Avel + Eksem

Sv: Avel + Eksem

Jag tror nog vi kan lita så pass mycket på människors omdöme att vi kan hantera den informationen. Nog kan man lita lite mer på människors omdöme än vad du tror, skulle du själv få för dig en sådan sak? Om inte, varför utgår du från att andra är dummare än du?:crazy: Censur är sällan en bra idé, för då sätter ryktesspridningen verkligen igång.

Det finns ju en ärftlig faktor, så stammarna är väl inget att hyscha om?

Det är ju just den sortens hysch-hysch och locket på när det gäller avel som a) leder till skvaller och b)gör att aveln inte går framåt.:(

Personligen anser jag att man inte avlar på defekter som eksem och/eller spatt. I mina ögon är det betydligt värre än att använda sig av hästar med 30 p. :crazy:

30p var väl ändå att ta i. Jag tycker att man inte ska avla på hästar med avvikelser på benen, rörelser o typ spelar egentligen ingen roll men ska inte avla på hästar med 6 o nedåt på benen.
Frågan är om man ska avla på hästar som får soleksem i karleden så de blir såriga? Överkänsliga hästar som inte klarar av att gå ute utan flugtäcken?

Frågan är om det inte är lika djävligt för hästen att bli hysterisk över flugor o knott samt få stora bulor av dem som det är för de som kliar sig? För de som får sår i karlederna så de knappt kan gå och för dem som bränner mularna så de får problem att beta.
Eller de hästar som inte kan vara ute i ett stilla sommarregn utan täcken för att de får så ont i ryggen? Hästar som inte kan gå som fölsto i en gräshage utan skor? Listan kan göras lång.
Alla dessa "klena" hästar skulle troligen slagits ut efter ett tag i det vilda. Ska vi avla på någon av dem och göra hästarna ännu mer klena i framtiden bara för att kunna få dem att hoppa hus/ sprätta fint med benen på en dressyrbana:confused:

Vi hade i ett tidigare stall en nordsvensk som hade så grav eksem att hon fick äta kortison sommartid. Utan kortison så kliade hon sig blodig. Med kortison så kunde hon gå utan täcken.

Det är en intressant diskussion om vad man inte ska avla på. Vi alla borde kanske ransaka vad vi har i avelsboxarna där hemma, inte bara se stammar och meriter utan även se hur stona klarar sig utan allt lullull och specialfoder.

Jag tror nog vi kan lita så pass mycket på människors omdöme att vi kan hantera den informationen. Nog kan man lita lite mer på människors omdöme än vad du tror, skulle du själv få för dig en sådan sak? Om inte, varför utgår du från att andra är dummare än du?:crazy: Censur är sällan en bra idé, för då sätter ryktesspridningen verkligen igång. :(
Vad som får mig att inte lite på folks omdöme är verkliga händelser jag har stött på mer än en gång.
Det finns alldeles för många som inte kan hantera viss information på rätt sätt, utan drar slutsatser som är alldeles uppåt väggarna.

Du och jag kanske kan hantera informationen rätt, men jag tror att den hingstägare som får rykte runt sin hingst att "HAN nedärver eksem" för att någon fått för sig att det MÅSTE komma från hingsten (hingsten gör avkomman, vet du väl ;) :crazy: ) eftersom avkomman kliar sönder sig, den hingstägaren blir förmodligen skogstokig efter ett tag.

---
Frågan är om man ska avla på hästar som får soleksem i karleden så de blir såriga? Överkänsliga hästar som inte klarar av att gå ute utan flugtäcken?

Frågan är om det inte är lika djävligt för hästen att bli hysterisk över flugor o knott samt få stora bulor av dem som det är för de som kliar sig? För de som får sår i karlederna så de knappt kan gå och för dem som bränner mularna så de får problem att beta.
Eller de hästar som inte kan vara ute i ett stilla sommarregn utan täcken för att de får så ont i ryggen? Hästar som inte kan gå som fölsto i en gräshage utan skor? Listan kan göras lång.
Alla dessa "klena" hästar skulle troligen slagits ut efter ett tag i det vilda. Ska vi avla på någon av dem och göra hästarna ännu mer klena i framtiden bara för att kunna få dem att hoppa hus/ sprätta fint med benen på en dressyrbana:confused:

---

Det är en intressant diskussion om vad man inte ska avla på. Vi alla borde kanske ransaka vad vi har i avelsboxarna där hemma, inte bara se stammar och meriter utan även se hur stona klarar sig utan allt lullull och specialfoder.

Jag håller faktiskt med i viss mån. T ex fotosensibilitet, det som brukar kallas 'soleksem' är även det ett lidande jag inte skulle vilja avla vidare på om det var genetiskt (kan ju bero på leverskador med). Dock en häst som t ex likt min fblherre, bränner sig på mulen helt enkelt för det är tunn rosa hud (han har bred bläs, vita strumpot med, de är opåverkade) skulle jag inte ha minsta problem att avla på. Visst kan han nedärva sina vita tecken, men för mig är det stor skillnad med att hästen behöver solkräm eller - enklare - en nät eller tyglapp för nosen.

De som inte klarar stilla sommarregn utan ryggont, och extremt frusna hästar är enligt mig inte helt friska hästar, och sålänge de verkligen är så känsliga (och det inte är matte *s*) så anser jag inte man bör avla på dem heller, även om jag hellre skulle avla på en sådan än en eksemhäst, den frusna/ryggkänsliga har inte alls samma lidande som eksemhästens kliande medför. Samma sak med insektskänsliga/lättirriterade av insekter, det är inte idealiskt men inte heller samma lidande som eksem.

Så, idealiskt ska man ju, oavsett ras, bara avla på robusta, helt sunda djur utan 'avvikelser' oavsett form. Blir ganska smal avelsbas då dock så är ju inte 'bara' att raskt idealisera.

Dock en sak jag tycker många glömmer, och det är inte riktat mot någon i tråden utan rent allmänt, är att titta på avkommorna. Även om stoet/hingsten är sund på alla de vis vi idag kan kontrollera, så ger den för många avkommor med problem (av likartat slag), och med olika hingstar/ston, skulle jag vilja ha ur den individen ur avel.

T ex den hingst som med olika ston gett över 50% hästar med defekter - dock av olika slag - i led/er, trots sunda (såvitt man vet) ston. Nu är det inte supermånga ston (tack och lov), men JAG skulle ändå önska att hingstägaren i ett sådant fall skulle bita i det sura äpplet, ta hingsten ur avel för att inte riskera de blir fler. Tyvärr är många hingstägare ovilliga att göra det om man inte svart på vitt kan BEVISA att deras hingst verkligen är ensamt skyldig, alt noga upplyser om att av någon anledning har hingsten gett för många avkommer med specifikt problem. Sådan information är ju ngt som inte kommer stoägarna tillhanda om de inte själv gör efterforskningar liksom.

Men, vi kommer aldrig få en helt ren, felfri avel, oavsett vad vi gör. Men att inte avla på eksemdjur är för mig en självklarhet, även om det inte är det för andra. OM man avlar på ett eksemdjur, och får en eksemfri avkomma, så iaf UPPLYSA noga när man säljer den eksemfria avkomman att den är efter förälder med eksem.

Sen kan eksem om jag fattat det hela rätt komma ändå. Men JAG är övertygad om att predispositionen är genetisk. Och om man står där med en eksemhäst, så till den dag man SÄKERT kan säga att det inte finns varken i generna, eller en genetisk predisposition hos den aktuella individen, så anser jag att man aldrig tar risken att avla på en eksemindivid.

(Min herres föräldrar är eksemfria btw, och såvitt jag vet fortsättningsvis bakåt i stamtavlan med)

Men finns det någon forskning på HUR eksem nedärvs? Räcker det bara med att ex. hingsten ska ha generna eller måste båda ha anlag för eksem för att det ska föras vidare till avkomman?
Det måste ju finnas en orsak till varför eksemen hoppar över flera generationer för att sedan plötsligt ploppa upp hos en enstaka individ?

Jag tycker det är svårt att veta vart man ska dra gränsen mellan eksem och "inte eksem"-individ.

Jag har haft 4 ston hela sommaren. Alla 4 har haft flugtäcke större delen av sommaren då det varit mycket bromsar som periodvis jagat dem tokiga. Ju mer de springer desto svettigare och desto mer bromsar. Med täcke på = lugna hästar!

Tre av dessa fyra kliar svans och man när de kommer in i stallet och har något att klia sig på. De kliar så det blir lite tuffsigt och sen är de nöjda.

En av dessa behandlar jag då och då med horsol, för hon kliar sig lite mer än de andra. Dock inte så hon blir sårig eller "skallig".

Två av fyra har fått mugg/sår i karleden på de vita benen när solen/betet (?) varit väldigt stark.

Var ska jag dra gränsen? Vilka av dessa vore okej att avla på? Jag har betäckt tre av dem utan minsta betänksamhet gällande deras kliande. Jag har helt enkelt gått på andra kvalitéer...

Men finns det någon forskning på HUR eksem nedärvs? Räcker det bara med att ex. hingsten ska ha generna eller måste båda ha anlag för eksem för att det ska föras vidare till avkomman?
Det måste ju finnas en orsak till varför eksemen hoppar över flera generationer för att sedan plötsligt ploppa upp hos en enstaka individ?
Forskning PÅGÅR.
Man vet inte hur det nedärvs, bara att det är fler än en gen inblandad. Det är väl därför det kan hoppa över flera generationer och är så svårt att förutsäja.

Jag tycker det är svårt att veta vart man ska dra gränsen mellan eksem och "inte eksem"-individ.
Har du träffat en pålle som HAR eksem på riktigt?
Då ser du nog skillnaden.
Min lilla fröken som fått eksem i år har kliat av sig nästan hela manen och översta delen på svansroten + att svanskliandet har gett kala fläckar bredvid svansen också.
De brukar bli "buckliga" i både mankam och på svansrot, pga det intensiva kliandet.

30p var väl ändå att ta i. Jag tycker att man inte ska avla på hästar med avvikelser på benen, rörelser o typ spelar egentligen ingen roll men ska inte avla på hästar med 6 o nedåt på benen.
Visst spelar det roll var poängen sätts, men säg exvis en arab med väldigt dålig typ och taskig hals men bra ben och mediokra gångarter. Den för ju knappast aveln framåt men dålig typ och steg, som du mycket riktigt påpekar, innebär ju inget lidande för hästen, som eksem däremot gör. När det gäller känslighet i övrigt måste man ju även tänka på vad det är för raser som avhandlas, det går inte att jämföra fullblod med islänningar vad det gäller frusenhet eller vad de har för underhållsbehov, även om det i många trådar angående täcken, skor mm hävdas att alla hästar ska klara av ditten och datten.

Jag har haft 4 ston hela sommaren. Alla 4 har haft flugtäcke större delen av sommaren då det varit mycket bromsar som periodvis jagat dem tokiga. Ju mer de springer desto svettigare och desto mer bromsar. Med täcke på = lugna hästar!

Tre av dessa fyra kliar svans och man när de kommer in i stallet och har något att klia sig på. De kliar så det blir lite tuffsigt och sen är de nöjda.

En av dessa behandlar jag då och då med horsol, för hon kliar sig lite mer än de andra. Dock inte så hon blir sårig eller "skallig".

Var ska jag dra gränsen? Vilka av dessa vore okej att avla på? Jag har betäckt tre av dem utan minsta betänksamhet gällande deras kliande. Jag har helt enkelt gått på andra kvalitéer...

Det du beskriver är vad jag hänför till 'normalt kli'. Som någon sa, när du står där med en eksemhäst så syns skillnaden.

Fblherrn här går med flugtäcke och huva. Vi har iofs MASSOR med insekter, men han är känslig för dem med, blir väldigt irriterad på broms t ex. Får inga stora bölder eller bettreaktioner, men blir mentalt mycket, mycket störd av ffa broms, men även te x knott i stor mängd. Utan insektstäcke (sånt i nät) har han det inte kul.

Han kliar sig, mankam och svansrot, lite inne, blir tufsigt just då men inga strån bryts av och en kamning senare är det som innan igen. Han kommer in, äter, sover lite, och kliar lite sen. Om man kliar honom får han myrsloksmule och tycker skööönt, när man slutar klia tycker han 'jaha' och går och äter etc. Han kliar enstaka ggr i hagen, en kort stund tills det är bra.

Ponnyn är inte så mentalt känslig för insekter, så bekommer d ehonom inte, förutom broms som han INTE tycker om, men vem gör det? Och vi har massor. Han kan inte ha nättäcke dock, då han slaktar det. PÅ flera ställen i hagen har han 'klihörnor', där kan han stå och skava i en timme. Och det är avbrutna grenar (grova) som det sitter tagel och pälstussar i.

När han kommer in när det är som värst har han inte ens tid att äta, utan börjar maniskt klia. Han har flyttat en bultat mellanvägg som inte ens fastrullad häst lyckades rubba en millimeter. Hans kliande har flyttat den flera cm, upprepade ggr. Han har inte ro att äta, utan kliar som sagt. Länge, och frenetiskt. Manen ryker, det sitter tageltussar här och var. Samma med svansroten. Om man kliar honom, så gör man sig själv en otjänst, för när man kliat klart så tycker han inte 'jaha', utan fortsätter klia mot väggar etc.

Med eksemtäcke är han bättre, men inte bra. Just nu har vi *knock on wood* hittat ngn form av balans och fungerande regim, och han är eksemtäckad, badad, smord och på stall värsta tiden, NÄSTAN klifri = han kliar bara LITE mer än en normalt. Och manen har börjat växa ut (dvs nu har han 5 mm stubbman) och är inte svinto. Han kan ge sig ro att komma in, äta kraft, äta hö och vila lite innan han känner behov av att klia.

Det SKÄR i hjärtat att se honom, och han har i jmf med många andra lindrigt eksem, jag ber böner att det inte blir värre. Det är inga som helst problem att skilja fbl normalkliande och ponnyns frenesikli åt.

Och dina kliar vad det låter som alldeles normalt.

Ang soleksem (eller snarare fotosensibilitet då..) på de med vita tecken är det för mig mkt en fråga om hur mkt. Har tack och lov sluppit det på alla med vita tecken/vita ben, 'värsta' här är sönderbrända mular, ren solbränna alltså.

Själv skulle jag inte avla på häst med kli. Mitt sto kliar sig, men kan väl eg inte klassas som eksem i dess rätta bemärkelse. Efter vad jag läst så är väl eksemet ärftilgt, kanske så mkt som till 30%..? Och det tycker jag är för mkt..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 023
Senast: viltmilla
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg
  • DIY hästvård