Avelsvisa hästen själv?

Myzacs matte

Trådstartare
Tittade lite i senaste Islandshäst-tidningen gällande avelsbedömningarna. Är intresserad av att avelsbedömma mitt ena sto. Men då jag är relativt ny inom islandshästvärlden så vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Är det vanligt att visa sin häst själv? (Verkar inte så enl. listan över ryttare i tidningen). Samma namn som återkommer flertalet ggr...
Får man ens visa sin egen häst eller finns det vissa krav man måste uppfylla?;)

Sv: Avelsvisa hästen själv?

Det är svårt att visa hästar och en enorm konkurrens, de flesta väljer att skicka iväg dom till proffs för visning, men självklart får man visa själv om man vill.

Jag har tävlat ganska mycket innan jag vågade mig på att visa själv och det är ett bra tips för då ser man på domarkommentarerna vad som behöver förbättras och så är det ju bra träning inför själva visningen också. En tränare som är bra på bedömningar är ju också bra :)

Skillnaden mellan bedömning och tävling är att tävling är mer finridning och på bedömning så ska det vara full fräs och hästen ska se snabb och flashig ut.

För mig gick det bra på ridbedömningen fast jag var grymt nervös :p men exteriören gick inget vidare, men jag tror det handlar mycket om hur man ställer upp hästen för så himla ful är hon inte.

Jag funderar på om jag ska våga mig på att visa om hingsten nästa år, tror att han skulle kunna få betydligt mycket bättre nu när han utvecklats så mycket och jag vill inte skicka bort han igen, fast det är så läskigt när det gäller en hingst för det är så mycket som står på spel då, tänk om det går jätte dåligt :o

Visst stog det i Islandshästen för ett tag sen att det VILL att fler privatpersoner visar sina hästar? Jag tycker själv det vore bra, det är många hästen som inte visas idag pga att många inte har råd att sicka dem till prodffsträning. Om fler privatpersoner så att säga visar, så tror jag att glappet som nu blir isåklart skulle minskas. idag får man ju räkna med att man får sämre om man visar själv än om ett proffs gör det. Men visst kan man visa själv! Skulle jag gärna ge mig på, fast jag har aldrig ens ridit en islandshästtävling, så jag får nog göra det först!

Jag har planerat att visa mitt sto kanske nästa höst eller så, hon är 4 nu.
Det är min tränare som absolut tycker att jag ska göra detta, det är inte så svårt egentligen, och det gör ju inget om det tar några visningar innan allt sitter som det ska....

ska bli himla roligt iaf :)

Jag har planerat att visa mitt sto kanske nästa höst eller så, hon är 4 nu.
Det är min tränare som absolut tycker att jag ska göra detta, det är inte så svårt egentligen, och det gör ju inget om det tar några visningar innan allt sitter som det ska....

ska bli himla roligt iaf :)

Jag trodde själva visningskostnaden var rätt saftig, några tusenlappar.....

Då blir det en kostsam historia om det tar några visningar innan det sitter....:crazy:

Folk väljer att låta proffs visa deras hästar eftersom dem kan få ut maximalt utav hästen. Är det någon gång man vill få ut det absolut maximala ur hästen så är det på en avelsbedömning. Sen måste man välja noga vilka hästar man ska visa.. alla kanske inte passar som avelshästar, och är det ens värt att visa hästen? Kommer ihåg en häst som min tränare hade på träning som skulle visas, men min tränare tyckte inte att det var värt tid eller pengar då hon inte trodde att hästen kunde få tillräckligt med poäng ridmässigt och hade heller ingen bra exteriör.

Funderar du på att visa hästen så rekommenderar jag varmt att du låter något "proffs" provrida hästen och titta lite på den, om det först: är värt det. speciellt Dina pengar och tränarens/din tid.. Är du relativt ny bland islandshästar så rekommenderar jag inte att du visar hästen själv.
Vet flera riktigt duktiga , tävlingsryttare (bland annat en tjej som vunnit SM) som väljer att lämna bort hästen när det är dags för visning.

Det kostar 1800:- för en totalbedömning av ett sto...

Sedan tillkommer 800:- för box över hela visningen och resa dit och egen logi, inte så jättefarligt tycker jag....

Det kostar 1800:- för en totalbedömning av ett sto...

Sedan tillkommer 800:- för box över hela visningen och resa dit och egen logi, inte så jättefarligt tycker jag....

Tja, om man nu tänkt sig att "det gör ju inte så mycket om jag får visa hästen 5 gånger under sommaren".....då blir det en hel del pengar att lägga ut.....

Men det var inte så högt som jag har hört, uppemot 5000 har jag hört att det kostar, antar jag hört fel då :)

Jag funderar på att visa mitt sto först och se det som en jäkligt stor erfarenhet för min del.. hon kommer inte alls få de poäng gångartmässigt som hon förtjänar då det vet jag om.
Men det är inte påblodigt allvar från min sida jag har inge företag som avlare utan ska bara ta föl för egen räkning endå

Men man kan alltid visa om henne och då låta ett proffs visa om henne.

Än att proffset visar först och sedan visar jag och sänker allt.. inte så smart=)

5000kr är inkl. visningsarvode från tränaren...
Att bedömma en vallack kostar bara 500+box!

Så alla tränare tar samma visningsarvode ??

Det kanske oxå är olika för sto och hingst.
OM det är så stor skillnad för sto och valack så kanske det kostar 5000 för en hingst att avelsvisas ?

Jag vet inte, är bara den summan jag hört nångång/läst nånstans :)

nu hade jag inte tänkt visa mer än max 2 gånger per år, jag har inte bråttom, hon är bara 4 år nu, jag gör det inte för att jag ska avla eller så, utan jag gör det för att få en erfarenhet och lite för att min tränare tycker att hon är värd att visa....

Jag har aldrig avelsbedømt ett sto så jag borde kanske inte blanda mig i alls... Men jag skriver ændå. Jag har hørt många som sæger att dom bedømt ett sto ett år då hon varit i "normalt sommarhull", dvs man kan se att hon gått på bete men hon ær inte fet och væl riden och musklad. Då dømmer dom ned henne før att hon ær kraftig... Den moderna islandshæsten ska ju vara lættbyggd! Samma sto, nedbantad, har fått 0.35 høgre på extriøren bara før att hon varit på grænsen till mager... Jag tycker det ær helt sjukt. Om bedømningen råkar vara en riktigt varm sommardag och stoet dessutom kanska næstan alltid rids på kvællen så kan det vara en orsak till att hon inte blir så værst pigg och glad då sadeln kommer på och matte dessutom begær fart! Sådant tar dommarna sjælvklart inte hænsyn till. Dessutom kan du har nytta av att tævla før att då blir hon van vid att det ær mycket folk och hæstar ikring henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
2 078
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka