Aussi eller Isländsk fårhund

Tack förstå många bra svar. Ska fortsätta kolla på Sheltie och Islänning, men har lagt undan tankarna på Aussie ( :( ).

Det svåra tycker jag nu är nästa steg; om jag inte riktigt bestämt ras, kan jag ändå kontakta uppfödare? Och var hittar jag bra sådana? Genom SKKs hemsida?

Bästa stället att börja på brukar vara rasklubbens sida :) . Här har du länken till Isländska Fårhundens rasklubb och till Sheltierasklubben om du inte redan hade dem :). På rasklubbarnas sidor står massa matnyttigt om ex hälsa, mentalitet, krav för valphänvisning (kan vara en måttstock när man kollar på olika uppfödare) osv :up:

Jag har träffat en del isländska fårhundar som faktiskt vallar får, en del enbart sporadiskt men några som fungerade som arbetshundar på en stor mjölkfårgård där de var med och flyttade djuren till mjölkningen om jag förstod rätt. Alla isländska fårhundar jag träffat, som visserligen inte är jättemånga, har haft som gemensamt att de varit rejält skälliga (men det är säkert en träningsfråga också såklart). Men de som användes på fårgården hörde jag aldrig säga ett pip (vi var på helgkurs tillsammans). Bortsett från skällandet verkar de vara trevliga hundar :)

Skälligheten varierar mellan individer, men är en träningsfråga också. Tyvärr är det svårt att komma ifrån när man har spets...

Retriver världens motsvarighet till BC, dvs arbetsnarkomaner.

Tyvärr tillhör de kategorin för vackra för sitt eget bästa så valpar pluppar fram för att tillfredsställa efterfrågan utan tanke på rasens framtid.

Åandra sidan är det väl många tollare som är just främst aktiva familjehundar. Det är inte direkt alla som används till jakt eller liknande. Däremot är ju rasen väldigt ojämn och det finns många dåliga exemplar efter vad jag har förstått. På rasklubbens hemsida finns det kontaktuppgifter till rasinformatörer om du är seriöst intresserad av rasen, de kan säkert berätta mer om de tror att en tollare skulle passa er.

Klart ni kan kontakta uppfödare även om ni inte bestämt ras! Är jättebra att prata med uppfödare just kring om rasen kan tänkas passa ens önskemål och det man kan erbjuda.

Retriver världens motsvarighet till BC, dvs arbetsnarkomaner.

Tyvärr tillhör de kategorin för vackra för sitt eget bästa så valpar pluppar fram för att tillfredsställa efterfrågan utan tanke på rasens framtid.

Jag ser att du skriver om och om igen att Tollare ska vara någon slags arbetsnarkoman. Och efter mina år i retrievervärlden kan jag säga att jag håller verkligen inte medTvärt om tycker jag att Tollaren är INTE någon utpräglad varken jakthund och den av retrieverraserna som passar allra bäst till "precis vad som helst". Och även om den skulle avlas på jakt i större utsträckning så är inte tollarjakten något dom kräver en retriever-bc.

Undantaget som bekräftar tollar-regeln är möjligtvis hundar från krokasmeden, dom är några slags övertollare.

Jag ser att du skriver om och om igen att Tollare ska vara någon slags arbetsnarkoman. Och efter mina år i retrievervärlden kan jag säga att jag håller verkligen inte medTvärt om tycker jag att Tollaren är INTE någon utpräglad varken jakthund och den av retrieverraserna som passar allra bäst till "precis vad som helst". Och även om den skulle avlas på jakt i större utsträckning så är inte tollarjakten något dom kräver en retriever-bc.

Undantaget som bekräftar tollar-regeln är möjligtvis hundar från krokasmeden, dom är några slags övertollare.
Jag är inte ens insatt egentligen men håller med. Har också hört massor med gånger hur krävande tollare ska vara men alla jag känner har betydligt mindre driv och behov än min aussie.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 587
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! :) Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat...
Svar
1
· Visningar
1 277
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka