Autism och förståelse för andra

Fossing

Trådstartare
Ni som har regelbunden kontakt med autistiska barn, skulle ni vilja prata lite med mig?
Jag skriver just nu på en uppsats om Theory of mind, alltså att förstå andras tankar och känslor. Jag har skrivit mycket om autistiska barn, men funderar nu lite på hur man brukar göra i praktiken (blir mycket tråkiga gubbar som tycker saker ang psykologi...). Har man övningar som ökar barnets förståelse för andra människor? Kan man öht träna upp Theory of mind?
Det här är alltså helt ovetenskapligt, och jag tänker inte använda era åsikter i uppsatsen, jag blev bara så nyfiken på hur det egentligen går till! :)
 
Sv: Autism och förståelse för andra

Jag har en pojke med Aspbergers syndrom (och ADHD) och har fått lära mig att vi kan lära honom rent intelektuellt kan lära honom hur andra fungerar och tänker (det har pratats mycket om sociala berättelser så det ska vi väl jobba med tillsammans med skolan tror jag). Min pojke ligger väldigt högt begåvningsmässigt så jag vet inte hur mycket det påverkar att dom är övertygade om att vi kan lära honom det.

För övrigt intressant tråd, hoppas du får många svar med intressanta tankar :D
 
Sv: Autism och förståelse för andra

har haft en del föreläsningar m B*rbro genom tiderna och genom henne övas detta på olika sätt genom turtagning och enligt henne går det också göra rollspel (om barnet ligger på högre nivå) genom att B'rbro :smirk: är vetrinär och barnet kommer med sitt dju och ska berätta hur dte känner sig och var det har ont
 
Sv: Autism och förståelse för andra

Tack för svar! Hoppas på fler dock.. :)


*puttar lite*
Ingen?
 
Sv: Autism och förståelse för andra

tipsar dig om en nyutkommen bok Lära barn med autism att "läsa" andras tankar och känslor det är en handbok för lärare och föräldrar, ett arbetsmaterial för hur man kan jobba med förmågan att mentalisera. skriven av Howlin, Baron-Cohen och Hadwin. Jag har inte hunnit läsa den ännu (är kurslitt:angel: ), men jag har hört både bu och bä om den.

Det råder delade meningar om huruvida det är något som går att öva upp. En del av jag känner (med AST) beskriver att de blivit duktiga på att "rulla filmen" med alla erfarenheter i snarlika situationer snabbt och utifrån det dra en slutsats om hur de med största sannolikhet bör agera. Omgivningen tolkar det då som att de "lärt sig läsa känslor" som neurotypiska gör.
(gjorde jag mig förstådd nu??)

jag tittar kanske in i tråden igen.. måste återvända till mina hemtentor.. Lycka till med arbete! Hur ser du själv på frågan du ställer?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 420
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är 30 år och fick min asperger/autism diagnos i vuxen ålder, det var en terapeut som äntligen förstod mig och anpassade behandlingen...
45 46 47
Svar
929
· Visningar
79 076
Senast: Lillefrun
·
Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 623
Senast: Hyacinth
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp