avelshingstar - med valacker, någon?

neywaz

Trådstartare
Någon här som haft en verksam avelshingst med valacker? Det vill säga att den betäcker ston " i arbetet" och på sin fritid har valackkompisar i hagen? En hingst med trevlig skalle ?

De som svarar ja på denna fråga, hur har era hingstar vuxit upp? Hur blivit hanterade? Berätta gärna :)

Kanske konstig fråga men jag är nyfiken :D

Sv: avelshingstar - med valacker, någon?

många som läser men ingen svarar...är det ingen som har sin avelshingst med valacker? :(

Nej, jag har i alla fall inte varit med om det. Däremot att avelshingst attackerat och försökt driva valacker från gården:crazy: OCh det hingstar med fö mycket trevlig skalle i all hantering ridning mm.

Ingen av de avelshingstar jag känner till har kunnat gå med andra hingstar eller valacker. Däremot yngre hingstar som gått med äldre valacker har kunnat fortsätta med det som vuxna, ibland i alla fall.

OM en hingst varit van vid att gå med valacker och känner dem väl kanske det möjligen kan gå om det inte är avelssäsong, med vissa. Men det är en risktagning, rätt som det är kan hingsten få för sej att vakta sitt revir och driva bort valackerna. Jag tror det i så fall krävs att hingsten har gått med valackerna sen den var liten och har stor respekt för dem.

min hingst gick ihop med några olika valacker även när han betäckt.
inga problem alls.

hade inga problem med han alls som hingst över huvudtaget..
nu är han valack och jag skulle hellre vilja ha han som hingst igen just nu...

Men det var väl knappast vad man skullle kalla avelshingst:confused:
En hingst som betäcker eller betäckt massor av ston kanske under åratal är en avelshingst i min definition (dessutom godkänd för avel om man ska vara noga).

kan väl iaf skriva att han betäckt och gått med valacker samtidigt.
det finns ju dom som tror att hingstar över huvutaget aldrig kan gå med andra hästar så det är ju bra att skriva ner erfarenheter.

för övrigt vet jag en godkänd avelshingst som också gått med andra hästar!
ägaren trodde det bara gick o ha hästen isolerad i en box och bara ta ut den när dom andra hästarna va inne, men som tur va så kom hingsten ut till fodervärd som va förnuftig nog och behandlade den som en häst och han gick med andra hästar (och betäckte samtidigt)

sen kan vissa hingstar inte gå med andra, men man kan ju vänja den med bara en häst till att börja med o se hur det utvecklas.

Innan jag kastrerade min hinst ( som då hade betäckt minst 2 ston..) så fick han enn valack som kompis för att slippa gå ensam...för mig gick det jättebra, aldrig några problem...
Kan ju inte säga att det är lika för alla, men i mitt fall så...

JA! Min kompis har en welsh sec C hingst som gått med min nu 21åriga arabvalack sen hingsten var ett år. Han betäckte 11 ston som 2 åring, och 10 ston i år som 3 åring. Dom går alltid tillsammans, hingsten tas ut för betäckning och sen släpps ihop igen efter, och inga problem. Jag leder båda samtidigt till och från hagen varje dag under vintern, aldrig några problem. Hingsten blev årets ponny i år, så han är inte bara snygg utan har en bra skalle. Det roliga är att min gamle valack har levt upp på nytt och aldrig varit så pigg och fräsch på flera år sen han började gå med hingsten. Alltså helt problemfritt för mig.

Vi hade en godkänd connemara hingst med vår ena valack. Gick hur bra som helst.

Han var dum att betäcka med men hade super psyke för övrigt. Guda snäll att handskas med.

Tusen tack för alla svar och reflektioner!

Jag har nämligen två små blivande tvååringar och min ambition är att visa dem, blir de tillräckligt bra så hoppas jag kunna behålla dem som hingstar. De går på lösdrift med ett litet gäng valacker och tanken är ju att de ska kunna gå kvar även om de skulle råka användas till avel någon gång.

Den ena hingstens pappa är av den sorten att han går med valacker utan problem. Därför undrade jag om det finns fler som gör det :D Jag har ingen lust att ha en ensam hingst i hage, då kastrerar jag hellre...

Jag har en kompis som har en islandshingst (godkänd) som arbetat en hel del inom aveln, han går fint med valackarna hela året(med ston på gården), betäcker löst på ridbana.
Hos förra ägaren fribetäckte han och gick då med stona hela sommaren.
Vad jag vet har han alltid gått med valacker under sin uppväxt.

På gården där jag bor nu är det planerat att den förhopningsvis blivande hingsten ska gå med valackarna. Han är tre år nu och har betäckt för andra sommaren. Mot slutet av sommaren har han handbetäckt och gått med valackarna utan problem, innan dess gick han med stona hela dagarna.
Får väl se hur det blir när han blir äldre...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 799
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
8 680
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka