Avla fram körhäst, shire + ?

Tussilago

Trådstartare
Utgå från att ni har ett shiresto, och vill avla fram en körhäst, med styrka samt bra rörelser. Vad väljer ni då att korsa med?
Lite nyfiken på vad ni tycker och era motiveringar till varför!
Så berätta! Gärna bild på ev hingst..

Sv: Avla fram körhäst, shire + ?

Vill tillägga att avel är inte just min bit precis.

Sedan tycker jag också att det finns en ras för varje människa/gren så jag förstår inte vitsen med att korsa egentligen för det är svårt att veta vad som slår igenom..;)

Men en kombination som jag tror skulle kunna bli rätt intressant, förutsätter att shirestoet är svart, är en fölis efter dessa två.

Dvs en svart welsh cobhingst med mycket luft under sig;

http://www.welshcob.se/sv/svarten.htm

Fin häst! Självklart är renrasigt bättre, men OM man skulle korsa.. Skulle kunna bli en fin korsning tror jag!

Kan ju tillägga att det är i bla USA väldigt vanligt att korsa Shire med lättare hästar som tex Eng Fullblod , då får man fram en sk "sporthorse" som lämpar sig för all sorts ridning / tävling. Shiren har ju själv bla fullblod o frieser bakom. Så, nån mer som har några förslag?

Hej Tussilago.
Jag kan inte mycket om avel men en ide som jag har är shire + friser.
Vad tror ni som kan det här med avel ?
Hälsn. Fenton.

Fenton, du är inne på samma sak som jag! DET är en korsning jag tror skulle bli riktigt bra! Shiren har ju så mkt frieser bakom så det känns ju inte som det kan bli "fel".

Eller så får du en tung klump med korta pinniga ben, smal hals och tungt huvud.

Det låter som en stark en i alla fall..:angel:

Fast den smala halsen och det stora huvudet..nä, inte gör väl naturen så.:p

Oj, nu läste jag pinniga ben också..pinniga ben med en tung klump til kropp:eek:

Nä, jag håller med er, Fenton o Tussilago.
En frieserhingst hade nog varit kanon!:love:
Tänkte inte ens på det själv..jag som grunnade på svarta mindre pållar med en del massa och hög körbarhet..:confused:

Jag är ingen korsningsfördömare. Ber om ursäkt om det kanske verkade så.
Jag tycker bara att avel mellan korningar verkar än värre svårt att sia om hur avkomman kommer bli..

Själv skulle jag gärna ha en korsning mellan golden och newfoundland. Fast ingen jag har sett ännu har levt upp till det jag skulle vilja ha ut av en sådan korsning.

Skulle vilja att det blev en ännu maffigare och högre golden med ett coolt norrlänningstemperament.:idea:
Mina egna golden har alltid haft mkt färg så mörkt goldenfärgad ska den vara med.

Men..det där kanske jag ska lägga under vovvar och inte kidnappa din shiretråd för..:cool:

ja, frieser tror jag på, men har även funderat på PRE. Det tror jag också skulle bli riktigt bra..

Kan ju tillägga att det är i bla USA väldigt vanligt att korsa Shire med lättare hästar som tex Eng Fullblod , då får man fram en sk "sporthorse" som lämpar sig för all sorts ridning / tävling. Shiren har ju själv bla fullblod o frieser bakom. Så, nån mer som har några förslag?

I USA är det väldigt vanligt att man korsar Shire med Gyspy Horses/Cobs dvs Tinker och irish Cobs här i Sverige,de registreras sen som Drumhorses.

håller med om frieser, men så tycker jag att det är dom finaste hästar som finns också ;)

men annars, kanske fullblod/arab/anglo eller liknande.
om man vill fram en ngt lättare modell av häst.

Förstår inte riktigt vitsen?
Kan du förklara varför och vad du vill ha så jag vet vad du är ute efter?:confused:

Om det är klassisk körning som du menar så skulle jag välja en väldigt lätt hingst. Kanske skulle det vara en bra kombination att korsa med Hackney av lättare modell. Då får man troligen en häst med luftiga rörelser och bra bjudning. (Bara spekulationer)
/M

Jag har för tillfället inga seriösa tankar på att betäcka min häst alls. Och när jag gör det blir det renrasigt. Kanske nån gång i framtiden en korsning, det får tiden utvisa. Det man vill få fram är en bra allroundhäst, men inriktning på körning. Det jag skulle efterlysa är en häst med bra naturlig resning, bra rörelser och lite "show" i sig. Gärna lite grövre en tex normalbyggda halvblod.

Hackney skulle kunna bli bra, de har ju häftiga rörelser..

Den korsningen jag har är ganska lyckad. Shirehingst och Kallblodstravarsto. Kan ses under mina bilder har på Buke

Jo det är ju lite udda färg, men jag tror o hoppas att det är en konstant variant så han inte blir vit. Fast han är iofs go vilken färg han än har :)

Vi har en korsning mellan shire och PRE på snart 9 mån... :D Ett lyckat resultat tycker iaf jag

Javisst! Fast hon är liten där... Gå in på http://www.crossroadstables.com gå sedan in på TILL SALU och sedan på Crossroads Savoy SE , Om ni trycker på namnet kommer det fram bilder, och om du går lite under texten så finns det en film :rofl:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 344
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18