Avel av allt större ridhästar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaW
  • Startdatum Startdatum
C

CeciliaW

Är det bara jag som har funderat över det här med storleken på våra ridhästar? Jag upplever att ridhästarna blir allt större. Det är absolut inget ovanligt att hitta annonser på hästar som är 170 cm och högre, även annonser på hästar som är 180 cm och högre dyker ju upp titt som tätt.

Jag upplever att hästarna var lägre för en sisådär 10-15 år sedan... då var 155-160 cm normalt, 165 ganska stort och 170 cm var ovanligt. Min dåtida medryttarhäst på 171cm ansågs vara en rejäl bjässe, och det fanns få hästar i samma storlek. Kanske var det bara i "mitt" stall det var så? Men jag tycker även att utbudet av riktigt stora halvblod/varmblod har ökat den senaste tiden.

Stämmer det som jag upplever, dvs att aveln riktar in sig mot större och större hästar, eller är det jag som är ute och cyklar? :confused: Har efterfrågan - och därmed aveln - på riktigt stora hästar ökat? Vore kul att höra vad andra har att säga om ämnet :)

Sv: Avel av allt större ridhästar?

Det stämmer att hästarna blir högre och högre men mkt beror det på att man avlar väldigt mkt idag på långbenta hästar med lättare kropp vilket gör att de blir just högre men ändå inte "större" än de var tidigare.
Det går inte att jämföra ett gamla tidens halvblod på 170 mot dagens 170 häst. Den gamla typens 170 häst var ett slagskepp att rida (för en tjej), den moderna 170 hästen känns inte alls "stor" att rida utan lätt jämförbar med att sitta på en 160 häst förr. Och det är ju lite så de ser ut att det är en 160 häst med 10 cm (om inte mer) längre ben.

Mitt halvblod, (av gammal stam redan då dvs Mix - Nimrod - Immer) som är född 85 och 160 cm jämnt var som en ponny bland alla andra hästar på hopptävlingarna på 90-talet. JAg håller med om att det går mot högre långbenta hästar, men inte var det många som var så små för bara 10-15 år sen?

Alltså, jag håller med dig i sak, men tycker att den här förändringen kommit tidigare än för 10-15 år sedan. Snarare 20-25 år sen så små hästar som 1.60 betraktades som normalstora.

Ja, jag tycker hästarna är på tok för stora nu - men så är jag strax över 150 lång. Det spelar ingen roll hur smäcker en häst på 1,70 är, den är för stor för mig ändå. Jag kommer inte ens upp på hästar utan pall om de är över 1,60. Därför har jag valt en annan ras till mitt halvblodssto på 1,63. Jag vill ha en avkomma på ca 160, smäcker, lite mer massa i kroppen än ett halvblod, men kort modell för att passa mig. Jag valde PRE. Vi får se hur det faller ut med den korsningen. :bump:

Jag håller med Gylle om att man måste se till hästens typ mer än mankhöjden.

Själv är jag 1,76 och har ett ädelt halvblod på 1,66 som jag upplever som betydligt mer lättriden än lägre avkommor till gamla rejäla herrar som t ex Lansiär och Abbé.

Självklart måste man se mer än till mankhöjden!! Dock är jag ändå förvånad över de tendenser jag ser, dvs att man avlar hästarna större och större. Vi människor blir ju liksom inte längre, och det måste ju vara fler än jag som tycker det är opraktiskt med en häst som är väldigt stor :angel:

dimman>> Det är möjligt att förändringen kom tidigare än vad jag minns... hade varit intressant att se någon form av genomsnittsmankhöjd på halvbloden år för år - fast jag antar att något sådant inte finns.

Vi människor blir ju liksom inte längre, och det måste ju vara fler än jag som tycker det är opraktiskt med en häst som är väldigt stor :angel:

dimman>> Det är möjligt att förändringen kom tidigare än vad jag minns... hade varit intressant att se någon form av genomsnittsmankhöjd på halvbloden år för år - fast jag antar att något sådant inte finns.

Fast om statestiken inte ändrat sig de senaste åren så blir vi längre och längre, så medellängden ska ha ökat även bland människor.

Tror det var ridsport som hade en sådan tabell över mankhöjden ökning på halvbloden för något år sedan, så borde gå att få tag på.

/Camilla

Det stämmer att det är fler större hästar idag. Fast så vanligt med 170+ tycker jag inte att det är. Tycker fortfarande att vanligaste mankhöjden är runt 165. Jag ser inga problem att rida stora hästar fast jag inte är lång. Dock föredrar jag halvblod med lite mer massa, superädla tycker jag inte ser proportionerligt ut.

Det räcker att man ser bedömnings reglerna för tre års testerna, så förstår man varför hästarna blir större och större.
Kommer du idag med en tre åring, som ligger på 1.57 cm, så får du inga bra poäng för typen utan du måste ha en tre åring som ligger på 1.65 cm.

Självklart så måste det även finnas stora hästar som ligger på 1.55 och kanske en snäpp under. Men dessa hästar är ju relativt svårsålda.

Men det finns nog fler förklaringar till varför hästarna blir större.

Vi människor blir ju liksom inte längre, och det måste ju vara fler än jag som tycker det är opraktiskt med en häst som är väldigt stor :angel:

Vi blir allt längre, vi också. Bara att jämföra sin egen längd mot ens mammas och hennes mot mormors tycker jag.. Jag är 13 cm längre än min mamma, som är några cm längre än mormor.

Jag tyckte också att det var konstigt med ännu större hästar. Sen kollade jag igenom flertal hingst-DVD:n från Tyskland o Holland och konstaterade att 165-170 cm höga hingstar såg ut som ponnyer under deras manliga ryttare.. De flesta karlar i Tyskland och Holland verkar vara minst 190 cm höga :eek:

Själv är jag "bara" 164 cm hög och tycker nog att hästar över 170 cm är för höga för mig. Tack och lov mitt eget sto är bara 160 cm och kommer från ett stam av jättesmå oldenburgare. Jag kan använda "moderna" hingstar utan att vara rädd på att få elefantföl..

Från DVD:n drog jag också en sådan slutsats att särskilt dressyrhästarna är inte hemskt mycket "större" än vanliga hästarna, men deras ben är så långa att de verkar inte höra ihop med resten av hästen! Man får alltså mindre häst för samma pengar nuförtiden:D

Vi blir allt längre, vi också. Bara att jämföra sin egen längd mot ens mammas och hennes mot mormors tycker jag.. Jag är 13 cm längre än min mamma, som är några cm längre än mormor.

Så fort ökas knappast medellängden, det är nog mer en slump och genetiskt för din del att du är längre. Jag är mycket kortare än både mormor och mina föräldrar, det innebär inte att vi blir kortare och kortare;)

Så fort ökas knappast medellängden, det är nog mer en slump och genetiskt för din del att du är längre. Jag är mycket kortare än både mormor och mina föräldrar, det innebär inte att vi blir kortare och kortare;)
Instämmer. Jag är kortare än båda mina föräldrar... men det var ju inte det tråden skulle handla om :)

wolken fee skrev:
Det räcker att man ser bedömnings reglerna för tre års testerna, så förstår man varför hästarna blir större och större.
Kommer du idag med en tre åring, som ligger på 1.57 cm, så får du inga bra poäng för typen utan du måste ha en tre åring som ligger på 1.65 cm.
Ah... där har vi en god förklaring. Kan meddela att det är samma problem på hundsidan - utställningsdomarna premierar unghundar som ser "färdiga" ut fort, vilket gör att de sen blir överväxta och för stora som vuxna.
Det är möjligt att det är samma sak på treårstesten - man premierar hästar som ser färdigväxta ut trots sin unga ålder. Intressant.

Medellängden liksom medellivslängden har ökad på oss människor över de senaste 100 åren. Det beror på bättre mat, miljö och sjukvård. Givetvis med stora individuella skillnader. Vårt avelsarbete drivs mot behovet. De gamla halvblodshästarna skulle ju användas inom militären där det behövdes kraftiga och starka hästar. Nu vill vi tävlingshästar som kan röra sig grasiöst och hoppa högt.
Men jag uppfattar också att hästarna blir större och större. Jag har sett t ex Flyingehingstar sedan 70-talet och ser utvecklingen.
Jag tycker också att de tyska hingstarna över lag är giganter och eftersom tyska hingstar är populära i svensk avel så får vi också större hästar. Om detta är på gott eller ont vet jag inte.

Nej, jag ser inte att det är någon skillnad från tidigare.

I början på 80 talet så var det ju mode med stora hästar och det var lika vanligt med pållar upp till 170 och över som idag, men däremot har typen på dem förändrats, som gylle skriver.

Då pratades det ju mycket om "broiler" uppfödda hästar.

Skillnaden mot idag är kanske att det förr var vanligare att på tävling se alla varianter av storlekar på de stora hästarna, idag på tävling så väljer de flesta att ha lite större modell.

Jag tror mycket väl att det stämmer att de blivit större. Jag har faktiskt funderat ganska mycket kring storlek och hållbarheten.

När hästarna blir såpass mycket större, kommer hållbarheten att försämras? Det jag menar är (jag använder nu min ena som exempel) att om man har en häst som vid 3-års ålder är 172, bör man lägga 3-årstest och kvalitén åt sidan. En stor häst tar väl faktiskt mycket längre tid på sig att växa i sin kropp, stärka sig i lagom takt och behöver bygga upp sig under en längre period med lugnare arbetstakt.

Jag upplever att en del verkar tycka och tro att man kan köra på i samma takt med en häst som är 172 som treåring och en häst som är 165, men om man gör det, borde inte hållbarheten hos 172 hästen försämras om man tänker på den belastning den blivit utsatt för trots att den kanske inte alls var lika redo som hästen på 165? Kommer detta leda till att de stora hästarna "blir slut" i ben och leder snabbare än de små hästarna? kommer detta eventuella problem leda till att aveln vänder igen och vi försöker få mindre hästar?

Jag har en häst som är 3-år och 172 hög, har även en 7-åring som är 176 hög. Med 7-åringen har vi varit tvungna att ta det väldigt lugnt pga. att hon vuxit mycket i perioder och att hon har tagit väldigt lång tid på sig att växa i sin egen kropp. Hon har varit vinglig, slagit i sko, tagit lång tid på sig att stärka sig osv. Det är först nu vid 7-års ålder som hon faktiskt har styrka nog att bära sig i en korrekt form och orka samla upp sin stora kropp. Med henne hade det förmodligen kunnat gå åt skogen om hon inte hade hamnat hos någon som faktiskt tagit det lugnt och väntat på henne.

Är det egentligen rätt att hållbarheten ska försämras pga. att vi avlar stora hästar?

Lite reflektioner över detta med den stora aveln...

Jag tycker detta är en bra trend! jag med mina 162 cm kommer att handla mindre hästar, å som de ser ut nu så har de rätt prislapp ;)

Jag som är 170 cm tycker att hästar mellan 160+ och 170 är lagom. Mer än 170 är liksom inte nödvändigt.

Jag vill bara reflektera en sida av just storleken på våra hästar.

Det måste finnas små stora hästar till riktigt stora ( 1.55cm - 1.85 cm) på marknaden. Många tittar allt lite skevt på en liten stor häst idag, och det är synd.
Men det måste finnas en bred marginal för alla ryttare, vi har ju inte samma längd eller storlek, eller hur?

När vi går in i en skor affär så finns det skor för alla, i alla storlekar, och så måste det även vara på häst marknaden.

Ingen häst är mer eller mindre värd för den är av mindre modell eller större.

Liknande trådar

Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 071
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 081
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 528
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka