Australian Kelpie

Sv: Australian Kelpie

Det var lite dumt uttryckt av mig. Naturligtvis anpassar man träningen efter individen. Jag var mest ute efter hur dom generellt är. Jag gillar spralliga glada hundar som älskar livet och allt och alla ;) Jag tycker de är roligare att jobba med. Därför kollar ju inte jag efter vissa raser när jag letar hund.

Ofta kan man läsa sig till lite hur olika raser är men när det gäller kelpie så är det svårt att få ett hum om deras personlighet liksom. Även om det naturligtvis skiljer sig från hund till hund men det är ju lättare att hitta en flamsig pudel än en flamsig rottweiler :)

Den finaste färgen är ju när dom är mörk bruna med tan anlag så dom bara blir shaded!

171.jpg

Så ser min bäbis ut:love:

DSC_0238.jpg

DSC_0325.jpg

DSC_0391.jpg

DSC_0270.jpg

Min uppfattning av kelpien so far är att det är en pigg, glad och arbetsvillig hund. Just min är väldigt samlad, mycket energi, ja, men inte flamsig. Han har också en hel del humör, och bestämda åsikter (som han inte har så mkt för:angel:) Han är överglad i alla människor, alla som kommer nära får sig ett grovhångel, men han har hittills inga problem med att ignorera främmande människor (och hundar) vi möter om jag säger åt honom.

Han är (som sig bör) väldigt följsam, och villig att vara till lags. Spårar riktigt bra, och älskar att träna, och är mycket shejpingklok (kan också ha att göra med att matte tränat upp sig på andra hunden) Håller sig alltid nära, och har redan bättre inkallning än jappen *host*. Stabil och orädd. Visst, jämför man med systers holländare som inte bryr sig om något så kan han ju hoppa till för saker, men han avreagerar fort och undersöker gärna.

Har inte skrivit på buke på ett tag, men kände att jag måste presentera nytillskottet:laugh:

:love:
Vart är han ifrån?

(Känner att jag börjar bli mer och mer kelpie-frälst.. Jag som skulle ha en malle som nästa hund :o )

Kul att du delade med dig :).

Jag längtar så himla mycket till det är dags att skaffa nästa hund! Men det dröjer...men skönt att veta vad man ska ha för nån hund iallfall :).

Sådär;)

101010

Hamnade in på denna tråd av en slump. Jag har Australiska Kelpisar (varav en var jag tvungen att ta bort för ett halvår sen pga kronisk kraftig diarré) men alla dom är ifrån Grejaskogens kennel och det är enligt mitt tycke världens bästa kennel! :D

Jag har ett S-barn. Grejaskogens Sinus som är en dröm hund! Kan inte beskriva han i ord för han är så himla bra. Ständigt glad, snäll, högtempererad och en hund som ständigt finns vid min sida. Han är mycket hund och tackar aldrig nej till träning! Sinus har alltid varit bra på att koncentrera sig i träning ända sen valp, visst valpar är ju alltid valpar och det är klart han har tuggat sönder saker, skällt och flackat runt med blicken MEN ändå kunnat fokusera. Jag har träffat många från S-kullen och det är en grym kull! Jag avgudar deras mamma Ia och deras pappa Likör är en hane som har fötterna på marken. Alla valpar har ju inte full fokus, ja menar det är ju valpar men det är ju något man jobbar med när man lägger upp sin träning.. Sinus har alltid varit lite barnslig men det är ju så han är men inte menas det med att han utvecklas sent,? Han koncentrerar sig fint i träning, vill lite mycket bara och kan ljuda men det är JU något jag måste tänka på och vara lugn själv.. Älskar hela S-kuullen och denna hund!

Nu har jag även ett halvsyskon till Sinus här hemma. Grejaskogens Unik som snart blir 5 månader och även fast dom har samma mamma så är det två helt olika indvider. Uniken är självständig och har humör, den coolaste man kan finna och inte så brydd om en atombomd hade fallit från himmeln. Uniken är inte helt galen men när man tränar så tränar man och då äre bara han och jag som gäller annars tar man det lugnt :) Han är en kul filur och ska bli roligt att utvecklas med honom för jag gillar han!

KL

Kul med en tråd om kelpien :) Jag och sambon är fastnat väldigt mycket för den här rasen och börjar så smått försöka planera för en valp i framtiden. Det svåraste är hur vi ska få det att fungera med en så aktivitetskrävande hund när båda jobbar heltid.

Hur gör ni som har kelpies? När ni jobbar? Hur många timmar tränar ni med hunden varje dag?

Är det en hundras som bara är att glömma om man kommer att jobba heltid i framtiden?

Jag förstår att det bästa är ju att kunna ha med hunden på jobbet och allra helst jobba med hunden men alla som har en brukshund/aktiv hund kan ju inte ha det förutsättningarna...

Jag har en kelpie på tre år och själv är jag sugen på en lite större hund och har då tänkt mig en schäfer som du fast tvärt om ;-)
Min tjej har energi så det räcker och blir över. Hon är underbar med ungar både mina och andras, funkar bra i stallet. Man får dock passa henne lite för hon kan i bland försöka hoppa upp och nafsa dem i mulen om de blir närgågna hästkräken.
Hon sticker aldrig i från mig, är följsam och har humor som få. Jag kan ha henne lös överallt och är inte orolig för att hon ska sticka på vilt eftersom hon lyssnar så bra på stanna och inkallning.
Enda problemet jag har med henne är det att hon är osäker när det gäller andra hundar och väldigt vaktig. Barnen kan plocka mat ur skålen eller ta leksaker, köttben u name it men en annan hund skulle hon aldrig släppa någonting till. Det är naturligtvis vårt fel, min kille tyckte antagligen att det var ball att hon vaktade vagnen med barnen och smart som hon är snappade hon upp det. Sedan har hon blivit utsatt för lösspringande, otrevliga hundar som har flugit på henne utan orsak. Det har gjort henne osäker så kommer det fram hundar till oss så händer det att hon börjar slåss med dem utan någon direkt varning.
Hon skulle dock aldrig gå fram till en hund och kan ligga bredvid en annan hund utan problem bara de inte kommer fram till henne så går det utmärkt.
Det är super lätt att lära en kelpie saker men de lär sig dåliga saker lika fort som de lär sig bra saker och man måste hålla huvudet på skaft och vara medveten om att ens lata dagar för alltid är över även om min hund har lugnat ner sig betydligt sedan hon blev tre år.

Hej! Kul att du har hittat hit. Jag är en av dem som ska ha en S-kille från Fia :). Grejaskogens U-valpar tror jag kan bli riktigt bra faktiskt. Jättespännande kombo!

Meeen, du måste ju skriva var den kommer ifrån! Jag blir så himla nyfiken. Skicka gärna PM om du inte vill skriva direkt i tråden :)

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 351
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
766
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 091
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka