ameo
Moderator
Sv: Avla lektionshästar
De mindre ridskolor jag har varit i kontakt med har haft störst behov av hästar som kan gå med både barn och vuxna och det är hästar mellan ca 145-165 cm, där de gärna får vara runt 155. Fördelen med 155-hästarna för ridskolorna är att de ofta ligger lite lägre i pris än likvärdiga hästar som är 10 cm högre (eller lägre). Så att DIN ridskola inte vill ha de hästarna betyder liksom inte att inga andra ridskolor heller vill ha dem!
Jag tror ärligt talat inte att ridskolor köper in hästar efter ras, utan jag tror de köper in efter lämplighet. Och vill man ha hästar med stabilt psyke runt 155 cm så är kanske en korsning halvblod/ponny ett alldeles utmärkt alternativ.
Nej, hästen jag visar är ingen korsning, det är en gammal modell av halvblod = en sån modell av häst som man skulle kunna få om man nu skulle få för sig att korsa ett lättare halvblod med nordsvensk, som du nu själv nämner.
Jag vet inte hur DU har läst inläggen i tråden, för jag kan inte någonstans se att Jarrah har skrivit att hon ska korsa med nordsvensk. Det är liksom inga stridsvagnar hon har utan lätta sporthästar, om än med äldre svensk stam. "Något tyngre" skrev hon och det är kanske inte så svårt att hitta något som är lite tyngre än hennes hästar, utan att man nödvändigtvis ska gå till nordsvenskar! (sen ser å andra sidan inte nordsvenskar ut som köttberg heller, det finns rätt många nordisar av lättare modell som gott skulle kunna passa som ridhästar även renrasigt!)
Det jag läser i dina inlägg är att du inte verkar ha minsta aning om huir ridskoleverksamhet ser ut utanför huvudstadsområdet, där elevunderlag och efterfrågan är betydligt mindre, där det bara finns ett ridhus att ha lektioner i osv. Du utgår ifrån den verksamhet du har sett och jag känner inte igen mig i hur du beskriver den. Jag har jobbat på ett antal olika ridskolor, i Skåne, Gästrikland och några i Småland och ingen av dem har haft det behov du beskriver.Absolut, det är ju det som jag skrivit hela tiden??
Det finns ridskolor av olika slag. Om jag vore uppfödare skulle jag satsa på den kategori ridskolor som betalar bäst, för då har man störst chans till lönsamhet. Varför rikta in sig på det köpsvagaste kundsegmentet? Jag förstår verkligen inte logiken i det.
Alltså, hur läser du mina inlägg egentligen? Först tror du att jag skriver att Jarrah har pansarvagnar, fast jag inte skrivit det, och nu helt plötsligt så ser du inte att jag i inlägg efter inlägg efter inlägg skriver att det finns ridskolor av olika slag, och om man kan välja är det förmodligen bättre att rikta in sig på de som betalar bra än på de som betalar dåligt?
Dessutom, rätta mig om jag har fel, men inte är hästen du visar bild på en korsning new forest/halvblod? Eller en nordsvenskkorsning? Det är väl ett renrasigt halvblod?
Så hur kan du på basis av den dra slutsatsen att ridskolor vill ha korsningar?
Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Vill uppfödare inte ha lönsamhet, eller vad är problemet?
De mindre ridskolor jag har varit i kontakt med har haft störst behov av hästar som kan gå med både barn och vuxna och det är hästar mellan ca 145-165 cm, där de gärna får vara runt 155. Fördelen med 155-hästarna för ridskolorna är att de ofta ligger lite lägre i pris än likvärdiga hästar som är 10 cm högre (eller lägre). Så att DIN ridskola inte vill ha de hästarna betyder liksom inte att inga andra ridskolor heller vill ha dem!
Jag tror ärligt talat inte att ridskolor köper in hästar efter ras, utan jag tror de köper in efter lämplighet. Och vill man ha hästar med stabilt psyke runt 155 cm så är kanske en korsning halvblod/ponny ett alldeles utmärkt alternativ.
Nej, hästen jag visar är ingen korsning, det är en gammal modell av halvblod = en sån modell av häst som man skulle kunna få om man nu skulle få för sig att korsa ett lättare halvblod med nordsvensk, som du nu själv nämner.
Jag vet inte hur DU har läst inläggen i tråden, för jag kan inte någonstans se att Jarrah har skrivit att hon ska korsa med nordsvensk. Det är liksom inga stridsvagnar hon har utan lätta sporthästar, om än med äldre svensk stam. "Något tyngre" skrev hon och det är kanske inte så svårt att hitta något som är lite tyngre än hennes hästar, utan att man nödvändigtvis ska gå till nordsvenskar! (sen ser å andra sidan inte nordsvenskar ut som köttberg heller, det finns rätt många nordisar av lättare modell som gott skulle kunna passa som ridhästar även renrasigt!)