Avfallning - kiropraktor? *Bilder*

S

sandrahedman

Hopptränade igårmorse med Bill. Det var jätteroligt tyckte både jag och Billebullen! Fick till ett bra flyt mot slutet kändes det som. TILLS vi kom i botten på ett räcke. Vi rev inte och kunde ha ordnat till det efteråt men efter hindret bockade han och ja... Efter lite mer än 20 meter damp jag i backen. Min ridinstruktör stod bara och skrattade när han bockade för hon trodde inte att jag skulle flyga av. Inte jag heller, så vad hände? Ingen aning. Jag skrattade bara åt honom? Jag brukar banne mej sitta kvar på hästryggen men jag flög! Och jag flög illa. Landade rakt ned på ryggen och tappade luften så att jag vet inte vad. Det var så länge sedan det hände att jag fick fråga vad jag hade fått? Jag hade inte fått något men jo, tappa luften brukar man säga. Och vilken värk. Hela överdelen av ryggen molnar och mina höfter... Herregud. Jag säger då det: tack och lov för säkerhetsväst! Annars vet jag inte hur det hade gått. Med nöd och näppe kom jag mej upp i sadeln och tog ett minihopp bara för sakens skull. Kunde dock inte sitta ner i sadeln...
Här får ni en bildsekvens från fallet för att se hur jag landade!

Han sätter sej fint på bakdelen här iallafall????
hopptrnign-bill_0021_18587185.jpg

Jag skulle bara kolla hur läget var där framme!
hopptrnign-bill_0022_18587197.jpg

Men han ville visst ha sitt läge för sej själv... :idea:
hopptrnign-bill_0023_18587219.jpg

Detta är...
hopptrnign-bill_0024_18587261.jpg

...inte en bra fallteknik!
hopptrnign-bill_0025_18587285.jpg

Skulle bara lägga mej och vila en stund. :angel:
hopptrnign-bill_0026_18587313.jpg

Saken är nu att jag har riktigt ont. Jag har ont i speciellt ena höften, övre ryggen och svanken. Det känns som att... det inte är vanliga blåmärken direkt utan något som är fel. Vart ska jag vända mej? Akuten känns ju lite.. ja hur ska de kunna hjälpa? Jag borde väl gå till en kiropraktor eller liknande? Jag ska nämligen tävla på lördag och skulle vilja vara någolunda okej tills dess.

Sv: Avfallning - kiropraktor? *Bilder*

Du ska vända dig till en läkare och få skadorna dokumenterade i händelse att du får långvariga men, så att du inte sabbar möjligheten att få ersättning från dina försäkringar.

en bekant landade på detta sätt efter en hoppträning. Det slutade med en spricka i en kota i ryggen och stödskenor i ett halvår.

Jag tycker du ska se allvarligt på detta, speciellt när det gäller ryggen! Sätt dig hellre på akuten 10 timmar och bli genomgången än att gå omkring och ha ont utan att veta varför.

Varje gång jag åkt av så har jag blivit riktigt stel och öm på ställerna jag landat på i flera dagar efteråt och varit i princip helt säker på att något är galet men det har alltid gått över. Även om det tar tid ibland.
Men är man osäker är det väl bara att kolla upp de, men det är nog bäst att kolla med sjukhus först och sen kiropraktor om dom kan göra något.

som de andra säger - akuten. Dokumentera. Om de ej hittar något så gå till kiropraktor som får kolla igenom dig, du kan ha fått något förskjutet å det är betydligt bättre att flytta tillbaka detta innan musklerna hinner ändra om sig, säger en annan av erfarenhet

//Anni som ridit med ett stigläder ett hål längre än det andra i flera år. Tills hon akut pga "ryggskott" fick uppsöka kiropraktor som undrade om jag varit så där extremt sned länge....hmmmzzz...Mina muskler var helt anpassade efter mitt sneda skelett så det krävdes några korrigeringar men sen så! var jag fit for fight och kunde ha samma hål på lädren i ett år - tills för en månad sen. Så idag var det återbesök och lite korrigeringar igen:)

som sagt, dokumenter om du tror det kan vara allvarligt. Sen kan du lätt räkna med att det verker i varenda muskel i 2-3 dar efter ett sånt fall. det gjorde det på mig iaf

Åk in till akuten/hälsocentralen som alla andra sagt så du kan få det dokumenterat ifall du får problem senare ( så du kan få ut på försäkringen). tycker att i överlag så är ryttare (även jag) väldigt dåliga på att uppsöka sjukhus vid avramlingar eller andra skador med hästar.

Jag uppsökte inte läkare vid en avramling, visade sig att jag hade en spricka i armen och i fingret. Gjorde ont men gick nästan över på 2 v och då uppsökte jag läkare för jag tyckte det var konstigt att fingret var snett :angel:

Så åk in till akuten lr. hälsocentralen nu och undersök dig sen om det behövs gå till kiropraktor om det inte är något allvarligt så gör det, men inte först. Men har du fortfarande ont så ska du inte tävla på lördag isf.

Ring en kiropraktor eller liknande. En massör eller liknande som bara håller på med mjukdelar skulle jag inte rekomendera för det kan mycket väl ha blivit något som behöver knaka rätt.

Det bästa är att ta itu med såna här saker så fort som möjligt. Om du fått en knäck så blir det alltid svårare att lösa problemet ju längre tid du väntar iom att muskler och ligament påverkas av en ev. snedhet. Så åk till kiro så snart som möjligt så att man kan utesluta en sådan sak, eller åtgärda den.

Idag var jag inne på akuten, röntgades. Hade inget på skelettet men har grymt ont och säkerligen diverse låsningar så hade tänkt att ta mej till en kiropraktor. Skulle kunna börja böla när som helst, haha! Hela min rygg värker... :(

En seriös kiropraktor behandlar dig inte innan du är undersökt av läkare.

Akuten vänder man sig till för att få behandling för akuta skador. Vill man dokumentera i försäkringsärende kan man besöka sin vårdcentral.

Så läkaren jag mötte idag + röntgenbilder duger inte?

Jo, det var säkert jättebra.

Kommentaren om dokumentation var mer allmän.

Okej, läste om det du skrivit och jag tror att jag missförstod dej en aningen. Jag hade så fruktansvärt ont idag så jag kände att jag var verkligen tvungen att åka dit.

Ja så många andra anledningar brukar det la inte finnas att åka dit än att det gör ont/livshotande. ;)

Okej, läste om det du skrivit och jag tror att jag missförstod dej en aningen. Jag hade så fruktansvärt ont idag så jag kände att jag var verkligen tvungen att åka dit.

Gud så skönt att se att fler gör såna där "osköna avsittningar" dock hade jag ingen skyddsväst = mindre snygga röntgenfynd i form av kotkompression och ridförbud i 2-3 månader (som bara blev 2 iofs) men detta va helgen innan jul förra året och har till och från fortfarande "känningar" av mina muskler. Sova helt på mage med benen rakt utsträkta som jag alltid sov förut går inte alls (det känns för mkt i ryggen = omöjligt att somna) nu får jag alltid dra ut ett ben så jag får upp höften (eller va de nu e som gör att det blir bättre)...
Om du ha ont nu så tro inte att det gått över till på lördag, snarare tvärtom !!! Det kommer bara göra ondare och ondare tom på lördag ! Sen KANSKE det vänder... Men ont kommer du ha i minst 1-2 veckor... Det handlar inte om skelettet utan musklerna och muskelfästen som fått så stora smällar att de fått "skador" och det tar tid (uppenbarligen) att läka....

Men krya på dej :) Och var glad att det inte var några röntgenfynd men som sagt tro inte att det innebär att du inte är "skadad" för det kommer du märka att du är.... Smärtstillande finns av en anledning (de behövs :) )

Jag jag kan säga att jag är väldigt lycklig att jag bar säkerhetsväst!

Nej bra på lördag kommer jag knappast att vara... men knapra tabletter och bita ihop blir det som gäller. Läkaren trodde att jag skulle känna av det rejält i minst 2 veckor så. :crazy: Tack :)

du ska ta dig till en sjukgymnast.. det ska inte knådas och knäckas något av varken massörer eller kiropraktorer när man är tilltygad av en skada..

ring hälsocentralen och boka tid det första du gör imorgonbitti!

Alla tidigare som har svarat ang. det har talat om kiropraktor. Varför en sjukgymnast och inte en kiropraktor?

Jag har gjort många tabbar i mitt liv med att "strunta" i att gå till läkaren, vila osv..min kropp mår INTE bra längre.

Jag tycker du ska åka till akuten, bli röntgad och sedan bli behandlad via kiropraktor eller dylikt (om inte det är något brutit eller dylikt) och sedan VILA. Kroppen håller längre och nästa gång man skadar sig läker man snabbare.

Liknande trådar

M
Hästhantering Hej! Slänger ut det här på forumet mest för att se vad ni har för tankar, jag kommer givetvis att prata mer med förra ägarna och...
2
Svar
38
· Visningar
9 503
Senast: agtatoon
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 346
Senast: Appetax
·
F
Träning Har en nordsvensk fd travare på foder för senare köp. han är född 91, sluta på travet 98. gått som ridhäst hos ägaren innan den som äger...
Svar
18
· Visningar
1 368
Senast: Sablar22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama