avla bort egenskaper osv...

Jag vill också tillägga att mixer är väldigt ovanligt i tjänst, även utomlands och har så varit.
De bruksraser som nyttjats till tjänst har gjort det just pga sin mångsidighet och sina egenskaper. Behovet att mixa bruksraser har varit mycket små om man ser historiskt sett, för då besatt brukshundarna de egenskaper de faktiskt ska ha.
Backar man bakåt 60 år i tiden så såg man ett mycket mer varierande utbud av raser i tjänst. Risen, Dobbisar, Boxer, Rottisar....
Det här med att mixa tex Schäfer/ Malle är något man gjort på senare år pga att det har blivit svårare att hitta bra tjänstehundar för det har avlats på icke rastypiska individer.
Just Schäfer/Malle-mixen skrotades rätt omgående i Sverige då resultatet inte blev vad man hoppades på.

Jag vill också tillägga att mixer är väldigt ovanligt i tjänst, även utomlands och har så varit.
De bruksraser som nyttjats till tjänst har gjort det just pga sin mångsidighet och sina egenskaper. Behovet att mixa bruksraser har varit mycket små om man ser historiskt sett, för då besatt brukshundarna de egenskaper de faktiskt ska ha.
Backar man bakåt 60 år i tiden så såg man ett mycket mer varierande utbud av raser i tjänst. Risen, Dobbisar, Boxer, Rottisar....
Det här med att mixa tex Schäfer/ Malle är något man gjort på senare år pga att det har blivit svårare att hitta bra tjänstehundar för det har avlats på icke rastypiska individer.
Just Schäfer/Malle-mixen skrotades rätt omgående i Sverige då resultatet inte blev vad man hoppades på.
Samma med schabradorerna som Statens Hundskola mixtrade med, dvs renrasig schäfer korsad med renrasig labrador för att få fram individer för service. De var aldrig tänkta att avlas vidare på.
Mixen är ff vanlig hos buskuppfödare vars försäljningsargument är att de snart kommer att bli en egen ras inom SKK.

Provade man inte schäfer/rottis ett tag också i tjänsteaveln?
Vet jag faktiskt inte men det är ju inte otroligt.
Korkat enligt mig då jag anser att raserna för sig ligger för långt ifrån varandra i ursprung (om man jämför med tex Mallen)

Korsningar av det slaget har gjorts för tjänst i Sverige också. Men detta har inte med den genetiska likheten att göra. Hundarna på kontinenten har ju även de stamtavla och man kan se var ifrån de härstammar. Speciellt Tyskarna har stenkoll på sina linjer. Det finns inga Mallar bakåt i leden. Inte sedan tjänsteavel började. Tittar man på hur länge schäfer har stamboksförst så går vi tillbaka nära 100 år, tjänsteaveln började ta fart först efter andra världskriget.

De mixer som har gjorts har räknats som blandraser och inte nyttjats i avel utanför tjänsteprojekten.
I Tyskland har man koll ja, men det avlas ju på schäfer i andra länder också, t ex Belgien och Holland. Hur förklarar du genetisk likhet om hundarna inte är släkt? Hänvisa gärna till artikel som är vetenskapligt granskad och publicerad i ansedd tidskrift. Om det är som du säger måste ju rasen ha börjat delas i en exteriör- och en bruksdel redan när den skapades.

I Tyskland har man koll ja, men det avlas ju på schäfer i andra länder också, t ex Belgien och Holland. Hur förklarar du genetisk likhet om hundarna inte är släkt? Hänvisa gärna till artikel som är vetenskapligt granskad och publicerad i ansedd tidskrift. Om det är som du säger måste ju rasen ha börjat delas i en exteriör- och en bruksdel redan när den skapades.
De flesta länder har en riktigt bra koll på sina linjer. Holland, Belgien, Tjeckien mfl är inga undantag. Det är ett faktum. Ser ju själv i våra linjer hur länder korsas in låååångt tillbaka.
Min morfar födde upp Schäfer redan på 40-talet och redan då fanns stamträd.
Delningen började på allvar under 70-talet. Innan dess var rasen ganska jämn.
Men tittar man på gamla journalfilmer om Hitler ser man redan där tecken på den sk exteriörvarianten (han var ju en stor schäferälskare)
Det är nog som @linnsan var inne på tidigare att rasen behöll sitt ursprung med övriga herdehundar fram till delningen och därför har B-typen mer genetiskt med övriga herderaser än e-typen. Hur ska man annars förklara att b-typen har behållt sitt utseende, storlek och egenskaper bättre de senaste 100 åren?
Det är nog ingen slump att rasen började klyvas när utställningar blev i ropet.

Är du intresserad kan du läsa forskning om de två raserna som är publicerad på RSV2000 hemsida.

Problemet är väl att en del #"#%¤/@ :banghead: :banghead: :banghead: försökt blanda in en massa skit i mallen för att få en tyngre hund för bruks. Det syns på en del exemplar att de inte har sin mask utan är misstänkt lika schäfern i färgen samt att en del hundar har "flaps" istället för ståndöron, även antydan ridge. :cautious:

Belgaren är en lättare hund än kusinen schäfer, min oro inför en ev delning av rasen är att vi kommer få utställningsmissfoster men även belgare med minst sagt tvivelaktig typ inom brukset. :cry:

Bruksschäfern har om jag kommer ihåg rätt mer genetiskt släktskap med malle än med utställningsavlad schäfer. Så de är, i många fall, lite som två olika raser.

Det känner jag inte till, har du någon källa? Det vore väldigt intressant att läsa. Däremot har jag sett de undersökningar som visar en klar genetisk uppdelning mellan utställnings- och arbetslinjer hos schäfer.

Problemet är väl att en del #"#%¤/@ :banghead: :banghead: :banghead: försökt blanda in en massa skit i mallen för att få en tyngre hund för bruks. Det syns på en del exemplar att de inte har sin mask utan är misstänkt lika schäfern i färgen samt att en del hundar har "flaps" istället för ståndöron, även antydan ridge. :cautious:

Belgaren är en lättare hund än kusinen schäfer, min oro inför en ev delning av rasen är att vi kommer få utställningsmissfoster men även belgare med minst sagt tvivelaktig typ inom brukset. :cry:

Fast schäfer har också mask, så brist på sådan kommer i så fall inte därifrån.

Utseendet på en hundras går att förändra väldigt fort även utan inkorsning av någon annan ras.

Jag tycker absolut att man hellre ska låta raser dö ut än att anpassa dem så att de blir populära igen. Det finns så himla många hundraser, om vissa av dem inte längre fyller någon funktion så kan vi nog klara oss utan dem.
Flera har redan skrivit vad som händer när man försöker ändra raserna, det blir bara urvattnat och dåligt..
Likaså gäller ju vissa raser som är så sjuka att man knappt ser att det kommer bli bättre. Sluta med aveln och försök göra bättre med resterande istället.

Delade raser är ett helvete. Jag har ju själv australian sheperd som är delad och har man två individer från respektive "sida" bredvid varandra så går det ju inte ens att se att det är samma ras.. Vare sig utseende eller mentalitet.
Önskar att vi hade kunnat skärpa upp avelskraven för aussie men det blir problem eftersom SKK inte får ha strängare registreringsregler än vad ursprungslandet beskriver.
Ser hellre att antal aussies halveras och att de som faktiskt avlas fram är riktiga aussies, inte de där pälsmonstren som inte håller överhuvudtaget för riktigt arbete..

Fast schäfer har också mask, så brist på sådan kommer i så fall inte därifrån.

Utseendet på en hundras går att förändra väldigt fort även utan inkorsning av någon annan ras.
Sant, men maskerna är inte lika och om jag ser en "malle" med schäferliknande mask och typ så har jag mina misstankar om att något inte stämmer.

Sant, men maskerna är inte lika och om jag ser en "malle" med schäferliknande mask och typ så har jag mina misstankar om att något inte stämmer.

Maskerna varierar i utseende i båda raserna så du får gärna förklara vad du menar. Själv tycker jag att det är ett sundhetstecken att en arbetande ras inte har ett homogent utseende. Däremot är det ett otyg om folk börjar avla på större och större individer.

Önskar att vi hade kunnat skärpa upp avelskraven för aussie men det blir problem eftersom SKK inte får ha strängare registreringsregler än vad ursprungslandet beskriver.
Ser hellre att antal aussies halveras och att de som faktiskt avlas fram är riktiga aussies, inte de där pälsmonstren som inte håller överhuvudtaget för riktigt arbete..

SVaK har ju lyckats med arbetsprov för registrering av avkomman, så det går med mycket lobbyarbete! ;)

Maskerna varierar i utseende i båda raserna så du får gärna förklara vad du menar. Själv tycker jag att det är ett sundhetstecken att en arbetande ras inte har ett homogent utseende. Däremot är det ett otyg om folk börjar avla på större och större individer.
Jag har tyvärr inget bra bildexempel på typ av hund som jag menar och vet inte riktigt hur jag ska förklara när jag tycker att enstaka mallar har en skumt utseende som får mig att misstänka att det finns mer i hunden.

Jag har tyvärr inget bra bildexempel på typ av hund som jag menar och vet inte riktigt hur jag ska förklara när jag tycker att enstaka mallar har en skumt utseende som får mig att misstänka att det finns mer i hunden.

Men att hitta bilder på vad du anser vara typisk mallemask och typisk schäfermask borde väl inte vara svårt? Jag sitter och kollar på bilder nu tycker att det varierar väldigt.

Men att hitta bilder på vad du anser vara typisk mallemask och typisk schäfermask borde väl inte vara svårt? Jag sitter och kollar på bilder nu tycker att det varierar väldigt.
Nejdå, men problemet är att jag hittar inte en bild som beskriver det som får mig att misstänka blandningen trots att jag tidigare sett både öron och färg som fått mig att undra.

SVaK har ju lyckats med arbetsprov för registrering av avkomman, så det går med mycket lobbyarbete! ;)

Just nu finns tyvärr en tendens inom SKK att minska på kraven för bruksraserna. Förändringen att kryss i alla rutor krävs för avel har suttit mycket långt inne. Nu verkar det lobbas mer och mer för BPH istället för MH, och det känns som det finns en strävan efter likriktning - bruksraserna är lite besvärliga med sina specialregler för utställningschampionat och liknande, bättre att alla gör likadant verkar det som att en del inom SKK anser. Nu med organisationsförändringen finns risken att det blir väldigt dyrt att vara medlem i en specialklubb och rasklubb om det blir så att medlemskap i SKK blir obligatoriskt.

Just nu finns tyvärr en tendens inom SKK att minska på kraven för bruksraserna. Förändringen att kryss i alla rutor krävs för avel har suttit mycket långt inne. Nu verkar det lobbas mer och mer för BPH istället för MH, och det känns som det finns en strävan efter likriktning - bruksraserna är lite besvärliga med sina specialregler för utställningschampionat och liknande, bättre att alla gör likadant verkar det som att en del inom SKK anser. Nu med organisationsförändringen finns risken att det blir väldigt dyrt att vara medlem i en specialklubb och rasklubb om det blir så att medlemskap i SKK blir obligatoriskt.

Medlemsskap i SKK obligatoriskt för vad?

Nejdå, men problemet är att jag hittar inte en bild som beskriver det som får mig att misstänka blandningen trots att jag tidigare sett både öron och färg som fått mig att undra.

Färgen tror jag som sagt inte är något som man kan dra några slutsatser alls av om det inte dyker upp en färgvariant som inte förekommer hos malinois. Detsamma gäller nog enstaka fall av tunga öron, det verkar dyka upp individer i många raser som ska ha ståndöron som har för stora och/eller mjuka öron för att de ska vara helt uppräta.

Medlemsskap i SKK obligatoriskt för vad?

I den stora organisationsrevidering inom SKK som ska ske finns förslag om att det ska bli ett obligatoriskt medlemskap i SKK och att en därefter kan lösa medlemskap i SBK/rasklubb/annan specialklubb. Detta eftersom att organisationen inom SKK kommer att struktureras på ett annat sätt än det är idag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka