Är det inte helt enkelt väldigt mycket mer buskavel i England, dvs man avlar på det man råkar ha tillhands, och då blir det en del ponny- eller cobkorsningar för att det finns många såna hästar tillgängliga att avla på?
SWB avlas ju med bestämda avelsmål, och därtill hör väl en viss storlek. En häst som är 155 skulle få nerslag på typ vid en bedömning för att den är för liten. Medan i England så tänker jag att de lite enklare korsningar på 155 som är till salu inte tillhör någon stambok eller har bedömts mot något avelsmål, utan det är helt enkelt att man tar föl för att få fler hästar. Sporthästaveln är som jag förstår det väldigt liten i England.
Sen har man väl särskilt på dressyrsidan i halvblodsaveln velat ha lite större hästar, och avlat för att få det, så de dressyrstammade hästarna har blivit högre, och det drar ju upp snittstorleken på halvbloden.
För egen del rider jag gärna lite mindre hästar, runt 155-160 är perfekt tycker jag. Stor nog att kunna gå på vanliga avstånd i hoppningen utan att det krävs en supergalopp, men ändå behändig att hantera och sitta upp på. Smidigt med en mindre häst om man ska sitta upp ute, vid lastning osv. Om man nu ska välja. Men då tävlar jag inte heller dressyr - jag har full förståelse för att dressyrryttarna som kommer upp lite i klasserna vill ha en häst som syns och har mycket uttryck, och då blir de ju ofta lite större. Men framgångsrika dressyrryttare är ju ofta långa med långa ben, så hästarna ser inte stora ut när de sitter på.