Sv: Avel + Eksem
Jag tycker det är svårt att veta vart man ska dra gränsen mellan eksem och "inte eksem"-individ.
Jag har haft 4 ston hela sommaren. Alla 4 har haft flugtäcke större delen av sommaren då det varit mycket bromsar som periodvis jagat dem tokiga. Ju mer de springer desto svettigare och desto mer bromsar. Med täcke på = lugna hästar!
Tre av dessa fyra kliar svans och man när de kommer in i stallet och har något att klia sig på. De kliar så det blir lite tuffsigt och sen är de nöjda.
En av dessa behandlar jag då och då med horsol, för hon kliar sig lite mer än de andra. Dock inte så hon blir sårig eller "skallig".
Var ska jag dra gränsen? Vilka av dessa vore okej att avla på? Jag har betäckt tre av dem utan minsta betänksamhet gällande deras kliande. Jag har helt enkelt gått på andra kvalitéer...
Det du beskriver är vad jag hänför till 'normalt kli'. Som någon sa, när du står där med en eksemhäst så syns skillnaden.
Fblherrn här går med flugtäcke och huva. Vi har iofs MASSOR med insekter, men han är känslig för dem med, blir väldigt irriterad på broms t ex. Får inga stora bölder eller bettreaktioner, men blir mentalt mycket, mycket störd av ffa broms, men även te x knott i stor mängd. Utan insektstäcke (sånt i nät) har han det inte kul.
Han kliar sig, mankam och svansrot, lite inne, blir tufsigt just då men inga strån bryts av och en kamning senare är det som innan igen. Han kommer in, äter, sover lite, och kliar lite sen. Om man kliar honom får han myrsloksmule och tycker skööönt, när man slutar klia tycker han 'jaha' och går och äter etc. Han kliar enstaka ggr i hagen, en kort stund tills det är bra.
Ponnyn är inte så mentalt känslig för insekter, så bekommer d ehonom inte, förutom broms som han INTE tycker om, men vem gör det? Och vi har massor. Han kan inte ha nättäcke dock, då han slaktar det. PÅ flera ställen i hagen har han 'klihörnor', där kan han stå och skava i en timme. Och det är avbrutna grenar (grova) som det sitter tagel och pälstussar i.
När han kommer in när det är som värst har han inte ens tid att äta, utan börjar maniskt klia. Han har flyttat en bultat mellanvägg som inte ens fastrullad häst lyckades rubba en millimeter. Hans kliande har flyttat den flera cm, upprepade ggr. Han har inte ro att äta, utan kliar som sagt. Länge, och frenetiskt. Manen ryker, det sitter tageltussar här och var. Samma med svansroten. Om man kliar honom, så gör man sig själv en otjänst, för när man kliat klart så tycker han inte 'jaha', utan fortsätter klia mot väggar etc.
Med eksemtäcke är han bättre, men inte bra. Just nu har vi *knock on wood* hittat ngn form av balans och fungerande regim, och han är eksemtäckad, badad, smord och på stall värsta tiden, NÄSTAN klifri = han kliar bara LITE mer än en normalt. Och manen har börjat växa ut (dvs nu har han 5 mm stubbman) och är inte svinto. Han kan ge sig ro att komma in, äta kraft, äta hö och vila lite innan han känner behov av att klia.
Det SKÄR i hjärtat att se honom, och han har i jmf med många andra lindrigt eksem, jag ber böner att det inte blir värre. Det är inga som helst problem att skilja fbl normalkliande och ponnyns frenesikli åt.
Och dina kliar vad det låter som alldeles normalt.
Ang soleksem (eller snarare fotosensibilitet då..) på de med vita tecken är det för mig mkt en fråga om hur mkt. Har tack och lov sluppit det på alla med vita tecken/vita ben, 'värsta' här är sönderbrända mular, ren solbränna alltså.