sig på dem för uppfödaren.

Vem har sagt att den måste vara icke godkänd? Och vad vet de om de hästar de köper som kommer från öststaterna? Inte ett skit

Förmodligen inte, men de lite mer välbeställda ridskolor jag talar om köper inga hästar utan papper från öststaterna. De enda importhästar utan stam vi har är irländare, och de har ju den bonusen att de hoppar bra iaf. På de lite mer välbeställda ridskolor jag talar om konkurrerar du inte med papperslösa öststatare, utan med andra svenska halvblod med gröna papper. Eller möjligen importer med full stam, t ex KWPN eller hannoveranare.

Vad jag försöker förmedla är alltså att det väl rimligen måste bli bättre lönsamhet för dig som uppfödare att sikta på en kategori köpare (storstadsridskolor med många vuxenryttare) som kan betala 70 000 för en häst, än på en kategori som max kan betala 50 000 (små ridskolor på landet med få vuxenryttare)? Alla ridskolor är inte likadana, har inte samma behov och inte samma ekonomi.

Jag passerade flera seminstationer på väg till hingsten till 08:an. Jag valde honom för att jag trodde benhårt på kombinationen. Längre att köra, men billigare eftersom det inte var så många avgifter som tillkom.

Vill bara förtydliga eftersom det kanske lät som jag valde hingsten för att han stod på N. (Dessutom så hade de möjlighet att ta emot mitt sto senare på säsongen än många andra, stoet kom till hingsten strax innan månadsskiftet juli-augusti. Detta kombinerat med bra fertilitet och stora gröna hagar gjorde att jag inte tvivlade på mitt val. Det tog sig på första försöket :).)

Är planen att du ska ringa ridskolorna och ge dem chans att boka en avkomma som är färdig om 5 år eller hur är tanken? Lite nyfiken är jag allt. ;)

/U

Förresten, den fulaste och suraste hästen jag har träffat i verkligheten var e. NF u.SWB. Ett misstag var det visst. Både mor och far var elit-premierade i sin ras. Minns inte namnet på föräldrarna. Jag vet att det finns lyckade korsningar SWB/NF men jag hade inte vågar göra den efter att ha träffat denna. Korta NF-ben på lång SWB-kropp.
/U

Haha, jag fortsätter nog som vanligt... Men Jarrah är sugen på grannens Tinker...
014_73691964.jpg

Jarrah 20 år och 13 föl. Inte direkt ngn pansarvagn.

Nej, precis. Hon är precis den typ en ridskola vill ha. Lägg på en nordsvensk på henne, och du får förmodligen en häst som är grövre än vad en bra ridskola vill ha.

Min ridskola t ex skulle, typmässigt, betala 70 000 för en avkomma som såg ut sådär.

Men för en grov nordsvenskkorsning skulle betalningsviljan rasa till 50 000.

Du skulle alltså inte få igen pengarna du sparde på hingsten.

Glöm inte det där med att man vill ha en häst som har god egen balans i alla gångarter - vet inte om t ex nordsvensk och andra körraser utmärker sig för sin goda balans i galoppen?

Är planen att du ska ringa ridskolorna och ge dem chans att boka en avkomma som är färdig om 5 år eller hur är tanken? Lite nyfiken är jag allt. ;)

Det skulle nog ingen ridskola gå med på, vem vet om den avkomman blir lämplig eller inte? Och vad ska ridskolan göra med en häst som inte fungerar på ridskola?

Det finns en hel del hästar som på stammen ser ut som perfekta ridskolehästar, men som i praktiken är komplett olämpliga.

/U

Det finns inga planer, mer än i mitt huvud, och när våren väl är här och årets kull är född så kommer ni se mig åkandes i sömnen vägen mellan hemmet och seminstationen...
Jag är bara vintertrött.

Nej, precis. Hon är precis den typ en ridskola vill ha. Lägg på en nordsvensk på henne, och du får förmodligen en häst som är grövre än vad en bra ridskola vill ha.
Funderat på att det finns andra ridskolor än din ridskola som har helt andra önskemål om hur hästarna ska se ut?

Den jag har utlånad till ridskola är betydligt rejälare än sådär och han är precis vad DEN ridskolan ville ha!
idefix2.jpg

(en inte helt rättvisande bild, dock)

Absolut, det är ju det som jag skrivit hela tiden??

Det finns ridskolor av olika slag. Om jag vore uppfödare skulle jag satsa på den kategori ridskolor som betalar bäst, för då har man störst chans till lönsamhet. Varför rikta in sig på det köpsvagaste kundsegmentet? Jag förstår verkligen inte logiken i det.

Alltså, hur läser du mina inlägg egentligen? Först tror du att jag skriver att Jarrah har pansarvagnar, fast jag inte skrivit det, och nu helt plötsligt så ser du inte att jag i inlägg efter inlägg efter inlägg skriver att det finns ridskolor av olika slag, och om man kan välja är det förmodligen bättre att rikta in sig på de som betalar bra än på de som betalar dåligt?

Dessutom, rätta mig om jag har fel, men inte är hästen du visar bild på en korsning new forest/halvblod? Eller en nordsvenskkorsning? Det är väl ett renrasigt halvblod?

Så hur kan du på basis av den dra slutsatsen att ridskolor vill ha korsningar?

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Vill uppfödare inte ha lönsamhet, eller vad är problemet?

Jag har den uppfattningen att de flesta ridskolor söker hästar som inte är idiotstora samt att de ska vara relativt viktbärande och inte ha för stora gångarter. Därtill ska de ha ett trevligt temperament och vara lättfödda (billiga i drift). Denna medelstora häst passar oftast både vuxna och ungdomar.
Dessutom ska jag ärligt erkänna att jag inte skulle sälja mina hästar till en ridskola mitt i stan som inte kan erbjuda utevistelse i ordentliga hagar även om det skulle ge mig mer pengar.

Fast dina ston, om jag inte minns helt fel, är väl av det rejälare slaget redan (med moderna sporthästmått mätt)? Det är ju inte veritabla kallblodsliknande pansarvagnar ridskolorna är ute efter (i alla fall inte de som betalar upp till 70 000 för en ridskolehäst, och de torde ju vara en bättre målgrupp för uppfödaren än ridskolor som kan betala 50 000 som maxpris).

Här vill jag ju påstå att du menar att mina ston är ganska rejäla??? Det är de INTE, de är mkt moderna i modellen och har lämnat hästar som hävdar sig mkt bra som sporthästar. Så, du minns helt fel!

Jag har den uppfattningen att de flesta ridskolor söker hästar som inte är idiotstora samt att de ska vara relativt viktbärande och inte ha för stora gångarter. Därtill ska de ha ett trevligt temperament och vara lättfödda (billiga i drift). Denna medelstora häst passar oftast både vuxna och ungdomar.
Dessutom ska jag ärligt erkänna att jag inte skulle sälja mina hästar till en ridskola mitt i stan som inte kan erbjuda utevistelse i ordentliga hagar även om det skulle ge mig mer pengar.

Nej, en sån hästhållning skulle inte jag heller vilja sälja mina hästar till. De allra flesta av stockholms större ridskolor ligger utanför stan, och har ordentliga hagar och daglig utevistelse. Så är det på de två ridskolor jag tänker på, t ex. Den ena har rent av hagar så stora att de räcker och blir över som sommarbete också, och resulterar i runda och blanka hästar när höstterminen börjar. Good enough?

Jag tror, med förlov sagt, att du kanske har lite felaktig uppfattning om hur ridskolor i stockholm ser ut och hur deras verksamhet bedrivs? Fullt naturligt, efter du inte bor i stockholm och inte rider på ridskola, men det vore ju synd om du gick miste om en potentiellt god affär pga missuppfattningar och fördomar. Det finns andra fördelar med såna ridskolor också: högre personaltäthet, bättre ekonomi (dvs det finns pengar till den bästa veterinärvården och långa konvalescenser), enbart utbildad personal, elever som är mer hästvana och är bättre på att rida hästarna på ett icke-slitsamt sätt.

Som sagt, av lönsamhetsskäl skulle jag nischa mig mot ridskolor som har pengar, inte mot dem som inte har pengar. Det står dig givetvis fritt att sälja hästar billigt istället för dyrt, om du vill det. Men jag skulle inte göra det om jag kunde välja.

knapp

Dom flesta ridskolor jag har varit på, inklusive min egen, skiter i hur grov hästen är så länge den inte har jättespinkiga ben som går sönder på en gång. Huvudsaken är att det är en trevlig häst som kan ge något till både orutinerade och rutinerade ryttare. En snäll och välriden häst som gillar att jobba helt enkelt, som kan hävda sig i lägre klasser i dressyr och hoppning ena dagen och lära Peter, 45 år att trava nästa dag. Och detta utan att kosta allt för mycket pengar. Hur man får fram den hästen är nog skitsamma för dom flesta, jag har svårt att tro att man väljer bort en häst som passar bra in i verksamheten för att den inte har den finaste stamtavlan.

Liknande trådar

S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 732
Senast: Slobodan
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 148
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka