Auktion Margretetorp

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Auktion Margretetorp

Håller med om att det är bra att dessa hästar får nya hem, men med tanke på att man tycker att islandshästen är dyr i inköp så blir det ändå lite märkligt när man köper åringar för långt mycket mer än vad man faktiskt kan få friska svenska föl för.

Till Zab

Absolut var kommentarerna om hästarna lite..hm. Ett utmärglat 20 årigt sto som ''mycket fint avelssto''? Ens nästa år?

Ett sådant sto ska aldrig mer användas som avelssto, över huvudtaget är det rent ut sagt oansvarigt att exportera ett sådant sto. Det säger ju allt om säljaren och köparen.

All heder att du köpte en av de små sötisarna, för nog var de söta fast de var vanvårdade.
Ångrar du dig så finns jag här :)

Och jag blev så berörd av detta så jag hoppas man för höra då och då hur det går. Och vill du inte skriva här på forumet så finns det ju PM :)

Lycka till nu med den lille :love:

Tack, tack :P Men jg köpte ju honom faktiskt för att jag ville ha honom, inte för att han varit vanvårdad ;) Så så hedersamt vet jag inte om det är.

Jag är ju sällan här inne, men nån litenuppdatering blir det väl :)

Jag hänger inte riktigt med här. Har dessa hästar vanvårdats i Sverige eller på Island? När upptäcktes detta? Finns det några artiklar om det?

En familj från svergie, hade antagligen bott på island några år och nu när krisen på island kom så flyttade dom tillbaka till svergie igen, dom tog med sig sina 36 hästar. fattar inte riktigt men det var något med momsen i allafall. familjen trodde dom skulle få ut pengar , men pengarna kom alldrig så dom kunde inte köpa mat till hästarna.:cry:Sedan tog polisen hästarna i från familjen och så auktionerades dom ut nu 1 augusti. Så dom missköttes här i svergie.står några atrilklar på NST och på willaritts.se (de som tog hand om hästarna)

Håller med om att det är bra att dessa hästar får nya hem, men med tanke på att man tycker att islandshästen är dyr i inköp så blir det ändå lite märkligt när man köper åringar för långt mycket mer än vad man faktiskt kan få friska svenska föl för.

.

Kanske de köpte med hjärtat, kosta vad det kosta ville.
Jag hade själv tänk mig en maxsumma innan jag åkte, men den dubblade jag när jag såg hästarna.

Det var bra att priserna blev så pass höga, hästhandlarna med sina lastbilar fick åka tomhänta hem. Låt hoppas att hästarna klarar sej.

Man avlivar inte ett gammalt sto som har föl vid sidan anser jag. Nu får man göra det bästa av hela situationen.

Om du hade sett dom två stona som vi pratar om så hade du inte gjort det uttalandet.
Det går inte att beskriva hur dom såg ut..
Jag grät när jag gick in i det stallet.

Såg ut som ett skelett på fyra ben, fy fan säger jag bara:mad:

Om du hade sett dom två stona som vi pratar om så hade du inte gjort det uttalandet.
Det går inte att beskriva hur dom såg ut..
Jag grät när jag gick in i det stallet.

Såg ut som ett skelett på fyra ben, fy fan säger jag bara:mad:

Vad skulle man göra då? Avliva stoet och få ett föräldralöst föl?
Ser man att hästen gör framsteg, då kan det gott få en chans. För som de sa, hästarna såg värre ut när de kom.

För som de sa, hästarna såg värre ut när de kom.

Vilket jag kan intyga. Jag bor några kilometer från "jourhemmet" och har sett hästarna sedan de anlände dit för ett par månader sedan, jag har kört förbi hagarna flera gånger varje vecka.
När jag såg dem första gången grät jag. Att se dem piggna till och lägga på sig för varje vecka har varit underbart att se.
Jag önskar dem all lycka i deras nya hem.

En familj från svergie, hade antagligen bott på island några år och nu när krisen på island kom så flyttade dom tillbaka till svergie igen, dom tog med sig sina 36 hästar. fattar inte riktigt men det var något med momsen i allafall. familjen trodde dom skulle få ut pengar , men pengarna kom alldrig så dom kunde inte köpa mat till hästarna.:cry:Sedan tog polisen hästarna i från familjen och så auktionerades dom ut nu 1 augusti. Så dom missköttes här i svergie.står några atrilklar på NST och på willaritts.se (de som tog hand om hästarna)

Den version jag har hört är att de inte kunde betala transportören, som på grund av detta behöll hästarnas pass. Utan pass kunde de inte sälja hästarna.
Familjen "anmälde" sig själva när situationen blev ohållbar.

Jag vill bara berätta att jag var en av dom som fatkiskt köpte en av de stackars hästarna. Jag köpte Gullskjona Fra Gottorp,en av de få som hade stam.Hon var också en av de få som inte var såå mager, hon ha i och för sig inga muskler men det får hon ju ganska snabbt tillbaka dom.Jag blev stört förtjust i henne!!:love::D
Här kommer en bild, från när hon är hemma.

Gud vilka härliga bilder, jag blir alldeles tårögd.
Så härligt hon ser ut att ha det.
Önskar all lycka.... :love:

*KL*
Är det nån som vet om alla hästarna vart sålda?
Vad kommer att hända med dom som inte blev det?

Gud vilka härliga bilder, jag blir alldeles tårögd.
Så härligt hon ser ut att ha det.
Önskar all lycka.... :love:

Åhh Tack så mycket:) Glad jag blir :D Jaa hon behöver mycket mat, muskler och Kärlek!!Jag tror hon kan bli toppen fin :D:love::p

Demon:Alla hästarna blev sålda, ingen kvar faktiskt!!;)Och inte till några hästhandlare, så nu får man hoppas att hästarna får ett bra hem med många kompisar, bra mat och mycket kärlek, då tror jag själv att hästarna kan bli sunda och fina igen.

KL

Vad kul att fler köpt häst :P Vi borde ju bilda klubb; bukare med margaretetorp isisar! ;)

Liten uppdatering på Sólon, hans box är färdig nu :)
Här kommer en bild. Visst, det ser mer ut som inomhus-fållor än vanliga boxar, men det har fungerat mycket bra rent praktiskt, jag tycker att det ser mysigt ut och jag är säker på att hästarna uppskattar den luftiga planlösningen. :P Åtminstonde i ett lugnt privatstall utan något folk som springer omkring eller nya hästar som kommer och går :) Måtten mellan bjälkar m.m. håller rekommendationerna, Sólons box är knappa 12kvm och de större pållarnas är 16.
ShowUserFile.aspx

De har även kommit bättre överens i hagen, han har förståss fått sig ett par små bett som nykomling men när jag gick ner idag igen så stod de allesammans och betade lugnt ihop. Var inga problem att leda upp Sólon och Crow (den enda av våra två hästar som känner behov av att visa vem som bestämmer i hagen) tillsammans. Han äter friskt och är väldigt trevlig i allmänhet. Om några dagar tänkte jag börja så smått att hantera honom mer än vad som är helt nödvändigt (nu leds han till och från hagen eller blir kliad på de skönate ställena, har fått lite flugmedel och anti-kli salva och så, men har försökt att låta honom få lite lugn och ro i början.)

Tycker dina boxar ser härliga ut, öppna och mysiga :)

Och så himla kul att se hur han fått det :love:

Roligt att höra :) Var beredd på att bli helt sågad pga ''bristen'' på hela boxväggar :)

En bild från hagen igår:
Solon1.jpg

Fast sånna boxväggar tycker inte jag gör något. Är skillnad om ni tagit ett par plankor till, för då hade hästarna kunnat fastna med en hov eller nåt. Men så där lär nog inget hända. Möjligtvis att de ramlar ur boxen då :rofl:

Själv har vi hela boxväggar, men inga galler eller dyligt runt boxarna. Jag vill de ska kunna nosa och hälsa på varandra, eller kanske t o m ha en mysig klistund :love: Men så är mina hästar väldigt bra kompisar, de skulle aldrig bita om nån går förbi eller så...

Men alla tycker olika, och inget är bättre än det andra. Man ska ha så som man själv och hästarna trivs med.

Den version jag har hört är att de inte kunde betala transportören, som på grund av detta behöll hästarnas pass. Utan pass kunde de inte sälja hästarna.
Familjen "anmälde" sig själva när situationen blev ohållbar.

Vad jag hört så trodde de att de skulle få tillbaka momsen på hästarna eftersom de hade ett företag = momsen betalar man efter att hästarna landat och kommit hem = Ingstad behöll passen. Det låter som vi kan få ihop en hel story.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka