Avfallning - kiropraktor? *Bilder*

Sv: Avfallning - kiropraktor? *Bilder*

Jag har alltid uppfattningen om att en kiropraktor kan rätta till en skada som skett i det närmsta. Men om du har en gammal skada är kiroprakti inte vidare hjälpligt

Som jag skrev tidigare i tråden har jag blivit röntgad och allt var ok med skelettet. Frågan är bara nu huruvida jag ska gå till en kiropraktor eller en sjukgymnast?

Jag ska försöka att vila så mycket det går men jag rider andras hästar och vill inte vara till besvär genom att lämna dem i sticket. Ska försöka att jobba lite från marken men tävlingen på lördag kommer jag inte att missa på några villkor.

Jo, jag flög ju av igår visserligen. Så någon gammal skada är det inte.

Min pappa har problem med sin nacke och han går till en kiropraktor någon gång då och då, och det är en "gammal skada". Det fungerar för honom.

Missade ditt svar.
Jag hade provat kiropraktor. Om det är en riktigt kraftig låsning och kiroprakti är rätt för dig bör ca 10 besök, 1-2 ggr/vecka, löst dina problem

10 besök 1-2 ggr i veckan? min kiropraktor tar bara emot en två gånger under en tvåveckorsperiod. Sen måste det gå en stund för om man "knäcker" för ofta så glider kotorna lättare och lättare både "i och ur".
men alla säger väl olika.

Fröken-skåne - kiropraktik hjälper visst vid gamla skador. Oftast är ju skadorna gamla när folk börjar få ont, de kan ha varit sneda i flera år utan besvär (som jag) men tillsist får man värk och då kommer de in till kiropraktorn, som rättar till det under några behandlingar och sen får man själv se till att stärka musklerna runt omkring området så att det inte halkar tillbaka så lätt. Jag har varit jättebra i ett år men nu var jag lite sned igen, men inte på långa vägar lika kraftigt som sist.

Naprapat? Både "knådar" och "låser upp".

Jag rasade av pålle för 4 år sedan, vilket resulterade i fraktur på korsbenet samt att en fog i bäckenet blev lite tilltygat. Jag har till och från kännt av detta i form av låsningar i bäckenet/ höften, samt att jag får ont i korsryggen till följd av att rumpmusklerna tjorvar till sig för att kompensera för bäckenet.

Det enda som verkligen hjälper mig långsiktigt är att gå till naprapaten. Det hela kanske hade gått snabbare om jag dessutom hade uppsökt en sjukgymnast, samt om jag inte hade satt mig på hästen efter 4 veckor på starka smärtstillande, trots 6 veckors ridförbud. :angel:

10 besök 1-2 ggr i veckan? min kiropraktor tar bara emot en två gånger under en tvåveckorsperiod. Sen måste det gå en stund för om man "knäcker" för ofta så glider kotorna lättare och lättare både "i och ur".
men alla säger väl olika.

Fröken-skåne - kiropraktik hjälper visst vid gamla skador. Oftast är ju skadorna gamla när folk börjar få ont, de kan ha varit sneda i flera år utan besvär (som jag) men tillsist får man värk och då kommer de in till kiropraktorn, som rättar till det under några behandlingar och sen får man själv se till att stärka musklerna runt omkring området så att det inte halkar tillbaka så lätt. Jag har varit jättebra i ett år men nu var jag lite sned igen, men inte på långa vägar lika kraftigt som sist.

Jag gick "hela våren 2008" hos Fysiolog, första 2 månaderna 2 ggr/veckan, och sen 1 ggr/ vecka. Mitt problem var gamla skador, var 5-6 cm sned i bäckenet och tvärfast i nacke & skuldror. Haft jobbigt med ischias sen jag var 17 trodde jag , men det var juh det sneda.. idag har jag inget ont & kan träna mina travare utan problem med att ta mig ur vagnen efteråt:angel: dock suckar fysiologen över att jag just sitter & kör i långvagn/sulky, då det inte alls är det optimala för en människo kropp.. han visade bla hur diskarna sitter & hur lätt det är att det går sönder när man sitter & skumpar runt i en vagn på skogsvägarna.

Jag tycker du ska åka till akuten, bli röntgad och sedan bli behandlad via kiropraktor eller dylikt (om inte det är något brutit eller dylikt) och sedan VILA. Kroppen håller längre och nästa gång man skadar sig läker man snabbare.

Nej, man ska absolut inte vila bort en skada. Man ska röra sig så gott man kan.

låt oss säga så här, om du går till en massör/kiropraktor/naprapat och din skada förvärras.. då får du så att säga skylla dig själv.. går du till en sjukgymnast först så kan denne berätta för dig exakt vad som hänt i din ryggmuskulatur och sedan ge dig råd om du bör gå till en massör/kiropraktor/naprapat..

läkarvård först, homeopati sen..

Ser att du fått mycke vettiga svar!

så får väll bara slänga iväg ett krya på dig!

Tack jo det tycker jag med, det är många som vill hjälpa till. Däremot ger alla väldigt olika bud...

Det fick jag höra av min läkare också, att jag skulle röra på mej alltså. Så jag tar värktabletter nu så att jag ska orka röra på mej mer och mjuka upp kroppen. Men däremot tyckte han att jag skulle vilka från ridningen i cirkus en vecka, ifall jag skulle flyga av igen.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, tack. Det låter vettigt. Men hur snabbt får jag tag i en tid för en sjukgymnast i sådana fall?

Och vad är "relativt snart"? ;)

Har efter diverse blesyrer bäst erfarenhet av naprapat. De upplevs många gånger mer "allrounda" och mjukare än kiropraktorer.
Naprapat kan ge träningsprogram och knäcka till dig om det behövs. Bättre än sjukgymnast.

Okej, tack för ditt svar. Av det jag har hört annars så låter naprapat bäst.

*kl*
Jag gjorde en i stort sett likadan avramling, och åkte in till akuten direkt.
Hela ryggraden och bäckenet röntgades, inga fynd gjordes. Det konstaterades att problemen satt i muskler, senor och ligament som töjts ut och delvis gått sönder på ena sidan (smällde i ena sidan av bäckenet i landningen, men det är inget jag minns själv utan det har konstaterats utifrån skadorna).
Fick morfin var tredje timme på natten och på morgonen kom det en sjukgymnast som gav mig några övningar och kryckor, sen åkte jag hem. Skulle låta bli att rida tills det slutat göra ont, men skulle däremot röra på mig (lugna promenader). Blev sjukskriven från skolan första två veckorna eftersom jag inte skulle sitta ner eller stå upp så långa stunder åt gången.
Jag gjorde som dom sa. Promenerade, använde smärtstillande gel (för att inte spänna mig pga smärta och sen fortsätta spänna mig av ren vana när det läkt) och lät medryttarna, en kompis och stallägaren sköta hästen. Det gick över på ca tre veckor och jag började rida som vanligt.
Några månader senare hade jag så ont i ryggen att jag vissa dagar inte kunde rida i alla gångarter, hålla ridlektioner (vilket jag jobbade med) eller egentligen göra något annat än att sova - för då kände jag inte smärtan. Gick till en sjukgymnast, vilket inte hjälpte ett dugg.
Blev då rekommenderad att gå till en tjej som är utbildad inom kiropraktik, massage och akupunktur. Dock kunde hon inte börja med ryggen direkt, eftersom jag hade massa spänningar i nacken (en helt annan historia, fick en hästspark i pannan som ledde till spänningshuvudvärk) som hon ville rätta till först.
Första behandlingstillfället gällande ryggen gick mest ut på att mäta och jämföra den onda sidan med den friska och att palpera fram konstigheter.
I och med att vissa muskler gått sönder så pass mycket så hade ju andra muskler kompenserat för det, och det hade resulterat i snett bäcken (kan ha skett redan när jag ramlade av) och flertalet låsningar.
Efter att jag varit där ca 10 gånger var jag rak och mjuk i muskulaturen, men är ändå där minst varannan månad för att hålla koll på hur det utvecklar sig. Har väldigt sällan ont i ryggen och kan rida som vanligt igen.

Eftersom du redan varit på akuten och vet att det inte är några fel på skelettet så kan du ju vänta en/två veckor och se hur det utvecklar sig.
Att börja knåda på en akut skadad muskel är inte så jättebra ändå.
Behandlingen av min rygg började 8-9 månader efter att jag skadat mig, och ändå var det inga problem att rätta till den.

Senast ändrad:

låt oss säga så här, om du går till en massör/kiropraktor/naprapat och din skada förvärras.. då får du så att säga skylla dig själv.. går du till en sjukgymnast först så kan denne berätta för dig exakt vad som hänt i din ryggmuskulatur och sedan ge dig råd om du bör gå till en massör/kiropraktor/naprapat..

läkarvård först, homeopati sen..

Jag fick gå till en sjukgymnast med min rygg när jag börjat få ont (se tidigare inlägg), men hon hade inte mycket att säga om min skada.
Hon gav mig bara diverse övningar - vilka jag självklart utförde. Men ändå fick jag bara ondare och ondare och hon hade inget vettigt att tillföra utöver "då gör du inte övningarna rätt" trots att hon själv var med när jag testade övningarna hos henne och sa att jag utförde dom korrekt...

Kiropraktorn/massören däremot visade på anatomibilder, på mig och på sig själv hur de olika musklerna sitter och vad som kan ha skadats och orsakat problemen (helt säker kan man ju faktiskt inte vara, om man inte går in och tittar) samt hur det påverkat resten av muskulaturen. Hon verkade ha en starkare vilja att hjälpa till. Att hon dessutom går på föredrag, seminarier m.m. så ofta hon kan gör att jag som kund anser att hon har uppdaterad kunskap och är intresserad av sitt arbete.
Men det kanske beror på att hon är beroende av att kunderna återvänder, medan sjukgymnasten är anställd på heltid av vårdcentralen och får pengar oavsett.
Hon har heller aldrig behövt göra reklam för sin verksamhet, utan kunderna rekommenderar henne till sina vänner/familj/bekanta och på det viset blir hon fulltecknad ändå.

Liknande trådar

M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 503
Senast: agtatoon
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·
F
Träning Har en nordsvensk fd travare på foder för senare köp. han är född 91, sluta på travet 98. gått som ridhäst hos ägaren innan den som äger...
Svar
18
· Visningar
1 368
Senast: Sablar22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama