Auktion Margretetorp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Auktion Margretetorp

KL

Om man tittar i Worldfengur på en av dessa hästar som nämns så står följande under fliken hästägare:

ATTENTION: Change of ownership is not allowed without an Owner Certificate from Iceland if the horse was exported from Iceland after June 2002.

Vad betyder det? Har det något att göra med hela denna historia att göra?
Detta verkar stå med på fler av hästarna.

Det undrar jag också?
På auktionen sa de att allt var fixat med SIF och ägarbytet, var väl detta de menade?

Men om jag vill sälja pållen vidare (inga planer på det, rent hypotetiskt), så kan den nya ägaren inte göra ett ägarbyta pga att jag inte har det där pappret? Eller? *förvirrad*

Nu känner jag mig elak, men......
Tidigare har man inte låtit hästar lämna landet förrän hästen varit betalad hos säljaren. Varför användes inte det nu?

Jag har i alla fall importerat hästar vid flera tillfällen som inte varit betalda vid transporten och jag känner många andra som tagit in hästar och betalt dom vid senare tillfälle.

Sen kan man ju undra om någon kommer och vill köpa/importera 36 hästar varför ingen vill ha betalt i förväg? Det är ju ganska betydande summor...:)

Min väninna pratade med Asgeir, på Island, som .... sålt dom till kvinnan boende i Sverige,....

Aha det förklarar mycket.
Den som hade hästarna i Sverige har alltså aldrig ägt dem.
Så oerhört komplicerat och trassligt det kan bli då.

Jag med.
Pengarna skickades när jag hade fått hästarna och kontrollerat att de var friska och hela.
Och då så fick jag även papprena.
Men det var andra sorters papper på hästar på den tiden.

De bekanta som jag har på Island har alltid tillämpat regeln betala hästen först, och de är inte bara en kan jag säga därav gör det mig förvånad. Men den personen kommer antagligen att använda sig av detta i fortsättningen.;)

Det kanske har att göra med att det är olika tider?

Jag importerade senast 1990.
Och jag undrar också om det där med moms-pengarna också är att familjen med hästarna missat att det är nya regler?

Förut (för länge sedan) så kunde man köpa in sina egna saker i ett företag och dra av för "fiktiv moms".
Då så fick man tillbaka massor av momspengar som man tidigare hade betalat som privatperson.
Eller inte betalat om man köpte in sin egenuppfödda häst.

När jag startade mitt första företag så fungerade det på det viset.

Är det ngn som vet vad som händer nu, blir det rättegång?

Våra tre hästar var Engilbjört fra Bakkakoti, silvermusblack 20 årigt sto med flera avkommor som tävlat landsmot. Jättetrevligt sto som redan nu njuter av livet och går på mycket gräs i stohagen. Jaxl, undernärd silversvart hingst med all vinterpls kvar, jätterädd men med tjock vit man och svans. Vindur, silvergulbrun hingst som är mycket social och älskar människor. Dessa tre ropades in för att de var silverhästar och för att de skulle få en andra chans i livet på vår Islandshästgård. De älskar livet i hagen, de leker, äter och njuter..De stormtrivs i flocken och blir mycket väl omhändetagna av en gammal valack.

Jag hoppas att de andra hästarna kom till stall där de får chans att växa upp i flock med andra Islandshästar, det är mycket viktigare än man tror. Jag hade gärna ropat in varenda en av dem om jag hade haft ett större stall..

Vad bra att du tar hand om tre :)

Jag kan rekommendera Hippo Alfa som betestillskott till unga och gamla undernärda hästar, det är proteinrikt, inte giftigt i höga doser och lätt att tugga. Vi har fodrat upp många undernärda omhändertagna hästar på det.

Här är en 20+ årig islänning före:

artikel2_piltur_fore.jpg

och efter grönmix (föregångaren till Hippo Alfa) i ökande dos upp till 3 kg blandat med ägg och lite olja i två månader förutom hö och bete:

artikel2_piltur_efter.jpg

Var inne på din hemsida. Ska bli roligt att kunna följa hästarna sen med lite foto osv, vilket jag antar att det blir :)

Det går kanon bra, är underbara hästar sen får andra säga vad dem vill

Det hela är en tragisk historia, men nu är det ju som det är å bara att göra det bästa av sittvationen. Kan ju bara hoppas att dem får sitt straff. Och att ingen gör om det.
Men jag tror inte man kan klaga på dem som haft dem under tiden, dem har nog gjort vad dem kunnat. Och säga att dem inte kan något om hästar missat att dem födde upp travhästar???? Dem gjorde nog så bara dem kunde och är inte så lätt att hitta någon som kan å vill ta hand om 40 hästar bara så där.
Säger inte vad som är rätt eller fel och tar inte ställning mer än att det blev fel från början och det är inte hästarnas fel.

Sólon mår bra :)

Men när får man tillbaka passet? Skickade det rek. en av de första dagarne efter auktionen men har inte hört nåt. Hu lång är normal väntetid?

Sólon mår bra :)

Men när får man tillbaka passet? Skickade det rek. en av de första dagarne efter auktionen men har inte hört nåt. Hu lång är normal väntetid?

Det har varit ganska lång väntetid men förhoppningsvis blir det bättre med nya rutiner.

Jag undrar över en annan sak, nämligen hur det förhåller sig rent juridiskt med hästar som inte är betalda.
Formellt borde det ju fortfarande vara bonden på Island som äger dem... så hur kan då SIF ordna med ägarbyten i dessa hästars pass?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka