Avla lektionshästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Akleja
  • Startdatum Startdatum
Sv: Avla lektionshästar

Absolut, det är ju det som jag skrivit hela tiden??

Det finns ridskolor av olika slag. Om jag vore uppfödare skulle jag satsa på den kategori ridskolor som betalar bäst, för då har man störst chans till lönsamhet. Varför rikta in sig på det köpsvagaste kundsegmentet? Jag förstår verkligen inte logiken i det.

Alltså, hur läser du mina inlägg egentligen? Först tror du att jag skriver att Jarrah har pansarvagnar, fast jag inte skrivit det, och nu helt plötsligt så ser du inte att jag i inlägg efter inlägg efter inlägg skriver att det finns ridskolor av olika slag, och om man kan välja är det förmodligen bättre att rikta in sig på de som betalar bra än på de som betalar dåligt?

Dessutom, rätta mig om jag har fel, men inte är hästen du visar bild på en korsning new forest/halvblod? Eller en nordsvenskkorsning? Det är väl ett renrasigt halvblod?

Så hur kan du på basis av den dra slutsatsen att ridskolor vill ha korsningar?

Jag förstår faktiskt inte hur du tänker. Vill uppfödare inte ha lönsamhet, eller vad är problemet?
Det jag läser i dina inlägg är att du inte verkar ha minsta aning om huir ridskoleverksamhet ser ut utanför huvudstadsområdet, där elevunderlag och efterfrågan är betydligt mindre, där det bara finns ett ridhus att ha lektioner i osv. Du utgår ifrån den verksamhet du har sett och jag känner inte igen mig i hur du beskriver den. Jag har jobbat på ett antal olika ridskolor, i Skåne, Gästrikland och några i Småland och ingen av dem har haft det behov du beskriver.

De mindre ridskolor jag har varit i kontakt med har haft störst behov av hästar som kan gå med både barn och vuxna och det är hästar mellan ca 145-165 cm, där de gärna får vara runt 155. Fördelen med 155-hästarna för ridskolorna är att de ofta ligger lite lägre i pris än likvärdiga hästar som är 10 cm högre (eller lägre). Så att DIN ridskola inte vill ha de hästarna betyder liksom inte att inga andra ridskolor heller vill ha dem!

Jag tror ärligt talat inte att ridskolor köper in hästar efter ras, utan jag tror de köper in efter lämplighet. Och vill man ha hästar med stabilt psyke runt 155 cm så är kanske en korsning halvblod/ponny ett alldeles utmärkt alternativ.

Nej, hästen jag visar är ingen korsning, det är en gammal modell av halvblod = en sån modell av häst som man skulle kunna få om man nu skulle få för sig att korsa ett lättare halvblod med nordsvensk, som du nu själv nämner.
Jag vet inte hur DU har läst inläggen i tråden, för jag kan inte någonstans se att Jarrah har skrivit att hon ska korsa med nordsvensk. Det är liksom inga stridsvagnar hon har utan lätta sporthästar, om än med äldre svensk stam. "Något tyngre" skrev hon och det är kanske inte så svårt att hitta något som är lite tyngre än hennes hästar, utan att man nödvändigtvis ska gå till nordsvenskar! (sen ser å andra sidan inte nordsvenskar ut som köttberg heller, det finns rätt många nordisar av lättare modell som gott skulle kunna passa som ridhästar även renrasigt!)

Jag har jobbat och ridit på flera olika ridskolor. Det har varit väldigt olika hästar på dessa ridskolor. En ridskola importerade väldigt mycket från Danmark, ganska billiga hästar utan någon vidare utbildningsnivå eller hållbarhet. En annan ridskola importerade lettiska hästar, lite grövre men väldigt trevliga. En tredje importerade också från Danmark, framförallt Fredriksborgare, ofta väldigt trevliga och snygga hästar.
En fjärde hade riktiga stamhästar, större delen av storhästarna är tävlade upp till 1.30, några har gått SM, många är utbildade msv dressyr och det finns även en svårklass dressyrhäst där. Deras inköpspriser ligger mellan 30 000 och 250 000 kr. De har även betäckt ridskoleston (med ex Converter II).
När det gäller ponnyer så har den sistnämda ridskolan väldigt få okända stamtavlor och hållbara trevliga ponnyer.

De andra ridskolorna har haft mycket okänt material men det betyder inte att hästarna är sämre. Som ridelev vill jag ha välutbildade hästar som är trevliga oavsett stam. Sen är det roligare att rida på en "stammad" häst men inget krav! Jag är inte så förtjust i tinker-modellen som jag tycker ha kommit mycket mer nu än ex i mitten av 90-talet.

Min erfarenhet är att mindre ridskolor som inte har pengar köper mycket från Danmark och Lettland, men jag kan ha jättefel. Jag kan ju bara utgå ifrån hur det sett ut på de ställen jag jobbat.

Jag vet hur ridskolorna ser ut på landet. De har sämre ekonomi än ridskolorna i stan, och kan därför betala mindre för hästarna de köper.

Vad jag försöker säga att varför sälja billigt när man kan sälja dyrt? Kan inte du förklara det för mig, för jag förstår inte hur du tänker? Jarrahs problem är väl inte att folk vill betala för mycket för hennes hästar, och att hon letar efter folk som vill betala mindre?

Du har alltså två ridskolor, ridskola A i stan som betalar 70 000 för en häst, och ridskola B på landet som betalar 50 000 kronor för en häst. Förklara jättegärna för mig varför du tror att det blir bättre lönsamhet i att sälja hästar till ridskola B än till ridskola A?

Jag fattar helt enkelt inte hur du tänker ur lönsamhetsvinkel. Det är ju affärsmässigt elementa att om man har lönsamhetsproblem är det dumt att nischa sig mot de kunder som har sämst betalningsförmåga.

Fast bor man nära b men toklångt från a så är ju det mer sannolikt att b skulle köpa hästen. Visst åker säkert även ridskolor i större områden ut och kollar på hästar men det först efter de har kollat närområdet.

Fast bor man nära b men toklångt från a så är ju det mer sannolikt att b skulle köpa hästen. Visst åker säkert även ridskolor i större områden ut och kollar på hästar men det först efter de har kollat närområdet.

De ridskolor jag talat om köper sällan hästar från närområdet, ffa inte från uppfödare eftersom det inte finns få sådana här och man dessutom får betala mer. De har köpt hästar direkt från uppfödare i småland, skåne och värmland, exempelvis.

Det viktiga är att det är en uppfödare man har förtroende för, då spelar det mindre roll att hästen står en bit bort.

KL
Det finns en ridskola i Göteborgstrakten som bara har welshar av olika storlekar som ridskolehästar. De största är korsning welsh cob x halvblod.

Mitt eget halvblodsto skulle nog passa bra som en ridskolehäst, hon är rejäl 162cm snäll men ändå gnista, accepterar det mesta och de flesta. Lagom hopp o dressyrhäst för en hobbyryttare.

Jag kanske borde betäcka henne med en likasinnad hingst och sälja avkomman till en ridskola, eller så behåller jag avkomman till mig själv för det är ju en sådan avkomma jag vill ha. En familjehäst som man kan tävla upp till MSV på :d

Köpte henne för sju år sen, efter Ceylon, kanske inte den lämpligaste fadershingsten för ridskolehästar;)

Haha, så bra då att två till på nämnda ridskola är efter Ceylon som det ser ut i dagsläget. Hästarna kanske inte har läst om hur de "borde" vara. ;) Vi har ju även en avkomma efter ett annat sto som tidigare gick i verksamheten (avkomman är e. Sack) som nu börjar fungera rätt bra (lite problem med vargtänder och liknande).

kl.

Kanske är en dialog mellan ridskolor och uppfödare ett bra första steg i vilket fall. Vissa ridskolor har ju själva börjat avla på sina egna ston som någon nämnde tidigare i tråden, just kanske för att dessa har en typ och en psyke som passar i verksamheten. Någon typ av leasing mellan ridskolan och uppfödaren? Ridskolan står för betäckningskostnader medan uppfödaren tar hand om fölning/uppväxt av avkomman mot en viss summa. Skulle inte det vara något att fundera över? Ridskolan får lite mer skräddarsydda hästar samtidigt som stoet får en "vilopaus" från ridskoleverksamheten och "uppfödaren" får lite betalt för att ta hand om det som rent praktiskt sällan fungerar på en ridskola.

Var på en ridskola idag och tittade och kom fram till följande:
Det är inte nya hållbara hästar med fantastiskt psyke som behövs, utan vi behöver avla fram lite nya ridlärare som förstår principen av att undervisa väl och vara mån om hästarna:cool:
Jag blev inte direkt sugen att sälja häst till ridskola efter att ha sett två lektioner, en grupp med tonåringar som ridit 3-4 år och en vuxengrupp med mer erfarna ryttare.
Trodde i min enfald att det såg ut som på 70-80-talet när jag red på ridskola med lite ordning och reda, men nej, det här var verkligen ledsamt att se. Spark (de vuxna hade sporrar:devil:), drag, slit (flera elever i ungdomsgruppen sågade ner hästarna med handen och låste sen fast formen på hästen med händerna i knäet), spring, utan balans, vimsiga elever som nästan red på varandra och krockade, alla hästar utom en (!) hade hjälptyglar/gummisnoddar, släpade bakbenen, sänkta ryggar osv...:cry:
Så nu förstår jag att ridskolorna behöver hållbara hästar med extremt bra psyke!! Hade jag varit häst hade jag sagt upp mig.
Otur att jag såg detta eller inte? Bad day? Eller verklighet?
VEM vill sälja till en ridskola om det är på detta vis??

KL

Grymt svår ekvation att få ihopa ridskolans behov och uppfödarnas behov. Samtidigt förstår jag tanken i att avla hästar som det faktiskt finns efterfrågan på.

Kan någon fiffig människa hitta på konceptet att få till utbildade hästar till ridskolor samtidigt som uppfödarna får vettiga pengar så är det nog många som är intresserade.

Personligen tror jag att ytterst få hästar faktiskt INTE fungerar som ridskolehästar - på in ridskola har vi de mest varierade raser och stammar och alla fungerar, de som inte funkar får ett annat liv, men faktum är att de flesta även de som har lite mycket mellan öronen brukar må riktigt bra som ridskolehästar, de har rutiner, de har utevistelse, de har liknande sätt att ridas på (fast nivån på elen är olika)

Jag har sett en del hästar som inte passat, av olika skäl:

* de alltför känsliga, de blir för spända och svårridna
* de med för mycket temperament, de slänger av ryttarna, folk blir rädda för dem
* De med ofördelaktig exteriör (t ex byggda i nerförsbacke), de håller inte
* de alltför känsliga och snälla, de blir osäkra och tappar modet när en lektion går fel
* de som inte gillar folk/är osäkra, de blir aggressiva i stallet

Sen finns är det många av dem som kan funka med lite specialbehandling, bara gå med vissa ryttare, inte gå så mycket, mycket tillridning, bara personalen gör i ordning. Men det är ju inte de man letar efter i första hand.

Självklart finns de hästar som inte passar som lektionshästar, men det handlar väldigt mycket om faktorer runtikring.

På min ridskola har man terminshäst, så det är inte extremt många ryttarbyten, många rider två gånger i veckan och då på samma häst.

Ingen häst är elak i box/spilta av den enskilda och enkla anledningen att godis är förbjudet. Löjligt men sant !

Det finns ett par med inte perfekt exteriör, bred/grov/låg halsansättning tex, men det viktiga är ju benen och vi är löjligt bortskämda med korrekta ben. Jag har själv en ponny som jag tyckte hade grovt felaktig benställning om man jämförde med alla andra, henne har jag visat på utställning med en 7-a på benen. De övriga som är visade har genomgående 8-ör på just benställning.

Sen gäller det ju att inte kräva saker av en häst som de rent fysiskt inte klarar !

Men en av anledningarna till att många rider på ridskola är just att få rida många olika hästar, det spricker ju om alla har en terminshäst. Och vi har haft flera hästar som inte ens klarar av så pass många ryttarbyten och därför fått säljas. Det blir ju ändå minst tolv olika ryttare som sitter upp varje vecka, alla med sin egen ridstil och olika kunskaper. En häst som inte klarade av att stå i stort stall, hon kunde aldrig koppla av. Det finns gott om hästar som inte håller för att gå 2-3 pass om dagen och dessutom hoppa flera gånger i veckan, även om det för det mesta är ganska låga hinder. Sen finns det en hel drös med hästar som inte tycker att det är roligt att gå på ridskola, då är det ingen mening att hålla kvar dom i en evighet bara för att dom är snälla.

Ingen häst är elak i box/spilta av den enskilda och enkla anledningen att godis är förbjudet. Löjligt men sant !

Tyvärr inte sant, men vore härligt om det var så enkelt!

Enligt min erfarenhet så bir hästar elaka av osäkra/aggressiva människor och för lite stimulans. En häst som ständigt hanteras av osäkra människor som har nära till slag och skrik (vilket rädda människor ofta har) lär sig snart att människor är inget trevligt, bäst att försöka skrämma bort dem. I förebyggande syfte, liksom. Särskilt om de dessutom är lite oskickliga och klumpiga med rykt och sadling, då blir ju iordningsgörandet inför lektionen inget trevligt moment. Märker hästarna sedan att det funkar att skrämmas så förstärks ju beteendet.

Lugna, trygga, vänliga människor, så blir hästarna också lugna och trygga. Finns ju ingen anledning att försöka jaga bort folk då.

Jag har varit i stall med godisförbud där hästarna varit som giftkobror (både ryttare och personal osäkra och klumpiga, många hästrädda), och stall där hästarna får godis där de varit snälla ändå (rutinerad personal, vana ryttare).

Var på en ridskola idag och tittade och kom fram till följande:
Det är inte nya hållbara hästar med fantastiskt psyke som behövs, utan vi behöver avla fram lite nya ridlärare som förstår principen av att undervisa väl och vara mån om hästarna:cool:
Jag blev inte direkt sugen att sälja häst till ridskola efter att ha sett två lektioner, en grupp med tonåringar som ridit 3-4 år och en vuxengrupp med mer erfarna ryttare.
Trodde i min enfald att det såg ut som på 70-80-talet när jag red på ridskola med lite ordning och reda, men nej, det här var verkligen ledsamt att se. Spark (de vuxna hade sporrar:devil:), drag, slit (flera elever i ungdomsgruppen sågade ner hästarna med handen och låste sen fast formen på hästen med händerna i knäet), spring, utan balans, vimsiga elever som nästan red på varandra och krockade, alla hästar utom en (!) hade hjälptyglar/gummisnoddar, släpade bakbenen, sänkta ryggar osv...:cry:
Så nu förstår jag att ridskolorna behöver hållbara hästar med extremt bra psyke!! Hade jag varit häst hade jag sagt upp mig.
Otur att jag såg detta eller inte? Bad day? Eller verklighet?

Så ser det ut på flera ridskolor jag besökt också. Helt fruktansvärt, så nej, jag kommer aldrig i hela livet sälja häst till ridskola. Tror dessutom inte de skulle trivas med så mycket folk heller.

Hade gärna sålt häst till ridskolan jag red på när jag var yngre för där var det ordning och reda, bra skötsel och jättebra undervisning i ridning av auktoriserad ridlärare. Den ridskolan är dock nedlagd sen några år. Otroligt synd.

Mycket få, förmodligen. Seriösa säljare väljer en annan ridskola, med utbildad personal och högre standard på lektionerna. Och har kunskap nog att inse att ridskolor är olika, det finns av alla slag. Likaväl som man inte kan säga att alla privathästar har det som Briar - eller lever i vanvård. Det finns hästägare av olika slag, det finns ridskolor av olika slag, en säljare som är mån om hästen väljer med omsorg i bägge fallen.

På min ridskola är det disciplin på lektionerna, inga sparkar eller ryck (anna än enstaka fall av dålig balans hos ryttarna, men inga medvetna ryck) under lektionerna. Två av 14 hästar går med inspänning, då med en löst spänd thiedemann som endast hindrar hästen från att gå som en stjärnkikare.

Som uppfödare kan jag bara tänka på ett sätt. Om jag skulle försöka avla fram hästar som jag efter fem år eller sex om man räknar med det året som stoet är dräktigt och kostar pengar och sälja dom för 50000kr så kan jag lika gärna kursa mitt företag skulle gå back så det skriker om det! Nä forsätt att avla med sikte på få fram det bästa man lyckas ju inte med alla. Och i psyket behöver ju inte bli sämre för att du försöker få en tävlingsindivid eller? Jag kollar alltid ALLT när det gäller val av hingst vill ju ha en ridbar häst oavsett. En allt för energisk häst kommer att misslyckas på tävlingsbanorna också det ska va lagom nerv. Det är min åsikt och jag skulle alldrig välja att avla korsningar och jag älskar många raser och har själv en fullblods welsh valack som är super. Men det är svårt att få avel till en lönsamt företag och då måste man va realistisk.

De hästar vi köpt direkt från uppfödare har inte varit några vinstmaskiner för dem. Utan det rör sig snarare om hästar som inte blivit det man hoppats på - för liten, inte tillräckligt bra, eller något annat. Som blivit stående i en hage utan att man haft tid till dem riktigt, och som sen säljs som insuttna femåringar som inte gjort så mycket i sitt liv. En sån häst har man förståss inte tjänat på att föda upp, för en insutten, ovisad femåring som aldrig sett ett hinder som aldrig kommer bli en riktigt bra sporthäst får man inte massor för.

Liknande trådar

S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 732
Senast: Slobodan
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 219
Senast: Lucta
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 148
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka