Stinaelin
Trådstartare
Hej,
Nu kommer jag med nya hundrasfrågor.
Vi är ju inne på att skaffa hund (fortfarande trevande), och var på MyDog mässan i helgen för att bekanta mig med olika raser.
Blev kär i både Australian shepherd och Isländsk fårhund.
Har läst på om raserna på SKK, och på diverse forum inklusive Buke.
Min fråga är; hur mycket aktivitet kräver dessa raser?
Jag (och sonen, 12 år) vill träna lydnad eller agility med den, men det blir ju inte mer än 1-2 ggr i veckan som man går kurs och sedan någon timme/dag som man tränar/motionerar. Maken springer gärna långt med hunden några ggr/vecka, jag också, men inte lika långt.
Det är tänk att hunden ska vara på hunddagis när vi jobbar, ca 8-14, hoppas på att hitta ett bra i närheten (cykelavstånd).
Erfarenhet/tankar?
Tips på alternativ ras?
Nu kommer jag med nya hundrasfrågor.
Vi är ju inne på att skaffa hund (fortfarande trevande), och var på MyDog mässan i helgen för att bekanta mig med olika raser.
Blev kär i både Australian shepherd och Isländsk fårhund.
Har läst på om raserna på SKK, och på diverse forum inklusive Buke.
Min fråga är; hur mycket aktivitet kräver dessa raser?
Jag (och sonen, 12 år) vill träna lydnad eller agility med den, men det blir ju inte mer än 1-2 ggr i veckan som man går kurs och sedan någon timme/dag som man tränar/motionerar. Maken springer gärna långt med hunden några ggr/vecka, jag också, men inte lika långt.
Det är tänk att hunden ska vara på hunddagis när vi jobbar, ca 8-14, hoppas på att hitta ett bra i närheten (cykelavstånd).
Erfarenhet/tankar?
Tips på alternativ ras?