surprice1985

Trådstartare
Funderar lite på det här med avgifterna på hingstarna. Nybörjare som man är inom aveln :o
Tex. har jag tittat på Breitling TP´s avgifter. Språngavgiften betalar man väl alltid. Men sen är det 90 dygns avgift och levande föl.
Betalar man båda eller väljer man själv vilket man vill ta?? Skiljer 1000kr på dessa.. Vid levande föl, betalar man när fölet kommit då eller man betalar allt innan?
Säkert jätte dum fråga, men frågar man inte får man inget veta :D

Sv: Avgifter

Du är rätt på det, språngavgift betalar man alltid. De andra avgifterna är ett eget val i det här fallet av stoägaren. Om man vill betala en tusenlapp mindre och göra det på 90 dygn, då det går att teckna fosterförsäkring. Eller om man vill vänta tills man verkligen har ett levande föl och då betala den högre avgiften. Praxis brukar vara att fölet ska vara så gammalt att det går att försäkra innan avgiften betalas, men det kan variera mellan olika hingsthållare.

Lite krasst kan man säga att hingstägarna föredra den första för de då får in betalaning även för ston som kastar sent eller inte får levande föl. Stoägarna fördrar det sista alternativet eftersom dom då verkligen har ett föl att betala för.

Så om jag väljer att betala levande föl och fölet är dödfött/ stoet kastar så "förlorar" man bara språngavg.? Man betalar inget mer för själva "betäckningen"/fölet??

Sen kan jag tillägga att det finns de hingst-ägare som betalar tillbaka 90-dygnsavgiften om stoet kastar/dödfött, oavsett om man har foster-fölförsäkring eller ej.

Hur många procent ligger momsen på?? Som på tex Breitling då som kostar 2000kr i språng och 7000kr vid levande föl.

Liknande trådar

Avel Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring.... Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår...
Svar
9
· Visningar
1 230
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 668
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III