Avelstips??

AraSlei

Trådstartare
Nu har jag läst (och fått) en massa tips om det här med dräktiga ston, bästa hingstarna etc etc men varför inte samla det på samma ställe?? Tycker att alla kan bidra med något, så kan även de som inte är jätteinne på avel lära sig något utan att behöva bläddra igenom 300 olika inlägg.. :) Bra idé?? :confused:

oki.. då får ja väl lägga in dt första själv då... :)

ett exempel för att veta fölets kön innan det är fött (har funkat super hos meii!) är att pendla stoet. Man tar en rätt lång bit sytråd, och något tungt tex en ring el. en söm el. dylikt. Sen hänger du tråden utmed stoets flank så att ringen kan dingla fritt. efter ett tag så kommer ringen att börja röra sig! Fram och tillbaka = hingst rund ring = sto! :)

Mitt tips är att fler borde skaffa sig mer PRAKTISK kunskap angående fölningar och föl INNAN dom betäcker sitt sto.

Det duger inte att ha läst böcker enbart.
För när väl märra fölar så står många totalt handlingsförlamade och har definitivt noll koll på vad som skall göras.

AM

ja... önskar NU att jag hade lärt mig mer om fölningar etc... men nu är det ju försent att ångra så nu ligger jag i hårdträning..... :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Lavinia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 123
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 528
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!