avla bort egenskaper osv...

I den stora organisationsrevidering inom SKK som ska ske finns förslag om att det ska bli ett obligatoriskt medlemskap i SKK och att en därefter kan lösa medlemskap i SBK/rasklubb/annan specialklubb. Detta eftersom att organisationen inom SKK kommer att struktureras på ett annat sätt än det är idag.

WHAT?!? Då hoppas jag verkligen att SVaK lämnar skiten.

WHAT?!? Då hoppas jag verkligen att SVaK lämnar skiten.

Gå på infomöte den 17:e november och ställ en massa frågor! Alla specialklubbar ska ha fått inbjudan och infomöten sker på flera orter i landet samtidigt. Det är som sagt inte klubbat än men i min rasklubb är vi väldigt oroade för vad det skulle göra för vårt medlemsantal om detta förslag gick igenom.

I den stora organisationsrevidering inom SKK som ska ske finns förslag om att det ska bli ett obligatoriskt medlemskap i SKK och att en därefter kan lösa medlemskap i SBK/rasklubb/annan specialklubb. Detta eftersom att organisationen inom SKK kommer att struktureras på ett annat sätt än det är idag.
Men vänta nu, ingen är ju medlem i SKK? SKK är en paraplyorganisation, inte nått du är medlem i?

Gå på infomöte den 17:e november och ställ en massa frågor! Alla specialklubbar ska ha fått inbjudan och infomöten sker på flera orter i landet samtidigt. Det är som sagt inte klubbat än men i min rasklubb är vi väldigt oroade för vad det skulle göra för vårt medlemsantal om detta förslag gick igenom.

Nej tack, jag vill inte ha med skiten att göra. Lämnar nog hela verksamheten om det går igenom, och får gå med enstaka år bara för att ta VP med framtida unghundar.

Men vänta nu, ingen är ju medlem i SKK? SKK är en paraplyorganisation, inte nått du är medlem i?

Jodå, många är medlemmar i SKK, men idag kan du vara enbart medlem i specialklubb och/eller rasklubb om du vill, och medlemskapet i SKK är frivilligt och utöver detta - sen finns det ju vissa rasklubbar som inte ingår i en specialklubb utan ligger direkt under SKK. SKK är ju en organisation som givit specialklubbarna i uppdrag att ha hand om specifika rasers avel och utveckling, exempelvis SBK. Men SKK är fortfarande SBK:s högsta organ eftersom SBK ingår i SKK-organisationen. Det är väl det här som det är tänkt ska bli tydligare om medlemskapet utgår från SKK redan från början. SKK:s underklubbar är ju inte fristående organisationer.

Färgen tror jag som sagt inte är något som man kan dra några slutsatser alls av om det inte dyker upp en färgvariant som inte förekommer hos malinois. Detsamma gäller nog enstaka fall av tunga öron, det verkar dyka upp individer i många raser som ska ha ståndöron som har för stora och/eller mjuka öron för att de ska vara helt uppräta.
Det har varit färg i kombination av typ, en betydligt grövre och tyngre hund med en färgteckning som fått mig att ana ugglor i mossen och att en kennel är begraven. Inte enbart färg då de kan vara både ljusare och mörkare tecknade.

En uppfödare av bruksras kan, om denne vill, välja att vara medlem i SKK och inte i sin rasklubb/SBK. Uppfödaren får då registrera valpar i SKK så länge avelsdjuren följer reglerna för den bruksrasens registrering.

Jodå, många är medlemmar i SKK, men idag kan du vara enbart medlem i specialklubb och/eller rasklubb om du vill, och medlemskapet i SKK är frivilligt och utöver detta - sen finns det ju vissa rasklubbar som inte ingår i en specialklubb utan ligger direkt under SKK. SKK är ju en organisation som givit specialklubbarna i uppdrag att ha hand om specifika rasers avel och utveckling, exempelvis SBK. Men SKK är fortfarande SBK:s högsta organ eftersom SBK ingår i SKK-organisationen. Det är väl det här som det är tänkt ska bli tydligare om medlemskapet utgår från SKK redan från början. SKK:s underklubbar är ju inte fristående organisationer.
Du är inte medlem i SKK, du är medlem i en av SKKs länsklubbar.

Det har varit färg i kombination av typ, en betydligt grövre och tyngre hund med en färgteckning som fått mig att ana ugglor i mossen och att en kennel är begraven. Inte enbart färg då de kan vara både ljusare och mörkare tecknade.

Fast eftersom färgen kan variera så säger den ju ingenting även om typen är annorlunda?

Jag känner en malle som verkligen inte tillhör standardtypen, han är mycket grövre och kralligare(men inte högre) än vad normalmallen brukar vara, med "oädelt" huvud och ser nästan ut som om någon petat in några procent av någon bullras. Dock räcker det med att titta på hans föräldrar för att inse att det inte är något fuffens. Han har fått drag från dem båda som gör att han ser ut som han gör. Syskonen liknar också föräldrarna men har inte fått alla dessa drag i kombination.
Det går att följa linjerna långt tillbaka och det finns absolut inget som tyder på inkorsning av annan ras, trots utseendet på just den här hunden. Inga avvikande drag dyker upp någonstans. Dessutom finns det ingen som helst anledning för uppfödaren att börja mixtra med blandrasavel för att få fram bättre brukshundar.

Du är inte medlem i SKK, du är medlem i en av SKKs länsklubbar.

OK, men länsklubbarna är ju bara ett sätt att organisera SKK geografiskt. Det är ju som aktivitetsområdena vi har i SCK. Du blir medlem i exempelvis Sydöstra eller Västra lokala aktivitetsområdet i Collieklubben.

Organis
Exakt för vem ska det bli obligatoriskt menar du?

Förslaget innebär att medlemskap i SKK blir obligatoriskt för alla som vill vara medlemmar i en specialklubb/rasklubb när organisationen förändras. Nu vet jag förstås inte om detta enbart gäller SBK:s rasklubbar/medlemmar, men det vore konstigt tänker jag, med tanke på att hela SKK ska genomgå en stor förändring och med tanke på att de ju är paraplyorganisation för alla specialklubbar/rasklubbar. Det enklaste är ju att höra med din specialklubb om det gäller även er.

Det är som sagt ett förslag och inte beslutat än, men det vore inte bra för min rasklubb om det blev så, det är en sak som är säker.

Jag har svårt att tro att ett "obligatoriskt medlemsskap" i SKK kommer ske.

Jag är medlem i Danderyd-Täby Brukshundsklubb, Sveriges Hundungdom, Svenska Agilityklubben, Svenska Australian Shepherdklubben och Stockholms Länsklubb. Det kostar en hel del för någon som mig vars ekonomi är sparsam. Ska jag då tvingas in i ytterligare ett medlemsskap? Varför? Vem gynnar det, förutom SKK's plånbok?

Organis

Förslaget innebär att medlemskap i SKK blir obligatoriskt för alla som vill vara medlemmar i en specialklubb/rasklubb när organisationen förändras.

Har svårt att tänka mig att något dylikt kommer att gå igenom. Finns liksom ingen poäng med ett sådant tvång.

Organis

Förslaget innebär att medlemskap i SKK blir obligatoriskt för alla som vill vara medlemmar i en specialklubb/rasklubb när organisationen förändras. Nu vet jag förstås inte om detta enbart gäller SBK:s rasklubbar/medlemmar, men det vore konstigt tänker jag, med tanke på att hela SKK ska genomgå en stor förändring och med tanke på att de ju är paraplyorganisation för alla specialklubbar/rasklubbar. Det enklaste är ju att höra med din specialklubb om det gäller även er.

Det är som sagt ett förslag och inte beslutat än, men det vore inte bra för min rasklubb om det blev så, det är en sak som är säker.
Det är ett jäkla motstånd om detta bland schäferfolk iaf. Disskuteras flitigt på div schäferforum. Samt det nya slopade MT.

Jag har svårt att tro att ett "obligatoriskt medlemsskap" i SKK kommer ske.

Jag är medlem i Danderyd-Täby Brukshundsklubb, Sveriges Hundungdom, Svenska Agilityklubben, Svenska Australian Shepherdklubben och Stockholms Länsklubb. Det kostar en hel del för någon som mig vars ekonomi är sparsam. Ska jag då tvingas in i ytterligare ett medlemsskap? Varför? Vem gynnar det, förutom SKK's plånbok?

Förslaget innebär följande: ett grundmedlemskap för hela SKK, dvs du kan tävla/ställa ut osv på alla aktiviteter som anordnas av rasklubb/specialklubb. Denna avgift blir billigare än det du idag betalar för medlemskap i SKK:s länsklubbar. För medlemskap i specialklubb och/eller rasklubb blir det dock dyrare då du måste vara medlem i SKK samt specialklubb och/eller rasklubb.

Förslaget ska ut på remiss efter jul.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka