Aussi eller Isländsk fårhund

Stinaelin

Trådstartare
Hej,

Nu kommer jag med nya hundrasfrågor.

Vi är ju inne på att skaffa hund (fortfarande trevande), och var på MyDog mässan i helgen för att bekanta mig med olika raser.

Blev kär i både Australian shepherd och Isländsk fårhund.

Har läst på om raserna på SKK, och på diverse forum inklusive Buke.

Min fråga är; hur mycket aktivitet kräver dessa raser?
Jag (och sonen, 12 år) vill träna lydnad eller agility med den, men det blir ju inte mer än 1-2 ggr i veckan som man går kurs och sedan någon timme/dag som man tränar/motionerar. Maken springer gärna långt med hunden några ggr/vecka, jag också, men inte lika långt.

Det är tänk att hunden ska vara på hunddagis när vi jobbar, ca 8-14, hoppas på att hitta ett bra i närheten (cykelavstånd).

Erfarenhet/tankar?

Tips på alternativ ras?

Islänsk fårhund vet jag inget om, men det är ju vallhundar, och vallhundar måste få valla, annars börjar dem valla allt annat (barnen, katterna, andra hundar). Så om ni inte ska hålla på med vallning så avråder jag nog från att köpa en hund med så utpräglade vallinstinkter. Dem är väl kanske inte lika "extrema" som BC, men det är banne mig inte långt ifrån.

OK, tack för ditt snabba svar.

Jag trodde också, det, men de jag pratade med på mässan bedyrade att det var perfekta sällskapshundar för den aktiva familjen, och att agility eller rallylydnad var perfekt. Valla kommer vi inte kunna göra (har tre hönor och två kaniner, men tror inte att det duger som flock...).

OK, tack för ditt snabba svar.

Jag trodde också, det, men de jag pratade med på mässan bedyrade att det var perfekta sällskapshundar för den aktiva familjen, och att agility eller rallylydnad var perfekt. Valla kommer vi inte kunna göra (har tre hönor och två kaniner, men tror inte att det duger som flock...).
Jag vet inte om det finns två varianter av aussies, sällskap/show och bruks, om det gör det så är ju sällskapsvarianen den ni borde kolla på. Men rent generellt är ju aussies en aktiv vallande ras med stort aktiveringsbehov, och om hunden blir understimulerad lär det märkas tydligt.

Vad är det som lockar med aussie och islänsk fårhund?

Jag gillar aktiva intelligenta hundar. Vill ha en kompis att kommunicera och arbeta med (den ska ersätta min ridning är det tänkt).
Vill ha en medelstor-liten hund.

Kanske har du förslag på annan hundras? Vi var inne på sheltie ett tag, men jag har svårt för mängden päls (alltså utseendemässigt, hundhår i soffan har jag inget emot...)

Nu vet jag i och för sig inte så mycket isländsk fårhund (ganska skälliga är min enda uppfattning) men jag skulle inte tro att det är särskilt många som används till vallning här i Sverige? Är de ens utpräglade vallhundar längre? (Så vitt jag vet är det bara bc och wk som är det numera). Om du har pratat med ägare och representanter för rasklubben skulle jag lita på det :)

Jag gillar aktiva intelligenta hundar. Vill ha en kompis att kommunicera och arbeta med (den ska ersätta min ridning är det tänkt).
Vill ha en medelstor-liten hund.

Kanske har du förslag på annan hundras? Vi var inne på sheltie ett tag, men jag har svårt för mängden päls (alltså utseendemässigt, hundhår i soffan har jag inget emot...)
Pudel? Finns i olika storlekar, fäller inte, kan hållas kortklippt (puppy-cut), intelligenta och alerta. Dvärgschnauzer kanske också skulle kunna vara intressant?

Islänsk fårhund vet jag inget om, men det är ju vallhundar, och vallhundar måste få valla, annars börjar dem valla allt annat (barnen, katterna, andra hundar). Så om ni inte ska hålla på med vallning så avråder jag nog från att köpa en hund med så utpräglade vallinstinkter. Dem är väl kanske inte lika "extrema" som BC, men det är banne mig inte långt ifrån.

Jag känner många Isländska Fårhundar, och ingen vallar eller ens tränas i vallning. Dom tar sin uppgift som "gårdens beskyddare" på största allvar dock och såväl fåglar som katter och rådjur blir raskt bortschasade och utskällda tills dom är utanför tomtgränsen.

Aussie är inte heller en utpräglad vallras i Sverige.

Jag känner många Isländska Fårhundar, och ingen vallar eller ens tränas i vallning. Dom tar sin uppgift som "gårdens beskyddare" på största allvar dock och såväl fåglar som katter och rådjur blir raskt bortschasade och utskällda tills dom är utanför tomtgränsen.
Som jag skrev så vet jag inget om islänska fårhundar, har däremot mött en hel del aussies, och dem som inte tränat vallning har tränat -mycket- av andra saker plus att dem varit "med på gården" hela dagarna.

Men det beror väl lite på linjerna också. Kan tänka mig att det nog avlas på dem som inte är lika aktiva också.

Som jag skrev så vet jag inget om islänska fårhundar, har däremot mött en hel del aussies, och dem som inte tränat vallning har tränat -mycket- av andra saker plus att dem varit "med på gården" hela dagarna.

Men det beror väl lite på linjerna också. Kan tänka mig att det nog avlas på dem som inte är lika aktiva också.

Att Aussie är aktiva brukshundar som ska ha arbete därefter håller jag med om.
@Miao är välkommen in att beskriva sin ras :D

Fast du skrev ju att isländsk fårhund är en vallhund, och en vallhund måste valla. Det stämmer inte, det finns ganska många raser som ursprungligen är vallhundar, men de flesta vallar inte idag eftersom de inte längre är avlade för det ändamålet.

Aussien räknas till brukshundarna i Sverige, och en klar majoritet vallar nog inte. De är mer inriktade på bruks och utställning (tyvärr).

Fast du skrev ju att isländsk fårhund är en vallhund, och en vallhund måste valla. Det stämmer inte, det finns ganska många raser som ursprungligen är vallhundar, men de flesta vallar inte idag eftersom de inte längre är avlade för det ändamålet.

Aussien räknas till brukshundarna i Sverige, och en klar majoritet vallar nog inte. De är mer intiktade på bruks och utställning (tyvärr).
Rent generellt är det så att hundar som avlats för en viss sak måste få utlopp för dem drifterna om de ska må bra, men om islänsk fårhund tillhör den kategorin som inte vallar längre så är det ju bra för TS.

Rent generellt är det så att hundar som avlats för en viss sak måste få utlopp för dem drifterna om de ska må bra, men om islänsk fårhund tillhör den kategorin som inte vallar längre så är det ju bra för TS.
Visst, men det är bara i princip bc och wk som avlas för vallning idag, de flesta andra "ursprungliga vallhundar" fungerar inte till det idag, än mindre "behöver valla".

Tack för många bra svar.
Jag ska kontakta uppfödare, men vill inte slösa med deras tid om jag är helt way off.

Att Aussie är aktiva brukshundar som ska ha arbete därefter håller jag med om.
@Miao är välkommen in att beskriva sin ras :D

Hur mycket behöver de arbeta då? Jag tror att det är realistiskt med 1 timme aktivt arbete/träning per dag på vardagarna, mer på helger, + kurs 1-2 ggr/vecka. mer blir svårt då vi jobbar och går i skola.

Hur mycket behöver de arbeta då? Jag tror att det är realistiskt med 1 timme aktivt arbete/träning per dag på vardagarna, mer på helger, + kurs 1-2 ggr/vecka. mer blir svårt då vi jobbar och går i skola.
1 timme träning per dag på vardagar utöver motion/promenader? Det låter mycket tycker jag. Så mycket tränade inte jag min kelpie som tävlade elit i bruks och lydnad.

Sen är det väl så att aussien är en väldigt spretig ras, finns allt från bra brukshundar till slöa pälsmonster som saknar arbetsvilja, men där får nog någon mer aussiekunnig berätta mer :)

Nej, jag uttryckte mig slarvigt. 1 timmes aktivitet/dag med varvad mental och fysisk träning. (Vissa dagar mer fysiskt andra dagar mer mentalt). Tänker jag mig. Detta är ju trot sallt mycket teoretiskt fortfarande.
Det är tidsmässigt vad jag har tid med förutom kisspromenaderna.

Jag vet inte vad som är rimligt, eftersom man bara för höra att de behöver MYCKET aktivitet. Vad är det? 8 h/dag eller 1 h/dag.

Nej, jag uttryckte mig slarvigt. 1 timmes aktivitet/dag med varvad mental och fysisk träning. (Vissa dagar mer fysiskt andra dagar mer mentalt). Tänker jag mig. Detta är ju trot sallt mycket teoretiskt fortfarande.
Det är tidsmässigt vad jag har tid med förutom kisspromenaderna.

Jag vet inte vad som är rimligt, eftersom man bara för höra att de behöver MYCKET aktivitet. Vad är det? 8 h/dag eller 1 h/dag.
Ok ja det är ju lite skillnad :) Men rent generellt skulle jag ändå rekommendera folk att köpa en hund som är anpassade till de behov och lust man har av att träna sin hund, istället för tvärtom, att köpa en hund för man vill ha rasen och sen försöka anpasssa och leva upp till de krav som hunden har.

För en aktiv brukshund låter det lite lite tycker jag, åandra sidan är det väl många aussies som inte alls lever upp till begreppet aktiv brukshund...

Ja, eller hur! Det är därför jag nu försöker hitta den raser! :) Funkar det inte för en Aussie, då är det inte en sådan vi ska ha.

Jag tror 1 h/dag aktivitet (inte kisspromenad, för det kommer ju bli flera, utan träning) är det jag har möjlighet till. Då och då mer.

Kanske försöka hitta en sheltie med lite mindre päls då, kanske kan man raka ner pälsen? :D. Tycker det låter som en ras som skulle passa era behov bra, jag tycker själv det är en käck ras som jag absolut skulle kunna tänka mig. Men jag håller med dig om att de har för mycket päls för min smak... Åandra sidan tror jag man kan leva med det också ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 587
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! :) Jag är otroligt intresserad av att läsa vad ni har för uppfattning av och erfarenheter av jaktlabbe. Har på kort tid träffat...
Svar
1
· Visningar
1 277
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka