Australian Kelpie

Sv: Australian Kelpie

KL.
Knuffar lite på den här tråden.
Vi har ju tyvärr ingen hund längre iom att vi fick ta bort Björne så tankarna kring ny hund lurar runt hörnet. Har tänkt lite på Kelpie men är samtidigt rädd att det är för mycket hund.
Vi vill ha en stor hund i liten förpackning. Förig och ska inte sticka efter vilt eftersom den ska kunna vara med på ridturer och vara i stallet flera timmar varje dag. Den ska tycka om människor och kunna hänga med på det mesta. Ingen pälsvård. Glad mot andra hundar då den vissa vardagar kommer få vara hos hundvakten dagtid.
Jag har inte varit med på någon lydnadsträning/viltspår eller liknande tidigare (förutom ringträning hehe) men jag kan mycket väl tänka mig att det är något jag kommer tycka är roligt! Jag tycker att det är kul att ställa ut också.
Den fysiska motionen ser jag inte som något problem då jag är ute mycket varje dag och så är även sambon. Frågan är bara hur mycket mental motion dom behöver för att inte gå i taket? :p

Sv: Australian Kelpie

Jag tycker inte att man ska köpa kelpie om man inte tänkt ha den mentala sysselsättningen som sin hobby. Det är en ras som är avlad för att kunna arbeta på heltid, så de behöver mer stimulans än de flesta.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 351
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 091
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka