Avels bedömma islandshäst

saraaandersson

Trådstartare
Vad är det för regler som gäller?

Jag har tänkt visa mitt sto i vår och har inte ens varit med och sätt en avelsbedömning! Har helt enkelt inte blivit av.. när min tränare har åkt iväg och visat sina hästar har jag varit i stallet och tagit hand om gården, eller varit någon annan stanns, så det har bara inte blivit att jag åkt på någon visning.

Tänkte visa mitt sto själv och vill därför höra mig för lite vad det är som gäller :)
vad är det för detaljer som man måste tänka på?

Sv: Avels bedömma islandshäst

Åhhh vad bra tråd, jag har samma funderingar själv.. eftersom man alltid kan visa om en häst så är det ju inte som så att man bara får en chans.
Därför vågar jag rida och visa min själv.

Jag tänkte visa Jorunn jag med om till våren eller till våren 2013 är inte bestämt än. Känns som våren nu är så snart.. hehe

Jag tror man ska in och läsa vad är de dom vill se... jag vet att avelsvisninagrna vill se fart och fläkt typ rejsa runt med hästen.

Personligen tycker jag inte om den stil som dom vill se men det hör ju inte hit det är ju bara gilla läget och träna efter de inför just visningen.

Tex så får man inte höga poäng om man kommer i en kort bärig 3 takts galopp samma galopp som du skulle få skithöga poäng för inne på en dressyrtävling=)

Så mitt tips är att gå in på sif´s hemsida och dra ut hur det går till, sedan tar du och rider lektioner för en van visare som får visa hur man ska rida inne på visningen och vad man bör tänka på.

Så kommer jag göra ist för att lämna bort henne och betala 6000 månaden tar jag hellre och lägger dessa 6000 på ridlektioner för samma tränare och får samtidigt faktsikt själv lära mig en massa saker
Och får roligt på köpet:D

Lycka till=)

Takt är viktigt.

Niela: Vaarför måste du komma och säga att det ska rejsas runt? Att ha hästen i rena gångarter t.ex 3-taktig galopp på en 5 gångare med bra sväv och aktion är ingen "piece of cake". om du tror det. Att visa hästen så den inte styvar sig, har bra bogfrihet, gott undertramp och jätteviktigt: Ren takt! Att visa att den har en naturlig fallenhet för detta kräver både sin häst och sin ryttare. Man vill ha en bra framåtbjudning i hästen, en god samarbetsvilja där hästen är lyhörd för vad ryttaren vill.

Detta är ingen tävling som ts frågar om utan en avelsvisning.

Det ska visa om hästen passar till avel med andra islandshästar, om den uppfyller de kriterier som gäller diverse kunniga hästmänniskor runt om i världen har funnit ändamålsenliga, inte om den kan gå bra i hoppning, dressyr, westernridning osv.

Jag hoppas dock att det går bra för dig och J på visningen ni ska på. Hon har ändrats mycket och det är ju bra att ni har hittat ett ridsätt som passar er. Men det finns dressyr i många former, det tror jag att du ibland blundar för.

Till TS: Va KUL att du ska visa hästen själv!!!! Mitt tips är att du tar kontakt med någon som vill vara lite av en mentor till dig. Berätta kanske för din tränare om ditt mål och be om hjälp så du kan nå det. :) Stoort lycka till!! Var vill du visa henne, önskemål när det gäller bana?

Kan inte din tränare hjälpa dig med träning och tips? Kan även vara skönt att ha en "coach" med på själva visningen som kan hjälpa dig med det hela och hålla koll på saker och ting om du inte gör det själv. ;)

Sen tror jag personligen att det kan vara bra att försöka åka och se på en avelsbedömning innan du visar din, för det är en hel del att tänka på och det är lite svårt att säga att "såhär och såhär går det till", då ryttarna själva får väldigt mycket valfrihet både gällande startordning och ordningen att visa gångarterna på.

Men, om jag inte är helt ute och cyklar så är det 10 raksträckor du visar hästen på. Sträckan brukar vara markerad med ex. koner eller liknande, och det är ju viktigt att hästen visar sin maxpotential under den sträckan. Dock bedöms även nedtagningar och vändningar efter sträckan - för vilja/lynnes poängen. Så där ska det också skötas trevligt och snyggt. Beträffande gångarterna får du ju visa vad du vill på dessa 10 sträckor vilket ju gör att om du får höga poäng för traven på första behöver du ju inte visa den igen utan kan använda den "extrasträckan" till någon annan gångart som du tror du kan höja (om man räknar med att det finns två sträckor till varje gångart). Sen, gällande tölt och galopp ska ju det visas i flera tempon, hästen ska kunna gå både samlat till ökat (så nej, det ska inte bara "rejsas runt"), välbalanserat, taktfast, med trevlig form och en lösgjord, avslappnad häst.

Sen ska ju hästen även visas exteriört, så att träna på uppställning är ju himla bra, så du enkelt kan ställa upp hästen på ett snyggt sätt, så den visar sig från sin bästa sida. För en dålig uppställning kan ge kraftigt sämre poäng. Sen kan det vara bra att prata med din hovslagare redan nu om att du planerar att visa hästen, då det kan krävas en "speciell" sorts verkning för att hovarna ska få så hög poäng som möjligt och det kan ju ibland ta några verkningsomgångar att ordna det. Förutom stå uppställd snyggt ska ju hästen kunna springa rent, rakt och snyggt vid hand.

Det är nog vad jag kommer på såhär på rak arm, och jag kan inte helt säkert säga att allt stämmer till punkt och pricka, någon får gärna rätta mig eller lägga till info som jag missat. :) Men som sagt, att ta hjälp av någon som kan är guld värt.

ang. hovarna så vill de ha höga trakter & "djupa" hovar, det ska vara en skillnad mellan framhovarna & bakhovarna, där fram är större.

Du har säkert redan sett denna sidan, men de kanske är nyttigt att läsa. Man ser vad de kollar på & hur det bedöms.
http://www.feiffengur.com/documents/fizo11e.pdf

Men de bästa tipset, som nämnts tidigare, är nog att ha en "mentor" som kan hjälpa dig.

På ridbedömningen har du som sagt 10 sträckor på dig att visa upp hästen & på den öppna bedömningen har du 6 sträckor att förbättra det du fått tidigare, du kan bara höja där, aldrig sänka. Så det kanske kan vara ett litet tips att köra "säkert" på "första" & sen på den öppna ger du järnet!
tex. när mitt sto visades, vi chansade på att visa pass (vilket inte funkade något vidare) på "första" bedömningen, det drog troligen ner form under ryttare & spirit eftersom mitt sto inte ville samarbeta, hade vi istället valt att försöka chansa med pass på den öppna bedömningen hade hon troligen haft högre poäng på form under ryttare & spirit.

Tack så mycket för alla svar!!

Jag går hippologutbildningen på Wången, så troligtvis kommer jag visa henne på Wången då det är "hemma-banan" och vi har hela våren på oss att träna på själva banan :)

Jag rider för både Gummi, Vignir, & Berit som jag vet visar hästar, speciellt Vignir brukar väl hålla igång under den där perioden :) han vet att jag tänkt visa henne.
Hovslagaren har jag bra kontakt med , han vet också att hon ska visas :)

Ska bli väldigt spännande! ser verkligen fram emot det!
Det jag är lite "orolig" och känner mig osäker på just nu är tölten, exteriör bedömningen och sen vill jag gärna visa lite pass också :)
Tölten är bra, men hon blir lätt lite spänd och då blir det passtaktigt, men vi är på god väg iaf! Ska rida lite mer för instruktör på henne i vår då hon kommer flytta ner till skolan efter nyår :) Under hösten red jag för Vignir & Olil -fick ut jätte mycket av dem!
Så nu i vår har jag tänkt rida på henne, när vi ska rida för Vignir och Gummi.

Känns skönt att ha så bra tränare på skolan :)

ang. hovarna så vill de ha höga trakter & "djupa" hovar, det ska vara en skillnad mellan framhovarna & bakhovarna, där fram är större.

Nej de vill inte ha höga trakter, var har du fått de ifrån?:eek: Däremot vill de inte se understuckna trakter, vilket tyvärr inte är helt ovanligt att se på hästar. Då blir trakterna lägre, och som sagt ingen bra hovstatus

Det är alltid skillnad mellan fram och bakhovarna, tom höger och vänster med för den delen.

åk på en bedömning och titta hur proffsen gör, titta framför allt hur de ställer upp hästarna för exteriören, exteriören tycker jag är den svåraste biten för den måste stå helt rätt, de kan skilja jätte mycket beroende på hur man ställer upp den.

Min hingst fick 8.20 exteriört när ett proffs visade och bara 7.83 när jag visade, han fick lägre på hals, proportioner och hovar.

Använd en hovslagare som visningsskor, jätte viktigt, sorgligt men sant man kommer ingenstans med en vanlig hovslagare, min hovslagare är jätte duktig men min häst sänkte sig en hel poäng på hovarna för att han var vanligt skodd och hovarna har rätt hög faktor.

Ridningen gick bra tycker jag, det var ju första gången jag visade honom själv och andra gången jag bedömde häst. Fick in han i 1.a klass på ridegenskaperna, men jag var inte helt nöjd med traven och tölten där skulle han ha fått högre, men det är mer tempo som behövs, på tävling får vi rätt högt men på bedömning krävs mkt mkt mer fräs i hästen och det räcker inte med att ha bra aktion, takt och form.

När det gäller ridningen, rid så det ryker som några sa till mig, snabbt och kraftfullt ska det vara, rid så snabbt du kan utan att tappa takten :) tävlingsridning är mer finridning men på avelsbedömning ska det vara power.

Sen är det ju jätte bra om du har möjlighet att träna för någon som är bra på att avelsvisa, den möjligheten hade inte jag eftersom jag har haft svårt med folk som kan köra, men nu har jag körkort och kan åka till tränare och fixa det sista som fattas så jag siktar nog på en ny avelsvisning nästa sommar :)

Åhhh vad bra tråd, jag har samma funderingar själv.. eftersom man alltid kan visa om en häst så är det ju inte som så att man bara får en chans.
Därför vågar jag rida och visa min själv.

Jag tänkte visa Jorunn jag med om till våren eller till våren 2013 är inte bestämt än. Känns som våren nu är så snart.. hehe

Jag tror man ska in och läsa vad är de dom vill se... jag vet att avelsvisninagrna vill se fart och fläkt typ rejsa runt med hästen.

Personligen tycker jag inte om den stil som dom vill se men det hör ju inte hit det är ju bara gilla läget och träna efter de inför just visningen.

Tex så får man inte höga poäng om man kommer i en kort bärig 3 takts galopp samma galopp som du skulle få skithöga poäng för inne på en dressyrtävling=)

Så mitt tips är att gå in på sif´s hemsida och dra ut hur det går till, sedan tar du och rider lektioner för en van visare som får visa hur man ska rida inne på visningen och vad man bör tänka på.

Så kommer jag göra ist för att lämna bort henne och betala 6000 månaden tar jag hellre och lägger dessa 6000 på ridlektioner för samma tränare och får samtidigt faktsikt själv lära mig en massa saker
Och får roligt på köpet:D

Lycka till=)

Jo då du får bra på korta galoppen för den galoppen :) men du måste kunna visa full fräs också för att få bra på vanliga galoppen.

Takt är viktigt.

Niela: Vaarför måste du komma och säga att det ska rejsas runt? Att ha hästen i rena gångarter t.ex 3-taktig galopp på en 5 gångare med bra sväv och aktion är ingen "piece of cake". om du tror det. Att visa hästen så den inte styvar sig, har bra bogfrihet, gott undertramp och jätteviktigt: Ren takt! Att visa att den har en naturlig fallenhet för detta kräver både sin häst och sin ryttare. Man vill ha en bra framåtbjudning i hästen, en god samarbetsvilja där hästen är lyhörd för vad ryttaren vill.

Det ska visa om hästen passar till avel med andra islandshästar, om den uppfyller de kriterier som gäller diverse kunniga hästmänniskor runt om i världen har funnit ändamålsenliga, inte om den kan gå bra i hoppning, dressyr, westernridning osv.

Jag hoppas dock att det går bra för dig och J på visningen ni ska på. Hon har ändrats mycket och det är ju bra att ni har hittat ett ridsätt som passar er. Men det finns dressyr i många former, det tror jag att du ibland blundar för.

Till TS: Va KUL att du ska visa hästen själv!!!! Mitt tips är att du tar kontakt med någon som vill vara lite av en mentor till dig. Berätta kanske för din tränare om ditt mål och be om hjälp så du kan nå det. :) Stoort lycka till!! Var vill du visa henne, önskemål när det gäller bana?

Precis det är inte bara att rejsa runt i full fart, hästen ska visa mycket vilja och power, MEN det ska vara bra bärighet, gott sväv och ren takt också, det är mycket arbete och teknik bakom dom gångarterna som ska visas på bedömning och det är verkligen inte bara att rejsa runt i full fart.

Skulle det bara vara att rejsa runt skulle stoet jag visat ha fått skyhöga poäng för hon är verkligen en räser fräser häst, men hon har inte alls samma rymlighet och lätthet i gångarterna som hingsten

åk på en bedömning och titta hur proffsen gör, titta framför allt hur de ställer upp hästarna för exteriören, exteriören tycker jag är den svåraste biten för den måste stå helt rätt, de kan skilja jätte mycket beroende på hur man ställer upp den.

Min hingst fick 8.20 exteriört när ett proffs visade och bara 7.83 när jag visade, han fick lägre på hals, proportioner och hovar.

Använd en hovslagare som visningsskor, jätte viktigt, sorgligt men sant man kommer ingenstans med en vanlig hovslagare, min hovslagare är jätte duktig men min häst sänkte sig en hel poäng på hovarna för att han var vanligt skodd och hovarna har rätt hög faktor.

Ridningen gick bra tycker jag, det var ju första gången jag visade honom själv och andra gången jag bedömde häst. Fick in han i 1.a klass på ridegenskaperna, men jag var inte helt nöjd med traven och tölten där skulle han ha fått högre, men det är mer tempo som behövs, på tävling får vi rätt högt men på bedömning krävs mkt mkt mer fräs i hästen och det räcker inte med att ha bra aktion, takt och form.

När det gäller ridningen, rid så det ryker som några sa till mig, snabbt och kraftfullt ska det vara, rid så snabbt du kan utan att tappa takten :) tävlingsridning är mer finridning men på avelsbedömning ska det vara power.

Sen är det ju jätte bra om du har möjlighet att träna för någon som är bra på att avelsvisa, den möjligheten hade inte jag eftersom jag har haft svårt med folk som kan köra, men nu har jag körkort och kan åka till tränare och fixa det sista som fattas så jag siktar nog på en ny avelsvisning nästa sommar :)

Tack så mycket för svaret! :)
Har en bra hovslagare som är väldigt insatt, så det är inga problem. Använder skolans hovslagare.

Det där med exteriör bedömningen är jag något orolig över.. just att ställa upp hästen. Även om min häst inte är speciellt svår, hon står där man ställer henne och "ställer upp" nästan av sig själv. -ingen häst som står och sover.

Full fräs är nog inga problem med den här hästen ;) Tror det är en bra häst för mig att visa första gången. Man har ganska mycket "gratis" , speciellt tempo har hon och bra takt, .. kan dock bli lite spänd i tölten, men det börjar lossna.

Jag hoppas att jag kan åka på någon avelsbedömning. kanske kan fixa med skolan att vi åker?? bor uppe i jämtland, och ska vara med på wångens.. så det är en bit att åka för mig om jag vill kolla på en avelsbedömning innan :P

Tack så mycket för svaret! :)
Har en bra hovslagare som är väldigt insatt, så det är inga problem. Använder skolans hovslagare.

Det där med exteriör bedömningen är jag något orolig över.. just att ställa upp hästen. Även om min häst inte är speciellt svår, hon står där man ställer henne och "ställer upp" nästan av sig själv. -ingen häst som står och sover.

Full fräs är nog inga problem med den här hästen ;) Tror det är en bra häst för mig att visa första gången. Man har ganska mycket "gratis" , speciellt tempo har hon och bra takt, .. kan dock bli lite spänd i tölten, men det börjar lossna.

Jag hoppas att jag kan åka på någon avelsbedömning. kanske kan fixa med skolan att vi åker?? bor uppe i jämtland, och ska vara med på wångens.. så det är en bit att åka för mig om jag vill kolla på en avelsbedömning innan :P

Ett tips är att ni är 2 som exteriörvisar, du tar helt enkelt med dig en kompis in som ställer upp henne och du tittar på och ser då det domaren ser och kan säga åt kompisen att nu ska huvudet upp lite, sträck fram halsen och så kan du flytta på en hov om hon står fel eller prassla med något så du får hennes uppmärksamhet. Det har jag sett andra som gör.

Eller om du helt enkelt bara anlitar ett proffs för exteriören, det kan ju inte kosta så mkt att han/hon bara ställer upp hästen.

Du kan köpa någon av avelsbedömningsfilmerna och titta på, jag vet att Erik Strömdal har spelat in några och det finns en från 2009 iaf när min hingst visades.

Där ser du hur de visar och så ser du vad de fick för poäng och då kan du jämföra lite hur de som gick bra och de som gick dåligt såg ut :)

Jagtycker det är jätte bra att fler vågar visa sina hästar och att fler kommer fram, snart blir gubbarna gamla och då behövs det nya avelsvisare och man måste ju börja någonstans för att lära sig :)

Jag var dödligt nervös när jag skulle visa min hingst och livrädd för att det skulle gå dåligt, men det gjorde det inte, jag tycker det gick helt okej och nu har jag fått lite självförtroende så jag kommer absolut avelsbedömma fler gånger :)

Det jag behöver träna mer på är mer fräs i tölten och traven, skritt, galopp, kort galopp, pass och spirit fick jag 8.5 för så det var jag väldigt nöjd med :)

Nej de vill inte ha höga trakter, var har du fått de ifrån?:eek: Däremot vill de inte se understuckna trakter, vilket tyvärr inte är helt ovanligt att se på hästar. Då blir trakterna lägre, och som sagt ingen bra hovstatus

Det är alltid skillnad mellan fram och bakhovarna, tom höger och vänster med för den delen.

Det blev jag tillsagd innan jag skulle skicka iväg mitt sto på visningsträning, att jag skulle be min hovslagare att "spara" på trakterna och att framhovarna ska vara stora. Att man skulle tänka "högklackat" att hon kom upp mer.
Men jag är ledsen om jag kommit med felaktig info, är bara vad jag fått höra.

Ett tips är att ni är 2 som exteriörvisar, du tar helt enkelt med dig en kompis in som ställer upp henne och du tittar på och ser då det domaren ser och kan säga åt kompisen att nu ska huvudet upp lite, sträck fram halsen och så kan du flytta på en hov om hon står fel eller prassla med något så du får hennes uppmärksamhet. Det har jag sett andra som gör.

Eller om du helt enkelt bara anlitar ett proffs för exteriören, det kan ju inte kosta så mkt att han/hon bara ställer upp hästen.

Du kan köpa någon av avelsbedömningsfilmerna och titta på, jag vet att Erik Strömdal har spelat in några och det finns en från 2009 iaf när min hingst visades.

Där ser du hur de visar och så ser du vad de fick för poäng och då kan du jämföra lite hur de som gick bra och de som gick dåligt såg ut :)

Jagtycker det är jätte bra att fler vågar visa sina hästar och att fler kommer fram, snart blir gubbarna gamla och då behövs det nya avelsvisare och man måste ju börja någonstans för att lära sig :)

Jag var dödligt nervös när jag skulle visa min hingst och livrädd för att det skulle gå dåligt, men det gjorde det inte, jag tycker det gick helt okej och nu har jag fått lite självförtroende så jag kommer absolut avelsbedömma fler gånger :)

Det jag behöver träna mer på är mer fräs i tölten och traven, skritt, galopp, kort galopp, pass och spirit fick jag 8.5 för så det var jag väldigt nöjd med :)

Ja, det var ju ett bra tips! att vara två..
kan kolla upp också vad andra tränare tar för att ställa upp hästen, som sagt, det kan ju inte vara så dyrt. Hade varit roligt att göra det själv också, men ska träna på det ocskå i vår, så får vi se hur det känns helt enkelt :)

Jag tycker ocskå att fler ska börja visa. Jag har tänkt visa min häst själv och man kan ju alltid visa fler gånger om man inte är nöjd!

Vet du vart man kan få ta på en sån film? skulle ju vara jätte bra!

söt på hans namn på facebook, han finns där och så kan du skicka ett meddelande till han :)

Svarar han inte där kan du PMa mig så ska jag leta fram ans mailadress, tror inte han har nån hemsida.

Jag har en gammal avelsvisningsfilm från 96 som han spelat in och det är himla kul att se hur det såg ut då och jämföra med idag, bland annat Askur från Håkansgården och Frami från Häringe är unga och visas på den :)

Takt är viktigt.

Om duuppfattade det som någe negativt jag nu sa så får jag be om ursäkt var inte så jag menade alls.

Men jag upplever formen ute p åvisningen som mer friare och att det är skitsvårt att få en bärig 3 takts galopp på en 5 gångare fattar jag med tanke att det är svårt p åen 4 gångare;)

Jorunn har rakt fram en väldigt bra galopp men så fort man kräver volt och samling blir det vääääldigt lätt 4 taktig det gäller att rida henne i varje mm av rörelse.

Så runt en ovalbana är galoppen bra vilket är ju en fördel för oss:D och att de finns olika sätt till dressyr vet jag..
Ta western som ett tex...den formen de rider där som när dom tävlar får en 10:a på är ju inte alls samma galopp som man vill se inne på en dressyrbana eller inne på en islandshästbana.

Så bara för att jag inte vill rida min häst så som en westernryttare så betyder de ju inte att de rider fel..
Men vill jag tävla i min sport så kan jag inte träna så eftersom jag då inte kommer få bra poäng!

Nä jag vet at TS frågar om visning och ej tävling vilket jag om du läser också sa, att hon måste skilja p åhur hästen skall gå och att hon bör läsa p åoch även ta hjälp av en som är van visare för att lära sig hur man vill att hästen skall gå på visning!

Kankse missade du den texten i mitt förra inlägg??

Sedan att jag skrev att jag tycker att det ser springit ut som på rejs skrev jag för jag tycker det.

Men skrev också att det är ju inget att bry sig om inte jag som satt reglerna.
Jag har 2 val

Antingen visar jag inte Jorunn för jag inte gillar hur de går på visningarna

Eller så visar jag henne och får vackert rida henne så som de vill se henne ridas där inne vare sig jag gillar de eller inte.

Att det är fart och fläkt inne på visningarna kan ju vara som du säger därför det är svårt att få en taktren galopp på en 5 gångare..Den har ju lättare att hålla en taktren galopp om galoppen går fort.

Det märker jag ju påJorunn när hon blir trött mot slutet av ridlektionerna att hon har svårare att bibehålla en 3 taktsgalopp när den skall gå kort och så fort jag ökar den så återkommer 3 takten!:)

TS: ja, du har ju riktigt kunniga människor runt dig så utnyttja det till max, ställ 1000 frågor, fråga varför om det är något som känns oklart, och be gärna om speciella lektioner i att både visa häst vid hand och från ryggen! Du har alla chanser med bra folk runt dig. Håller tummarna! :) nöt in det till det sitter! :)) Så kan du nog slappna av mer när det väl gäller! :)

Ja, ok. Jag var kanske lite snabb med svaret. ;) Jag måste oxå tillägga att "power" är nog ett bra ord för att beskriva vad de vill se. Tänk dressyr men med urkraft! ;) Hoppas det går bra med träningen! Lycka till på visningen. :)

Detta med höga raka trakter har jag med hört så det stämmer..
Man ska INTE ha så men många gör så inför visninagr.. hästen får superlyft stoora härliga frambenslyft som lyfter till himlen nästan.
Går en häst så här en längre tid går hästen sönder utan undantag.. men inför visning en kortare period vet jag att många"fuskar" sig till höga benlyft på detta vis!

Så här funkar de väl inom alla grenar. vet travare som amn låter få ha långa tår för de ska springa bättre
Ponnyer som är strax över ponnymått att man verkar ner dom till bristningsgränsen inför en slutmätning.

Ja fulingar finns det överallt som sagt, tack och lov börjar de väl minska sånna här dumheter men det förekommer fortfarande... Jag menar nyligen kom det ju upp att en travtränare dopat sina hästar så man slutas ju aldrig förvånas över vad människor är kapabla att göra med hästarn för att vinna!:crazy:

På hbl sidan är det många som sprutar lederna när hästen påvisar inflammationer man vet om varför hästen får dessa problem men man väljer att hellre spruta leden och låta hästen vila ett tag. Än att ta tag i självaste problemet som oftast är ensidig ridning på dålig underlag inne i ridhuset oftast för tungt!

Som sagt rötägg finns det överallt så fort det är stora pengar iblandnade går ingen häst säkert=(

Men för oss hederiga människor som tänker på hästens bästa så skall hovarna vara som de alltid vara. Passa bara med att ha hästen nyskodd tyd dagen innan visningen vissa hästar är lite ömma några dagar efter en skoning!

Ja power va bra ordval,, jag tärnar för fullt p de i ökningarna att det inte blir en springig ökning utan lalalala galopp fint sen PANG hästen skall nästanhalvstegra sig i kraften i ökningen. eller sitta på baken haha ja ni förstår vad jag menar. Man ska se kraften i bakbene att hästen verkligen skjuter ifrån sig i galoppen och lättar fram och galopperar i en "uppförsbacke".

Ökningarna börjar komma på Jorunn men det är just de som är frågan om hon hinner få till dom tills nästa års visning... Vi få se helt enkelt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
996
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 839
Senast: ameo
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka