Auktion Margretetorp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Auktion Margretetorp

Och i det kan jag hålla med, varje företagare skyddar sin egen investering och att i det läget släppa passen är samma sak som att släppa en möjlighet att få igen sina pengar. Detta kan inte speditören klandras för, och sättet har alltid funnits, Har man inte haft med speditionsföretaget att göra innan så de vet vem det har att göra med, så kommer ofta en faktura innan hästen anländer som också ska vara betald innan hästen avhämtas hos speditören.

föresten jag blev kär i en mörkbrun hingst med bläs och två blå ögon! så snygg han var, och inte så himla mager heller. någon som vet vem som köpte honom? hade varit kul att se bilder

Jag vill bara berätta att jag var en av dom som fatkiskt köpte en av de stackars hästarna. Jag köpte Gullskjona Fra Gottorp,en av de få som hade stam.Hon var också en av de få som inte var såå mager, hon ha i och för sig inga muskler men det får hon ju ganska snabbt tillbaka dom.Jag blev stört förtjust i henne!!:love::D
Här kommer en bild, från när hon är hemma.

Så grymt söt! Håller egentligen inte på med Isisar även om dom jag ridit och träffat har varit väldigt trevliga! Just ja, skulle bara säga att jag blev kär i din! Hoppas allt går bra i framtiden (även till er andra som köpte hästarna) :love:

Förutom att det är olagligt så är det affärsmässigt dumt.
Att på något vis hindra sina kunder att tjäna pengar är som att skjuta sig själv i foten.

Om man vill ha in pengar som det trasslar med så är det bästa som man kan göra att hjälpa kunden att få in dem.

Jag anser av den orsaken att Transportören har del i denna tragiska händelse.
Och kan inte begripa att den inte såg till att skydda den egendom som den hade som pant.

Senast ändrad:

Har man inte haft med speditionsföretaget att göra innan så de vet vem det har att göra med, så kommer ofta en faktura innan hästen anländer som också ska vara betald innan hästen avhämtas hos speditören.
Har aldrig hänt mig.
Jag har fått fakturan efteråt med 30 dagar som helt okänd.
Men jag har ju också F-skatt och det visar ju att jag inte är i skuld.
De kanske har kollat det innan?

Förutom att det är olagligt så är det affärsmässigt dumt.
Att på något vis hindra sina kunder att tjäna pengar är som att skjuta sig själv i foten.

Om man vill ha in pengar som det trasslar med så är det bästa som man kan göra att hjälpa kunden att få in dem.

Jag anser av den orsaken att Transportören har del i denna tragiska händelse.
Och kan inte begripa att den inte såg till att skydda den egendom som den hade som pant.

Det blev väl "överkurs" för speditören att tänka så långt :devil:

Fel av dig, passet har följt med hästen. Det är i allra högsta grad lagligt, det är prövat och godkänt i domstol. Det hade varit en väsentlig skillnad om passet inte funnits inom Sveriges gränser, men nu är den det och hästen anses som speditörens egendom tills den är betald.

Har aldrig hänt mig.
Jag har fått fakturan efteråt med 30 dagar som helt okänd.
Men jag har ju också F-skatt och det visar ju att jag inte är i skuld.
De kanske har kollat det innan?

Detta ger ju ingen som helst garanti, även speditörer lär sig av sina misstag.

... hästen anses som speditörens egendom tills den är betald.

Det är ju den andra varianten.
Vilket definitivt gör speditören medansvarig till det som inträffat.
Speditören har inte matat sin egendom.

Som fodringsägare och här tydligen även ägare till själva hästarna så har man också ett ansvar.

Passet skall var där hästen är.
Enligt den information som jag har läst.

Om det då är okej att ägaren har passet hemma och speditören anses som ägaren.
Så är det ju speditören som också har ansvaret för hästarnas vård och därmed även vanvården.

Inte vet jag, men jag har i alla fall alltid betalat mina fakturor.
Kanske fanns det referenser någonstans.

Passen är speditörens egendom till hästarna är betalda, pass äter inget utan kostar bara plats i lådan.

Passen är totalt värdelösa utan tillhörande hästar.
Har du läst informationen i länken?

Såhär står det:
"Passet ska alltid följa med hästen och endast ett pass ska utfärdas under hästens livstid. Hästen får transporteras utan pass till fots och akut till veterinär. "
Vi kan ta det från Islandshästförbundets hemsida i stället.
http://www.icelandichorse.se/avel/big.htm

Gäller alltså inte det?

I_U du kan inte få rätt i allt, hur gärna du än vill.;)

Jag vill inte ha rätt utan jag vill veta vad som är rätt.
Om jag läser Jordbruksverkets och Länsstyrelsens bestämmelser om hur hästpasset skall hanteras, så antar jag att det är rätt.
Om det inte är så - så vill jag veta det.

Du har ingen juridisk rätt att sälja egendom som är belagd med skuld, om du köper en bil på avbetalning så får den inte säljas före det att skulden är reglerad.

Om jag köper en av dina hästar, vår överenskommelse är att hästen ska betalas på två gånger så har du rätten att sitta på passet tills det att skulden är reglerad. OM du skulle släppa passet och jag sen sålde hästen utan att reglera skulden, vad skulle du då tycka och tänka om det?

Vad jag skulle tycka och tänka om saken hör inte till när det gäller vad som är - RÄTT.
Det är tyvärr ofta olika.
Jag måste ändå hålla mig till vad som är rätt.

Självklart så vill jag kunna hehålla passet.
Men jag tror inte att det är okej att göra så enligt Jordbruksverket.
" Passet är ett verktyg i arbetet att förhindra eller begränsa spridningen av smittsamma hästsjukdomar."
Samma källa som ovan.

Skulderna får man reglera på annat vis.
Man kan ju köpa en bil på avbetalning och ändå så registerar man den på den som köpt bilen.
Bilen är ändå belaggd med skuld.

Att ha passen innebär inte att hästen automatiskt är registrerad på den som håller i Passet.
Eller att ägarförhållandena följer passet.
Man skulle ju kunna tänka sig att i stället belägga hästarna med kvarstad och därigenom förhindra att SIF får registrera nya ägare på dem.

Att hindra sin kund att tjäna in pengarna för att betala sin skuld är dumt.
Att inte skydda den egendom som man har som pant är också dumt.
Om kunden går i konkurs och hästarna har svultit ihjäl - så får man ju absolut ingenting.

Men det är dessvärre inte möjligt att jämföra dumt med det juridiska. Så länge det existerar så är det alltid den juridiska biten som tar över. Etik och moral funkar inte juridiskt, vilket har bevisats flera gånger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka