Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Islänsk fårhund vet jag inget om, men det är ju vallhundar, och vallhundar måste få valla, annars börjar dem valla allt annat (barnen, katterna, andra hundar). Så om ni inte ska hålla på med vallning så avråder jag nog från att köpa en hund med så utpräglade vallinstinkter. Dem är väl kanske inte lika "extrema" som BC, men det är banne mig inte långt ifrån.
Klippta shelties är jättefina! fick mig att börja fundera på rasenVi var inne på sheltie ett tag, men jag har svårt för mängden päls (alltså utseendemässigt, hundhår i soffan har jag inget emot...)
perfekta sällskapshundar för den aktiva familjen, och att agility eller rallylydnad var perfekt.
Ja, rasklubben skall verkligen ha en eloge för det jobb de lägger ner för rasens bästa både nu och i framtiden. Tror faktiskt att de brukar framhållas av SKK som ett bra exempel på hur rasklubbar kan samarbeta över nationsgränserna - mycket viktigt i en såpass liten population som isländsk fårhund är!Jag hoppas faktiskt TS fastnar för en islänning. De passar perfekt hos en aktiv familj, med träning på lite lägre nivå. Islänningarna gillar omväxling! De är en ovanlig ras som gott kunde bli lite vanligare, och jag uppskattar verkligen arbetet rasklubben lägger ner både nationellt och internationellt på att hålla inaveln så låg det bara går, och att främja rasen med sjukdomskoll och vallanlagsprov.
(Om TS inte vill ha en skällig hund, ska hon ha en skäll-tie då)
Inga korthåriga Sheltiesar, men däremot klarar de nog utan problem att springa länge i skogenÅh vad svårt! (fast kul och spännande)
Finns det inte kortvågiga sheltisar?
Hur länge orkar en sheltie springa i skogen? Maken vill ha med den på sina timmesrundor.
Kolla på SKK's hemsida, kontakta uppfödare du tycker är intressanta och säg att du är intresserad av rasen osv. Majoriteten av alla uppfödare är väldigt ivriga att promota sin egen ras och jag tror säkert att du skulle vara välkommen hem till någon och hälsa på deras hundar. Men behöver inte ha bestämt sig innan man kontaktar uppfödare.Tack förstå många bra svar. Ska fortsätta kolla på Sheltie och Islänning, men har lagt undan tankarna på Aussie ( ).
Det svåra tycker jag nu är nästa steg; om jag inte riktigt bestämt ras, kan jag ändå kontakta uppfödare? Och var hittar jag bra sådana? Genom SKKs hemsida?