Avel, hur nära släkt?

bottorp

Trådstartare
Hur tänker ni inom de olika raserna med betäckningar.
Har funderingar på hur nära/ långt ifrån i släktskap man tänker inom de olika raserna.

EX har en hinsgt och ett sto som är släkt på följande sett, Hingst farfars mor och stots mormor är samma sto, är inte det för nära eller hur resonerar ni.

Sv: Avel, hur nära släkt?

Jag avlar med welsh, och inom åtminstonde den rasen så räknas detta som modern linjeavel.

En kunnig "travgubbe" lärde mig att 3x3 är linjeavel medan 3x2 är inavel. Det var hans åsikt.
Jag går på den totala IAK (inavelskoefficient) och vill inte att den är över 6,25%, vilket motsvarar kusinbröllop...
Min ras, kallblodstravaren, är dock ganska liten och därför tycker jag det är viktigt att vi inte inavlar för mycket. För andra raser kan det spela mindre roll generellt sett, även om det är själva individen man får tänka på förstås.

I ditt fall skulle jag kanske tycka att det är i närmsta laget, men om stammarna i övrigt skiljer sig helt så känns det nog ok.

Tack för era svar. Hoppas att fler svarar så jag får veta hur man tänker. Har avlat på nordis och där ska det helst vara 3 led ifrån. Är inte instat i linje avel.

Hej
Jag tror att det är vanligare utomlands att man betäcker halvsyskon med varandra och finner det helt acceptabelt.

Inom både ridponny och varmblodig ridhäst finns det hingstar i avel som är halvsyskonparning. Det är viktigt att de individer man parar är så korrekta som möjligt och att båda verkligen har de egenskaper man önskar behålla/förstärka. Sen när man använder en sådan hingst tror jag att man ska använda honom till ett helt obesläktat sto.

*trådlån*

Får man inavla hur man vill teoretiskt sett?

I mott fall har jag en bekant som har en p.r.e. Denna hästens föräldrar har samma mamma, alltså är dom halvsyskon.
Han har ju fått sitt pass så allt verkar ju vara i sin ordning, men jag som är helt okunnig i detta tycker det låter konstigt att man får para så nära besläktade djur.

Vart går gränsen? Finns det någon gräns? Eller är det bara ens egen moral som sätter stopp?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 490
Senast: Ragdoll
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 146
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter