Sto m. okänd härstamning?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Slobodan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Ingen som korsat sin tinker/irish cob, kallblodsto med en halvblodshingst för att "förädla" sitt föl något? Skulle vara så nyttigt med råd från personer med egen erfarenhet av detta. Givetvis kan en lyckad avkomma från en viss hingst inte alls bli bra samman med mitt tänkbara sto, men man kan utbyta tänkande kring varför man valde just sin hingst! :) Det sto jag tänkt avla på är något nättare än en tinker och väljer jag en lite robustare halvblodshingst är skillnaden inte enorm exteriörsmässigt. I den okända stammen finns såklart alltid risken med en dominant "ponny-mormor" eller liknande.. det är ett vågspel som sagt.

Hoppas på någon med liknande korsning!:D
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Vad gäller avel på IC eller Tinker så är det ju fortfarande ett vågspel på vad som föds,man kan inte på något vis förutsäga ev. storlek på avkommorna,eller hur förärvningen är eftersom de inte har stam,eller de få som har stam har det 1 led,och nån enstaka har möjligen i två led som är kända.

/Mirre med 4 st i stallet,varav två är dräktiga
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Amkm: Precis, är väl medveten om att man som sagt inte kan förutse vad fölet kommer nedärva för anlag, kan bli hur som. För mig gör det inget om fölet skulle bli som sin mor (eller annat? :) ) men jag skulle gärna ta chansen att korsa med en godkänd halvblodshingst för att ev(!) förädla ngt. Jag vill inte förädla med fullblod då jag tycker att deras modell är för långt olik mitt stos.. dvs kan bli helt fel.
Får man fråga vilken hingst/hingstar du valt? Tinker?

Kanske någon har ett tips på en mer högställd, lite "bitigare" hingst med goda gångarter (de flesta godkända hingstar kanske? Vad vet jag) :p Känner mig useless på att beskriva mitt tänkande ;)

Någon ansåg Lambourghini som en god hingst och det var ett givande tips!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Det ena stoet är dräktigt med Shavo van de Bonte Parels,en 2-åring som skall visas nästa år.Och ja,jag vet att han ej är godkänd ännu och man vet aldrig hur det blir nästa år heller.. Men den chansningen har jag tagit helt enkelt då övriga godkända Tinker/IC-hingstar inte passar mitt sto,och den/de som jag tror skulle passa har jag annan anledning till att inte använda som jag inte vill kasta ut här om.
Världen är liten,å illasinnade rykten går fort,då detta är mina gena åsikter så.. ;)

Det andra stoet är en import från England till Holland till hit och hon är dräktig med en Tinkerhingst från England.

Jag har många gånger funderat på å betäcka mitt första sto med ett fbl men än har det inte blvit av helt enkelt..
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Hej! En intressant tråd för mig! Jag har ett tvåårssto efter den avelsvärderade skäckhingsten Zeb (han är ju 50 % fullblod, 25 % arab och 25 % irländsk cob). Hennes mamma är halvblod men har en icke godkänd morfar med okänd härstamning. Min lilla pålla ser ut som ett "vanligt halvblod" om man bortser från benen som är ganska grova med mycket hovskägg. Trots att hon har gråa papper och fyra olika raser i sig så är hon en helt ok individ. Hon har även en halvbror som har kallblodsmamma. Han blev verkligen jättetrevlig, både exteriört och mentalt (klass I som föl bl a).

Vad jag vill säga med detta är att stammen inte är allt för oss som inte vill tävla höga klasser och som inte är intresserade av att tjäna pengar (vilket i och försig är mkt svårt att göra på avel överlag...). Vill man bara som jag ha en vän att rida ut i skogen med och träna/tävla lite lätt på så kan man visst avla på korsningar.

Om du vill kika på några avkommer efter Zeb kan du kolla in den här adressen: http://s104.photobucket.com/albums/m172/Branneback/Avkommor till halvblodshingsten Zeb/

Jag kan även rekomendera en halvblodshingst som inte är så himla dyr: Majim G. http://www.gransbostuteri.com/hingst_majim.htm
Han är pappa till mitt andra föl efter samma sto som är mamma till min tvååring (som var efter Zeb).

Lycka till!
 
Sv: Sto m. okänd härstamning?

Fridis83: Ja visst är det intressant!:d Finns många olika aspekter och åsikter i ämnet.
Tack för länkarna, och vilken snygg hingst du har fått fatt i :) , Synd att han enbart tjänstgör via N och inte AI eller TAI. Jag är en av de sällsynta hästägare norröver (eller mitti) ;)

Svårt med korsningar! Men med det sto som jag har på foder kan jag säga att hon har figur som en lättare IC för att beskriva henne, men en annan ras som är henne på pricken är clydesdale (kanske inte lika känd bland folket?)
Sätter in en bild som är skrämmande lik:

http://www.equiworld.net/breeds/clydesdale/new4.jpg

Hon har det typiska sabinoanlaget som denna ras har. Eventuellt kan hon vara en "ren" clydesdale men isf är det inget som vi fått veta om! Hon är dock något för låg i manken för det som annars gäller rasen. En snygg häst som jag tror kan få en snygging till avkomma med en bra godkänd hingst! :smirk:

amkm: Har faktiskt kollat in Shavo, en riktig snygging måste jag säga! Premieras först i vår inte sant?

Någon annan som kanske vill tipsa om en hingst som ni varit nöjda med och som Ni anser vara mycket fördelaktig?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 871
Senast: Kisseninan
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 691
Senast: Görel
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 631
Senast: Blyger
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp