avföring och färskfoder

CurlySue

Trådstartare
Nu har äntligen killen visat intresse för färskfodret :laugh:
Så nu har vi kört det några dagar men det är något jag undrar över.

Det är deras avföring.. bajset är nästan vitt och pullvrigt.

De har haft det några enstaka gånger innan när de fått i sig ben men sedan
Blir färgen normal igen.

Är bajset i denna färg när de bara får färskfoder?

De äter VoH valpfoder.

Sv: avföring och färskfoder

Hmm ha vitt bajs brukar bero på ben/högt kalciumintag.
Ingen av mina har haft vitt, båda på färskfoder, den ena voh valp. Kan dock känna igen "pulvrigheten" lite grann.

Mina har ätit olika färskfodersorter och har då haft olika avföring. Men känner igen det du skriver om ljus och pulvrig avföring av VoH. Den var inte sån varje gång men rätt ofta..

Inte helt ovanligt att hundar (framförallt dom som käkat torrfoder tidigare) har vitare bajs av VoH. det är överkott av kalk som kommer ut då hunden antingen inte lyckats smälta benen ännu eller för att kroppen inte behöver.

Själv tror jag mest att det beror på ovanan att smälta benen. Båda mina hundar har fått VoH sedan 8-9 veckor och dom bajsar aldrig vitt.

Så nu har jag fått tid att läsa igenom alla svar :)

Ja dom har ju nu ätit det i en vecka så det kan nog bero på ovana
Fortfarande.

Jag har märkt att får de enbart bara voh så är bajset grått/vitt/beight.
Men får de någon godisbit underdagen skiftar bajset mellan mörkt och ljust, som en randig polkagris.

Kan bero på stor mängd kalk i maten, det är inte ben i voh-valp va? Annars kan det vara anledningen. Hur är konsistensen annars? Kommer inte ihåg om du skrivit det.

Konsistensen är hårt/smulig.
Jag har kort på det för någon hade skitit inne.. då knäppte jag ett par bilder men jag
Kan inte ladda upp dom för mobilen..

Kan för mycket kalk orsaka någon skada för hundarna?

Konsistensen är hårt/smulig.
Jag har kort på det för någon hade skitit inne.. då knäppte jag ett par bilder men jag
Kan inte ladda upp dom för mobilen..

Kan för mycket kalk orsaka någon skada för hundarna?

Det är inte för mycket kalk i VoH så hundarna kan ta skada. Däremot kan det ta ett tag innan dom vänjer sig om dom käkat torrfoder förut.

Du kan ge fiberhusk en period - lite, lite i maten och lite vatten, så får magen lite enklare att jobba tills dom vant sig.

Det var det jag funderade på, det stod ingenstans förutom på deras kycklingskrovs-foder. Men då är det inte konstigt att hundarna reagerar på benet som är i maten med att få hårt, smuligt bajs, det är skrovet i maten som gör att hundarna blir hårda i magen. Jag som barfar löser problemet genom att variera mat med och utan skrov. Hur länge hade de ätit?

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 465
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 404
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 502
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023